Toon posts:

Waterkoeling Hulp

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om waterkoeling te kopen maar ik weet er nog niet zo veel van..

Ik heb een 1.33 GHz Thunderbird & een Leadtek Geforce 3 (die wil ik ook waterkoelen), 512 MB DDR RAM, ASUS K7M-266 mobo, Antec 1030B kast... (voor meer info gewoon ff vragen)

Nou zag ik op oc-shop.nl de Danger-Den MAZE-2 met een Eheim 1048 Centrifugal Pomp (deze pompt 600 L/uur, is dat genoeg?)

Wat heb ik nog meer nodig behalve buizen en "Water Wetter"?

En kan ik beter een reservoir erbij nemen of is dit goed genoeg?

P.S. wat heb ik nodig om de GPU te koelen? en kan dat uberhaupt, want er zit ook een fan op..

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Kijk ff op www.waterkoeling.nl :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 11:25 schreef MetHod het volgende:
Kijk ff op www.waterkoeling.nl :)
very funny, ben ik al geweest...

Verwijderd

Heb je het ook gelezen?

• The Guardian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 13:24

The Guardian

I'll keep an I on you

Niet echt waar je om vroeg maar reken er niet op dat die pomp ook daadwerkelijk 600l/u haalt. Wat mij wel opviel is dat mijn pomp die 700l/u zou doen geschikt is voor aquaria van 250liter. En als ik mijn flow meet dan zie ik dat ik ongeveer tussen de 240 tot 250liter per uur draai. Dus het getal dat ze opgeven voor de maat aquaria komt meer in de buurt. Deze verlaging komt natuurlijk door de slangen die weerstand bieden evenals je radiator en waterblokken in je systeem. Maar dit heb in een echt aquarium ook dus daarom kun je ook redelijk de maat van het aquarium waarvoor hij geschikt is volgen. Heeft iemand anders dit toevallig ook bevonden?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Op dinsdag 11 december 2001 11:40 schreef LoPoZ het volgende:

[..]

very funny, ben ik al geweest...
Stond anders niet in je eerste post. Graag gedaan |:(

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 11:42 schreef Aico het volgende:
Heb je het ook gelezen?
VOlgens mij heb je het niet gelezen hoor, want ik kan zo al die vragen beantwoorden door letterlijk te copy-pasten van waterkoeling.nl

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 11:21 schreef LoPoZ het volgende:
Ik heb een 1.33 GHz Thunderbird & een Leadtek Geforce 3 (die wil ik ook waterkoelen), 512 MB DDR RAM, ASUS K7M-266 mobo, Antec 1030B kast... (voor meer info gewoon ff vragen)
Nou zag ik op oc-shop.nl de Danger-Den MAZE-2 met een Eheim 1048 Centrifugal Pomp (deze pompt 600 L/uur, is dat genoeg?)
De Waterpomp
Pompen zijn er in diverse maten. Voor een eenvoudige waterkoeling setup is de kleinst verkrijgbare pomp al genoeg. Deze pompen verpompen meestal tussen de 180 en 400 liter/uur, wat ruim voldoende is. De pompen zijn meestal 220 volt. Voordeel is dat deze pompen nagenoeg geruisloos zijn. Nadeel is eventueel de aansluitproblematiek. Hierover wil ik nog een apart stukje schrijven.

Let op bij pompen uit het buitenland. Deze zijn vaak 110 volt, en kunnen in Nederland dus niet gebruikt worden.

Bij een AT en bij sommige ATX voedingen kan je de pomp (na vervangen van de stekker of dmv een stekkerblok) aansluiten op de 220v aansluiting aan de achterkant van de voeding. Anders kan de pomp op een stekkerblok met centrale schakelaar gezet worden, of er kan een relais-schakeling gemaakt worden.

Impellerpomen (de meeste aquariumpompen) kunnen probleemloos afgeknepen worden, als de stroomsnelheid te hoog is. Dit is prettig, want bij een waterkoeling setup is de pomp meestal al afgeknepen door kleine slangen, kleine doorvoeren en een hoge stromingsweerstand. Dit is niet schadelijk voor de pomp.

Laat, voor de pomp aan te zetten, eerst het pomphuis vollopen met water. Dit voorkomt dat de pomp droog loopt, en kapot gaat. Dit is doodsoorzaak nummer 1 voor waterpompen.

De meeste pompen hebben geen aanvoerslang, maar worden onder water geplaatst. Bevestiging is in het algemeen dmv zuignappen.
Wat heb ik nog meer nodig behalve buizen en "Water Wetter"?
De radiateur
Een radiator dient om het warme water weer te koelen, nadat het door de processor is verwarmd. Een radiator wordt in de slang opgenomen tussen koelblok en reservoir, of tussen reservoir en koelblok. Meer informatie vind je hier.
En kan ik beter een reservoir erbij nemen of is dit goed genoeg?
Als reservoir is vrijwel elke bak bruikbaar. Het mooist is een bak welke afgesloten kan worden. In zaken als de Marskramer, Xenos, Blokker, etc is er keus genoeg. Sommigen maken er wat moois van, zie hier.
P.S. wat heb ik nodig om de GPU te koelen? en kan dat uberhaupt, want er zit ook een fan op..
Daar heb je een speciaal videokaart blok voor nodig, wat je zelf kan maken, maar volgens mij is dat ook gewoon te koop bij de oc-shop. En je moet natuurlijk eerst de fan (+heatsink) van de videokaart afhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had alles wat jij net heel leuk ge copy-paste hebt al gelezen...

ik vroeg me eigelijk meer af, of een 600 L/uur pomp wel genoeg zou zijn voor een Thunderbird 1.33 GHz..

en heb ik egt een radiator nodig?

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 12:39 schreef LoPoZ het volgende:
Ik had alles wat jij net heel leuk ge copy-paste hebt al gelezen...

ik vroeg me eigelijk meer af, of een 600 L/uur pomp wel genoeg zou zijn voor een Thunderbird 1.33 GHz..
Pompen zijn er in diverse maten. Voor een eenvoudige waterkoeling setup is de kleinst verkrijgbare pomp al genoeg. Deze pompen verpompen meestal tussen de 180 en 400 liter/uur, wat ruim voldoende is. <<< ja dus

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 11:21 schreef LoPoZ het volgende:
blablabla.. P.S. wat heb ik nodig om de GPU te koelen? en kan dat uberhaupt, want er zit ook een fan op..
Deze kan je eraf halen (dUh).. :P :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
*zucht* doe eerst 's wat vooronderzoek. Je kunt in WOS ook wel met windows leren werken, maar da's ook niet de bedoeling :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.