Linux booten met diskette

Pagina: 1
Acties:

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:18

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Ik heb nadat ik Redhat 7.1 heb geinstalleerd, Windows XP op een andere partitie geinstalleerd. Bij het booten boot de pc automatisch Windows XP, maar ik wil dus ook naar linux kunnen. Het lukt me ook niet met de diskette, die stop ik er in, en dan zegt ie na een tijdje "Boot Failed". :?

Verwijderd

De eerste keer dat ik Linux (suse 6.0) installeerde werd mij ook gevraagt of ik een boot disk wilde maken.
Heb ik ook maar gedaan ook al wist ik niet precies waar het voor was.
Net als bij jou startte computer automatisch windows ipv dat hij multiboot toepastte.
Als ik dan de linux boot disk met LILO erin deed kreeg ik een boot manager waar ik linux intikte, toen werd Suse 6.0 dus opgestart ipv windows.
Ik denk dat je vanuit linux zelf ook wel een boot disk kunt maken, hoe weet ik echter niet.

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Het probleem is dus dat ik niet in linux kom met die diskette ;(... Ik kan daar wel parameters invullen ofzo, maar ik zou niet weten wat :D

Verwijderd

Vaag, je hebt die boot disk dus wel gemaakt?
Je had ook een naam voor het OS (linux) in moeten vullen en die intikken in LILO tijdens het booten. Als je deze naam niet weet moet je een nieuw aanmaken denk ik.
Verder kan ik je ook niet helpen want ik heb linux na 2 dagen weer van m'n systeem gesmeten :)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
bij die parameters moet je eens ? of help typen
Volgens mij was het iets van boot /dev/hdxx waarbij xx natuurlijk het hd nummer en partitienummer is waar je linux op hebt geinstaleerd.

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
Diskette is kapot denk ik :(

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

mount root=/dev/hdxx de rest moet je maar ff halen uit de help in dit forum

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Diskette zou best eens kapot kunnen zijn... if so, waar kan ik een nieuwe bootdisk vandaan halen? redhat.com?

Verwijderd

Zegt ie alleen "Boot Failed" of nog meer?

Verwijderd

Ten eerste is je RedHat cdrom gewoon bootable daarme kan je dus ook opstarten ;)

Ten tweede klopt het commando van imdos niet helemaal (tenzij je een label hebt dat "mount" heet ;) )
Dat moet zijn "linux root=/dev/hdXY"
In [topic=163843] kan je onder het kopje mounten precies vinden wat de X en Y waardes betekenen.

Je kan gewoon experimenteren door bij het booten elke keer een andere root op te geven als je er niet in komt en je niet zeker weet op welke schijf en in welke partitie je root staat.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 19:58 schreef Rancor1984 het volgende:
Diskette zou best eens kapot kunnen zijn... if so, waar kan ik een nieuwe bootdisk vandaan halen? redhat.com?
Van je RH cd.
Pagina: 1