Toon posts:

[ VB ] Programmeren van een DOS .Exe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me niet waarom, maar ik heb echt een rede om een DOS based applicatie te programmeren. Dit wil ik doen in VB, maar ik heb absoluut geen idee meer hoe je VB zo kan instellen dat je een DOS gebaseerd .EXE filetje maakt. ( Die ik dus gewoon zonder Windows kan opstarten ). Ik weet dat ik dan alleen de tekstmodus heb en geen componenten kan gebruiken etc, maar kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen? In de search hier niks over te vinden.

dank alvast. *D

Verwijderd

Volgens mij moet je dan ergens vb4 vandaan toveren... Versies daarna kunnen het volgens mij niet meer

Verwijderd

Topicstarter
;( Dat meen je toch niet? Ik hoop eigenlijk dat het er nog inzit, maar dan gewoon heeeeel erg goed verstopt, op een heeeel onlogische plek ofzo, wel jammer dat je niet gewoon kan zeggen: "New project", "MS DOS .EXE". Maar bedankt voor de reply.

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Uhmz??

VB 'zegt' tegen windows 'Pak die OCX (Controllers zijn OCXen) en zet hem daar neer..'

Dos weet niet eens wat een OCX is :)

Dus of vb4.0 het kan betwijfel ik ook!

(anders zou je programma wel erg groot moeten worden als 'ie alle componenten zou moeten bevatten! (installatie's zijn er ook voor om er zeker van te zijn dat een User een controleren heeft (en meer natuurlijk))

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

helaas het kan niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Ehm... maar ik weet echt 100% zeker dat het kan hoor, heb het vroeger vaak zo gebouwd, je moet alleen de references en components uitschakelen, geen forms etc, maar alleen de sub main gebruiken, en je moet een of ander compile optie aanzetten die ik nou dus net niet weet |:( hoor net van iemand dat het ook in de laatste versies nog moet werken, alleen weet ie ook niet hoe, dus ik zoek nog even verder.

Verwijderd

Wees een man en leer C++ (Of C)

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Als je werkt met een sub main en zonder componenten dan heb je nog geen console app, maar gewoon nog steeds puur een windows app die werkt zonder GUI frontend... probeer deze maar eens te draaien vanuit pure DOS-mode, zal niet lukken.

Mocht je een app willen bouwen die gewoon onder een console window draait onder windows dan zou je mischien de ms .net beta sdk kunnen downloade, deze heeft een command-line vb.net compiler die ook console apps kan compilen. Word een beetje wennen maar ik denk dat het wel de moeite waard is. Enig nadeel is dan wel weer dat je de CLR geinstalleerd moet hebben op je doelsysteem...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik hou het bij Delphi en VB. Moet daar al genoeg voor bijleren steeds, helemaal met dat .net gedoe wat er nou weer bijkomt, en ik wil ook nog wel eens met m'n kop uit het scherm :z

Maar echt hoor, het is niet moeilijk, met VB kan je gewoon een DOS based app maken die dan gewoon bijvoorbeeld zoiets doet als:

Wat is je naam?
( je tikt X )
Hallo X, dit is een DOS .EXE gemaakt in VB! En dat was echt niet moeilijk...

Geen grafische BS eromheen, geen forms etc, maar het kan echt. Nou nog iemand die weet hoe.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 16:26 schreef stylee het volgende:
Als je werkt met een sub main en zonder componenten dan heb je nog geen console app, maar gewoon nog steeds puur een windows app die werkt zonder GUI frontend... probeer deze maar eens te draaien vanuit pure DOS-mode, zal niet lukken.
Console app != DOS app.
Op dinsdag 11 december 2001 16:31 schreef apottjewijd het volgende:
Maar echt hoor, het is niet moeilijk, met VB kan je gewoon een DOS based app maken die dan gewoon bijvoorbeeld zoiets doet als:
Je kunt hooguit een console programma maken, maar een DOS programma zal je niet lukken ben ik bang. :)
Kijk eens naar VB 1 / 2 voor DOS, of QuickBASIC / PDS. Daarmee kan het wel.

Verwijderd

Als je toch Delphi kan waarom gebruik je geen turbo pascal... daar kun je dos proggies mee maken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

Crazy D

I think we should take a look.

Of ga op zoek naar Visual Basic 1 of 2, daarmee kun je wel dos apps maken :)
Met Visual Basic 3 en hoger is het onmogelijk om een echte DOS console app te maken (die dus volledig zonder windows draait). Je kan wel apps zonder forms maken, je kan zelfs met wat stoeien met de API de stdin en stdout gebruiken, maar het is onmogelijk om een VB programma op een bootflop te zetten en die te runnen na booten (om maar ff wat te noemen). Onmogelijk dus (of had ik dat al gezegt? :+)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, console app klinkt ook goed, als ik het maar kan starten zonder windows, en dat moet toch echt kunnen... De rede dat ik geen pascal meer kan gebruiken is mijn huidige werkgever :'( hier zijn ze helemaal MS, dus VB georienteerd.

• Onno
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 16:35 schreef apottjewijd het volgende:
Okee, console app klinkt ook goed, als ik het maar kan starten zonder windows,
En dat kan daarmee niet.

Ga een andere programmeeromgeving zoeken. :)

Verwijderd

Tja voor een console app heb je windows nodig :) anders heb je geen console. Jij wil dus gewoon je computer booten onder dos... (zonder windows te starten) en dan een proggie runnen.

Snap ik je nu goed ?

Verwijderd

Topicstarter
Jup, jullie snappen me goed, en ik heb vroeger ook in VB 1 en 2 gewerkt, dus misschien dat ze het er wel echt hebben uitgesloopt. Maar vroeger kon je echt gewoon wat aanvinken en een DOS .EXE compileren. Ben een beetje boos op Bill dat dat nu niet meer kan. Is ook waar dat ik dus van een bootflop mijn app wil starten, dus ik denk echt dat mijn werkgever maar naar turbo pascal moet overstappen voor dit project.

Verwijderd

Mag ik vragen wat je wil maken ... in deze tijd van GUI's ?

Verwijderd

Topicstarter
Moet een applicatie maken die op een bootbare CD komt te staan. De bootbare CD is er nu, maar die boot niet ook meteen even Windows met zijn GUI op. En er zijn nogal wat dingen die we vanuit die CD gaan doen, en daar moet ik dus een tool voor maken, maar dan dus wel DOS based. Punt is dus dat het vereist is dat het een bootable CD is.

Verwijderd

Zie deze link voor de history van VB.
http://msdn.microsoft.com/vbasic/bday/history.asp
t/m Visual Basic 4.0 wordt de Dos omgeving ondersteund.
Misschien ben je toch in de war met MS Visual C++. Deze kan dit namelijke wel.
Wanneer het per sé nodig is om een dos applicatie te schrijven. Overtuig je baas dat je Turbo Pascal, C of een oudere versie van Visual Basic nodig hebt.
Waarom zoe het trouwens per sé een dos based proggie moeten zijn?

Verwijderd

Logisch dat ie geen DOS apps kan, hij is afhankelijk van Windows DLL's. :) Haal ergens VB 1/2, daarmee kan het wel.

VB4 voor DOS bestaat ook (apart).

Verwijderd

Topicstarter
:)

Tnx voor de history URL q-tech, die print ik uit en hou ik bij m'n baas onder de stropdas, mag ik straks toch weer lekker TurboPascal gaan programmeren ( zit ik eigenlijk ook niet echt op te wachten, maar dan had MS maar geen features moeten verwijderen ).

Bedankt voor de responses allemaal, mijn werkdag zit er wel op voor vandaag.

Verwijderd

punt 1 - Onder vb lukt het niet uitgezonderd 1 & 2.
punt 2 - vb 1 of 2 heb je niet.
punt 3 - Kan je vb1 of 2 nog krijgen.
punt 4 - Zo ja, probleem opgelost, zo nee ga verder.
punt 5 - Download een c of c++ tuturial
punt 6 - Download een freeware compiler (deze bestaat).
punt 7 - Schrijf je code in een ASCII file(txt file).
punt 8 - Compile de ASCII file.
punt 9 - Probleem opgelost

Zooo dit is de conclusie van het verhaal.
Veel plezier ermee.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

PCR

Zoals enkelen hier al zeiden is VB 1 of 2 hier geschikt voor.
En daar kun je zelfs dos-forms in maken :P
Je kunt die gratis van internet afhalen. Maar waar??
Tenminste ik dacht niet meer dat het onder de categorie 'warez' valt :)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 16:58 schreef tasker het volgende:
punt 6 - Download een freeware compiler (deze bestaat).
Borland C/C++ Compiler 5.5 @ http://www.borland.com/bcppbuilder/freecompiler/
Op dinsdag 11 december 2001 17:01 schreef pc-reactive het volgende:
Tenminste ik dacht niet meer dat het onder de categorie 'warez' valt :)
Ben bang van wel...

• Onno
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 17:15 schreef mgfun het volgende:
Borland C/C++ Compiler 5.0 @ http://www.borland.com/bcppbuilder/freecompiler/
Daarmee kun je geen DOS progsels bouwen hoor. Bakt alleen 32-bits code. (en het is versie 5.5)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 17:42 schreef Onno het volgende:

[..]

Daarmee kun je geen DOS progsels bouwen hoor. Bakt alleen 32-bits code. (en het is versie 5.5)
Okay mijn fout... niet aan gedacht |:(

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:12

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

VB 1 voor DOS kun je vinden op http://www.maxcode.com

Alleen voor educatieve doeleinden! >:)

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

HAIL DJGPP!

http://www.delorie.com/djgpp/

:P

(ter illustratie: quake1 is erin geprogrammeerd)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Als je Basic wilt om native DOS apps te brouwen: probeer QuickBasic ergens vandaan te krijgen, die kan DOS .EXE's compilen. Of leer C/C++ en gebruik DJGPP, _DE_ compiler! Maar ik zag dat iemand al een link had gepost ;)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 20:16 schreef ddewit het volgende:
......
Alleen voor educatieve doeleinden! >:)
Tip: haal dit snel ff weg, dit mag hier niet, anders krijg je een waarschuwing :)

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Gewoon ff ergens Quick Basic ofzo downloaden, is vast nog wel ergens te vinden..

Verwijderd

In VB.net kun je Consoles maken :)

Verwijderd

Ja, maar da's gewoon Win32 :)

Ik heb nog geen VB.NET geprobeerd, maar ik zag t op MS.COM, grappig. Console.Print :P

Verwijderd

Topicstarter
Dat DJGPP van OiSyN en 4of10 ziet er inderdaad erg leuk uit, had er ook nog nooit van gehoord. Maar is wel C gebaseerd, en dat is voor mij even wat minder ( ben al blij dat ik een paar talen ken, wou het daar ook wel bij laten ). Heb de turbopascal compiler gedownload, daar zou het wel mee moeten lukken ( even weer verdiepen in de oude tijd ). Compileren van DOS applicaties is in de nieuwere VB versies echt gewoon helemaal verdwenen. Bedankt voor de reply's allemaal.

Verwijderd

Volgens mij ondersteund DOS geen object-based code-language.

Als ik jou was zou q-Basic4.0 te pakken krijgen en daarin proggen. Alleen, een nadeel, je moet echt 'back to basic'. ;)

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:11

johnwoo

3S-GTE

Op woensdag 12 december 2001 10:37 schreef Viviev het volgende:
Volgens mij ondersteund DOS geen object-based code-language.

[...]
Dat lijkt me meer een compiler dan een OS issue :)
Volgens mij doet DJGPP namelijk ook gewoon C++.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 13:29 schreef johnwoo het volgende:

[..]

Dat lijkt me meer een compiler dan een OS issue :)
Volgens mij doet DJGPP namelijk ook gewoon C++.
Dat hangt idd puur van de compiler af. En DJGPP compiled idd ook C++

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

yup, djgpp maakt namelijk gebruik van de (best wel gerespecteerde) gnu C++ compiler

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 13 december 2001 21:22 schreef OiSyN het volgende:
(best wel gerespecteerde) gnu C++ compiler
Door wie wordt gcc gerespecteerd? Kijk.. 't is leuk dat ie gratis is enzo, maar er zijn *veel* betere compilers. :)

(voor DOS bestaat trouwens nog een hele zooi andere C++ compilers, 'k snap niet echt wat Viviev bedoelt :P)

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op donderdag 13 december 2001 21:41 schreef Onno het volgende:
Door wie wordt gcc gerespecteerd?
Door iedereen die GNU/Linux gebruikt, denk ik :?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mogen jullie me ook vertellen wat er mis mee is dan

Pagina: 1