Toon posts:

[Debian] Exim reageert langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eigenaardig probleem, waar ik enige hulp bij nodig heb.
Ik gebruik Debian GNU/Linux (Woody om precies te zijn) met Exim als MTA. Gisterenmiddag deed zich een probleem voor waardoor ik elke keer als ik een mailtje verstuurde zo'n tien seconden moest wachten voordat Exim het mailtje aannam en uit de logs bleek dat het dan ook nog een halve minuut duurde voordat Exim het daadwerkelijk aan de smarthost verzond.
Waarom ? Ik weet het niet. Ik weet dat Exim vrij kritisch is met het resolven van de systeemnaam, maar aangezien als smtp-server lokaal gewoon localhost ingevuld staat, kan dit geen problemen opleveren. Toen ik als root mailq intikte kreeg ik geen respons. Hij bleef "hangen". Uiteindelijk heb ik het pakket Exim verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Voor de zekerheid heb ik de configuratie-bestanden gepurged. Opnieuw geconfigureerd, probleem blijft bestaan.
Opmerkelijk : Een half uur later is het probleem opgelost. Maar hoe ? Wie weet raad......?
Ik kan trouwens ook niet zien waarom Exim zo traag reageert. Uit de logs blijkt dat niet. Hoe kan ik daar meer info over krijgen.... ?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Hier is niet echt veel over te vertellen! Het enigste wat je kan doen in controleren of je bak toen veel te doen had zoals een web-page serveren of ftp en aanverwante taken.

Misschien zelfs wel een ddos-attack!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 18:38 schreef imdos het volgende:
Hier is niet echt veel over te vertellen! Het enigste wat je kan doen in controleren of je bak toen veel te doen had zoals een web-page serveren of ftp en aanverwante taken.

Misschien zelfs wel een ddos-attack!
Ik heb dat gecontroleerd. Load was nihil , er draait geen webserver op (behalve dan voor Webmin, maar alleen lokaal toegankelijk). Verders ligt het systeem achter een Draytek-router waarvan de poorten met NAT naar een ander client toegeredirect worden, dus een attack lijkt me ook lastig. Nog meer ideeen ?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog suggesties ? D'r hangen hier zoveel Debian-gebruikers rond, en die werken bijna allemaal (zo niet allemaal) met Exim, dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat niemand ooit zo iets heeft ervaren.

Miscchien dat iemand me dan wel kan vertellen hoe ik kan zien wat Exim op dat moment aan het doen is ?

Verwijderd

kijk anders ff in je cron config files of daar dingen instaan die op dat moment draaiden...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 16:59 schreef dev.null het volgende:
kijk anders ff in je cron config files of daar dingen instaan die op dat moment draaiden...
Helaas, ook dat heb ik reeds nagekeken. Ik heb alle relevante logs nagekeken, zonder succes. Ik was gewoon aan het surfen op dat moment, stuurde een mailtje, en ontdekte bij toeval dat er iets misging. Maar wat, dat blijft kennelijk een raadsel.

Verwijderd

Je kunt tcpdump of snort op een interface draaien en kijken wat hij dan doet.
Misschien toch een nslookup doen?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 18:46 schreef MarcelP het volgende:
Je kunt tcpdump of snort op een interface draaien en kijken wat hij dan doet.
Misschien toch een nslookup doen?
Dat zou inhouden dat ik dan lokaal een DNS-server moet gaan draaien, en dat lijkt me een beetje overbodig om Exim alleen het lokale adres via een DNS-server te laten resolven.
Externe adressen resolved Exim uiteraard wel zonder problemen.
Ik denk dat ik aan tcpdump of snort weinig heb omdat ik daar alleen dataverkeer mee kan monitoren. Ik kan dus niet zien "wat" Exim doet. Misschien heb ik niet helemaal duidelijk uitgelegd, maar ik bedoel dus eigenlijk of ik Exim's bezigheden wat meer verbose kan loggen, zonder dat ik 'm opnieuw op moet starten, want dan is het probleem mogelijk al verholpen en weet ik dus niet wat er mis ging.
Ik heb inmiddels het boek "Exim, The Mail Transport Agent" van O'Reilly aangeschaft, wellicht dat het me dan duidelijker wordt. Maar 'k blijf uiteraard open voor suggesties... :)

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit klinkt louter al een DNS probleem. M.a.w. zorg dat je DNS in orde is.

Ik zou in ieder geval even je smarthost in je /etc/hosts zetten!

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 21:06 schreef jant het volgende:
Dit klinkt louter al een DNS probleem. M.a.w. zorg dat je DNS in orde is.

Ik zou in ieder geval even je smarthost in je /etc/hosts zetten!
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar ik vind het zo vreemd dat ik daar met het surfen op dat moment geen last van had. Zou het kunnen zijn dat dit probleem zich voordoet wanneer Exim niet in staat is om het ip-adres van de smarthost te verkrijgen, m.a.w. de nslookup niet slaagt ? Dan zal ik dat waarschijnlijk niet oplossen door de smarthost in /etc/hosts te zetten neem ik aan.... Of heb ik het mis ?

Ik vond dit stukje ergens via google :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
> When a user tries to send email, the MUA hangs whilst exim works out
> what to do with the smtp session. I guess the delay is due to exim
> attempting to carry out a variety of DNS lookups.

> My question is, can I set another option to tell exim to queue messages
> faster in the event of the above-mentioned connectivity problems?

It all depends on what is causing the delay. Run a test with -bh to find 
out what lookups it is doing. At a guess, it may be host_lookup, if 
that's at its default setting.

en ik denk dat dit mijn vraagt beantwoord. Als ik het goed begrijp begint Exim tijdens het aannemen van het bericht al met een nslookup. Als deze mislukt (door trage dns, hoge netwerk-load of wat dan ook) dan treed er een vertraging op in het queuen van het mailtje waardoor de client (pine, sylpheed of whatever) op dat moment hangt.
Pagina: 1