Toon posts:

external cache kapot, maar waar zit het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht maar hij blijft steeds om onverklaarbare redenen rebooten, dus ik heb een memory test met AMIDIAG gedaan (systeem test programma van american megatrends inc.), en er bleek een fout te zitten in de external cache. Maar waar zit dit nou? Op de processor zelf of op het moederbord? En is dit L2 of L3 of wat dan ook? Ik heb een BIOSTAR VIB moederbord en een athlon xp 1600+ processor.
[edit: de interne cache was 8 kb als ik het me goed herinner, en de externe 512 kb]

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 20:19

Janao

Dog Clubbing Cat

al zou je de cache kunnen vinden, dan ben je een knappe jongen als je die kan vervangen :P

meestal zit het vast op het mobo, alleen bij sommige server bordjes en de wat luxere bordjes kun je soms een cache upgrade plaatsen maar die vallen wel op :)

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk of het op het moederbord zat of op de processor, zodat ik weet welke van de 2 ik moet vervangen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Processor.

You can't have everything. Where would you put it?

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 12:58
Ik heb nog nooit gehoord van externe cache geheugens met de Athlon XP..

Een Xp heeft alleen maar L1 cache en L2 cache, stel dat daar een fout inzit dan krijg je echt wel een nieuwe processor denk ik.

Toch worden die dingen goed getest als ze de fabriek verlaten..

duss...

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Als je een nieuwe computer onlangs heb gekocht dan heb je dus nog garantie oftewel gewoon terug brengen en laat de winkel het uitzoeken wat daadwerkelijk kapot is...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ze hebben hem ook net opgehaald maar hij twijfelde geloof ik ook wat het nou precies was, en hij zat bij de technische dienst van het bedrijf. Dus het leek me wel verstandig om het zelf ook in de gaten te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen weet ik nog steeds niet zeker of het nou de processor of het moederbord is. Ik heb gezocht op topics hierover en iedereen zegt weer iets anders.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
De cache zit samen met het echte rekengedeelte in de processor. Alleen oudere processoren zoals p2 en oudere p3tjes, en ouder... hebben of kunnen de cache op het moederboard hebben. De p2 en de oudere p3tjes hebben de cache ook niet in de processor zelf. Zij hebben in hun behuizing een paar losse cache chippies zitten.

De hele oude processoren hebben geloof ik zelfs geen
(level 2) cache.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

External cache is L2 cache, en dat zit bij een Athlon XP dus in de CPU core...

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
weet je heel zeker dat je testprog met een athlonXP kan omgaan? Ik zou de diagnose een beetje wantrouwen..
En als de PC het niet goed doet: retour leverancier :)
Pagina: 1