128MB 100mHz + 128MB 133Mhz = windows over de zeik

Pagina: 1
Acties:

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Hoi allemaal,

Volgens dit forum moet het mogelijk zijn om bestaande 100 Mhz hersenblokjes naast 133 Mhz blokjes te gebruiken. Nu heb ik dus net een 133 mhz blokje naast 2x 64MB 100 mhz geprikt en vervolgens ging heel Windows 98SE over de zeik. VMM32.vxd crashte 2x en ook CONFIGMG (ken ik niet) crashte vaak. Verder gingen alle programma daarmee natuurlijk over de kop.

Windows wilde ook niet meer opstarten vanwege beschadigde VMM32.VXD bestand. Deze heb ik terug gekopieerd van andere pc. Nu heb ik meteen als test die 2 blokjes van 64 mb 100 mhz vervangen door 1 blokje van 128 mb 133 mhz. Dus nu zitten er 2x 128 mb 133 mhz in het systeem. Windows start nu weer op nadat ie een kwartier bezig is geweest met het terugzetten van het systeemregister (ging dus echt goed fout met dat nieuwe geheugen). Windows lijkt nu weer te lopen, maar nu wlde ik eigenlijk weten wat er nu precies fout ging?? heeft iemand een idee? Ik zet in ieder geval niet mijn 64 mb blokjes terug in mijn systeem want dat gaat het denk ik weer fout.
Kan iemand mij helpen.

In iedergeval bedankt.

Arjen

Signature van nature

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 20:19

Janao

Dog Clubbing Cat

waarschijnlijk wilde je mobo al je mem op 133 zetten, en daar kan niet al het 100MHz mem tegen :(

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Op hoeveel draait je bus? Als dat 133 is, lijkt me het logisch dat de boel onderuit gaat.

Ik heb hier in mijn computer (Dell Dimension):
PC100 128 MB
PC100 32 MB
PC133 128 Mb

gaat goed...

Verwijderd

Het lijkt me dat 1 of allebei die reepjes van 64mb is/zijn hartstikke brak, je zou dus even op een oude pc kunnen kijken wel reepje of reepjes brak zijn.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Lang niet alle mobo's pikken 2 verschillende merken geheugen. Ook lang niet alle mobo's pikken 2 verschillende snelheden. De meeste klonen pikken dit wel, alleen als je ibm pc's pakt, of compraq, dell etc etc etc die willen wel eens flink moeilijk doen. Zo komt dat ook voor met zelf in elkaar gezette pc's.

Kan ook zijn dat het geheugen gewoon rot is.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
nee.. systeem draait op 100 mhz.. Dat is maximaal op mijn MB. Het rare is is dat BIOS memory test wel helemaal goed ging (dan doet ie 3x die geheugentest). Want daar had ik meteen op gelet.

Signature van nature

Verwijderd

wat er geburd is het volgende,

je oude geheugen is 2x64 Mb op 100 Mhz
nu prob je ernaast nog eens 128Mb op 133Mhz op,
wat er gebeurt is dat je MoBo al het geheugen op die 133Mhz heeft ingesteld.
dat vond jou 2x64 duzz niret zo leuk en daardoor is hij gecrasht, kan gebeuren.

nu is het mogenlijk om die 128 Mb te plaatsen maar dan moet je hem in het laatste slot doen,
je 2x64 Mb moet je in bank 0 of bank 1 plaatsen.
zo steld je MoBo zichzelf in op 100.
werkt dit niet, dan zie ik na een bios flash geen andere keus dan ook je 2x64 te vervangen door eentje van 133Mhz

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
De situatie was precies zoals jij beschrijft. bank 0 en 1 hadden die 64 mb blokjes en bank 2 had die 133 mhz blok.

Maar mobo gaat maximaal maar op 100 mhz. dus die switch naar 133 zal niet gemaakt zijn. Verder deden allebei de 64 meg blokjes het prima. Dus het lijkt erop dat de laatste optie speelt, mnamelijk dat drie blokjes elkaar niet verdragen in deze setting. Ik heb nu dus die 2 64 mb blokjes vervangen door nog een 128 mb 133 mhz blokje.. alles lijkt nu te draaien. Weet alelen niet voor hoelang (misschien wel voor altijd, want het kan nu dus opgelost zijn zonder dat ik hetr in de gaten heb :) )

Signature van nature

• TakTiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Hey,
Dit kan simpelweg aan een paar dingen liggen, of de modules werken gewoon niet samen, en zal het wel werken als je 1 v/d 2 soorten modules inzet.
Het kan inderdaad zijn dat je mobo geen zin heeft in die 100/133 combinatie in modules, of het geheugen dat je er in hebt gezet is gewoon klote, de memory test v/d bios zegt hier trouwens vrij weinig over, een Ram Stress Test zou veel handiger zijn.

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
allemaal ontzettend bedankt voor de snelle reactie. Ik hem denk ik eens flink testen met een memory tester.

Signature van nature

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Doet ie het met 2 modules (128+64)?
JA -> Ja naar vraag 2
NEE -> Je mobo slikt geen twee soorten geheugen

Doet ie het met 3 modules (128+128+64) wel?
NEE -> Je mobo kan niet twee soorten geheugen aan / 3 modules tegelijk hebben of ga naar vraag 3
JA -> Ga door naar vraag 3

Doet ie het met 128+128+64(nr2) het goed?
JA -> Ga naar vraag 4.
NEE -> Je tweede reepje is brak.

Doet ie het met 128+64+64?
NEE -> Dat wist je al >:) Waarom is een raadsel...
JA -> Je hebt de vorige keer iets fout gedaan.

STAP 4 kun je eventueel weghalen...Misschien dat je gewoon met 128+128+64 kan draaien (= 320MB)

You can't have everything. Where would you put it?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
dat laatste ga ik ff proberen ja

Signature van nature

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn DFI mobo.
128Mb PC100 in bank 0
128Mb PC133 in bank 1
Alle RAS en CAS timings op zijn langzaamst (wordt ondersteund volgens de CTSPD) en constant crashes. Ik heb de PC133 module verwijderd en mijn pc draait als een zonnetje.
Ik ga vanavond testen met alleen die PC133 module.

Verwijderd

Probeer de RAM snelheid in je Bios is op Auto of 133Mhz te zetten en kijk eens wat ie dan doet

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:37

DDan

Team Leader of Team Gäöl

haal ff alle mem modules eruit en kijk welke toevallig aan twee kanten chippies heeft/hebben, stop die module(s) dan in de eerste banken (denk dat namelijk bank 4(en 5) geen chips aan twee kanten ondersteund en dat die 128MB dubbelzijdig is)

duz eerst dubbelzijdige erin stoppen dan enkelzijdige :)

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
Het geheugen ging niet op 133 Mhz lopen maar de Cache latency van die 133 Modules kan op 100Mhz op 2 ipv 3. Dat trekken die andere niet denk ik. Het ligt denk ik aan de volgorde van dims. de SPD word uitgelezen en waarschijnlijk heeft id die van de 133Mhz reepjes gebruikt om alles in te stellen, als je het om zou draaien zou het wel goed moeten werken.
Pagina: 1