a.t. Watt's berekenen

Pagina: 1
Acties:

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 14:29
Ik ben bezig met een rheobus in elkaar aan het zetten, maar nu kom ik overal verschillende soorten potmeters tegen, de meest gebruikte zijn de 5 Watt 100ohm en de 10 Watt 25ohm potmeters. Ik zit nu dus heel erg te twijfelen welke ik nou moet kopen, er komen namelijk wel zware fans aanhangen. Deze fan o.a. :
Weet iemand welke potmeter ik dan nodig heb, en zodoende niet, weet iemand dan een formule waarmee ik het aantal Watt's kan berekenen.

Verwijderd

Op de fan staat het aantal milli ampere's wat dat ding trekt.... en je weet het voltage dus ook het wattage P(watt)=U(volt)xI(ampere)
edit:
Oh oeps, volgens mij vroeg je dit niet

PS waarom maak je geen echte rheobus..dan kan je met hele goedkope potmetertjes af!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 14:29
Een echte ?!?
Hoe bedoel je?
Nu is het ook gewoon fan - potmeter - voeding - klaar.
Hoe kan het dan nog simpeler.
-------------------------------------------------------
Er staat op de fan 3a, betekent dan dat dat ding 3 ampère trekt, dat is net zoveel als een wasmachine toch?!?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Voor 3 Ampere, wat die dikke fan trekt, zal het erg moeilijk worden een goeie potmeter te vinden.
Je moet zowieso al een draadgewonden potmeter hiervoor hebben en deze moet zeker <--- lees zeker 36 watt zijn bij 10 of 25 Ohm.
Deze zal overigens niet zo goedkoop te vinden zijn.
Succes.
(beter is overigens een kleine schakeling met minimaal 2 LM317's)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 21:55 schreef arnoman het volgende:
Een echte ?!?
Hoe bedoel je?
Nu is het ook gewoon fan - potmeter - voeding - klaar.
Hoe kan het dan nog simpeler.
-------------------------------------------------------
Er staat op de fan 3a, betekent dan dat dat ding 3 ampère trekt, dat is net zoveel als een wasmachine toch?!?
Maar je fan draait op 12VDC, niet op 230VAC. Btw mijn wasmachine trekt zo'n 14A, een wasmachine van 700W heb ik nog nooit gezien.

En zoek eens op PWM, kan je je fan bijna verliesloos regelen, bij zo'n fan leverd een rheostat een hoop extra warmte in je kast. En nog een klein vraagje, waarom koop je zo'n vette fan om die vervolgens te dimmen? Dan kon je toch in de eerst plaats al een lichtere fan kopen?