Toon posts:

[discussie] reusachtige blauwe worm met 1 oog

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een in mijn ogen prachtige uitspraak van nelis is een discussie op zich waard volgens <font color="#df040f">* nlchandler
</font>
er zijn miljoenen gelovigen op de wereld, en ik heb dat dus maar te accepteren omdat het er miljoenen zijn. maar als er bij een zonsverduistering opeens een groepje van 10 mensen op straat gaat liggen omdat ze denken dat ze worden opgestraald (vorig jaar frankrijk) door mensen uit hogere sferen dan worden ze keihard uitgelachen. en tegen al die mensen die het geloof van dat groepje mensen niet accepteren maar hun eigen geloof wel: jullie zetten je eigen geloof voor lul omdat het, net als het geloof van dat groepje van tien, op niets is gebaseerd.

denk daar maar eens over na.

en nou niet gaan zeggen van, als jij in buitenaardse wezens gelooft wordt dat best geaccepteerd, MOOI NIET DUS. als ik zeg dat ik denk dat in 2010 een reusachtige blauwe worm met 1 oog en een bazuka op aarde zal neerdalen en de mensheid zal verwoesten dan wordt ik door het merendeel van deze aardkloot keihard in mijn gezicht uigelachen, terwijl het christendom ed algemeen geacceptereerd wordt omdat het veel meer aanhangers kent, terwijl dat op hetzelfde principe is gebaseerd, namelijk niets.
Ik vind de vergelijking tussen de worm en god fantastisch... hele bevolkingsgroepen geloven dat er iemand in de wolken zit die het hele zooitje heeft gebouwd naar zijn eigenbeeld... maar de kinderen mogen niet lullen over aliens want die bestaan niet |:(

brand (maar niet flame) los

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik ben het 100% eens met de quote.

Ikzelf geloof in intelligent buitenaards leven. Het zal dan wel niet in de vorm vane en worm met 1 oog zijn, maar ik weet 100% zeker dat ze bestaa, Omdat ik het een belachelijk idee vind dat wij de eenigste levensvorm zijn in een imens groot heelal.
De moeder van een Christelijke vriendin van me is het hier niet mee eens, omdat God alleen de mens heeft gemaakt. Dan krijg ik allemaal feiten en argumenten over me heen waarom dat onmogelijk is dat er ander leven is.

Respect? Nee hoor. Ik respecteer hun geloof, maar ze respecteren niet dat ik geloof in buitenaards leven of de Evolutie (aap werd mens).

Dan praat je met ze over andere geloven. Dan blijkt dat ze wel respect hebben voor Islamiten, maar niet voor Boedhisten (dit zeggen ze dan wel niet maar dat is wel te merken).

Wat de kinderen betreft. Kinderen worden nooit geloofd. Ik denk dat dat komt omdat ze (volgens volwassenen) te weinig levenservaring hebben en te weinig weten. In veel gevallen is het waar en verzinnen ze veel dingen (deed ik wel vroeger :)). Maar wie zegt dat een kind wat verzind als hij/zij zegt dat hij/zij een vliegende schotel heeft gezien?

Signature

Verwijderd

Hulde!

Het verschil tussen die mooie worm en god (of 'het geloof'), is dat de laatste een meer geaccepteerde vorm van oogkleppen is. Maar evengoed lukraak uit de lucht geplukt :)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik vind dat de vergelijking niet helemaal op gaat, dit omdat het christendom veel meer uitgewerkt is dan het blauwe worm geloof. Er zijn duizenden en duizenden boeken hierover geschreven, dozijnen met dogma's en weet ik veel al niet meer. Het christendom is dan toch wel een stukje meer onderbouwd dan het blauwe worm geloof...

Verwijderd

Je moet niet vergeten dat het christendom in het begin ook werd bespot. Christenen werden vervolgd en uitgemoord. Pas toen het de officiele Romeinse godsdienst werd werd het geaccepteerd. Voor zover gaat de vergelijking met de blauwe worm wel op. Mensen die in aliens geloven worden uitgelachen, totdat de staat het bestaan van ufo's bevestigd. Dan zal dat de nieuwe "religie" worden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En ik dan? Ik geloof slechts in wat ik zelf waarneem. Om dat wat ik waarneem te verklaren, stel ik theorieën op. En die theorieën pas ik continu aan nieuwe waarnemingen en inzichten aan.

Hoezo, op niets gebaseerd? Als ik wat ik geloof niet op mijn eigen waarnemingen kan baseren - waarop dan wel?

Op een boek?

Op wat iemand anders zegt?

Op wat jij zegt?

Dan vind ik toch mijn eigen waarnemingen betrouwbaarder...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik ben niet gelovig maareh....toch ben ik het niet helemaal met je eens dat het geloof nergens op gebaseerd is. Vooral nu: er zijn toch kerken enzo, en vele andere gelovigen? zullen die het dan allemaal fout hebben? Mijn antwoord is ja, maar toch is voor mensen die in deze tijd gaan geloven het wel ergens op gebaseerd. Er zijn nogal wat boekjes over het christendom geschreven, die ook nog als waarheid verteld worden, dat is toch niet zo met bleuwe wormen, er zijn geen bluawewormentempels ofzo, er zijn geen dingen die makkelijk verklaard kunnen worden door die blauwe worm, wel met een god. Hoeh et geloof begonnen is is weer wat anders, want toen waren er nog geen kerkjes voor dat geloof, maar er zijn nu zat redenen om te gaan geloven, al vind ik de redenen om het niet te doen beter. Leuk geprobeert :) maar niet zo super doordacht :P

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
IK denk niet dat we hier speciafiek naar de Blauwe Worm moeten kijken maar naar (Intelligent) buitenaards leven op zich. Dan is het hele idee zo gek nog niet.

Signature

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Op dinsdag 11 december 2001 17:59 schreef nlchandler iets over blauwe wormen enzo:
Ik kan me wel vinden in deze uitleg, maar hetzelfde verhaal geldt natuurlijk voor (delen van) de wetenschap (zeg maar voor het gemak de tegenhanger van de geloofswereld).
Een heleboel dingen in de wetenschap berusten ook op aannames, dus geen zekerheden. Het is net zo makkelijk deze aannames te belachelijk te maken, als de aannames van christenen dat er een god is.
Ik ben zelf atheistisch trouwens, maar dit terzijde.

Verwijderd

Religies zijn nou eenmaal ontstaan door een gebeuren.

Tegenwoordig is het zo dat het met je eigen ogen wilt 'kunnen zien', omdat het 'kunnen zien' tegenwoordig allemaal mogelijk zou moeten kunnen zijn.

Men vergeet tegenwoordig eigenlijk maar al te graag dat de mens nog lang niet alles kan zien, vandaar het ongeloof.

Maar ach.. men moet toch ergens in geloven.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Als hoeveelheid boeken e.d. meetellen, stel ik voor om allemaal Eru Iluvatar te gaan aanbidden. En hopen dat Melkor/Morgoth (oh oh) maar veilig opgeborgen blijft achter de deuren van de ondergaande zon.
Is aardig wat literatuur over geloof ik.

En over dat voor wetenschap hetzelfde geldt:
Uit de aannames die ze maken, volgen echte dingen. De atoombom, de computer, raketten, om maar iets te noemen. De wetenschappelijke principes hebben zich "bewezen" door werkelijke, tastbare dingen te veroorzaken, die voor iedereen waarneembaar zijn.
Religie niet. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die met behulp van de religieuze principes een raket op de maan neerzette. Wetenschap is geen tegenhanger van religie, ze sluiten elkaar niet uit, en overlappen elkaar niet.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 17:59 schreef nlchandler het volgende:
Een in mijn ogen prachtige uitspraak van nelis is een discussie op zich waard volgens <font color="#df040f">* nlchandler
</font>
[..]

Ik vind de vergelijking tussen de worm en god fantastisch... hele bevolkingsgroepen geloven dat er iemand in de wolken zit die het hele zooitje heeft gebouwd naar zijn eigenbeeld... maar de kinderen mogen niet lullen over aliens want die bestaan niet |:(

brand (maar niet flame) los
:P zo is het!

Verwijderd

Topicstarter
Ow jeeez ik heb de woorden "het blauwe worm geloof" horen vallen...

Mijn opvatting over het onstaan van religie is dat het onstaan is uit angst... men kon de zon niet aanraken... niet bevatten... niet controleren ... en dus was er een zonnegod die daarvoor zorgde...

Later gingen we meer begrijpen en hadden we genoeg aan een god die dan dingen die we nog steeds niet begrepen (onstaan van cosmos etc) kon verklaren...

Dus nu is de vraag... waarom geloven zoveel mensen in buitenaards leven... omdat we er bang voor zijn? En het dan makkelijk is om er maar alvast over na te denken...

Maar de hoofdvraag van deze discussie was ... waarom mag een priester wel vertellen dat er iemand 2000 jaar geleden oneindig een brood kon blijven delen maar mag een andere meneer niet verkondigen dat eind 2001 de wereld vergaat... en dat hem dat is meegedeeld door buitenaardsen, dan vind iedereen hem oppeens een sukkel

• Gnoom
  • Laatst online: 18-06-2024
Op dinsdag 11 december 2001 22:30 schreef nlchandler het volgende:

Maar de hoofdvraag van deze discussie was ... waarom mag een priester wel vertellen dat er iemand 2000 jaar geleden oneindig een brood kon blijven delen maar mag een andere meneer niet verkondigen dat eind 2001 de wereld vergaat... en dat hem dat is meegedeeld door buitenaardsen, dan vind iedereen hem oppeens een sukkel
Daar is dan ook al antwoord op gegeven, namelijk dat die prister het uit vele gescriften haalt enzo, en dat er veel meer mensen aan dat geloof mee doen enz.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Ow jeeez ik heb de woorden "het blauwe worm geloof" horen vallen...
Gelukkig was dat niet van mij afkomstig. :P

Ik vind het zelf nogal een erg ongefundeerde theorie; er is verder niemand die het zou kunnen bevestigen en de komst van die worm - hoe grappig het ook overkomt op mij - is nergens op gebaseerd, in tegenstelling tot religie.

Je kan het wel heel makkelijk proberen te vergelijken met God, maar dat is slechts één benaming; waar het om gaat is, dat vele verschillende volken door de eeuwen heen een scheppende kracht hebben omschreven. Zij zagen die scheppende kracht kennelijk als een soort persoon (of als een aantal personen: kijk maar naar de mythologie van bepaalde volken).
Mijn opvatting over het onstaan van religie is dat het onstaan is uit angst... men kon de zon niet aanraken... niet bevatten... niet controleren ... en dus was er een zonnegod die daarvoor zorgde...
Ik zie niet angst als de basis, eerder onbegrip; het onvermogen te bevatten wat dat lichgevende balletje nou eigenlijk was.
Later gingen we meer begrijpen en hadden we genoeg aan een god die dan dingen die we nog steeds niet begrepen (onstaan van cosmos etc) kon verklaren...
Neen, sommige mensen hadden er genoeg van, waarschijnlijk, omdat zij vonden dat de aanwezigheid van God niet merkbaar zou zijn.
Dus nu is de vraag... waarom geloven zoveel mensen in buitenaards leven... omdat we er bang voor zijn? En het dan makkelijk is om er maar alvast over na te denken...
Ik geloof er in ieder geval niet in omdat ik er bang van zou zijn, maar, omdat ik het als een blijde gedachte zie, dat wij niet de enige vorm van (intelligent?) leven zijn.
Maar de hoofdvraag van deze discussie was ... waarom mag een priester wel vertellen dat er iemand 2000 jaar geleden oneindig een brood kon blijven delen
Er zijn verschillende teksten (buiten de bijbel) die het bestaan van Jezus onderschrijven, dus dat hij bestaan heeft is niet een kwestie van twijfel, het is gewoon een keihard feit.

Bovendien is er geen enkele aanwijzing dat hetgeen hij gedaan heeft, onmogelijk zou zijn.
maar mag een andere meneer niet verkondigen dat eind 2001 de wereld vergaat... en dat hem dat is meegedeeld door buitenaardsen, dan vind iedereen hem oppeens een sukkel
Ik vind hem geen sukkel, eerder iemand met een hele levendige fantasie. Het is jammer dat Ed Wood niet meer leeft, want dit had geweldig materiaal voor de opvolger van Plan 9 from Outer Space kunnen zijn. :P

Bij religie zijn er verschillende mensen die bepaalde ervaringen hebben gehad en bepaalde voorspellingen gedaan hebben, welke later weer - in zekere mate - door anderen bevestigd werden. In het verhaal over de blauwe worm is er niemand - buiten de verteller - die ook deze informatie door heeft gekregen, noch iemand die het op enige wijze zou kunnen verifiëren.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Op dinsdag 11 december 2001 18:22 schreef morgoth het volgende:
Ik vind dat de vergelijking niet helemaal op gaat, dit omdat het christendom veel meer uitgewerkt is dan het blauwe worm geloof. Er zijn duizenden en duizenden boeken hierover geschreven, dozijnen met dogma's en weet ik veel al niet meer. Het christendom is dan toch wel een stukje meer onderbouwd dan het blauwe worm geloof...
Kwantiteit is geen aanvaardbaar argument voor kwaliteit.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Gnoom schreef:
er zijn toch kerken enzo,
Matthew
6:5 Whenever you pray, do not be like the hypocrites, because they love to pray while standing in synagogues and on street corners so that people can see them. Truly I say to you, they have their reward. 6:6 But whenever you pray, go into your room,7 close the door, and pray to your Father in secret. And your Father, who sees in secret, will reward you. 6:7 When you pray, do not babble repetitiously like the Gentiles, because they think that by their many words they will be heard.

Ik begrijp werkelijk niet waarom er kerken zijn en waarom men er telkens dezelfde gebeden herhaalt.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

FCA schreef:
Wetenschap is geen tegenhanger van religie, ze sluiten elkaar niet uit, en overlappen elkaar niet.
Zie ook de discussie waarom de evolutietheorie geen metafysisch equivalent van een geloof is op http://www.talkorigins.org/faqs/evolphil/metaphysics.html
veel argumenten gelden voor alle wetenschappen.

Zo ook 'Is evolution science and what does science mean':
http://talkorigins.org/faqs/evolphil/falsify.html

Vooral het eindstuk is relevant:
" Most scientists are not philosophically inclined and will make use of whatever is a help in their work, but not in the way Feyerabend thought. Reflective scientists know that it's all how you ask the question that counts. Most physicists would not immediately think that atomic theory could be false, either. They are answering the question "is it likely to be dropped later on?" not the philosophical "could it in theory be dropped?" which is a different issue. Philosophers do conceptual tidying up, among other things, but scientists are the ones making all the sawdust in the workshop, and they need not be so tidy. And no cleaner should tell any professional (other than cleaners) how it ought to be done. "

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ken je de Church of Last Thursday of Queen Maeve?
Last Thursdayism is the belief that my cat, Queen Maeve, created the universe Last Thursday. There is a lot of evidence for Last Thursdayism (though I won't mention most of it here). The best evidence is the finicky design of the universe and of the human species. The learned observer can obviously see that we were designed as a slave race for cats. Think about it, will you?
Afbeeldingslocatie: http://home.earthlink.net/~aexia/colt/maeve.jpg

The Church of Last Thursday of Queen Maeve

All Hail Queen Maeve! :+

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Hail Queen Maeve!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Op woensdag 12 december 2001 11:17 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Ken je de Church of Last Thursday of Queen Maeve?
[..]

[afbeelding]

The Church of Last Thursday of Queen Maeve

All Hail Queen Maeve! :+
[offtopi]
Hey Reyn
kan het zijn dat ik jou ook wel eens heb gezien bij de 600club?????
je naam komt me erg bekend voor nu ik er zo over nadenk
[/offtopic]

* Phaerion hmm laat maar ik weet het al , dat was generalstrom, het lijkt er een beetje op.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

is dat dan angst?

dat is eerder onwetendheid en domheid...

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 09:09 schreef Kyori het volgende:

Bij religie zijn er verschillende mensen die bepaalde ervaringen hebben gehad en bepaalde voorspellingen gedaan hebben, welke later weer - in zekere mate - door anderen bevestigd werden. In het verhaal over de blauwe worm is er niemand - buiten de verteller - die ook deze informatie door heeft gekregen, noch iemand die het op enige wijze zou kunnen verifiëren.
Das nou toevallig dat ik gisteren een droom had over een blauwe worm :D en nu dit artikel lees, maar helaas niet eerder over mijn droom geschreven heb, kan het nu wel tot een religie gerekend worden?

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
De hoeveelheden boeken hebben niets te maken met de betrouwbaarheid, in dit geval, geen van de boeken zijn onderbouwd. De meesten boeken spreken elkaar tegen, en zelf binnen deze boeken worden fouten getoond: dingen waardoor je gaat twijfelen, of dingen waardoor het minder.."juist" is.

De aliens...dan zouden we eerst helemaal meoten discussieren of er genoeg materiaal is. Naar mijn mening is het logisch dat er aliens zijn: er zijn milioenen planeten, een bacterie kan al onder zeer barre levensomstandigheden leven: hij kan evolueren. De kans dat er geen aliens zijn is volgens mij zeer klein. Nahja, daar gaat het hier niet om.
Pagina: 1