Toon posts:

Crc errors op wd. 60 gb disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 weken een 60 gb western digital disk aangesloten als primary master. Op de een of andere reden krijg ik echter constant CRC (Cyclic Redundancy Control) errors, bij het uitpakken van archive bestanden (iso images e.d.). Als het uitpakken dan wel lukt krijg ik 9 van de 10 keer alsnog een error in het setup programma zelf.

Nou heb ik al van alles geprobeerd en heb ik geen idee waar het aan kan liggen. Het enige waar ik op ben gekomen is dat ik een athlon xp draai op een a7v133 rev 1.05 ipv een 1.05. Volgens Asus kan dit niet, maar ik heb er tot nu toe helemaal geen problemen mee ondervonden (draai uiteraard wel geupdate bios). Gamen gaat lekker en windows draait ook best soepeltjes. Ik geloof dus niet echt dat het hier aan kan liggen. Heeft iemand misschien een idee waar het probleem zou kunnen liggen?

edit:
Checkte net de asus site nog eens, en zag dat ze wat info veranderd hebben.. Revisie 1.05 kan toch wel gewoon de XP aan, dus daar kan het zeker niet aan liggen

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mm
welke windows heb je?
en met welk programma heb je gepartitioneerd
als je het met fdisk heb gedaan dan zou ik het partition magic nog 's doen
want fdisk heeft nog wel 's problemen met grote schijven
of firmware foutje van de hd
ook ff checke dus voor update
en de bios natuurlijk goed instelle
of het aantal cilinders, clusters etc klop
misschien heeft de bios hem niet helemaal goed gedetect

Tweakers Discord

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:25

Wimo.

Shake and Bake!

Crc fouten liggen 98% v/d keren aan rot geheugen.. als je 2 reepjes van 256 hebt kun je proberen er 1 uit te halen of je complete bankje ff vervangen.

Het kan ook aan je cpu liggen.. als je hem overgeklokt hebt wil ie ook weleens crc errors geven ;(

Dus.. eerst cpu @ default speed en ff je geheugen testen via software of het reepje vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu win2k maar had dezelfde problemen in xp en me... Mn cpu is niet overklokt.. En als ik de rar's via het netwerk kopieer kan ik m wel gewoon op mn broertjes pc uitpakken.. Hoop niet dat het het geheugen is dan.. Zal morgenochtend maar ff zo'n huge test laten draaien.. In ieder geval bedankt voor de tips :)

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

De kans is idd groot dat het geheugen rot is. Ik hoop alleen voor je dat het reepje vervangen de problemen voor je oplost en dat je niet te maken hebt met de " VIA 686b southbridge bug".

Ik heb exact dezelfde revisie van het moederbord a7v133 gehad en kwam er na 2 maand achter, door veel :'( geprobeerd te hebben, dat ik wel last had van die bug. :(

Ik heb hem toen (was al het 2e a7v133 mobo) omgeruild voor een pentium III mobo 8-)

Suc6

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Verwijderd

Vervelende WD600BB he? Heb ik ook last van gehad. Bij het installeren op mijn ASUS P2B 33-ATA mobo kon ik ten eerste al de 100-ATA niet terugzetten naar 33. Dan liep alles vast en ik ben al lang blij dat ie nu loopt op 100-ATA over 33. Anyway die archives die het niet altijd doen kunnen ook te maken hebben met simpelweg de software. Zo wilde ik met WinAce1 bestanden uitpakken die continu CRC-errors gaven. Vervolgens de nieuwste software gezocht en geinstalleerd en toen deed alles het wel. Misschien had het ook te maken dat ik sinds kort XP-professional draai en de oude archiveringssoftware niet compatibel is met deze NT-cloon.

Mzzl, Sun

Verwijderd

Lijkt me niet een probleem met je geheugen (dan zou je wel meer ellende hebben), maar eerder een probleem met UDMA. Iets dergelijks heb ik ook al enkele keren gehad met verschillende systemen. Probeer hem eens op een tandje lager te zetten, udma66 (of 33) ipv udma100, dat zou weleens kunnen helpen.

Aan m'n KT7 hangt nog een oude Fireball SE4.3, en met de nieuwste BIOS wil die ook ineens niet meer op UDMA33 lopen. Terwijl ik zeker weet dat hij niet kapot is. Maakt niet uit, loopt nu op bmdma2 en dat is praktisch net zo snel (voor deze harddisk dan, denk niet dat het voor die van jou ook geldt).

Verwijderd

Ohja, het zou inderdaad ook best die Via southbridge bug kunnen zijn, maar dat hoop ik ook niet voor je, want dan moet je waarschijnlijk een hoop klooien om het te verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
HMHMH :) Heb een volledige ram check gedaan en mn chip is nog prima.. Aan de software kan het ook niet echt liggen, want heb al onder win me/xp/2k met winace en winrar geprobeerd. Heb nog gedacht aan kapotte ide-kabel, maar als files op een andere hd staan, die met andere kabel op een ander slot zit krijg ik exact hetzelfde probleem... Tis trouwens niet alleen bij unpacken.. ook installatie van DiabloII en Gothic geven crc errors bij het installen van grote files.. Het zou dus die southbridge kunnen zijn, maar daar kon ik nogal weinig over vinden :< Ik heb die link gevolgd en het een en ander gelezen. Begreep ik goed dat de recentere via4in1 drivers het verhelpen? In dat geval licht het daar dus niet aan, want die heb ik gewoon geinstalleerd :p

Kga nu maar naar bed.. morgen proberen een nog lagere ATA mode in te stellen (hij draait nu al op ATA-66 ipv 100). Slaap lekker allemaal :)

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

Kun je niet het beste de laatste (final) bios erop zetten, je mag van ASUS en VIA toch wel verwachten dat het probleem na 8 maand wel opgelost is dmv een nieuwe bios?

suc6
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/
laatste final bios: http://www.tweakers.net/meuktracker/1075

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai bios 1008.01b al.. Heb ook al 1007 gedraaid, maakte geen verschil :/

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:25

Wimo.

Shake and Bake!

Op donderdag 20 december 2001 00:50 schreef halu het volgende:
HMHMH :) Heb een volledige ram check gedaan en mn chip is nog prima.. Aan de software kan het ook niet echt liggen, want heb al onder win me/xp/2k met winace en winrar geprobeerd. Heb nog gedacht aan kapotte ide-kabel, maar als files op een andere hd staan, die met andere kabel op een ander slot zit krijg ik exact hetzelfde probleem... Tis trouwens niet alleen bij unpacken.. ook installatie van DiabloII en Gothic geven crc errors bij het installen van grote files.. Het zou dus die southbridge kunnen zijn, maar daar kon ik nogal weinig over vinden :< Ik heb die link gevolgd en het een en ander gelezen. Begreep ik goed dat de recentere via4in1 drivers het verhelpen? In dat geval licht het daar dus niet aan, want die heb ik gewoon geinstalleerd :p

Kga nu maar naar bed.. morgen proberen een nog lagere ATA mode in te stellen (hij draait nu al op ATA-66 ipv 100). Slaap lekker allemaal :)
Ik meen dat voor die southbridge problemen een speciale patch beschikbaar is

Verwijderd

Het zou aan een optie in je BIOS kunnen liggen, voornamelijk een optie die effect heeft op je PCI-bus. Probeer daar eens mee te klooien, of laad anders de defaultwaarden eens. Sommige van die opties kunnen je stabiliteit aardig verprutsen, tenminste wel op mijn KT7.

Als dit niet werkt: ONDERKLOK je CPU eens (zet hem eens op 100Mhz ofzo), en/of geef hem een beetje meer voltage (ook meer io-voltage, tot 3.6V). Kijk eens ff wat er dan gebeurd. Het zou best hieraan kunnen liggen, het zou niet de 1e Athlon zijn die niet 100% stabiel te krijgen is op standaard voltage.

En probeer die hd eens in een ander systeem met udma100 controller, misschien is hij wel gewoon stuk.

Als dat ook niet helpt, kun je die hd niet terugbrengen en inruilen voor een ander?

Verwijderd

Topicstarter
Juustem! Hij draait nu op 1 ghz ipv 1.33 en plop.. geen crc errors.. Nu is nog de vraag.. hoe krijg ik m stabiel op 1.33 ghz? Moet ik dan de vcore verhogen? Die is nu 1.888 Volt..

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 14:31 schreef halu het volgende:
Juustem! Hij draait nu op 1 ghz ipv 1.33 en plop.. geen crc errors.. Nu is nog de vraag.. hoe krijg ik m stabiel op 1.33 ghz? Moet ik dan de vcore verhogen? Die is nu 1.888 Volt..
Dit is echt een heel lastig probleem. Een vriend van mij had ongeveer hetzelfde met z'n Tbird 1200/266 en die heeft hem uiteindelijk gewoon op 1200/200 gezet. Ik heb met drie andere mensen geprobeerd het probleem te verhelpen, maar dat lukt ons niet. Ander mobo hielp niet, andere processor niet, andere HD niet, alle kaarten eruit hielp niet, andere viadrivers ook niet etc. etc. Maar dat is voor jou wat moeilijker, dan moet je hem unlocken.

Ik weet niet precies hoeveel een AthlonXP aan voltage moet hebben, maar 1.89Volt lijkt me toch echt juist wat aan de hoge kant, misschien is dat juist het probleem wel. Probeer de VIO eens te verhogen naar 3.6V ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Vcore staat op Auto in mn bios.. kan m ook wel manual zetten op zich.. Hoe hoog zou ik m moeten zetten dan? 1.50V? of iets meer? En dan misschien nog een n00bvraagje.. wat is de VIO spanning? Kon namelijk niets vinden wat er op leek :)
Pagina: 1