Toon posts:

Processor en Koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst gekeken of deze vraag al eerder was gesteld. Na een uur lezen heb ik hem in ieder geval niet gevonden.

Ik heb een athlon 1900+ XP Ik had hier eerst een DC brushless cooler erop maar deze maakte een verschrikkellijke herrie. Wel bleef de processor goed op temp (35 idle en 38 stressed) nu heb ik een lichtere cooler erop staan. Een global win FQP68. Deze is een stuk stiller maar idle is nu 39 en stressen 45.

Nu mijn vraag maakt het nog iets uit of de coolers staat te blazen op het coolblok of staat te zuigen.

Wat is beter en misschien weet iemand anders nog een andere cooler die wel stil is.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:28 schreef twoninereight het volgende:
Ik heb eerst gekeken of deze vraag al eerder was gesteld. Na een uur lezen heb ik hem in ieder geval niet gevonden.

Ik heb een athlon 1900+ XP Ik had hier eerst een DC brushless cooler erop maar deze maakte een verschrikkellijke herrie. Wel bleef de processor goed op temp (35 idle en 38 stressed) nu heb ik een lichtere cooler erop staan. Een global win FQP68. Deze is een stuk stiller maar idle is nu 39 en stressen 45.

Nu mijn vraag maakt het nog iets uit of de coolers staat te blazen op het coolblok of staat te zuigen.

Wat is beter en misschien weet iemand anders nog een andere cooler die wel stil is.
Mja, ik denk dat het voor iedereen verschillend is. Bij de een wordt de boel koeler als je de koeler laat blazen en bij de ander wordt de zaak weer koeler wanneer de koeler lucht als het ware uit de heatsink zuigt. Kwestie van proberen.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:30 schreef MaStEr-D het volgende:

[..]

Mja, ik denk dat het voor iedereen verschillend is. Bij de een wordt de boel koeler als je de koeler laat blazen en bij de ander wordt de zaak weer koeler wanneer de koeler lucht als het ware uit de heatsink zuigt. Kwestie van proberen.
ik denk dat zuigen beter is, want anders moet de koude lucht eerst door de FAN heen en dan naar het koelblok. Bij zuigend is dat precies andersom en lijkt me dus ook beter.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

Hm.. ik weet niet waar je een uur naar hebt lopen zoeken hoor.
Je zoekactie naar 'blazen zuigen' leverde 37 [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]resultaten[/url] op.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:33 schreef spock13 het volgende:

[..]

ik denk dat zuigen beter is, want anders moet de koude lucht eerst door de FAN heen en dan naar het koelblok. Bij zuigend is dat precies andersom en lijkt me dus ook beter.
Normaal is dat ook het geval, maar het schijnt bij sommige mensen heel weinig verschil uit te maken in de koelprestaties

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:34 schreef bloasfist het volgende:
Je zoekactie naar 'blazen zuigen' leverde 37 [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]resultaten[/url] op.
Je hebt helemaal gelijk. Stom van me maar ik had alleen op coolers, koelen, fan gezocht. Zoals gewoonlijk ligt het beste antwoord zo voor de hand dat je dat juist niet gebruikt.

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Op dinsdag 11 december 2001 14:34 schreef bloasfist het volgende:
Maakt toch niet zoveel uit? Ik vind het wel een interensante vraag waar nooit echt duidelijk antwoord op komt of gekomen is in iedergeval

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

Staat dat niet in de FAQ overigens?

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 13:54
jep, staat i/d faq

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Dan mag je mij vertellen waar het in de faq staat want ik ben weer zo |:( dat ik het niet kan vinden

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

ik denk echter dat blazen in de cooler beter is. 8-)

Stel: buiten de koelribben is koude lucht. Iig dat noemen we zo.
Dan: blaas je dus koude lucht in het midden van je koeler, waar de core van je proc onder zit. Dit is dus de meest directe weg. Als je zuigt wordt de lucht opgewarmt aan de rand van je koeler :7 .

Ofwel je moet zonder omwegen zo snel mogelijk koude lucht op je core krijgen omdat die juist warm wordt. Het midden dus --> BLAZEN!!!!! (8>

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op dinsdag 11 december 2001 15:46 schreef Mickey_Bravo het volgende:
ik denk echter dat blazen in de cooler beter is. 8-)

Stel: buiten de koelribben is koude lucht. Iig dat noemen we zo.
Dan: blaas je dus koude lucht in het midden van je koeler, waar de core van je proc onder zit. Dit is dus de meest directe weg. Als je zuigt wordt de lucht opgewarmt aan de rand van je koeler :7 .

Ofwel je moet zonder omwegen zo snel mogelijk koude lucht op je core krijgen omdat die juist warm wordt. Het midden dus --> BLAZEN!!!!! (8>
Mja.. maarrr... Je koelblok word eigenlijk niet op een plaats warm en op een andere plaats koud, warmte word gelijkmatig verdeeld..

En daarnaast komt nog eens dat je fans in het midden niet blazen, alleen maar aan de buitenkant...
En dan heb je ook nog es dat fans de lucht recht aanzuigen, maar het schuin wegblazen, waardoor het dus onder een hoek je koeler ingeblazen word, wat mindere prestaties kan opleveren (uitzondering hierop s de FFB serie van delta)

Maar het is inderdaad gewoon een kwestie van proberen, bij sommigen werkt zuigen beter, bij mij werkt blazen beter (ondanks dat de fan op een Alpha 6035 standaard hoort te zuigen...)
Pagina: 1