Toon posts:

Switches: HOE 10/100mbit switchen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een switch gaan kopen zodat ik mijn getweakte Alcatel ADSL modem (10Mbit HalfDuplex) kan aansluiten op 2 PC's met een 10/100Mbit NIC. Ik doe dit nu via een HUB, en dus moet het hele netwerk op 10Mbit (HD) lopen.

Ik heb gezocht en gezocht maar kan niet echt vinden hoe een 10/100Mbit switch omgaat met een mixture van 10Mbit en 100Mbit:

Stel ik verstuur een packet van een 10/100Mbit NIC via de switch naar het Alcatel modem (10Mbit "NIC"). Hoe verloopt dit nu?

- zorgt de switch voor het ontvangen van het 100Mbit packet en verstuurd hij deze op 10Mbit

of

- Moet de sturende 10/100 NIC nu via autosensing gaan uitvissen (door de switch heen?) dat het modem 10Mbit is, dan naar 10Mbit schakelen en dan pas het packet opsturen?

via google staat het BOL van de "differences HUB and SWITCH" maar nergens staat nu precies beschreven hoe een mixed netwerk van 10 en 100Mbit werkt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

10 Mb zit gewoon op 10 Mb te pompen, en 100 Mb op 100 Mb.
Komt er een 10 Mb packte aan, dan wordt de 100 Mb dus niet benut.
Komt er een 100 Mb voor een 10 Mb , dan gaattie langzamer werken.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Al gegeven..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 12:57 schreef Koffie het volgende:
10 Mb zit gewoon op 10 Mb te pompen, en 100 Mb op 100 Mb.
Komt er een 10 Mb packte aan, dan wordt de 100 Mb dus niet benut.
Komt er een 100 Mb voor een 10 Mb , dan gaattie langzamer werken.
Ja maar is het nu de switch die de snelheid "converteert", dus eet hij het packet op 100Mbit op en spuugt hij hem op 10Mbit uit, of schakelen de NICs actief van 10 naar 100 en vice versa?

• 0siris
  • Laatst online: 17:19
de switch "merkt" dat er een 10mbit device aanhangt (je ethernet modem), en gaat zorgt ervoor dat communicatie van/naar dat modem met 10mbit gaat. Dat gaat helemaal vanzelf gelukkig! Ik weet dus niet precies HOE (zal wel een soort handshake zijn net zoals bij analoge modems), maar wel dat het gewoon werkt. een 8poorts switchje kost niet meer dan 150 piek, dus zo'n investering is het nou ook weer niet, mocht het om de een of andere reden totaal fout gaan :)
De switch zelf configt poort voor poort of het 10 of 100 megabit moet zijn. Dus een pakketje op 100mbit aangeboden aan de switch, zal met 10mbit naar je ethernetmodem gaan, en ik denk dat een pakketje van je 10mbit ethernetmodem met 10mbit naar je 100mbit kaartje zal gaan. Maakt verder ook niet uit.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 13:04 schreef 0siris het volgende:
*KNIP*
een 8poorts switchje kost niet meer dan 150 piek, dus zo'n investering is het nou ook weer niet, mocht het om de een of andere reden totaal fout gaan :)
Inderdaad, ik wil ook een 3e PC erbij gaan hangen, het modem beneden met de HUB daar direct bij en de 3e (internet only) PC daaraanvast met 10Mbit, dan vanuit de HUB omhoog en op zolder de switch monteren die daar dan de twee 100Mbit race-PC's koppelt met internet.

De switch heeft dus zeker weten voordeel voor mij, ik ga er vanmiddag gelijk 1 halen voor 129.-- incl. inderdaad geen geld meer. Beneden vind ik een HUB zat...
*KNIP*
ik denk dat een pakketje van je 10mbit ethernetmodem met 10mbit naar je 100mbit kaartje zal gaan. Maakt verder ook niet uit.
En DIE snap ik dan weet niet. Moet je NIC nu op 100Mb of op AUTO staan? Ik had nl. verwacht dat de switch een 10Mb pakketje wel op 100Mbit opstuurt (alleen dan met "gaten" in de tijd omdat de aanvoer immers 10Mbit is)

• 0siris
Op dinsdag 11 december 2001 13:51 schreef --EasY-- het volgende:
En DIE snap ik dan weet niet. Moet je NIC nu op 100Mb of op AUTO staan? Ik had nl. verwacht dat de switch een 10Mb pakketje wel op 100Mbit opstuurt (alleen dan met "gaten" in de tijd omdat de aanvoer immers 10Mbit is)
autosensing. Het heeft ook weinig zin om een 10mbit pakketje te gaan vertalen naar een 100mbit pakketje in termen van snelheid. Maar elke netwerkkaart/device zal denken dat het hele netwerk op de snelheid loopt waarme het zelf aan de switch hangt.

Verwijderd

Heey kijk zo mag ik het horen, teminste mensen met een beetje verstand.
Maar alles switches die 10/100mbit zijn ondersteunen terug werkende kracht. dus jou adsl modempje die 10mbit is werkt prima op die switch omdat die ziet dat die 10 mbit is :D

snap ie.

*Tip safeway 10/100 mbit switch rulezz en zijn maar fl. 125.-- piek, en het mooie is dat er ledjes opzitten waarmee je kan zien of je op 10mbit(oranje ledje) 100mbit(groen lampje), is lekker handig. zie Safeway switch :D

ltr avis

• 0siris
Op dinsdag 11 december 2001 13:58 schreef Avis het volgende:
*Tip safeway 10/100 mbit switch rulezz en zijn maar fl. 125.-- piek. :D
Tja, nou komen we op het uiterlijke vlak: die safeway dingen zijn LELIJK van buiten :)
kijk hier maar es naar...
en hier staat de 16poorts versie, ziet er al iets beter uit. Tja het ook wil ook wat :9

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 12:59 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Ja maar is het nu de switch die de snelheid "converteert", dus eet hij het packet op 100Mbit op en spuugt hij hem op 10Mbit uit,
ja... dus je moet wat cache hebben in je switch (buffer). hoe meer cache hoe duurder de switch :)

edit:

ik heb het wel over cisco enzo... ik kan me niet voorstellen dat die el cheapo's echt goed zijn... (de belangrijke specs staan er ook niet bij...) maar ja als alles op 100mbit werkt zal je het verschil ook niet echt merken

• 0siris
Op dinsdag 11 december 2001 14:25 schreef betweter het volgende:
ja... dus je moet wat cache hebben in je switch (buffer). hoe meer cache hoe duurder de switch :)
edit:

ik heb het wel over cisco enzo... ik kan me niet voorstellen dat die el cheapo's echt goed zijn... (de belangrijke specs staan er ook niet bij...) maar ja als alles op 100mbit werkt zal je het verschil ook niet echt merken
Tja, voor een 5-8poorts modelletje zal het niet zoveel uitmaken allemaal....maar op een lanparty waarbij je 4 switches met 48 poorten moet trunken en waarbij iedereen constant zit te up- en downloaden, zou ik voor iets anders gaan dan safeway jah. :)
Ik heb hier ook een no-name 8poorts-10/100switchje, maar dat gaat toch echt wel een heel stuk rapper dan 10mbit, en de snelheid blijft tenminste constant als iedereen wat begint te doen. (Dat itt mijn hubje). Met een hub zakt je performance ECHT in elkaar, en dat is al bij een paar actieve netwerkgebruikers het geval. Het wordt al snel één grote collision allemaal :r

Verwijderd

Ik heb gewoon mijn 10mbit kabelmodem in de uplink van m'n switch en tevens router gepropt, en 't hele netwerk staat verder op 100mbit.

• 0siris
Op dinsdag 11 december 2001 14:42 schreef surreal het volgende:
Ik heb gewoon mijn 10mbit kabelmodem in de uplink van m'n switch en tevens router gepropt, en 't hele netwerk staat verder op 100mbit.
ik ook :)

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Op dinsdag 11 december 2001 12:59 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Ja maar is het nu de switch die de snelheid "converteert", dus eet hij het packet op 100Mbit op en spuugt hij hem op 10Mbit uit, of schakelen de NICs actief van 10 naar 100 en vice versa?
Er zijn 2 manieren om dit probleem op te lossen:

1. Buffer gebruiken, dit werkt natuurlijk maar kort
omdat de snelle cache in switches erg duur (en dus klein) is.

2. Backpressure, de switch kan een collision (jam signal) veroorzaken op de poort van de 100Mbit host. Hierdoor zal deze tijdelijk stoppen met zenden. Door dit regelmatig te doen heb je dus een primitieve vorm van flow-control.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

ik heb gehoort dat van 100mbit naar 10 mbit sommige switches gewoon wat packageloss genereren om de ene zijde wat langzamer te laten werken.

het verschil tussen 10 Mbit en 100 mbit is heel goed te zien. 10 Mbit ethernet is namelijk een steiging of daling in het midden van de clockpuls.

dus
bij 10 Mbit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
clock | |   |     |     |   |
signaal
+     ----   ----   ----  -------
       |   |  | |  |  |     |
       |   |  | |  |  |     |
       |   |  | |  |  |     |
-     -----  --------  ----     -----
betekenis 0 0     1     1     0

gaat het signaal omhoog is het een 1
gaat het signaal naar beneden een 0
(of het is andersom bij ethernet)

bij 100 Mbit is het hetgene wat je gewend bent
gewoon hoog = 1 laag = 0

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:42 schreef surreal het volgende:
Ik wil het natuurlijk weer moeilijker :(

Ik wil dus het modem in de uplink van mijn HUB, daar EEN PC aan op 10Mbit (dat is de PC om beneden te netten die staat alleen aan als er niemand de andere PC's op zolder gebruikt).

Daarnaast vanuit de hub naar de uplink van de switch op zolder, en aan die switch weer 2 100Mbit Pc's

Ik vind het nl. niet zo om weer een extra UTP kabel te gaan trekken... modem beneden... naar de switch op zolder, en vanuit de switch 3 PC's waarvan er een weer beneden staat :r

Met een HUB *en* een switch loopt het toch ook lekker in mijn config? Ik heb die HUB dan toch over

OF natuurlijk de switch beneden en boven de HUB op 100Mbit.... Die 2 PC's zijn toch de enige gebruikers daar dus veel collision zal er niet zijn....

Wat is slimmer?

Verwijderd

Een switch kan in tegenstelling tot een hub per verbinding de bandbreedte instellen. Dit onafhankelijk van de rest van het netwerk.

hub=>pakket van pc 1 naar pc 2=>100Mbit, als je dan ook nog een pakket van pc3 naar pc4 gaat sturen, krijgen beide verbindingen gewoon 50 Mbit. Want alle pakketjes komen bij alles computers aan, dus als er dan 2 pakketjes tegelijkertijd verstuurd worden, moet 1 van de twee ff w88( dit gebeurt op de verstuurende pc, en niet op de switch met cache geheugen ofzo).

Switch=>legt apart een verbinding tussen 1 en 2 en tussen 3 en 4, die zijn dan alle twee 100 Mbit. Pc3 en pc4 ontvangen dan ook niets van de pakkets die pc1 naar pc 2 stuurt.

jouw geval=> de swich zal een 10Mbit verbinding leggen tussen jouw pc en het modem, zo ook tussen de andere pc en het modem, maar tussen de 2 pc's 100 Mbit.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:27 schreef reddog33hummer het volgende:

gaat het signaal omhoog is het een 1
gaat het signaal naar beneden een 0
(of het is andersom bij ethernet)

bij 100 Mbit is het hetgene wat je gewend bent
gewoon hoog = 1 laag = 0
volgens is een 1 hoog en een 0 laag allang achterhaald (ok wordt nog overal gebruikt maar niet in comp netwerken) gewoonweg omdat het te onbetrouwbaar is... moet je weer allemaal stuffbits enzo gaan toevoegen (klok van alle processoren is anders vandaar dat ze hoog naar laag is een 1 (of andersom) gebruiken)

ik geloof dat dit manchester code heet en tegenwoordig wordt meestal differentiele manchester code gebruikt
(geen zin om dat uit te leggen want het voegt geen waarde toe aan dit draadje)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:37 schreef --EasY-- het volgende:
Wat is slimmer?
geen van beide is slim!!! (tenzij je meerdere ip's van je provider krijgt en dan zou ik de switch benenden zetten)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 16:16 schreef The Rapier het volgende:
Een switch kan in tegenstelling tot een hub per verbinding de bandbreedte instellen. Dit onafhankelijk van de rest van het netwerk.

hub=>pakket van pc 1 naar pc 2=>100Mbit, als je dan ook nog een pakket van pc3 naar pc4 gaat sturen, krijgen beide verbindingen gewoon 50 Mbit. Want alle pakketjes komen bij alles computers aan, dus als er dan 2 pakketjes tegelijkertijd verstuurd worden, moet 1 van de twee ff w88( dit gebeurt op de verstuurende pc, en niet op de switch met cache geheugen ofzo).

Switch=>legt apart een verbinding tussen 1 en 2 en tussen 3 en 4, die zijn dan alle twee 100 Mbit. Pc3 en pc4 ontvangen dan ook niets van de pakkets die pc1 naar pc 2 stuurt.

jouw geval=> de swich zal een 10Mbit verbinding leggen tussen jouw pc en het modem, zo ook tussen de andere pc en het modem, maar tussen de 2 pc's 100 Mbit.
hub: ze wachten namelijk niet op elkaar... maar pleuren het gewoon op het netwerk en als er dan een collision voorkomt wachten beide pc's een random tijd voordat ze weer gaan zenden dus ipv 50 ga je niet meer dan bijv 20 halen (hoe meer pc's hoe erger natuurlijk)

switch: de switch buffert en niet de lijnspeed verandert (of de switch veroorzaakt collisions bij el cheapo switches zoals hierboven ergens stond)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een multi-speed switch zal per poort met de "andere partij" de optimale snelheid afstemmen, als het goed werkt (en dat doet't niet altijd), kan de poort (afhankelijk van het type switch) op 10, 100 of 1000 Mbps werken.

Je hebt ook dual-speed hubs, en die zijn er in 2 soorten :
- dual-speed hubs die 100 Mbps draaien totdat ook op maar 1 poort een 10 Mbps apparaat wordt aangesloten waarna ze naar 10 Mbps overschakelen;
- dual-speed hubs die intern eigenlijk bestaan uit 2 single-speed hubs, een 10 en een 100 Mbps, met een bridge-/switch-schakeling ertussen, en per poort bepalen op welk van de 2 interne netwerkje de poort wordt aangesloten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 16:54 schreef betweter het volgende:

[..]

Geen van beide is slim!!! (tenzij je meerdere ip's van je provider krijgt en dan zou ik de switch benenden zetten)
Huh??? Ik heb een getweaked modem en NAT alles dus vrolijk door... werkt nu al met een enkele HUB.

Ik heb nu dus ook een switch...

Ik begrijp niet waarom ik meerdere IP's nodig zou hebben?

Maar de switch beneden klinkt wel logisch... Is ook zo in grotere netwerken... De HUBs staan daar ook altijd op het laatste niveau.
Pagina: 1