positieve resultaten fanadapter?

Pagina: 1
Acties:

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb zelf ondervonden dat een 80mm > 60mm fanadapter niet altijd hoeft te zorgen voor een verbetering van de temp van je CPU.

nou vroeg ik mij af wie hier nou eigenlijk wel betere resultaten heeft gehaald dan met zijn oude 60mm koeler en dan vooral welke 80mm fan op welke heatsink.
dan kan ik namelijk zien welke fans wel sterk genoeg zijn om hun lucht door een gat van 60mm te proppen.

dit ziet er misschien dan wel uit als een opsom-topic maar ik denk echt dat dit tweakers kan helpen in de keus van welke fan ze kunnen gebruiken op hun fanadapter. niet iedereen heeft namelijk het geld om elke fan maar te gaan proberen en die willen waarschijnlijk (net als ik) in 1 keer een goede fan kopen waarvan ze zeker weten dat het een verbetering is.

ikzelf gebruikte een ys-tech temp. gestuurde fan die ongeveer 27cfm leverde en de fan uit de 300watt temp gestuurde voeding van aopen die op 12volt ongeveer 30cfm leverde op mijn alpha pal6035.

beide gaven een veel slechter resultaat dan mijn ys-tech 60mm fan met 20cfm :(

ik gebruik ook de fanadapter van breetcomputers.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
De 80mm fan kan gewoon niet genoeg druk opbouwen om de lucht door het koellichaam te persen. Als je een fan neemt met een hogere 'static pressure' dan de originele CPU-fan zal je wel een goed resultaat krijgen.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
ik heb dus geen fan-adapter gebruikt...
gewoon met fingergaurds gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/other/cpu_fan_1_small.jpg

temperatuur daalde met 15 graden idle en 12 stressed (met mijn athlon 1200@1569)

temp is nu 45 graden max op 1650@1.8v

Verwijderd

Ik heb wel 4 verschillende fanducts gebouwd en was een tijdje geleden ook tot de coclusie gekomen dat een fanduct kut is!! zoek maar eens op "fanduct sucks" hier staan een aantal van mijn resultaten. Ik heb de fan nu gewoon 2.5 cm boven mijn heatsink hangen en dat bevalt het best!!

• Leipo
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 18:16 schreef Selfdefence het volgende:
De 80mm fan kan gewoon niet genoeg druk opbouwen om de lucht door het koellichaam te persen. Als je een fan neemt met een hogere 'static pressure' dan de originele CPU-fan zal je wel een goed resultaat krijgen.
als je mijn text gelezen had dan had je dus gelezen dat ik dit al weet en dat ik nu precies probeer uit te vogelen welke fans wel sterk genoeg zijn..

aan deze reactie heb ik dus niets :(

maar zijn er mensen waarbij een fanadapter wel positieve resultaten opgeleverd heeft?

Verwijderd

Ik denk dat je beter met fanguards ken werken

Verwijderd

ik heb het zelf gemaakt van wat tape een stuk plastic fles en wat draadjes
er zit in mijn kast een fan plaats voor een 8 cm fan die naar me cpu blaast die heb ik er dichter naar toe gemaakt en er een stuk van een lege 1,5 liter limo fles 4 gaatjes er in gemaakt met wat draadjes bevetigd op me delta mp geeft op 7 volt ook nog leuk power op een schakelaar dat 12 volt kan af en toe handig wezen

me athlon 1400 was ooit rond de 68 graden nu meestal zo 42 graden op een normaal geluids vollume

ik werd zo gek van die 6 cm fan die op mijn wbk 38 zat dat die delta mp zo lekker klinkt nu en op 7 volt helemaal maar dan stijgt de cpu temp ongeveer met 8 graden

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 18:23 schreef Black_Adder het volgende:
ik heb dus geen fan-adapter gebruikt...
gewoon met fingergaurds gedaan.

[afbeelding]

temperatuur daalde met 15 graden idle en 12 stressed (met mijn athlon 1200@1569)

temp is nu 45 graden max op 1650@1.8v
en toe blaast de helft van de lucht naast de koeler hiep hoi
de grap is dat de lucht langs de koelribben gaat en niet er naast dit scheelt zo 5 graden

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56

Cheezus

Luiaard

Ik heb een fanduct op een thermosonic thermo engine en dat bevalt me prima.
Het temperatuurveschil met de originele 60mm fan is niet zo groot (koelt ietsie beter met fanduct) maar het belangrijkste verschil is het geluid, ik heb er een 80mm ys-tech fan (preciese type nummer weet ik niet maar hij doet 28cfm bij 30 dB op 12V geloof ik) op gezet en die op 7V laten lopen.

Verwijderd

Eigenwijs |:(
bespaar je de moeite

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op woensdag 12 december 2001 16:36 schreef klikodog het volgende:

[..]

en toe blaast de helft van de lucht naast de koeler hiep hoi
de grap is dat de lucht langs de koelribben gaat en niet er naast dit scheelt zo 5 graden
ja
maar de afstand van de koeler tot het koelbok is wel heel veel minder dan bij een fan adapter.

En wat er langs gaat is bestwel weinig. De zijkanten van mijn koelblok werden namelijk het heetst...

• Leipo
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 17:09 schreef larsieboy het volgende:
Eigenwijs |:(
bespaar je de moeite
tja ik kan natuurlijk niet van de ervaringen van 1 persoon uitgaan.

ze verkopen die fanadapters erg veel dus het zal toch wel moeten werken toch :?

ik denk er zelf aan om er een delta mp80 op te zetten maar dan moet ik eerst weer eens geld hebben..kerst :(...

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 16:04 schreef Leipo het volgende:

[..]

als je mijn text gelezen had dan had je dus gelezen dat ik dit al weet en dat ik nu precies probeer uit te vogelen welke fans wel sterk genoeg zijn..

[..]
De Delta 80MM HP's en MP's kunnen meer dan zat druk opbouwen (ze zijn daarom ook zo dik). Je zult alleen ff flink moeten wennen aan de herrie (12v -> 5v is een goed idee)

Verwijderd

Het opbouwen van druk is nu juist het probleem! Door de opgebouwde druk kan er door een hogeluchtdruk voor de Fan niet veel meer bij waardoor er een grote werveling ontstaat te plekke van de Fan. Dit heeft als gevolg dat de lucht lungs de schoepen weer wordt geretourneerd, ik heb dit kunnen voelen! Een hogere druk verergert dit alleen nog maar
Zo'n fanduct kan wel makkelijk zijn om de Fan aan de heatsink te koppelen.
Ik heb gewoon zo'n zalman fan gekocht met zo'n beugel erbij. werkt overigens prima

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 17:21 schreef Black_Adder het volgende:

[..]

ja
maar de afstand van de koeler tot het koelbok is wel heel veel minder dan bij een fan adapter.

En wat er langs gaat is bestwel weinig. De zijkanten van mijn koelblok werden namelijk het heetst...
de afstand mag wel wat groter zijn maar alle lucht gaat nu wel door de koelribben heen en dat heeft me toch 5 graden verschil opgeleverd

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:10 schreef larsieboy het volgende:
Het opbouwen van druk is nu juist het probleem! Door de opgebouwde druk kan er door een hogeluchtdruk voor de Fan niet veel meer bij waardoor er een grote werveling ontstaat te plekke van de Fan. Dit heeft als gevolg dat de lucht lungs de schoepen weer wordt geretourneerd, ik heb dit kunnen voelen! Een hogere druk verergert dit alleen nog maar
Zo'n fanduct kan wel makkelijk zijn om de Fan aan de heatsink te koppelen.
Ik heb gewoon zo'n zalman fan gekocht met zo'n beugel erbij. werkt overigens prima
die druk kan iets ontnappen over de zijkant en een delta mp niet sterk genoeg iets van 62 cfm geloof ik

nou dan ga ik me 12 cm delta met 190 cff maar met een fanadapter op me cpu zetten

• Selfdefence
Op woensdag 12 december 2001 16:04 schreef Leipo het volgende:

[..]

...
Dus je bent gewoon te lui om zelf even op de sites van fan fabrikanten te gaan en daar de cijfertjes te vergelijken.

Verwijderd

[topic=332754]

• Leipo
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 20:39 schreef Selfdefence het volgende:

[..]

Dus je bent gewoon te lui om zelf even op de sites van fan fabrikanten te gaan en daar de cijfertjes te vergelijken.
tja als ik cijfertjes zou kunnen vinden van hoeveel druk nodig is en hoeveel druk de meeste fans kunnen leveren dan was dat wel makkelijk.

gelukkig heeft elke fabrikant dat ook op zijn site staan |:(

sorry als ik negatief overkom (dat is ook zo) :)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb dus wel een positieve ervaring.
Heb op een volcano II een zelf gemaakte fanadapter van aluminium gezet. Met als resultaat: een stille koeler met goede performance.

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~tamae-s/tweakers/volcano_fanadapter.jpg

Volgens mij ligt het er ook aan of je hem goed hebt gemaakt ;)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Selfdefence
Op donderdag 13 december 2001 00:52 schreef Leipo het volgende:

tja als ik cijfertjes zou kunnen vinden van hoeveel druk nodig is...
Dat lijkt me logisch: De druk/cfm curve moet boven die van je huidige fan zitten.
en hoeveel druk de meeste fans kunnen leveren dan was dat wel makkelijk.

gelukkig heeft elke fabrikant dat ook op zijn site staan |:(
Voorbeeld bij Papst
Voorbeeld bij Sunon
Voorbeeld bij Sanyo Denki
Voorbeeld bij Ys-tech
Voorbeeld bij Delta
Voorbeeld bij Thermal take

Welke mis je nog?
sorry als ik negatief overkom (dat is ook zo) :)
Welnee joh, dat valt best mee. :)

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 01:01 schreef CrashOne het volgende:
Heb op een volcano II een zelf gemaakte fanadapter van aluminium gezet. Met als resultaat: een stille koeler met goede performance.

[afbeelding]

Wat lul je nou! Wat is het resultaat dan wanneer je hem er gewoon boven hangt zonder fanduct! Het gaat om het verschil. Ik heb niet gezegd dat het niet werkt. Alleen dat het zinloos is.
Mijn Fanducts waren erg mooi ;)

• Leipo
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 01:01 schreef CrashOne het volgende:

[afbeelding]

dan rest mij nog de vraag: welke fan gebruik je dan?

en mijn fanadapter is geen zelf gemaakte: die komt rechtstreeks uit een fabriek :)
Op donderdag 13 december 2001 01:47 schreef Selfdefence het volgende:

[..]

Dat lijkt me logisch: De druk/cfm curve moet boven die van je huidige fan zitten.
[..]

Voorbeeld bij Papst
Voorbeeld bij Sunon
Voorbeeld bij Sanyo Denki
Voorbeeld bij Ys-tech
Voorbeeld bij Delta
Voorbeeld bij Thermal take

Welke mis je nog?
[..]

Welnee joh, dat valt best mee. :)
eeuuh ja wat kan ik hier nog van zeggen.. ik moet denk ik eens mijn internetsearching skills updaten :o
Pagina: 1