Op dinsdag 11 december 2001 11:21 schreef LoPoZ het volgende:
Ik heb een 1.33 GHz Thunderbird & een Leadtek Geforce 3 (die wil ik ook waterkoelen), 512 MB DDR RAM, ASUS K7M-266 mobo, Antec 1030B kast... (voor meer info gewoon ff vragen)
Nou zag ik op oc-shop.nl de Danger-Den MAZE-2 met een Eheim 1048 Centrifugal Pomp (deze pompt 600 L/uur, is dat genoeg?)
De Waterpomp
Pompen zijn er in diverse maten. Voor een eenvoudige waterkoeling setup is de kleinst verkrijgbare pomp al genoeg. Deze pompen verpompen meestal tussen de 180 en 400 liter/uur, wat ruim voldoende is. De pompen zijn meestal 220 volt. Voordeel is dat deze pompen nagenoeg geruisloos zijn. Nadeel is eventueel de aansluitproblematiek. Hierover wil ik nog een apart stukje schrijven.
Let op bij pompen uit het buitenland. Deze zijn vaak 110 volt, en kunnen in Nederland dus niet gebruikt worden.
Bij een AT en bij sommige ATX voedingen kan je de pomp (na vervangen van de stekker of dmv een stekkerblok) aansluiten op de 220v aansluiting aan de achterkant van de voeding. Anders kan de pomp op een stekkerblok met centrale schakelaar gezet worden, of er kan een relais-schakeling gemaakt worden.
Impellerpomen (de meeste aquariumpompen) kunnen probleemloos afgeknepen worden, als de stroomsnelheid te hoog is. Dit is prettig, want bij een waterkoeling setup is de pomp meestal al afgeknepen door kleine slangen, kleine doorvoeren en een hoge stromingsweerstand. Dit is niet schadelijk voor de pomp.
Laat, voor de pomp aan te zetten, eerst het pomphuis vollopen met water. Dit voorkomt dat de pomp droog loopt, en kapot gaat. Dit is doodsoorzaak nummer 1 voor waterpompen.
De meeste pompen hebben geen aanvoerslang, maar worden onder water geplaatst. Bevestiging is in het algemeen dmv zuignappen.
Wat heb ik nog meer nodig behalve buizen en "Water Wetter"?
De radiateur
Een radiator dient om het warme water weer te koelen, nadat het door de processor is verwarmd. Een radiator wordt in de slang opgenomen tussen koelblok en reservoir, of tussen reservoir en koelblok. Meer informatie vind je
hier.
En kan ik beter een reservoir erbij nemen of is dit goed genoeg?
Als reservoir is vrijwel elke bak bruikbaar. Het mooist is een bak welke afgesloten kan worden. In zaken als de Marskramer, Xenos, Blokker, etc is er keus genoeg. Sommigen maken er wat moois van,
zie hier.
P.S. wat heb ik nodig om de GPU te koelen? en kan dat uberhaupt, want er zit ook een fan op..
Daar heb je een speciaal videokaart blok voor nodig, wat je zelf kan maken, maar volgens mij is dat ook gewoon te koop bij de oc-shop. En je moet natuurlijk eerst de fan (+heatsink) van de videokaart afhalen.