[Access] db enorm traag. access limiet?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:44

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een vrij complexe database gemaakt in Access 2000 (23 tabellen met gegevens, excl 'opzoektabellen'). Deze heeft het altijd goed gedaan en was redelijk snel.

Ik heb nu echter een uitbreiding gedaan die erop neer komt dat de gegevens die vroeger in 1 veld stonden nu de som zijn van gegevens in een andere tabel. Een stukje verdere detailering van de gegevens, zeg maar.

Alleen nu is de database bij het openen van het formulier met deze gegevens (in het formulier is er nu ook een subform bijgekomen) ENORM traag geworden. In de statusbalk staat dan: bezig met berekening... maar ik heb geen idee wat 'ie aan het doen is. De query openen waarop het formulier is gebaseerd gaat nl wel gewoon snel.
Op het formulier staan ongeveer 100 velden (op tabbladen) uit 1 tabel en er staan 3 subformulieren op, waarvan 1 subformulier ook weer 2 subformulieren heeft.

Volgens mij valt dit allemaal binnen de mogelijkheden van Access. Toch is het systeem zo traag dat er niet meer mee te werken is. Ik heb al al m'n truucjes geprobeerd: comprimeren :(, alle objecten in een nieuwe lege datbase importeren :(, nieuw leeg formulier maken en alle objecten er naartoe kopieren :(.
Ik snap 't niet meer. Iemand nog tips om te achterhalen waarom het zo lang duurt om het formulier te openen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Waarschijnlijk omdat Access eerst de gehele dataset opent zodat je er daarna doorheen kan wandelen. SQL server doet dit niet. VOlgens mij heeft het hier iets mee te maken.

Verwijderd

misschien de query die aan een van de subformulieren hangt?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:44

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
In mijn testomgeving is de dataset slechts 5 records groot. Daar zal het niet echt aan liggen. (geld ook voor de gegevens op de subformulieren). Ik wil idd al niet weten wat er gaat gebeuren als er straks 1000-en records inzitten (wat overigens niet de bedoeling is)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Het kan natuurlijk ook met indexen te maken hebben. Wellicht een volgorde op het formulier, welke eerst wel op kolom gebaseerd was met een index en nu na splitsing niet meer?

Verwijderd

heb je hem al eens "gecomprimeerd en hersteld" ?
Pagina: 1