RAID en installatie harde schijven.....

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb een MSI K7T RAID moederboard, en inmiddels 3 harde schijven (2x 40GB en 1 x 10GB), nu wil ik eigenlijk niks doen met dat stripe en fiel copy enzo, dus wil ik gewoon 2 schijven aan mijn IDE hangen en 1 aan mijn RAID. nu heb ik 1 van die schijven net nieuw en moet dus nog geformateerd worden. die andere 2 staan vol met data die niet weg mag. nu wil ik die nieuwe 40Gb tijdelijk aan die RAID hangen, en later moet dat die 10 GB worden, zodat ik die 2 van 40GB aan de IDE kan hangen. Nu wil ik die nieuwe 40GB gaan partioneren en aan die RAID hangen, alleen HOE DOE IK DAT?? je moet in de bios van die RAID ook het een en ander instaleren, alleen in de gebruiksaanwijzing staat zoiets alleen voor 2 schijven geschreven. welke optie moet ik kiezen.....stripe?? of die andere?
en hoe kan ik ze partitioneren??

iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken??
ben namelijk absoluut niet thuis met dat RAID gebeuren en ik heb geen zin om al mijn data te verliezen...

ik hoop dat iemand me wat uitleg kan geven of een link naar een duidelijke handleiding kan geven.

alvast bedankt....

Verwijderd

[Edit] Hier stond onzin!

Verwijderd

Het boekje van je mobo?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je moet gewoon een nieuwe RAID array aanmaken, maar dan als JBOT. (Dus geen RAID 0,1 of 0+1)
JBOT staat voor 'just a bundle of drives' oftewel voor gewoon 1 schijf als een normale schijf te kunnen gebruiken aan een raid controller.
Als je dit gedaan hebt, maak je partities met FDISK en formatteer je je partitie(s).
Copy alle data van de ene naar de andere schijf en doe daarna hetzelfde met de andere schijf.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Bartez
Toppie, DAT wilde ik dus ff weten!
thanx

kan ik deze schijf daarna gewoon op een IDE aansluiten zonder dataverlies als ik die 40Gb en die 10 GB omwissel?

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 19:30

QuasaR

One ring to rule them all

Was te laat ;(

Als je de hd geconfigureerd hebt op de raid controller kun je hem wel op je normale ide aansluiting aansluiten alleen kun je de data niet benaderen (partitie bestaat dan niet).
Je kunt de data dus alleen nog benaderen via een raid-controller.

Daddy of 3 :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bartez
hmm, da's vaag zeg!
heo kan dat nou, je maakt je partities tocg gewoon aan met fdisk?

• Bartez
nou, heb hem erin hangen, maar bij het maken van een array geeft hij automatisch aan dat het een stripe 1+0 is. is dit goed?? zoniet, hoe kan ik dan dit doen:

-----------------
Je moet gewoon een nieuwe RAID array aanmaken, maar dan als JBOT. (Dus geen RAID 0,1 of 0+1)
-----------------

iemand een idee waar ik dat in kan stellen?? ik namelijk niet. in de bios van de RAID lukt het me niet in ieder geval.

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 19:30

QuasaR

One ring to rule them all

Stipe 0+1 is goed. Zo deed hij het ook bij mij.

De reden waarom je hem niet op een normale ide controller aan kunt sluiten is waarschijnlijk omdat hij een bepaalde identificatie code wegschrijft op de hd in de eerste sector.

Het is idd raar maar ik heb het bij mij thuis getest en ik kon de data van mn raid schijf niet op een normale controller benaderen.

Daddy of 3 :)

• Bartez
hmm, ok, ik heb zojuist een nieuwe schijf gekocht, het is een:

MAXTOR 40GB 7200rpm ATA133 typenmr: D740X MX6L040J2

nu heb ik alles erin zitte en hij draait goed alleen nu vind ik dat mijn HD nogal "rommelt" bij het zoeken naar bestanden. Oude schijven hebben dit ook, alleen dat gaat een stuk harder, nu klinkt het als een holle roffel, net alsof er iemand heel zacht op een trommel loopt te roffelen.

is dit normaal, want mijn andere 40GB harddisk van 1 jaar oud, hoor ik totaal NIET!!

misschien iemand een oplossing hiervoor??

Thanx

ps, verder doet hij het zover ik weet gewoon PERFECT!

• Bartez
niemand die dit bekend voor komt?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:51 schreef bvstrien het volgende:
niemand die dit bekend voor komt?
de onboard-raids zijn meestal de "light" uitvoering...meestal kun je hiermee geen array van 1 disk aanmaken.... :(

• Bartez
ok, maar hoort het dat mijn nieuwe harddisk van dat holle rommel geluid maakt als hij aan het zoeken is naar een file???

zelfs mijn oude is veeeeeel stiller, en ik vind het nog irritant ook, dat gerommel in die kast.

iemand die dezelfde harddisk heeft, en daar ook last van heeft, of is die juist STIL?

voor alle duidelijkheid, het gaat om de volgende schijf:

MAXTOR 40GB 7200rpm ATA133 typenmr: D740X MX6L040J2

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Op woensdag 12 december 2001 21:27 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

de onboard-raids zijn meestal de "light" uitvoering...meestal kun je hiermee geen array van 1 disk aanmaken.... :(
Dat kan wel, ik heb het ook gedaan op mijn MSI K7T266 Pro2RU
1 x 40 GB als single array werkt gewoon en kan hem ook terugzetten op mijn IDE controller zonder problemen.

Ron

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• Bartez
maar maakt die van jullie ook zo veel geluid???

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Als je even hierop kijkt
[topic=347797/1/25]

Daar heb ik al enkele dagen commentaar op gegeven,ik heb ook een msi k7t raid en sommige mede-tweakers geloven niet dat ik 1HD in raid0 kan aansluiten.Dit gaat wel met onze mobo

--->Bios-->OnboardRaid enablen-->in raid-bios gaan
(ctrl-f) --->Auto setup --->Performance (raid0)
--->met opstartdiskette fdisk starten en gewoon behandelen als een gewone schijf (tenzij je winXP/2000 installeert,dan moet je eerst van de cd bij mobo enkele bestanden op ne FLOPpy zetten ...)

Zo, deze post is ook weer kompleet,ik hoop dat je genoeg weet,anders mail je maar ff 8-)

• Bartez
hmm, ja ok.....maar mijn enige probleem op het moment is:

of dat die harddisk te veel herrie maakt, of dat dat normaal is???

btw, thanx voor je post!
Pagina: 1