[c++]Wat is er fout in dit script ??

Pagina: 1
Acties:

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:17

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
ik heb het volgende script het is totaal niet nuttig :)
Maar hij moet de tijd in de functie (of is he tnou object geworden ?)stel_inn de tijd in laden in uren minuten en seconden
en in functie in toon moet hij dat vervolgens laten zien tijden de compilen geeft ie de volgende error's
C:\exe>bcc32 tijd
Borland C++ 5.5.1 for Win32 Copyright (c) 1993, 2000 Borland
tijd.cpp:
Error E2139 tijd.cpp 8: Declaration missing ;
Error E2335 tijd.cpp 13: Overloaded 'time' ambiguous in this context in function
tijd::stel_in()
Error E2379 tijd.cpp 13: Statement missing ; in function tijd::stel_in()
Error E2451 tijd.cpp 14: Undefined symbol 'systeemdatum' in function tijd::stel_
in()
Error E2451 tijd.cpp 16: Undefined symbol 'minuten' in function tijd::stel_in()
Error E2451 tijd.cpp 17: Undefined symbol 'seconden' in function tijd::stel_in()

Error E2451 tijd.cpp 21: Undefined symbol 'minuten' in function tijd::toon()
Error E2451 tijd.cpp 21: Undefined symbol 'seconden' in function tijd::toon()
Error E2108 tijd.cpp 26: Improper use of typedef 'tijd' in function main()
Error E2108 tijd.cpp 27: Improper use of typedef 'tijd' in function main()
*** 10 errors in Compile ***
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#include <iostream.h>
#include <dos.h>

class tijd
{
    private:
    char uren
    char minuten
    char seconden;
    public:
    void stel_in()
    {   
        time systeemdatum;
        gettime( & systeemdatum);   
        uren=systeemdatum.ti_hour;
        minuten=systeemdatum.ti_min;
        seconden=systeemdatum.ti_sec;
    }
    void toon()
    {
        cout<< uren<<':'<<minuten<<':'<<seconden;
    }
};
void main()
{
    tijd.stel_in();
    tijd.toon();
    cin.get();
}

Het oneindige X 0

Verwijderd

Je bent nogal wat puntkomma's vergeten...

Verwijderd

uuuhm weet het niet 100% zeker hoor alleen hoord er achter char min/uur geen ;?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je hebt wel een class tijd gemaakt, maar moet je hier niet eerst een instantie van maken, voordat je hem kan gebruiken?

Hmm... er is vast wel ergens een boek, of website, die je C++ kan leren niet? Zie P&W FAQ.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

private:
char uren
char minuten
char seconden;
public:

: != ;
!= ;

:)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:02 schreef D2k het volgende:
: != ;
!= ;
Met die : is nix mis hoor...

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 13:59 schreef Creepy het volgende:
Je hebt wel een class tijd gemaakt, maar moet je hier niet eerst een instantie van maken, voordat je hem kan gebruiken?

Hmm... er is vast wel ergens een boek, of website, die je C++ kan leren niet? Zie P&W FAQ.
Ik ben ook bezig in een boek het is een lesboek maar ik doe het niet voor school !!!! Op school krijg ik helaas geen programeren
pas als ik nivo 4 ga doen krijg ik wel helemaal VB scrip t :P Maar door de punt komm'as heb ik nog maar 5 errors over !

Het oneindige X 0

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Of je gebruikt char uren, minuten, seconden; of je zet ; achter alle regels.

• D2k

D2k

Op dinsdag 11 december 2001 14:05 schreef fladder het volgende:

[..]

Met die : is nix mis hoor...
|:(
ik moet me met mij stage bemoeien en niet met /14
sorry

Verwijderd

[b]Op dinsdag 11 december 2001 14:13 schreef Wokker Maar door de punt komm'as heb ik nog maar 5 errors over !
welke :)

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:17 schreef blijstar het volgende:

[..]

welke :)
Deze
Borland C++ 5.5.1 for Win32 Copyright (c) 1993, 2000 Borland
tijd.cpp:
Error E2335 tijd.cpp 11: Overloaded 'time' ambiguous in this context in function
tijd::stel_in()
Error E2379 tijd.cpp 11: Statement missing ; in function tijd::stel_in()
Error E2451 tijd.cpp 13: Undefined symbol 'systeemdatum' in function tijd::stel_
in()
Error E2108 tijd.cpp 25: Improper use of typedef 'tijd' in function main()
Error E2108 tijd.cpp 26: Improper use of typedef 'tijd' in function main()
*** 5 errors in Compile ***
met de volgende code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#include <iostream.h>
#include <dos.h>

class tijd
{
    private:
    char uren, minuten, seconden;
    public:
    void stel_in()
    {   
        time systeemdatum;

uren=char(systeemdatum.ti_hour);
        minuten=char(systeemdatum.ti_min);
        seconden=char(systeemdatum.ti_sec);
    }
    void toon()
    {
    }
};
void main()
{
    tijd.stel_in();
    tijd.toon();
    cin.get();
}

Het oneindige X 0

Verwijderd

Mijn advies leest eerst een boek over c/c++, lees dan je code goed door. Post dan iets hier en lees dan de adviezen van de mensen hier.

Het is namelijk wel handig als je hier iets van leert. Er zaten namelijk een aantal fundamentele dingen fout:
- de ;'s
- je moet wel de juiste types voor de juiste data gebruiken. uren minuten en seconden moeten in int zijn.
- je moet een instantie van je class maken.

Hier de code:

#include <iostream.h>
#include <dos.h>

class tijd
{
private:
int uren;
int minuten;
int seconden;
public:
void stel_in()
{
struct time systeemdatum;
uren=systeemdatum.ti_hour;
minuten=systeemdatum.ti_min;
seconden=systeemdatum.ti_sec;
}
void toon()
{
}
};

void main()
{
tijd tijdInstantie;
tijdInstantie.stel_in();
tijdInstantie.toon();
cin.get();
}

Verwijderd

[b]Op dinsdag 11 december 2001 13:54 vroeg Wokker wat er fout is in zijn script
dat het mischien een programma is ipv een script ;)

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:28 schreef pepijn01 het volgende:
Mijn advies leest eerst een boek over c/c++, lees dan je code goed door. Post dan iets hier en lees dan de adviezen van de mensen hier.

Het is namelijk wel handig als je hier iets van leert. Er zaten namelijk een aantal fundamentele dingen fout:
- de ;'s
- je moet wel de juiste types voor de juiste data gebruiken. uren minuten en seconden moeten in int zijn.
OK Thx
Nogmaals ik heb al een boek (denk ergens over heen gelezen)
Maar wat houdt het volgende nou in ?
Nogmaals bedankt !

Het oneindige X 0

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:32 schreef spock13 het volgende:

[..]

dat het mischien een programma is ipv een script ;)
Maar jah vroeger was ik nog eeen script prutser :)
Dus ben ik dat gewendt om te zeggen

Nu ben ik een programma prutser :P
SOrry

Het oneindige X 0

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

spock13: dat het mischien een programma is ipv een script ;)
ach...
pro·Žgram·ma (het ~)

1 programmaboekje
2 op zich zelf staande uitzending op radio of televisie
3 opsomming van de werkzaamheden voor een bepaalde tijd
4 program
5 computerprogramma
6 staat van eisen en gegevens voor een uit te voeren werk
D2k:
|:(
ik moet me met mij stage bemoeien en niet met /14
sorry
:D

</offtopic>

Wokker >>

• Tijd heeft geen constructor. Is wel verplicht, volgens mij... (not sure...)

• Je hebt nog geen instanties van de klasse tijd gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
void main ()
{
   t = new tijd ();
   t.stel_in ();
   t.toon ();
}

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:32 schreef Wokker het volgende:

[..]

OK Thx
[..]

Nogmaals bedankt !
Geen dank.

Lees dat over instaties maar in je boek. Dat moet je toch wel kunnen vinden. Ik zag ook dat je iets aan het posten bent over pointers? Zou ik ook voor in je boek lezen.
Kleine tip: c++ is (naar mijn mening) geen scripting taal en is dus ook iets moeilijker te leren. Je moet goed weten wat je aan het doen bent en kan niet zomaar stukjes code hier en daar vandaan plukken en bij elkaar zetten zoals dat veelal met web-scripts kunt doen.

Sucess en plezier.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:44 schreef drm het volgende:

[..]

ach...
[..]

[..]

:D

</offtopic>

Wokker >>

• Tijd heeft geen constructor. Is wel verplicht, volgens mij... (not sure...)

• Je hebt nog geen instanties van de klasse tijd gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
void main ()
{
   t = new tijd ();
   t.stel_in ();
   t.toon ();
}

Dat gaat niet werken zo. Het moet zo zijn:
tijd *t = new tijd ();
t->stel_in ();
t->toon ();
of zoals ik al eerder had gepost zo:
tijd tijdInstantie;
tijdInstantie.stel_in();
tijdInstantie.toon();

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:52 schreef pepijn01 het volgende:

[..]

Geen dank.

Lees dat over instaties maar in je boek. Dat moet je toch wel kunnen vinden. Ik zag ook dat je iets aan het posten bent over pointers? Zou ik ook voor in je boek lezen.
Kleine tip: c++ is (naar mijn mening) geen scripting taal en is dus ook iets moeilijker te leren. Je moet goed weten wat je aan het doen bent en kan niet zomaar stukjes code hier en daar vandaan plukken en bij elkaar zetten zoals dat veelal met web-scripts kunt doen.

Sucess en plezier.
Voor de duidelijk heid in em boek stond een opdracht omde tijd uit te lezen. Ik heb niks gekopierd. Ik heb al een klein beetj ervaring met het proggen met php ;) (wat erg veel weg had van c++(in het begin dan) c++ is nu toch wel een stukje moeilijker.

Het oneindige X 0

• drm

drm

f0pc0dert

Op dinsdag 11 december 2001 14:55 schreef pepijn01 het volgende:
Dat gaat niet werken zo. Het moet zo zijn:
tijd *t = new tijd ();
t->stel_in ();
t->toon ();
of zoals ik al eerder had gepost zo:
tijd tijdInstantie;
tijdInstantie.stel_in();
tijdInstantie.toon();
|:( stupid... Ik moet me niet meer zoveel met die Java topics bemoeien :{

idd, dat bedoelde ik ook.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• D2k

D2k

Op dinsdag 11 december 2001 14:59 schreef Wokker het volgende:
c++ is nu toch wel een stukje moeilijker.
hate to say : told you so :)
maar goed
veel lezen
en veel proberen :)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:59 schreef Wokker het volgende:

[..]

Voor de duidelijk heid in em boek stond een opdracht omde tijd uit te lezen. Ik heb niks gekopierd. Ik heb al een klein beetj ervaring met het proggen met php ;) (wat erg veel weg had van c++(in het begin dan) c++ is nu toch wel een stukje moeilijker.
Ik vind PHP niet echt veel op C/C++ lijken. In PHP hoef je namelijk variabelen niet eerst te declareren en je hoeft er ook geen bepaald soort type (getal of tekst) van te maken. Dit regelt PHP allemaal voor jou. Als je PHP je eerst programmeertaal is, is dit allemaal heel erg logisch, maar als je vervolgens C/C++ gaat proberen moet je dat wel even in de gaten houden. Als je anderom dan C/C++ naar PHP zou gaan dan zou je het misschien vervelend vinden (zoals ik) dat je niet direct een type aan een variabele kunt toekennen. Ook het feit dat je in PHP overal een $variabeleNaam kunt neerzetten en verder een fout maakt doordat je $VariabeleNaam gebruikt vind ik niet zo handig.

Waarom wil je eigenlijk C++ leren?

• drm

drm

f0pc0dert

Op dinsdag 11 december 2001 15:08 schreef pepijn01 het volgende:
Ik vind PHP niet echt veel op C/C++ lijken. In PHP hoef je namelijk variabelen niet eerst te declareren en je hoeft er ook geen bepaald soort type (getal of tekst) van te maken. Dit regelt PHP allemaal voor jou.
De syntax/control structures etc. lijken er natuurlijk wel heel erg op. Meer dan op bijvoorbeeld Delphi ofzo.
Als je PHP je eerst programmeertaal is, is dit allemaal heel erg logisch, maar als je vervolgens C/C++ gaat proberen moet je dat wel even in de gaten houden. Als je anderom dan C/C++ naar PHP zou gaan dan zou je het misschien vervelend vinden (zoals ik) dat je niet direct een type aan een variabele kunt toekennen. Ook het feit dat je in PHP overal een $variabeleNaam kunt neerzetten en verder een fout maakt doordat je $VariabeleNaam gebruikt vind ik niet zo handig.
Ik had hetzelfde probleem. Op een gegeven moment ga je function-overloading en type checking etc wel heel erg missen...

~ Gottfried Leibniz

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:08 schreef pepijn01 het volgende:

Waarom wil je eigenlijk C++ leren?
Omdat ik het vervelnd vondt om dat ik met php te veel vast zit aan de browser. Ik hoop dat ik over een tijd over kan stappen naar visualc++zodat ik echt visuelle applictatie kan maken.
En omdat ik als ik klaar ben met mbo een opleiding als applictatie ontwikkelaar wil worden en toch wat ervaring wil hebben !

Het oneindige X 0

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:22 schreef Wokker het volgende:

[..]

Omdat ik het vervelnd vondt om dat ik met php te veel vast zit aan de browser. Ik hoop dat ik over een tijd over kan stappen naar visualc++zodat ik echt visuelle applictatie kan maken.
En omdat ik als ik klaar ben met mbo een opleiding als applictatie ontwikkelaar wil worden en toch wat ervaring wil hebben !
Nou, allemaal goede redenen.

Sucess.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:21 schreef drm het volgende:

[..]

De syntax/control structures etc. lijken er natuurlijk wel heel erg op. Meer dan op bijvoorbeeld Delphi ofzo.
[..]
Dat is inderdaad wel zo. Die zijn bijna gelijk.

Ik had hetzelfde probleem. Op een gegeven moment ga je function-overloading en type checking etc wel heel erg missen...
Ik vind voornamelijk type checking in PHP (en javascript ASP) zeer vervelend. Je moet namelijk heel erg goed opletten wat je aan het doen bent en dat zou nou juist het sterke punt van niet expliciete type definities moeten voorkomen. Helaas heb ik er soms nogal wat moeite mee en denk ik dat de scripting taal iets te slim wil zijn, terwijl het daardoor juist makkelijker is om fouten te maken. Ik heb liever een foutmelding/waarschuwing van een compiler/interpreter die mij verteld dat ik iets fout doe en mij dus dwingt om de juiste code te schrijven.

• drm

drm

f0pc0dert

Op dinsdag 11 december 2001 15:30 schreef pepijn01 het volgende:
Ik vind voornamelijk type checking in PHP (en javascript ASP) zeer vervelend. Je moet namelijk heel erg goed opletten wat je aan het doen bent en dat zou nou juist het sterke punt van niet expliciete type definities moeten voorkomen. Helaas heb ik er soms nogal wat moeite mee en denk ik dat de scripting taal iets te slim wil zijn, terwijl het daardoor juist makkelijker is om fouten te maken. Ik heb liever een foutmelding/waarschuwing van een compiler/interpreter die mij verteld dat ik iets fout doe en mij dus dwingt om de juiste code te schrijven.
Ja, maar je kan je natuurlijk afvragen op welk punt een compiler/interpreter voor jou kan beslissen wanneer je "onjuiste" code schrijft. Tenslotte ben jij degene die het schrijft :P

Maar je hebt wel gelijk. Dat is ook wat ik er zo irritant aan vindt.

Plus dat je op basis van type checking gewoon geweldige programmastructuren kunt bedenken, die nu door PHP bijv. uitgesloten wordt. (oa. function overloading, operator overloading, blablabla)

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:34 schreef drm het volgende:

[..]

Ja, maar je kan je natuurlijk afvragen op welk punt een compiler/interpreter voor jou kan beslissen wanneer je "onjuiste" code schrijft. Tenslotte ben jij degene die het schrijft :P
Daarom vind ik het in C/C++ zo handig dat hij mij dwingt om overal de juiste types aan toe te kennen. Als ik dat namelijk niet doe, dan snapt hij het niet meer en verteld mij dat ook.

Dat hij het vervolgens voor mij niet kan verbeteren vind ik niet zo belangrijk, omdat hij dat waarschijnlijk in de meeste gevallen toch niet goed zal doen.
Maar je hebt wel gelijk. Dat is ook wat ik er zo irritant aan vindt.

Plus dat je op basis van type checking gewoon geweldige programmastructuren kunt bedenken, die nu door PHP bijv. uitgesloten wordt. (oa. function overloading, operator overloading, blablabla)
Ja dat klopt. Je zult niet alles kunnen doen met PHP. Je kunt je dus afvragen of je zulke dingen wel met PHP wilt doen. Als je die dingen mist kun je het beter in de juiste taal schrijven. 'Right language for the right job' idee.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11
Op dinsdag 11 december 2001 14:32 schreef Wokker het volgende:

[..]

OK Thx
["je moet een instantie van je class maken." ]

Nogmaals bedankt !
Een class is een type, dat geeft aan hoe je een object maakt. int is bv. een ingebouwd type, en 7 is een ingebouwd object van type int. int a; maakt een nieuw object van type int. Van jouw class tijd bestaan nog geen objecten. tijd b; zou een tijd object maken met naam b.
Overigens is C++ geen Java. In C++ hoef je geen class aan te maken om een losse functie te implementeren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1