Vermogen van speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben echt helemaal de draad kwijt.

Ik heb zelf twee 3wegs max. 50W (op 8ohm) aangesloten op een versterker (gewoon analoog, op mijn stereoinstallatie, versterker is Yamaha Stereo Amplifier Natural Sound A-500).

Deze waren ongeveer 300 piek per stuk (de boxen). Maar ik kom zovaak gewone cheapo speakertjes tegen van 200Watt voor minder dan 100 piek.

What the fuck?

Ik ben misschien dan wel een n00b, maar ik dacht dat het vermogen toch bepaalde hoe hard een box was. En vaak ook hoe goed. Maar dus niet????? :?

OOk zie ik af en toe PMPO, wat is dat? Vaak met erg veel vermogen, maar voor maar een geeltje. Huh?

Maakt digitaal / (voor de PC )/ analoog uit?

Ik heb iig perfect geluid, maar zo hoog is mijn vermogen toch niet. Ik kan het zo hard zetten dat als ik in de kamer ernaast ben nog koppijn krijg en het geluid is helder. Maar het is maar 2x50watt? (zijn overigens 3wegs, tweeter, midrange en woofer)

Putting the bit in Biton since 1997

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 22:53
dit zijn vragen die al heeeul vaak beantwoord zijn vrees ik...
maar er zullen wel veel replies komen anyway ;)

• p_m
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 22:32 schreef GKLQuake het volgende:
dit zijn vragen die al heeeul vaak beantwoord zijn vrees ik...
maar er zullen wel veel replies komen anyway ;)
Ik heb wel gezocht hoor. Wel hierover veel gevonden, maar niet wat ik bedoel.

Verwijderd

Het vermogen, in watt uitgedrukt, geeft aan wat het nominaal energieverbruik van een elektrisch apparaat is. Hoeveel geluid een speaker kan produceren hangt af van het gegeven hoe efficiënt hij (elektrische) energie om kan zetten in geluid.

Vermogen * Efficiëntie = vergelijkbare geluids-eenheid

Bij goedkope speakers zitten vaak erg inefficiënte componenten in, die veel energie nodig hebben om een beetje geluid te produceren. Wattage zegt hier dus absoluut niks, behalve dat het energievreters zijn.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat dacht je van deze: [topic=85720/1/25]

de betaler vervuilt

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die PMPO is het piek vermogen> Ik weet dus alleen niet waar PMPO voor staat maar dit zegt dus niks. Ja iedere box kan even hele harde bassen produceren maar dan gaat hij wel heel erg snel kapot. En het is absoluut niet waar dat harder ook beter is. Ok een Limousine kan mischien geen 300 kilomer per uur maar hij zit wel lekker. Het is wel vaak zo dat boxen met meer vermogen beter klinken asl je ze niet vol opendraait.
Ik wil mijn Bose Boxen ook niet vol open zetten wordt gewoon minder

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hoe meer watt, des te verder kan et geluid komen. (mits je goeie speakers hebt ofcourse)
waarom denk je anders dat ze op podia paar honder watt hebben...
het aantal dB/1m is je geluidsterkte. Dus heb je meestal kleine kamer, is vaak 30 watt al zat
grotere kamer 90-120
en de rest tja..kan je wel horen :D

Vergeet niet dat de meeste speakers het hardst geluid geven op en 7 meter afstand. Vooral bas. Daarom hebben veel mensen er last van

(sow dit was weer ff een sociaal stukje :9 )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op woensdag 12 december 2001 00:03 schreef gitaarwerk het volgende:
hoe meer watt, des te verder kan et geluid komen. (mits je goeie speakers hebt ofcourse)
het aantal dB/1m is je geluidsterkte. Dus heb je meestal kleine kamer, is vaak 30 watt al zat
grotere kamer 90-120
en de rest tja..kan je wel horen :D

Vergeet niet dat de meeste speakers het hardst geluid geven op en 7 meter afstand. Vooral bas. Daarom hebben veel mensen er last van

(sow dit was weer ff een sociaal stukje :9 )
Sorry maar wat je zegt slaat als een tang op een varken. Ook jij moet even de FAQ gaan lezen (no flame).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 10:12

Wuursj

want worst is al bezet

Ut is net een auto met heel veel cilinerinhoud en weinig efficientie. Zo'n ouwe gare amerikaan heeft dan wel en v8 erin liggen, maar veel auto's met een veel kleinere motor haalt hem zo in.
Speakers met weinig watts kunnen heeel mooi klinken en andersom. Een vriend van mijn pa heeft een zaak in dat spul en ik heb me daar wel eens verbaast over een setje van 4*30 watt terwijl wij hier (grote) speakers hebben staan in de garage van 300 watt pr stuk en voor geen meter klinken.
Doe maar eens een goede koptelefoon op van een paar honderd gulden! Een paar watt en mactig mooi geluid. Terwijl die van een 10tje evenveel watt heeft maar niet in de buurt komt qua kwaliteit.
Veel Watts zeggen meestal alleen maar dat het wel hard kan, of het mooi klinkt is iets anders.
Ook is er nog een verschil in electrische watts (wat vaak aangegeven is bij goedkopere speakers) en echt geluids vermogen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Als jij tevereden bent met het geluid van de speakers dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
Een zware versterker op "lichtere" speakers kan echt geen kwaad tenzij je de speakers/versterker combinatie tot hun maximum probeert te belasten (bijvoorbeeld voor 100 man in een ruimte van 100 vierkante meter uren achter elkaar oorverdovende house muziek wilt weergeven)

Laat je niet gek maken door de "nonsense" specs van lowbudget speakers. natuurlijk bestaan er speakers (voor >> f300) die harder kunnen/meer vermogen aan kunnen, maar tenzij je ontevreden bent met je geluid, of ruzie wilt met de buren, who cares?
be happy

En die Yammie is een prima amp.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 12 december 2001 00:11 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Sorry maar wat je zegt slaat als een tang op een varken. Ook jij moet even de FAQ gaan lezen (no flame).
lol
neej..ik weet wel waar ik het over heb,... Ik bouw zelf speakers dOh :)

dit is slechts een klein aspect van de vele, die toch ook ooit eens in het licht moeten staan.

over de afstand : Ok, ipv geluidsterkte moest er kwaliteit staan, dat veradner ik ff..Maar ok : Waarom zouden ze in de studio een nearfield monitor hebben? omdat het geluid pas tot zen recht komt op een bepaalde afstand... Nearfield is dus voor dichtbij bedoeld. (zijn eigenlijk hele goeie pc speakers)

je sterkte hang af van et dynamisch bereik : dB/M (gewoon hoeveel dB er gemeten word op 1m afstand)

Aantal Watts is niet alleen het vermogen wat ie trekt, maar ook wat die uitstoot. Met die energie kun je de afstand bepalen tot hoever hij goed hoorbaar geluid geeft (heb ik ergends in een boek staan met wat formules erbij)

Dus wat ik zei is niet echt gelul ofzow :)

• JT
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 00:23 schreef Weurst het volgende:
Een paar watt en mactig mooi geluid.
Hoe kan jij nou weten of het mooi geluid heeft, of het uberhaupt al geluid heeft als dat ding een paar watt is ?? :D :o

FF nadenken :+
Veel Watts zeggen meestal alleen maar dat het wel hard kan, of het mooi klinkt is iets anders.
Neeheeeeee....zucht....hoe vaak moet dit nou nog herhaald worden....Ga is snel de FAQ lezen !!!

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 00:58 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

Waarom zouden ze in de studio een nearfield monitor hebben? omdat het geluid pas tot zen recht komt op een bepaalde afstand... Nearfield is dus voor dichtbij bedoeld. (zijn eigenlijk hele goeie pc speakers)
Ja, kwalitatief gezien komen ze van dichtbij pas tot hun recht. Maar op 2 meter komt elke hifi speaker tot z'n recht.
je sterkte hang af van et dynamisch bereik : dB/M (gewoon hoeveel dB er gemeten word op 1m afstand)
Dat heet geen dynamisch bereik, maar gevoeligheid.
Aantal Watts is niet alleen het vermogen wat ie trekt, maar ook wat die uitstoot. Met die energie kun je de afstand bepalen tot hoever hij goed hoorbaar geluid geeft (heb ik ergends in een boek staan met wat formules erbij)
Nee, dat kan je niet, want elke ruimte is akoestisch anders.
Hou het maar op 1-2 kw per speaker ofzo, en misschien nog meer. Maar waarom denk je dat er veel 'laag' vermogen speakers dan 2 'hoog' vermogen speakers op podia staan ? 10 speakers van elk een kw en 110db@1m gaan VEEL harder dan 2 speakers van elk 5kw en 110db@1m.

Hoever het geluid komt is afhankelijk van het aantal DB's wn kan je alleen bereken of schatten als de ruimte hetzelfde is. Een speaker van 30 w met 90db@1m@1khz gaat harder en komt verder dan een speaker van 40 watt met 87db@1m@1khz.
Dus wat ik zei is niet echt gelul ofzow :)
Mwah....best wel eigenlijk.

Ik wil niet weten wat voor speakers jij maakt :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

iec vermogen zegt eigenlijk veel meer over een luidspreker dan pmpo, piekvermogen.
Ik vind et allemaal maar verkoop praatjes b.v een radio cd speler met 60 watt.........dan staat er doodleuk bij pmpo en in de technische gegevens iec vermogen is 2x 6 watt ofzo, da's wel wat realistischer.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 12 december 2001 01:02 schreef JT het volgende:

[..]

Ja, kwalitatief gezien komen ze van dichtbij pas tot hun recht. Maar op 2 meter komt elke hifi speaker tot z'n recht.
[..]

Dat heet geen dynamisch bereik, maar gevoeligheid.
[..]

Nee, dat kan je niet, want elke ruimte is akoestisch anders.
[..]

Hou het maar op 1-2 kw per speaker ofzo, en misschien nog meer. Maar waarom denk je dat er veel 'laag' vermogen speakers dan 2 'hoog' vermogen speakers op podia staan ? 10 speakers van elk een kw en 110db@1m gaan VEEL harder dan 2 speakers van elk 5kw en 110db@1m.

Hoever het geluid komt is afhankelijk van het aantal DB's wn kan je alleen bereken of schatten als de ruimte hetzelfde is. Een speaker van 30 w met 90db@1m@1khz gaat harder en komt verder dan een speaker van 40 watt met 87db@1m@1khz.
[..]

Mwah....best wel eigenlijk.

Ik wil niet weten wat voor speakers jij maakt :+
lol.. ik vat et positief op :)

ehmz.. ik maak best goeie speakers(niet door mij getest btw :) )

over de formules?
Die kan je wel bepalen hoor. Bedoel neit letterlijk en op alles nauwkeurig, dat zou je wel meoten weten, maar je kan een behoorlijk eind in de richting komen.. et is een soort formule waar je tussen bepaalde waarde zit. Niet specefiek 1 waarde precies.

ok ok ok ..dat dynamisch bereik .. bullshit.. kweet allang de helft niet meer :7

Maar dat ik neit weet waar ik het over heb? Nee, das wel hoor.. Ik heb veel audioleer gehad en niet alleen door 1 iemand.

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 01:11 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

lol.. ik vat et positief op :)

ehmz.. ik maak best goeie speakers(niet door mij getest btw :) )

over de formules?
Die kan je wel bepalen hoor. Bedoel neit letterlijk en op alles nauwkeurig, dat zou je wel meoten weten, maar je kan een behoorlijk eind in de richting komen.. et is een soort formule waar je tussen bepaalde waarde zit. Niet specefiek 1 waarde precies.

ok ok ok ..dat dynamisch bereik .. bullshit.. kweet allang de helft niet meer :7

Maar dat ik neit weet waar ik het over heb? Nee, das wel hoor.. Ik heb veel audioleer gehad en niet alleen door 1 iemand.
Ja, maar dat op 7 meter afstand je speaker het best klinkt ???? Dat is gewoon grote bullshit...

Ecodan warmtepomp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 12 december 2001 01:17 schreef JT het volgende:

[..]

Ja, maar dat op 7 meter afstand je speaker het best klinkt ???? Dat is gewoon grote bullshit...
sorry... zit kern van waarheid in..maar als jij zegt dat et bullshit is.. jij bent de meneer met de korte naam.. >:) en btw, ik heb geen zin om alles te verklaren waarom wat wat is :7
ik houd et maar voor bullshit

* gitaarwerk weet diep in zijn hartje dat hij dit zeker geleerd heeft

(ps. ik ga nu pitten.. truste iedereen)

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 01:22 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

sorry... zit kern van waarheid in..maar als jij zegt dat et bullshit is.. jij bent de meneer met de korte naam.. >:) en btw, ik heb geen zin om alles te verklaren waarom wat wat is :7
ik houd et maar voor bullshit

* gitaarwerk weet diep in zijn hartje dat hij dit zeker geleerd heeft

(ps. ik ga nu pitten.. truste iedereen)
Truste :Z

En wat bedoel je met dat ik degene ben met de korte naam ?

Ecodan warmtepomp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 12 december 2001 01:24 schreef JT het volgende:
Truste :Z
En wat bedoel je met dat ik degene ben met de korte naam ?
Niets.. das een vaag exuus om jou gelijk te geven hehehe >:)

dus bij deze.. Jij hebt gelijk :D
Ik zoek et ooit nog eens op. Maar ik weet zeker dat er iets is
The truth is out there

:z :z "droom: vrouwen, vrouwen, telecaster, vrouwen, BIER!,vrouwen :z :z :z :z
(sorry :9~ kben blij vandaag)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 12 december 2001 00:58 schreef gitaarwerk het volgende:
JvS en Jag zijn nog niet langs geweest zie ik. :P Even over speakers en watts. Speakers vragen/trekken geen vermogen. Je speaker krijgt een bepaalde hoeveelheid elektrische energie van je versterker, en daar moet ie 't maar mee doen. Het wattage van een speaker is (als het goed is) ook aangegeven als maximale belastbaarheid.
Dat betekent dus dat je een 50 Watt speaker continu met 50 Watt kunt belasten, zonder dat 't ding kapot gaat.
PMPO is ook een maat voor maximale belastbaarheid, maar dan niet continu, maar voor een verschrikkelijk korte periode (1 milliseconde ofzo). Erg leuk om te weten dat een speaker 1000Watt PMPO mag hebben, maar je hebt verder natuurlijk geen fluit aan dat getalletje.

Als laatste het rendement. Dat gegeven staat meestal ook bij speakers vermeld, en 't is een maat van efficientie van een speaker. Als je weet met hoeveel watts je je speaker maximaal continu kunt belasten, en je weet het rendement kan je uitrekenen hoeveel decibellen je speaker kan produceren.

Speakers puur op maximale belastbaarheid vergelijken heeft dus niet veel zin. En de uitspraak dat een speaker van 100Watt harder kan dan eentje van 10 hoeft niet waar te zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Speakers HEBBEN geen vermogen. Speakers hebben een belastbaarheid wat je kunt aangeven met de eenheid "watt".
Zeg maar gerust een paar duizend.
Hoe je aan die 7 meter komt is mij onduidelijk. Het grootste aantal bells (of decibells :) ) verkrijg je door je oor bijna tegen de conus aan te houden. 7 meter is onzin en is ook afhankelijk van hoe groot je kamer is.

Een signaal met 1 frequentie, gecreerd door 2 speakers die in fase staan heeft (in een open terrein) buiklijnen (waar het signalen van de speakers elkaar versterken) en knooplijnen. Door lang de buiklijnen te gaan zitten (oftewel een diehoek te vormen met je speakers) krijg je versterking van het geluid. Aantal watt's zegt weinig gezien men

PMPO (peak mode power output) kan gebruiken: de belastbaarheid van een speaker die hij voor enkele milliseconden (soms weer 1 sec, of 10sec, staat er niet bij) kan verdragen. Je weet dus niet hoelang een speaker dit vermogen kan verdragen.

RMS (root means square): vermogen wat de speaker continu kan verdragen, alleen hoeft men de THD (total harmonic distortion / vervorming van het signaal in procenten) waarde niet persé te vermelden. Dus een speaker kan bv. 200Watt RMS @ 8Ohm verwerken, maar dan weet je niet hoeveel vervorming dat met zich meebrengt (gemeten met een 1 kHz toon).

Continu vermogen: vermogen wat de speaker continu kan verdragen met een acceptabele THD (vervorming). Een totale vervorming bij een 1kHz toon van 1% of lager.

De enige waarde die vrij duidelijk is is continu vermogen. Maar een speaker kan wel een continu vermogen verdragen van 200Watt @ 8Ohm, maar als zijn rendement (gevoeligheid) enorm laag is zegt die 200Watt ook maar weinig. Het aantal watt's dat een speaker kan verdragen OPZICHT zegt dus niets.
Want het vermogen wat een speaker kan verdragen is geen maatstaaf voor het aantal decibells wat hij kan produceren (dat is ook afhankelijk van hoe efficient de speaker met het geleverd vermogen omgaat).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ok ok :9 over 7 meter hou ik men bek wel :)
over de watts dan heb ik et niet over RML(hoe heete dat ook alweer :? ), meer over muziek vermogen he :)

• p_m
  • Niet online
nog even achterop dat ding gekeken.

Er staat
40W continu
max. 50W
8 ohm

Bedankt voor de reacties, FAQ hielp weinig, vandaar.

Verwijderd

Is gewoon een keigoede speaker he.....

Heb er ook een paar staan. Echt mooi geluid. En al die cijfertjes interesseren mij geen fluit. :?

suc6 B-)

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
volgens mij ga je nauwelijks over de 1 watt continu heen bij normaal gebruik.

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• FFF
  • Laatst online: 21:29

FFF

[..]

Mwa ik weet er ook het fijne niet van, maar heb ook weleens gehoord dat bepaalde frequentie gebieden, een bepaalde ruimte nodig hebben om tot hun recht te komen, ik geloof dat lage tonen idd zo'n afstand nodig hebben, maar dat is niet te realiseren lijkt mij, omdat de hoge tonen op langere afstand weer minder goed naar voren komen. en je dan een behoolijke kamer nodig hebt. Ook ligt er veel aan de accoustiek etc. Dus die 7 meter zit naar mijn mening wel een theoretische kern van waarheid in, maar in de praktijd komt het daar niet bij kijken lijkt mij.

• FFF

FFF

BTw om op de vraag trg te komen, ik heb er niet zoveel verstand van, maar de type luidspreakers zijn waarschijnlijk totaal verschillend. Of je een pa speaker hebt of een hifi speaker da's een heel verschil. Ook heeft het redement er veel mee te maken, speakers met een hoger redement hebben minder vermogen nodig om op dezelfde geluidssterkte te komen als een laag redemnet speaker, omdat de hoog redement gewoon meer energie omzet in geluidssterkte.
[/misschien wel een lul verhaal, maar bevat zeker een kern van waarheid :D hoop ik]

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 12 december 2001 14:13 schreef Zeepoog het volgende:
volgens mij ga je nauwelijks over de 1 watt continu heen bij normaal gebruik.
Wat er word ontvangen niet nee. Wat er word verzonden door de versterker is een ander verhaal.

Ecodan warmtepomp

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op woensdag 12 december 2001 16:49 schreef JT het volgende:

[..]

Wat er word ontvangen niet nee. Wat er word verzonden door de versterker is een ander verhaal.
waar blijft de rest dan?

Pak je rust!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 12 december 2001 16:56 schreef den the man het volgende:

[..]

waar blijft de rest dan?
natuurkunde > > > rendement > veel energie gaat op in warmte

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
mijn speakers en/of kabels worden anders niet warm, geven geen licht, geven geen schok als je ze vastpakt... waar blijft die energie dan :) ok beweging, maar beweging = geluid in dit geval.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• FFF

FFF

de magneten moeten bewegen, maar daar gaat natuurlijk wat energie opgenomen, verder wordt de bewegingsenergie geabsorbeerd door de kamer zeg maar. volgens mij weet hetb ook niet precies.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 17:27 schreef FFF het volgende:
de magneten moeten bewegen, maar daar gaat natuurlijk wat energie opgenomen, verder wordt de bewegingsenergie geabsorbeerd door de kamer zeg maar. volgens mij weet hetb ook niet precies.
Ehm..de magneten horen volgens mij helemaal niet te bewegen.. volgens mij (heb er ook geen kaas van gegeten) is het de Conus die moet bewegen, en de magneet moet ervoor zorgen dat de conus stabiel blijft (toch?)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Magneet staat stil (afgezien van resonaties), konus en spreekspoel bewegen heen en weer.

Natuurlijk vliegt het hele zwikje wel met een paar duizend kilometer per seconde (of zo) door het heelal

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 12 december 2001 17:18 schreef P5ycho het volgende:
mijn speakers en/of kabels worden anders niet warm, geven geen licht, geven geen schok als je ze vastpakt... waar blijft die energie dan :) ok beweging, maar beweging = geluid in dit geval.
De spreekspoel van een speaker wordt wel warm (bij zwaar gebuik zelfs heet). er worden speciale hittebestendige materialen (en lijmen) gebruikt om te zorgen dat het zaakje niet in de fik vliegt of smelt.

• JvS
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 december 2001 21:07 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

De spreekspoel van een speaker wordt wel warm (bij zwaar gebuik zelfs heet). er worden speciale hittebestendige materialen (en lijmen) gebruikt om te zorgen dat het zaakje niet in de fik vliegt of smelt.
Ik heb weleens gehoord dat alu conussen ook voor een hogere belastbaarheid kunnen zorgen omdat het ook 'koelt'. Ik vond dat wel een beetje een hoog [forum=22] gehalte hebben, maar zou best waar kunnen zijn. Bij lang gebruik op hoge niveaus

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

klopt.. niet alleen aluminium,.. ook titaium en zelfs zilver (maar die ging wel extreem ver)

Ik heb hier gekoelde (met ferro fluide) tweeters met titanium dome. En de warmte in de kabels? nee die zou je niet kunnen voelen, maar er word wel degelijk wat verloren,.niet dat et merkzaam is, maar al deze dingen bij melkaar wel :)

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Spoelen zullen op zich wel behoorlijk rendabel zijn (in de orde va 50% ofzo), het verlies in de kabel is verwaarloosbaar (<2%) en ook het crossoverfilter zal zeer weinig opeten. Het probleem zal hem zitten in het omzetten van beweging in geluid. De conus is wel hard aan het bewegen, maar dan beweegt te lucht nog niet. Tenminste, dat lijkt mij logisch dat het zo ongeveer zit. Het zorgt er in ieder geval voor dat maar een fractie van het versterkervermogen om wordt gezet in akoestische energie. Zelfs PA speakers doen meestal maar enkele procenten.
Op woensdag 12 december 2001 09:38 schreef Yokozuna het volgende:
Speakers HEBBEN geen vermogen. Speakers hebben een belastbaarheid wat je kunt aangeven met de eenheid "watt".
[..]

Zeg maar gerust een paar duizend.
Ach ja, dat ligt er maar helemaal aan wat voor optreden het is. Als het een beginnend bandje in het clubhuis is, 200 Watt per kanaal. Een wat bekendere band in Tivoli zal waarschijnlijk iets van 2 kW per kant hebben staan. En op Pinkpop staat een paar honderd kW aan versterkerracks onder het podium.

Dat eerste onderscheid dat je maakt is trouwens heel belangrijk, dat helpt om het te begrijpen.
Op woensdag 12 december 2001 01:02 schreef JT het volgende:Hou het maar op 1-2 kw per speaker ofzo, en misschien nog meer. Maar waarom denk je dat er veel 'laag' vermogen speakers dan 2 'hoog' vermogen speakers op podia staan ? 10 speakers van elk een kw en 110db@1m gaan VEEL harder dan 2 speakers van elk 5kw en 110db@1m.
5 kW speakers, dat zijn wel hele bijzondere :). Een driver is maximaal iets van 1 kW belastbaar (AES) te maken, daarboven houdt het echt gewoon op. En dat is al met grote drivers en trucjes om beter te koelen. En compression drivers zijn maar iets van 100 Watt belastbaar. Dus PA speakers moeten het echt van hun gevoeligheid hebben.

Overigens is er maar één manier om de power handling van een speaker goed te geschrijven, en dat is de standaard die de AES heeft bedacht.

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 13 december 2001 03:09 schreef Jag het volgende:
[..]

5 kW speakers, dat zijn wel hele bijzondere :). Een driver is maximaal iets van 1 kW belastbaar (AES) te maken, daarboven houdt het echt gewoon op. En dat is al met grote drivers en trucjes om beter te koelen. En compression drivers zijn maar iets van 100 Watt belastbaar. Dus PA speakers moeten het echt van hun gevoeligheid hebben.

Overigens is er maar één manier om de power handling van een speaker goed te geschrijven, en dat is de standaard die de AES heeft bedacht.
Ja, ik weet dat ze niet bestaan, maar dat nam ik ff als extreem voorbeeld.

Ecodan warmtepomp

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

5 kW speakers, dat zijn wel hele bijzondere . Een driver is maximaal iets van 1 kW belastbaar (AES) te maken, daarboven houdt het echt gewoon op.
Das dus niet helemaal waar. Heb een tijdej geleden nog acht 15KW subs onder een podium aangesloten :-). Nu voel je die meer, dan dat je ze hoort, maar het zijn gewoon drivers die de luchtverplaatsing veroorzaken..

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Jag

Jag

Op donderdag 13 december 2001 14:09 schreef TMoose het volgende:

[..]

Das dus niet helemaal waar. Heb een tijdej geleden nog acht 15KW subs onder een podium aangesloten :-). Nu voel je die meer, dan dat je ze hoort, maar het zijn gewoon drivers die de luchtverplaatsing veroorzaken..
Dan mag jij me vertellen welk merk en type het is.

Overigens kan je per kast best meer dan 1 kW belastbaarheid krijgen als je meerdere drivers erin stopt, maar dat is nogal onhandig omdat je dan hele zware speakers krijgt die veel te lastig te tillen zijn.

Verwijderd

mhow een beetje leuke speaker kast weegt tussen de 75 en de 130 kilo dus

• PjotrP
  • Laatst online: 01-07 09:12
Het piekvermogen is het nominale vermogen vermenigvuldigt met wortel 2.
Want: geluid kan beschreven worden met behulp van sinus-golven. De top van een sinus-golf ligt op wortel 2 maal het gemiddelde van de golf (waarbij ik natuurlijk het gedeelte van de golf OF boven OF onder de nullijn bedoel).
Het nomimale vermogen (de hoeveelheid energie die verbruikt wordt) aangeven met het piekvermogen is dus pure oplichterij en gebeurt alleen om je slechte apparatuur beter te doen lijken.

Zonnepaneel installateur

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Njah, vet dubbel misschien, maar:

Vermogen wat wordt gegeven is niet per se verbruik, maar ook wel een soort 'net zoveel Watt geluid als een speaker van zoveel Watt'. Of als je de versterker in die soepspeakertjes op z'n max zet krijg je zoveel weerstand dat net voor de spoel smelt je 500watt verbruikt oid.

Wat je wel kan doen, is wattage van echte speakers op de zelfde weerstand vergelijken. Dan kun je ongeveer (ongeveer, want rendement is HEEL belangerijk en hangt ook weer nauw samen met watt e.d.) inschatten hoeveel lawaai ie kan maken, verder NIETS.

Als je wil weten hoe hard en hoe mooi ie kan.. luisteren, veel dingen in A/V forum lezen, luisteren, de FAQ lezen van het A/V forum en nog maar es luisteren. Niets geeft een beter beeld dan je eigen gehoor :)

Succes! (Ow een 5.000.000Watt PMPO zegt niets, jouw 50watt voor gewone speakers zegt weinig, maar genoeg, qua lawaai wat ie zou kunnen produceren)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 09:40

Tusk

Sticky Bomb likes you!

toch snap ik het nog niet
onze stereo toren heeft 75 watt
en mijn pc boxjes (gewoon 2) 200 watt

toch komt er uit de stereo meer, harder en beter geluid

hoe zit dat dan?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 13 december 2001 17:44 schreef Tusk het volgende:
toch snap ik het nog niet
onze stereo toren heeft 75 watt
en mijn pc boxjes (gewoon 2) 200 watt

toch komt er uit de stereo meer, harder en beter geluid

hoe zit dat dan?
Omdat het op verschillende methodes opgegeven wordt.

Moment, ik ga even een quote van mezelf opzoeken.

Ging over een philips POC speakersetje, zie dit topic: [topic=154801]
<hr>
Toch altijd leuk, die PMPO's, alleen zegt het geen reet :P Als je bij 0,05THD (=totale harmonische verstoring, kort door de bocht) gaat kijken blijft er gewoon nog maar 6Watt totaal over :)
Satellites
drivers : 8 ohms Soft Flat 3.25"x5.0"
output power
: 4 x 10 watts RMS @ 10% THD
: 4 x 8 watts RMS @ 0.5% THD
: 4 x 1 watts RMS @ 0.05% THD
frequency response : 200 - 20,000 Hz

subwoofer
drivers : 5.25" super woofer + 6" wOOx
output power
: 2 x 20 watts RMS @ 10% THD
: 2 x 15 watts RMS @ 0.5% THD
: 2 x 1 watts RMS @ 0.05% THD
frequency response : 40 - 200 Hz
het valt me trouwens op dat de specs wel erg eerlijk zijn, in die PDF. Want normaal gesproken zeggen ze niet dat de versterkers 1watt leveren bij 0,05% THD, dat staat namelijk "eng" voor de meeste mensen. Vergelijk deze (heel erg eerlijke) getallen nou niet met die van andere sets, want dan gaat het mank! Die vermogens bij 0,5% THD zijn wel behoorlijk bruikbaar/beluisterbaar voor een pc-set, als je dan toch wil dat ze wat hebben. :P
<hr>

En toen deze (nadat een gast er niets van snapte :P

<hr>
Op maandag 04 juni 2001 14:50 schreef limp_bizkit het volgende:
ok.. thnx.. :)

snap wel niks van dat 0,05% verhaal.. maar goed :)
Een versterker vervormt altijd een beetje. Hoe harder een versterker moet werken hoe meer deze vervormt. Dat drukt men uit in procenten Total Harmonic Distortion.

10% THD is eigenlijk niet meer echt mooi, dan hoor je echt dat het wat minder lekker klinkt. Het gat, zeg maar, wat rauwer klinken. Dat hoor je vooral bij de midden/hoge tonen.

0,5% THD hoor je niet op een PC-set. Op een installatie is dat een ander verhaal, want daar heb je te maken met stereobeeld en fasen en dergelijke, die raken verstoord van een THD die erg hoog is. Eigenlijk is onder de 1% nog wel te doen.

0,05%THD is eigenlijk THD op hifi niveau. Een Nad versterker van 2x40 watt geeft dat dan ook weer met 0,05% THD. Die geeft dus 40 échte watts.

Dan heb je daarnaast nog allerlei foefjes om het vermogen hoger te laten zijn, zoals een piekvermogen (een versterker kan gedurende een héél korte tijd enorm uitschieten, tot wel 3keer z'n normale vermogen). Verder kunnen ze het vermogen weergeven dat de versterker alleen maar bij een bepaalde frequentie weer kan geven (meestal bij 1Khz), dat is blijkbaar een "makkelijke" frequentie voor versterkers.

Kortom, eerlijk is het dus om bij een vermogen een continu vermogen over het voledige frequentiebereik en een lage vervorming weer te geven.

Hier zie je een "echt" voorbeeld van een eerlijk opgegeven vermogen (een NAD C320)
Continuous average power output into 8 ohms1: 40W (16dBW)
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.03%
ohwjah, bij losse versterkers moet er uiteraard bij, bij welke impendantie van de speakers ze dat vermogen leveren, vergeten. :o

de "piek" ligt hier bij 90Watt, dus 2,2 keer hoger!

PMPO is een vermogen dat je kan samenvatten als: Een vermogen dat de versterker in een zo kort mogelijke tijd kan leveren, met ongelooflijk veel vervorming bij één bepaalde frequentie, waarbij-ie net niet doorbrand :+

duidelijk? :)<hr>

Samengevat, je kan met die specs dus flink spelen. Daarnaast is 5Watt al ERG hard spelen (ik gebruik het nu wel denk ik :P).

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 11:24
Die verhouding enz. kloppen nooit, let er niet op zou ik zeggen. Het is net iets als lezen dat je een printer zou krijgen voor 100 piek die wel 600DPI kan printen, hallo? Je hebt over 700mb nodig om een A4'tje 600dpi te bewerken, en dan vergeten we de grote van het plaatje ;) Laat staan dat je deze dan zou kunnen printen, dat is bruter als foto's kwaliteit ;)

Der klopt nooit iets van iig, bovendien heb je een behoorlijk brute en dure versterker nodig voor "echte" 200w boxen. 400w versterker zal je flink wat gaan kostene. (Bovendien blaast deze die cheap boxjes van 100 piek in notime op omdat er natuurlijk geen 200w uit kan komen.) :p

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 09:40

Tusk

Sticky Bomb likes you!

thx jvs

btw pretty impressing audio specs :) geld teveel :? *D

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 13 december 2001 17:54 schreef Tusk het volgende:
thx jvs

btw pretty impressing audio specs :) geld teveel :? *D
Niet echt :X. maar da's offtopic ;). Ik heb het al twee jaar (op wat surround speakers na) en ik heb er niet zoveel voor betaald :o.

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Op donderdag 13 december 2001 15:43 schreef Jag het volgende:

[..]

Dan mag jij me vertellen welk merk en type het is.

Overigens kan je per kast best meer dan 1 kW belastbaarheid krijgen als je meerdere drivers erin stopt, maar dat is nogal onhandig omdat je dan hele zware speakers krijgt die veel te lastig te tillen zijn.
Xcuses voor de late reply..

Ik zou niet weten welt merk / type het was. Daar heb ik toen niet naar gekeken. Het was de PA van "De Kast". Er zaten inderdaad twee drivers per kast, maar dat maakt nog steeds 7.5KW per stuk.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lees de FAQ, daar staat het precies in over RMS, active vermogen PMPO enzovoort enzovoort

Verwijderd

een beetje oude quote, maar door de stelligheid waarmee deze meneer zijn mening hier verkondigd kon ik het niet laten toch even te reageren.....

[..]

wat vind je er precies bullshit aan? die 7 meter of het feit dat speakers niet op elke plek hetzelfde klinken?

• Jag

Jag

Op woensdag 09 januari 2002 14:44 schreef TMoose het volgende:

[..]

Xcuses voor de late reply..

Ik zou niet weten welt merk / type het was. Daar heb ik toen niet naar gekeken. Het was de PA van "De Kast". Er zaten inderdaad twee drivers per kast, maar dat maakt nog steeds 7.5KW per stuk.
Dat is dan gewoon niet volgens de regels van AES getest. Natuurlijk kan je die speakers wel ff met 7.5kW belasten, maar niet acht uur lang, dan gaat de spoel licht geven :P.
Pagina: 1