Toon posts:

2 DHCP servers in de war

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een server draaien. Win2k Adv. server met dhcp geinstalleerd.
Er hangen een paar clients aan die keurig een ip krijgen van de dhcp server.
Op 1 van de clients zitten 2 netwerkkaarten.
Daar draait WinXP Home Edition op.
1 komt van de switch en is voor internet,
de ander komt van de switch en is voor het interne net. Dit omdat ik ICS niet wil gebruiken.
De ellende is nu dat ik beide kaarten op DHCP heb staan, en ze beide een ip krijgen van mijn interne server. terwijl er ook een ip van @home dhcp moet komen ipv 2 van mijn eigen server...
Ik heb de netwerkkaart die voor internet gebruikt moet worden ingesteld met de DNS ip voor @home, en de gateway ook voor @home..
Toch pakt hij een ip uit het interne netwerk.
Ook is de DNS suffix ingegeven van @home...

Het vreemde is dat het gisteren nog werkte, en nu ineens pakt hij 2 keer intern.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Moved naar [forum=19].

Verwijderd

dus zo is je situatie?

www (dhcp @home)
|
switch--pc+ 2netwerkkaarten (beide aan switch)
|
dhcp server

logisch dat je pc op allebei de netwerkkaarten een ip krijgen van je eigen dhcp server. dhcp aanvraag gebeurt met behulp van broadcast (je kan dus geen dhcp-server definieren) en de eerste dhcp server die hij vindt wordt gebruikt... je eigen dhcp staat gewoon dichterbij...

dus je netwerk anders opzetten!!!!

Verwijderd

Topicstarter
had ik ook gedacht, maar waarom kreeg ik gister dan wel 2 ip's van verschillende dhcp's?
dit deed ik nadat ik de dns suffix van @home heb ingegeven..

Anyway, hoe zou ik het dan moeten opzetten?

Verwijderd

Eerst externe ip aanvragen, dan pas je eigen dhcpd opstarten.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:04 schreef bertbal het volgende:
had ik ook gedacht, maar waarom kreeg ik gister dan wel 2 ip's van verschillende dhcp's?
dit deed ik nadat ik de dns suffix van @home heb ingegeven..

Anyway, hoe zou ik het dan moeten opzetten?
redenen genoeg waarom het je toch ip van de @home dhcp zou kunnen krijgen... maar dat zal meestal niet zo zijn. de dns heeft hier niks mee te maken... aangezien het met een broadcast wordt aangevraagd...

zorgen dat je netwerkkaart voor internet niet op hetzelfde fysieke segment van je interne netwerk zit (dus niet allebei in de switch)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:08 schreef surreal het volgende:
Eerst externe ip aanvragen, dan pas je eigen dhcpd opstarten.
hehe heb je waarschijnlijk 2 @home ip's (als ze die uitgeven tenminste), moet je nog renewen :)

wat dacht je van intern geen dhcp te draaien maar alleen handmatig in te kloppen? hebbie al die problemen ook niet meer

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46

Pogostokje

* twiet *

Je hebt het over een switch. Een beetje switch kan je partitionen. Dus, deel dat ding op in meerdere segmenten zodat je interne netwerk niet je @home stoort.

Wat je nu namelijk doet is met een beetje pech ook IP adressen uitdelen aan mensen bij jou in de straat en die zullen daar niet blij mee zijn.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:12 schreef betweter het volgende:

[..]

hehe heb je waarschijnlijk 2 @home ip's (als ze die uitgeven tenminste), moet je nog renewen :)

wat dacht je van intern geen dhcp te draaien maar alleen handmatig in te kloppen? hebbie al die problemen ook niet meer
Neuh, want die netwerk computers kunnen geen @Home DHCPd vinden, alleen de lokale.. toch? Of maak ik nu een denkfout? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:17 schreef Pogostokje het volgende:
Je hebt het over een switch. Een beetje switch kan je partitionen. Dus, deel dat ding op in meerdere segmenten zodat je interne netwerk niet je @home stoort.

Wat je nu namelijk doet is met een beetje pech ook IP adressen uitdelen aan mensen bij jou in de straat en die zullen daar niet blij mee zijn.
Volgens mij gebeurde dit al.
Als ik mijn server fixed ip 192.168.0.1 meegeef heb ik direct een ipconflict. Ik draai nu 100.100 en heb de scoop op 192.168.100.101 tot 199 gezet.
Ik heb een 3com SuperStack II Baseline Switch...
Kan ik dat ding partitionen?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15

Predator

Suffers from split brain

Als ik me niet vergis kan je het mac address van die kaart adden op je dhcp server en ervoor zorgen dat ie die geen reply krijgt van die dhcp server

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1