Toon posts:

Online boeken?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een vaag geleden een keer een site tegen gekomen waar online boeken stonden waar volgens de auteurs van de site geen copyright meer op staan vandaar dat ze daar stonden mag ik vragen wat zo'n site is of is dat illegaal.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Als er daadwerkelijk geen copyright meer op zit dan lijkt het me dat dat wel mag. Verder moet je topic natuurlijk wel aan de policies van het desbtreffende forum voldoen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of ze erop zitten en omdat ik de url niet meer weet (die ik juist wil vragen) kan ik dat ook niet controleren.

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 08:51
Tsja, je kan het altijd vragen, en als degene zegt dat er copyrights opzitten hoef je hem niet, of iig in je post vermelden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

maak in je openingspost dan flink duidelijk dat je sites wil waarop expliciet alleen copyrightvrije zaken staan. En dat links naar niet-zulke-goede sites er alleen voor zorgen dat het topic dichtgaat.

Dit is echt een kiele kiele topic. Net zoiets als:
Waar kan ik dat nummer vinden op MP3

disclaimer: dit nummer is rechtenvrij
Dat topic zou ik namelijk dichtdoen... Beetje op google zoeken zou dan wel moeten helpen, toch?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Volgens mij is zoiets gewoon illegaal...

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-11 21:09

Schonhose

Retro Icoon

Na een aantal jaren na de dood van de auteur verliest de auteur zijn rechten op de boeken, tenzij deze expliciet worden overgenomen door de famillie.

* Schonhose is grote fan van Sherlock Holmes (door Sir Arther Conan Doyle) en heeft nu dankzij deze regel alle boeken in zijn bezit als txt-document.

Volgens het Guthenberg project moet het boek in elk geval ouder zijn dan 1923:
We cannot publish any texts still in copyright. This generally means that our texts are taken from books published pre-1923. (It's more complicated than that, as our Copyright Page explains, but 1923 is a good first rule-of-thumb for the U.S.A.)
Dit houdt in dat je boeken van o.a. Edgar Allen Poe, Dante en Shakespeare vrij kunt downloaden.

Hier is dus niets illegaals aan, IMHO.

maar ik begrijp wel dat dit een kiele kiele topic is voor de modjes.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Verwijderd

Copyright != Auteursrecht

Auteursrechten blijven van de oorspronkelijke schrijver.

De vraag is dus: wat wil je ermee doen?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 15:56 schreef Cheatah het volgende:

lezen? :P

maar op freeware zitten ook auteursrechten, en copyright, maar je mag het wel kopieeren, toch?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 16:08 schreef ikbenveldmuis het volgende:

lezen? :P

maar op freeware zitten ook auteursrechten, en copyright, maar je mag het wel kopieeren, toch?
Onder voorwaarden... je mag het iig niet uit eigen naam verspreiden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat het omwille van 'gemak' toch maar makkelijker is om dit zelf te gaan zoeken.

Als het legaal is, dan kan je het op google wel vinden. Ik vind dit toch te discutabel. Verder vind ik topics waarin je anderen laat zoeken niet echt heel erg bijster eh, leuk enzo :o.

Verder lokt het uit tot links naar sites waar het wel illegaal is. Dus om die twee redenen gewoon maar niet doen/

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Net zo als een poosje geleden die gast die boek van Tolkien poste in Txt of doc, maar daar deden de modjes niks aan :)

topic weet ik niet meer :D

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 december 2001 18:13 schreef SaURoN het volgende:
Net zo als een poosje geleden die gast die boek van Tolkien poste in Txt of doc, maar daar deden de modjes niks aan :)

topic weet ik niet meer :D
Dat mag dus niet en dat zal wel gewoon niet opgevallen zijn. Dat kan ook.

Maar het mag niet...

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59
Op woensdag 12 december 2001 15:56 schreef Cheatah het volgende:

Wat hij daar mee wil doen daar heb jij en niemand toch iets mee te maken? stel dat hij een boekenwinkel wil beginnen en alles wil verspreiden op diskette en aan iedereen wil verkopen..hij is dan fout bezig..maar als dat kan ook met freeware die je kan downloaden op download.com

als iemand je vraagt waar je bv Leechftp kan downloaden en je geeft een link naar download.com ben je toch ook niet fout bezig?

Kortom als er geen copyright op zit en zoals de topicstarter vermeld dat het legaal is dan mag het toch gewoon lijkt mij?

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 18:41 schreef JvS het volgende:

[..]

Dat mag dus niet en dat zal wel gewoon niet opgevallen zijn. Dat kan ook.

Maar het mag niet...
aha ik dacht dat het dus wel mocht op dat moment |:(
Pagina: 1