klop dit een beetje?? of moet er iets veranderd worden Ik ken alleen officiële tekens niet mja.
edit: te vroeg op post gedrukt
offtopic:
paint rulez
paint rulez

Verwijderd
1
2
3
4
5
| uit12v
| |
in5v| |in12v
| |
uit5v |
Verwijderd
Volgens mij heb je er zelf nog nooit gekeken want er staat geen schema voor drie ledjes. Dus hij heet al het recht om hier te posten ja.Op dinsdag 11 december 2001 20:44 schreef Cordobasdi het volgende:
en dit wil WAT??? zeggen?
wat moeten die ledjes doen?? wanneer moeten ze branden en wanneer niet?? waarom die invertor en een "of" poort???
ik zou zeggen UTFS "Fanbus" leverde 62 resultatenop en bijna in elke topic komt dezelfde site terug.
Dus nog een laaaaaatste keeeeeer....
Weee Weee Weee Dot FANBUS Dot KOM
En'eeeeh SLOTJEEEEEE AUB![]()
![]()
![]()
![]()
Verwijderd
Verwijderd
na je erste reaktie is je vergeven maar ik vroeg me af of mijn schema ook klopte?? als dit niet het gevaal is graag suggestie voor verbetering of anders idd die van fanbus.com verbouwen. Ik had het idee dat het zo wel mogelijk was mja ik ben niet zo hendig met elektro techniek. En tja ik wil het wel meteen goed doen zo'n fanbus die half werkt is ook niks.Op dinsdag 11 december 2001 22:09 schreef Cordobasdi het volgende:
da's al iets duidelijker, ik zou zeggen, neem vanop die www.fanbus.com het schema 7V12V0V with bicolor led en plaats paralel met je fan een relais met normaal gesloten contactjes, die relais gaat optrekken als je fan draait en dan trekt ie het contactje open, eens de fan uit is sluit het contactje en Hopla daar heb je je ledje.
Met een invertor en enige digitaal techniek is dit ook wel mogelijk maar zal veel moeilijker zijn. Oh ja even ter informatie een of poort in serie met een invertor noem je ook wel een NOR poort dacht ik (NOT en OR in serie) indien een van de ingangen hoog is is de uitgang laag.
niet tevreden met deze oplossing?? laat het weten, ik bedenk alvast iets beters.
Grtz
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Verwijderd
Die zijn er wel; maar denk je nu echt dat ik dat gebrabbel van jou kan l.e.z.e.n?Op woensdag 12 december 2001 10:39 schreef BrainDamage het volgende:
Zijn er nog mensen met verstand van schakeling hier??
Verwijderd
Als je ook eerst eens een echt schema tekend volgens de normen. Geen blije kleurtjes, rare dingen oid maar gwoon zoals het hoort.Op woensdag 12 december 2001 11:49 schreef BrainDamage het volgende:
Jemig man tis paintkan dr ook niks aan doen dat ik er niet zo veel van snap de bedoeling is dat de uitgang van de of-poort naar de invertor loopt. leek me wel logisch mja. Mja is het echt zo erg hoe het er uit ziet? Kan iemand anders ff een wel werkend schema maken??? Dit was dus een aangepast schema van fanbus.com. ik heb toch het idee dat ik niet zo handig met schakelingen mja kan nog komen (mn blauwe led's doen het iig nog steeds)
hoe beveilig je een of-poort?? ik heb dr niet zo veel verstand van zo als je al merkte en de schakelaar is een tuimelschakelaar met de standen aan/uit/aan en is tweepolig oftewel 2schakelingen met een bedienings-pookjeOp woensdag 12 december 2001 11:24 schreef Masta-T het volgende:
[..]
Die zijn er wel; maar denk je nu echt dat ik dat gebrabbel van jou kan l.e.z.e.n?
Of poort? leuk; wat zijn de ingangen? weerstanden? leuk; moet je die of poort niet beveiligen? Wat voor schakelaar praat je over? wat zijn die groene en gele punten? LEDs? Lampjes? Appels?
Maar maak gewoon je schakeling, gebruik 1k weerstanden, en zie maar of het werkt,.
nja vanmiddag doe ik wel ff nieuwe poging mja ken al de officiele tekens niet nja ik zal ff wat research plegen en dan zal ik nieuwe maken die een beetje volgens de regels is. hmm mja ik d8 dat legenda wel verhelderend was maar ja niet dus.Op woensdag 12 december 2001 11:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je ook eerst eens een echt schema tekend volgens de normen. Geen blije kleurtjes, rare dingen oid maar gwoon zoals het hoort.
De stroom loopt dan van boven naar beneden, van links naar rechts!! (en alleen anders als het ECHT niet anders kan)
Als je het zo tekent is het voor jezelf en anderen makkelijker meteen je schema te volgen.
Als ik eerst moet kijken dat de stroom alle kanten oploopt kom je er nooit geen wijs uit...
ik heb nu helaas geen paint oid dus ik kan zo niet ff een voorbeeld geven
verder, veel succes!
Verwijderd
Ja sorry, maar ik kijk dus eerst neer de schakelaar (huh) dan volg ik een draadje naar rechtsonder. +5 Volt (huh?)Op woensdag 12 december 2001 12:00 schreef BrainDamage het volgende:
[..]
nja vanmiddag doe ik wel ff nieuwe poging mja ken al de officiele tekens niet nja ik zal ff wat research plegen en dan zal ik nieuwe maken die een beetje volgens de regels is. hmm mja ik d8 dat legenda wel verhelderend was maar ja niet dus.
een of-poort geeft een hoog signaal als een van de beide ingangen hoog isOp woensdag 12 december 2001 12:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja sorry, maar ik kijk dus eerst neer de schakelaar (huh) dan volg ik een draadje naar rechtsonder. +5 Volt (huh?)
Zie daar in eens 3 voedingen staan: +12 +5 en 0V (HUH??)
Dan denk ik: ohjee, dit is weer br*k getekend... (sorry, no fleem intended, tis maar wat ik denk)
Dan zie je dus ook de legenda... AH dat scheelt weeer, dan die of poort (weet je wel wat het is) en een invertor???
Dus je wilt gewoon een NOR (NOF) poort gebruiken....Op woensdag 12 december 2001 12:08 schreef BrainDamage het volgende:
[..]
een of-poort geeft een hoog signaal als een van de beide ingangen hoog is
een invertor geeft een hoog signaal als de ingang laag is en vice versa
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
uhm ja uhm heheOp woensdag 12 december 2001 12:11 schreef breinonline het volgende:
[..]
Dus je wilt gewoon een NOR (NOF) poort gebruiken....
klopt toch wel mja tiss niet eht lekker duidelijk en mn 5volt loopt een beetje krom heb ik het idee. Dat is nog het enige probleem denk ik.Op woensdag 12 december 2001 12:09 schreef BrainDamage het volgende:
Uhm Ikke kijk nog is en er klopt idd geen ruk van heb ik het idee mja vanavond nieuwe poging
Mensen met dat in hun ondertitel ga ik dus mooi NIET helpen hoorNoise Promo Crew
Oh jeehOp woensdag 12 december 2001 13:55 schreef AMDude het volgende:
[..]
Mensen met dat in hun ondertitel ga ik dus mooi NIET helpen hoor
Verwijderd
lekker ontopic... hebbie al een fatsoenlijk schema gemaakt? Ik zal er nu eens een proberen te maken.Op woensdag 12 december 2001 13:57 schreven Amdude en BrainDamage onzin
Ja was idd onzin mja, zou wel superelaxt zijn als je er een duidelijk schema van kon maken ja want deze is nog niet echt (echt niet) duidelijk. En vanavond zit ik pas weer 8er mijn PC dus dan kan ik pas iets maken.Op woensdag 12 december 2001 14:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
lekker ontopic... hebbie al een fatsoenlijk schema gemaakt? Ik zal er nu eens een proberen te maken.
Verwijderd
doet ik bij deze jouw schema:Op woensdag 12 december 2001 15:28 schreef daNpy het volgende:
Ik heb het schema al gemaakt en op mn PC staan, maar kan vanuit school niet uploaden naar mn webserver
Wat is je mail dan mail ik hem wel ff.
edit:
Heb m al gemaild. gooi ook ff online aub.

neej dit werkt nietOp woensdag 12 december 2001 21:52 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]
Werkt dit?
{edit: eerste versie had een foutje!}
Verwijderd
Verwijderd
ik doe niet mee met deze flameOp woensdag 12 december 2001 22:14 schreef augustus het volgende:
Ten eerste: hij werkt wel: een duo-led die rood/groen/geel brandt. Ik vraag of ie werkt omdat iedereen fouten kan maken!
Ten tweede: je hebt zelf nog geeneens een werkende schakeling geproduceerd.
Ten derde: weet je wat het woord "zeikerd" betekent? Stank voor dank!
Verwijderd
Of je sluit LED andersom aan, een nor poort kan namelijk veel meer sinken dan sourcen!!Op woensdag 12 december 2001 22:27 schreef Rippie het volgende:
Dit gaat gewoon niet werken mensen!!! Hij wil wel die leuke NOR-poort gebruiken, maar dat gaat je niet lukken want die gaat smelten!! Een IC-tje kan maar ongeveer 1 mA aan en een ledje trekt al gauw 10 mA, dus die gaat lekker smelten!!
Wij hebben voor ons profielwerkstuk ook zoiets gedaan en hebben daar een leuk boekje op na geslagen en die poorten kunnen gewoon geen fatsoenlijke amperes hebben. Als ik jouw was zou ik of wat anders verzinnen of voor en na die NOR-poort gaan schakelen met PNP/NPN-transistoren (kwee niet zo guaw welke, volgens mij wel de NPN)
En over welk schema heb je het nou? En wie heeft er wel een goed schema dan of is het niet mogelijk wat mij erg stug lijkt.Op woensdag 12 december 2001 23:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Of je sluit LED andersom aan, een nor poort kan namelijk veel meer sinken dan sourcen!!
en dat schema werkt niet want je sluit de basis vd transistor aan op de 0V!!
[Dit is geen fleem, hou aub op met die onzin, dit forum is voor vragen en antwoorden, geen vragen en afzeikerds!]
Verwijderd
Verwijderd
Dat laatste, met die tor erinOp donderdag 13 december 2001 13:38 schreef BrainDamage het volgende:
[..]
En over welk schema heb je het nou? En wie heeft er wel een goed schema dan of is het niet mogelijk wat mij erg stug lijkt.
neej dat programma ken ik niet kweenie of het moeilijk is om te leren. Maar als je het hele topic doorhad gelezen weet je wat de bedoeling was nl. 12volt=groenLED/0volt=roodLED/7volt=geelLED/ maar is dat een freeware programma of waar kan ik het (uhm) "verkrijgen"Op donderdag 13 december 2001 13:48 schreef julesz het volgende:
uhm,brainbench
ken je het programma Ewb(Electronic WorkBench)?
Daar mee kan je schakelingen nabootsen en kijken of ze werken. en waardes meten etc.
Kan ik je echt aanraden om schemaatjes te maken...
Ik vind het ook btje vaag wat je nou precies wil, maargoed.
1 ledje constant 1 voor 5 en 1 voor 12 v of?