Toon posts:

Wilde avonturen met je A7V266-E?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb bewust voor een Athlon XP 1500+ gekozen, omdat deze sowieso de beste prijs/prestatie-verhouding biedt. Heb hem ook laten unlocken door Eynstein. Maar nu komt de grap:

1) Ik installeer mijn moederbordje (A7V266-E), helemaal volgens het boekje. Jumper PALO_FREQ op 'Palomino', jumper THEMCPU op 'Reserved'.

2) Multiplier blijkt wel instelbaar vanuit BIOS. Maar de instelling wordt niet overgenomen, blijkt na diverse malen runnen van mijn CPU-benchmark (met verschillende MP's).

3) Eynstein gemaild dat de unlock niet gelukt was. Reply: 99 procent kans dat het aan de instellingen van het moederbord ligt. Doorverwezen naar FAQ op hun website.

4) Eynsteins ASUS FAQ stelt dat je alleen in dipswitch mode de multiplier in kunt stellen. Meteen geprobeerd toen ik thuiskwam. Resultaat: instelling multiplier wordt nog steeds niet overgenomen. Bovendien beperkt dipswitch mode je in de keuze van je FSB. :(

5) Terug naar jumperless mode dus. Processor overgeklokt o.b.v. de vaste multiplier: 10 * 150. Vreemd is, dat de idle temperatuur altijd rond de 51 graden blijft hangen. Stressed geeft ie hooguit een graadje of 2 hoger aan. Zeer verdacht! :|

6) Hoewel Eynstein's ASUS FAQ aangeeft dat hun systeem niet bootable was met PALO_FREQ op Athlon/Duron, waag ik toch de gok. En het wonder geschiedt: de multiplier is instelbaar en wordt nog overgenomen ook! De processor wordt alleen niet goed herkend (XP 2000+) en Vcore is niet lager in te stellen dan 1,80. Maar da's geen probleem, aangezien Vcore bij overklokken toch hoger moet dan de default 1,75. :)

7) In GoT zoek ik naar info m.b.t. die temperatuurdiode, omdat die volgens mij dus echt voor geen meter doet wat ie moet doen. En ja hoor: ik ben niet de enige met het probleem. Jumper THEMCPU dus lekker op Athlon/Duron gezet en ja hoor: de idle/stressed is nu tamelijk hoog (56/60). Maar hij is ook flink overgeklokt: 11,5 * 150 = 1610 MHz!

Conclusie: de A7V266-E is blijkbaar minder 'XP-ready' dan ASUS wil doen geloven. Ik denk dat het tijd wordt dat ASUS duidelijk aangeeft waar momenteel de problemen liggen en op welke termijn ze denken deze op te lossen. Ik vermoed dat in ieder geval dat multiplier-probleem met een BIOS-update opgelost kan worden. En het zou ook leuk zijn als iemand voor eens en voor altijd kon zeggen of we (in de toekomst?) iets aan die temperatuurdiode hebben ja of nee!

Als jullie dezelfde sjit hebben meegemaakt met de A7V266-E, hoor ik dat graag van jullie. En uiteraard wil ik ook weten of iemand al duidelijkheid heeft over die jumpers...

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Misschien dat het in een toekomstige revisie opgelost wordt. Welke revisie van het bord heb jij?

Verwijderd

Zoewiezo moet ik op palo staan, anders doet hij het niet goed.....dat heb ik ook gehad.

De temp sensor, moet op athlon staan niet op reserved.....want dan zie je dus echt zowat niets en hij staat te laag

inderdaad moet asus eens wat duidelijkheid geven...echt irritant!

(netjes overgeclocked trouwens)

Verwijderd

Topicstarter
Revisie van het moederbord zal ik je vanavond pas kunnen geven (zit nu op mijn werk). Maar het BIOS dat ik gebruik, is de laatste beta (1005)...

Verwijderd

Topicstarter
Overigens zal ik meteen ook vragen welke revisie Eynstein gebruikt heeft! Zou kunnen verklaren waarom die van hun niet boot op Athlon/Duron en die van mij wel?

Igor, ik zie dat je je 1600+ naar 1700 MHz overgeklokt hebt (ook netjes trouwens! :) ). Kun jij wel jumperless werken of moet je, zoals Eynstein aangeeft, dipswitches gebruiken? En wat voor FSB/MP instelling gebruik je?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik heb em altijd op athlon/duron laten staan, toch maar eens omzetten om te kijken of ik dan problemen krijg, of juist verder kan ocen!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Over die temperatuur: hier ook... 57 graden idle.. GRRRR

Verwijderd

Topicstarter
Het omzetten van THEMCPU heeft geen invloed op de overklokbaarheid van je systeem, TD-DMZ (tenzij ASUS nog meer diepbewaarde geheimen heeft???? :( ). Als je hem op 'Reserved' zet, zul je hooguit DENKEN dat je extra reserve hebt, omdat de aangegeven temperatuur volgens mij veel te laag is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb jij jumper THEMCPU ook op Athlon/Duron staan, DiEana? En hoe ver heb je hem overgeklokt?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Het heeft dus wel degelijk invloed, lees het hele topic maar. Op athlon/duron kwam hij veel verder, mede doordat hij nu wel zijn multiplyer kon instellen.

Dus ik probeer het gewoon, komt waarschijnlijk niks uit, maar niet geschoten is altijd mis.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:19 schreef DiEana het volgende:
Over die temperatuur: hier ook... 57 graden idle.. GRRRR
Zie maar eens hiernaar:
http://www.asuscom.de/de/support/techmain/technical.htm

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:15 schreef TD-DMZ het volgende:
Het heeft dus wel degelijk invloed, lees het hele topic maar. Op athlon/duron kwam hij veel verder, mede doordat hij nu wel zijn multiplyer kon instellen.

Dus ik probeer het gewoon, komt waarschijnlijk niks uit, maar niet geschoten is altijd mis.
Als jij (net als ik) moest overklokken door je FSB te verhogen, zul je inderdaad nu verder kunnen door de multiplier te verhogen (of te verlagen en een hogere FSB te kiezen). Ik neem aan dat je nu draait op 11,5 * 155?

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 11:53 schreef mace2001 het volgende:
Overigens zal ik meteen ook vragen welke revisie Eynstein gebruikt heeft! Zou kunnen verklaren waarom die van hun niet boot op Athlon/Duron en die van mij wel?

Igor, ik zie dat je je 1600+ naar 1700 MHz overgeklokt hebt (ook netjes trouwens! :) ). Kun jij wel jumperless werken of moet je, zoals Eynstein aangeeft, dipswitches gebruiken? En wat voor FSB/MP instelling gebruik je?
Ik kan wel jumperless hoor!!! Pas nadat ik hem op palo zette bleef dat daadwerkelijk staan !!! (ik draai er nu ook mee)

Hij is mega stabiel op 1700 alleen als ie koud is knalt ie altijd 1 x (windows xp) en daarna blijft ie gewoon draaien met koe.

Ik draai met 162mhz fsb en multiplier gewoon op 10,5 (unlock ging goed, kon alleen 11x niet gebruiken en die wilde ik nou juist! Maar door een mesje is mijn hele unlock avontuur in de soep gevallen en is deze xp voor zijn leven lang aan de l1 bruggen gebonden! Nooit meer unlocked voor mijn xp-tje)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:26 schreef kohns het volgende:

[..]

Zie maar eens hiernaar:
http://www.asuscom.de/de/support/techmain/technical.htm
Waarschijnlijk bedoel je deze? :) (url leidt je naar hoofdpagina en niet naar de betreffende vraag)

ASUS Support Q&A Nr. 100
CPU Temperatur und Kühlung

Question:

Warum liegt die Temperatur bei ASUS Motherboards im Verhältnis zu anderen Mainboards meist höher ?

Mein Computer-System (gemessen durch BIOS, ASUS PC Probe, Motherboard Monitor, div. Diagnosetools) meldet mir eine CPU Temperatur von über 65°C".

Answer:

Die Temperatur wird höher ausgelesen als bei anderen Mainboards, um zum einen den Benutzern einen vorsichtigeren Umgang mit der CPU nahe zulegen und des weiteren wird bei vielen anderen Mainboards die angenommene Oberflächentemperatur und nicht die angenommene Kerntemperatur ausgegeben. Die Oberflächentemperatur einer CPU ist generell geringer als die Kerntemperatur.
Generell gilt bei AMD, dass Prozessoren Temperaturen zwischen 80 und 95 °C( im CPU-Kern gemessen ) vertragen.
Allerdings ist dabei zu beachten, dass der Hardwaremonitor die CPU in der Mitte des CPU Sockels (unterhalb der CPU) ausmisst, da die AMD Prozessoren keinen internen Temperatursensor besitzen. Dass hierdurch gewisse Toleranzen entstehen, ist nicht zu vermeiden. Daraus entsteht ein Grenzwert von max. 65 °C bei der A7V-Serie und ca. 70 ° beim A7A266 (absolute Voll-Last, geschlossenes Gehäuse, alle internen Geräte im Betrieb).

Grundsätzlich können viele Faktoren die Temperatur der CPU beeinflussen: Sitz des Lüfters (Anpressdruck), Wärmeleitpad /Wärmeleitpaste und Art der Verwendung, Einstellung der Kernspannung (Vcore), Umgebungstemperatur,
Gehäusegröße, andere Komponenten, schlechtliegende Kabel, Gehäuselüfter, etc.!

Die Nominalwerte der Athlon CPUs liegen bei ASUS-Motherboards zwischen ca. 45°C und max. 65°C (gemessen mit ASUS Probe unter Last) . Temperaturen über 65°C sind bedenklich - der Lüfter sollte nur handwarm sein.
Die Mainboard Umgebungstemperatur beträgt ca. 29- 41°C.

<tabelletje met moederborden/CPU's/temperaturen; zie FAQ>

Die Temperatur sollte 65°C nicht überschreiten, da aufgrund von Veränderungen der Umgebungsbedingungen, entsprechenden Anwendungen oder Dauernutzung, eine gewisse Toleranz - ein gewisser Spielraum - vorhanden sein sollte! Grundsätzlich ist zu sagen, dass eine Toleranztemperatur von 65 °C vermutlich realistischer ist als ein System bei dem ab einer Temperatur von z.B. 50 ° das System instabil wird.

Die aktuelle ASUS Probe Version finden Sie unter: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/UTIL/PC_Probe

Verwijderd

Eeeeh conclusie in het nederlands graag...

1 zinnetje duits gaat nog, maar een lap tekst...pfffff

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:59 schreef igor het volgende:

[..]

Ik kan wel jumperless hoor!!! Pas nadat ik hem op palo zette bleef dat daadwerkelijk staan !!! (ik draai er nu ook mee)

Hij is mega stabiel op 1700 alleen als ie koud is knalt ie altijd 1 x (windows xp) en daarna blijft ie gewoon draaien met koe.

Ik draai met 162mhz fsb en multiplier gewoon op 10,5 (unlock ging goed, kon alleen 11x niet gebruiken en die wilde ik nou juist! Maar door een mesje is mijn hele unlock avontuur in de soep gevallen en is deze xp voor zijn leven lang aan de l1 bruggen gebonden! Nooit meer unlocked voor mijn xp-tje)
Jouw verhaal is blijkbaar precies het omgekeerde van het mijne... Ik snap er werkelijk geen r*k meer van! |:( Straks kom ik thuis en doet ie het ineens ook als ik 'm weer op Palomino zet. Nix verbaast me meer.

Zonde van die unlock... had je hem zelf geprobeerd of had je hem door Eynstein laten uitvoeren?

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Hoe kom je er trouwens bij dat 11.5 x 150 = 1610?
Volgens mij is dat nog altijd 1725 MHz! Een stuk hoger dus!
En als ie daar stabiel op loopt, prima natuurlijk maar volgens mij heb je 'm toch iets verder overklokt dan jezelf doorhad. Wellicht dat daardoor die 2000+ ook wel klopt....

Oerbrood!

Verwijderd

Klote asus bordjes. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik kan me niet vinden in de asus borden. Geef mij maar AOpen. Kep nu de Aopen AK77PRO(A) en die bevalt een heel stuk beter.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 16:12 schreef igor het volgende:

Engels dan maar? (lekker, zo'n vertaalprogramma *D)

ASUS support Q & A No. 100
CCU temperature and cooling
This page we best with a dissolution of 1024x768 or more highly represented.
Ask DIN A4 - landscape format select around the page to print out.

Question :

Why is the temperature with ASUS Motherboards in relation to other Main boards usually more highly?

My computer system (measured by BIOS, ASUS PC sample, Motherboard monitor, div. Diagnosetools) announces a CCU temperature of over 65°C to me ".

Answer :

The temperature is output more highly selected than with other Main boards, over on the one hand the users more careful handling the CCU close to add and the moreover with many other Main boards the assumed surface temperature and not the assumed core temperature. The surface temperature of a CCU is generally smaller than the core temperature.
V generally applies borne with AMD that processors temperatures between 80 and 95 °C( in the PCU CORE measured ).
However it is to be noted with the fact that the hardware monitor measures the CCU in the center CCU of the base (underneath the CCU), since the AMD processors does not possess an internal temperature sensor. The fact that thereby certain tolerances develop is not to be avoided. From this a limit value of max. 65 °C develops with the A7V-Serie and approx. 70 ° with the A7A266 (absolute full load, closed housing, all internal devices in operation).

Basically many factors can influence the temperature of the CCU: Seat of the exhaust (contact pressure), heat guidance PAD / thermal compound and type of the use, adjustment of the core voltage (Vcore), ambient temperature,
Housing size of, other components, bad-being situated cables, housing exhaust, etc.!

The nominal values of the Athlon PCUs are with ASUS Motherboards between approx. 45°C and max. 65°C (measured with ASUS sample under load). Temperatures over 65°C are precarious - the exhaust should be only handwarm.
The Main board ambient temperature amounts to approx. 29 41°C.

The temperature should not exceed 65°C, there due to modifications of the site conditions, appropriate applications or continuous use, a certain tolerance - a certain clearance - be available should! Basic it is to be said that a tolerance temperature of 65 °C is probably more realistic than a system with starting from a temperature of e.g. 50 ° the system becomes unstable.

The current ASUS sample version finds you under: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/UTIL/PC_Probe

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 16:25 schreef Chevalric het volgende:
Hoe kom je er trouwens bij dat 11.5 x 150 = 1610?
Volgens mij is dat nog altijd 1725 MHz! Een stuk hoger dus!
En als ie daar stabiel op loopt, prima natuurlijk maar volgens mij heb je 'm toch iets verder overklokt dan jezelf doorhad. Wellicht dat daardoor die 2000+ ook wel klopt....
LOL je hebt gelijk. Ik bedoel dus 11,5 x 140, mijn eerste poging... :+ Maar ik heb hem nu lopen op 10,5 x 150 = 1575, vandaar de verwarring.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 16:12 schreef igor het volgende:

Just kidding Igor. ;) Ze zeggen eigenlijk dat je niet boven de 65 graden moet komen, gemeten met PC Probe! En dat PC Probe inderdaad een hogere temperatuur aangeeft om de volgende redenen:

1) Gebruiker zal automatisch voorzichtiger met de CPU omgaan omdat hij/zij denkt dat de temperatuur hoger is dan aangegeven.

Kijk, dat hadden ze nou net niet moeten zeggen... :p

2) Van de meeste moederborden wordt niet de temperatuur in de core bepaald, maar aan de oppervlakte daarvan. Daarom past ASUS een correctiefactor op de oppervlaktetemperatuur toe om de temperatuur in de kern te kunnen berekenen en daarbij zijn afwijkingen dus onvermijdelijk.

Rekening houdend met het voorgaande zou je kunnen concluderen dat de A7V266-E:

A) Incorrect of geen gebruik maakt van de interne diode van de XP. (THEMCPU op 'Reserved')

OF

B) Een te onnauwkeurige/pessimistische formule gebruikt voor het berekenen van de kerntemperatuur. (THEMCPU op 'Athlon/Duron')

OF

C) ASUS PC Probe de argeloze gebruiker verkeerd inlicht om hem te 'beschermen'.

OF

D) Een combinatie van de voorgaande ellende.

Dusssssss... ik weet nog nix. :'( Wat denken jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:15 schreef TD-DMZ het volgende:

Je bedoelt natuurlijk PALO_FREQ. Sorry, ben die 2 weer door mekaar aan het halen. |:(

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 15:03 schreef mace2001 het volgende:
Heb jij jumper THEMCPU ook op Athlon/Duron staan, DiEana? En hoe ver heb je hem overgeklokt?
Hij staat op Athlon/Duron ja, en hij is NIET overclocked, omdat ik, als die waarden zouden kloppen, het wat riskant vind. 63 graden stressed is toch "wat" overdreven, niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 17:41 schreef DiEana het volgende:

[..]

Hij staat op Athlon/Duron ja, en hij is NIET overclocked, omdat ik, als die waarden zouden kloppen, het wat riskant vind. 63 graden stressed is toch "wat" overdreven, niet?
Je zit inderdaad aan de hoge kant, uitgaande van de 65 graden-limiet die de Duitsers aangeven... Op mijn naar 1610 MHz overgeklokte XP1500+ wordt ie stressed 60 graden. Ik gebruik een Spire Superrock heatsink met een 8x8 Just Cooler fanmod vanwege de herrie (wordt straks trouwens een stillere EN krachtigere Papst fan). Wat voor koeler heb jij dan erop zitten?

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 17:55 schreef mace2001 het volgende:

[..]

Je zit inderdaad aan de hoge kant, uitgaande van de 65 graden-limiet die de Duitsers aangeven... Op mijn naar 1610 MHz overgeklokte XP1500+ wordt ie stressed 60 graden. Ik gebruik een Spire Superrock heatsink met een 8x8 Just Cooler fanmod vanwege de herrie (wordt straks trouwens een stillere EN krachtigere Papst fan). Wat voor koeler heb jij dan erop zitten?
Ik heb geen merkkoeling, maar het is een standaard 5500/6000 rpm cooler met enorm grote heatsink, die trouwens op een gewone thunderbird 1.2 ghz @ 1.3 ghz (ik heb dus 1.33 ghz, 1500+) een temperatuur gaf van 37° stressed. Slecht is hij dus niet... en TOCH zo'n hoge waarden. Als je trouwens naar andere draadjes kijkt (heb je ze gelezen? Anders post ik wel een linkje), daar ligt iedereen zijn temperatuur zo hoog. Overclocken zit er dus echt niet in? :/

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05-2025
Mijn Xp 1800+ op A7V266-E raid word idle 57C en stressed 63C met een spire 5E34B3-HH. Liever heb ik een andere die beter koelt, maar ik weet nog niet welke :).

Ik vind deze temp eigenlijk te hoog, zit liever 5C lager of nog lager als het kan :)

https://drinkwaterpunten.nl

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 19:19 schreef Chopper_Rob het volgende:
Mijn Xp 1800+ op A7V266-E raid word idle 57C en stressed 63C met een spire 5E34B3-HH. Liever heb ik een andere die beter koelt, maar ik weet nog niet welke :).

Ik vind deze temp eigenlijk te hoog, zit liever 5C lager of nog lager als het kan :)
Inderdaad.. in de zomer stijgt het altijd een beetje.. of zoals hier het geval is: pc staat zo'n 2 meters naast de kachel (zeggen jullie dat zo in Nederland? kachel.. je weet wel, de haard..), dus dan stijgt hij ook 5 graden extra. Echt niet te genieten!

• Chopper_Rob
nee pcies en warm is het nu nog niet, maar in de zomer..... als ie dan 5C stijgt, dan word ie dus bijna 70C :(

• Chopper_Rob
Nog ff een vraagje over de Core Voltage, wat is het minimum met mijn Persoonlijke Compeuter, daar heb ik nog steeds niet echt een duidelijk antwoord over gevonden bij de search.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 18:07 schreef DiEana het volgende:

[..]

Ik heb geen merkkoeling, maar het is een standaard 5500/6000 rpm cooler met enorm grote heatsink, die trouwens op een gewone thunderbird 1.2 ghz @ 1.3 ghz (ik heb dus 1.33 ghz, 1500+) een temperatuur gaf van 37° stressed. Slecht is hij dus niet... en TOCH zo'n hoge waarden. Als je trouwens naar andere draadjes kijkt (heb je ze gelezen? Anders post ik wel een linkje), daar ligt iedereen zijn temperatuur zo hoog. Overclocken zit er dus echt niet in? :/
Hoi,

Sorry dat ik zo laat pas reageer! In de afgelopen paar weken ben ik flink aan het experimenteren geweest met de hardwareinstellingen, de airflow in mijn systeemkast (AOpen H600A) en het minimaliseren van de geluidsproduktie. Door met de FSB:MP te spelen en een aantal mods t.b.v. de airflow etc., heb ik mijn AMD XP 1500+ nu stabiel lopen op 10,5 * 153 = 1606,5 MHz... dus een XP 1500+ @ 1900+ :9~ De processor wordt volgens ASUS Probe 52 graden idle en 58 graden stressed bij een kamertemperatuur van 21 graden.
(wellicht ten overvloede: jumper THEMCPU op Athlon/Duron).
MB-temperatuur is volgens ASUS Probe een graadje of 28.

Hoogste score 3DMark 2001 gisteravond: 7944 3D Marks. En wat het belangrijkst is: SMOOTH graphics, ZERO artifacts!!!

Hieronder een overzichtje van de mods:

1) Standaard power fan (eenmaal op toeren klonk die als een gasturbine...) vervangen door een Just Cooler.

2) Standaard 7x7 fan (gasturbine 2) van de CPU-heatsink verwijderd (Spire Superrock) en vervangen door een 8x8 fan.

3) Onderkant voeding (AOpen 300W) verwijderd. Trafo vastgemaakt aan het zijframe van de systeemkast (zit normaal tegen de zijkant van het verwijderde paneel. Onderkant voeding bevatte weliswaar ventilatiegaten, maar het is logisch dat de airflow nu stukken beter is!

4) Fannetje (gasturbine 3) van de northbridge gehaald. Deze profiteert nu mee van de airflow van de CPU-koeler. En het heatsinkje van de northbridge wordt absoluut niet heet.

5) Fannetje (gasturbine 4) van de GPU gehaald (ASUS Geforce3 Ti200). Gaatjes voor optionele memory-heatsink gebruikt voor bevestiging van 8x8 fan d.m.v. lange 3mm-schroefjes. Dankzij de diameter van de fan profiteren de geheugenchips mee. In PCI Slot 1 heb ik mijn netwerkkaartje gezet, omdat die zo laag is dat de fan er overheen blaast. Heb de kaart nu maximaal overgeklokt: in ASUS Tweak heb ik GPU(core,mem) op (220,480) staan. Default: (175,400).

6) Extra case fan gemonteerd. H600A biedt plaats voor 2 horizontaal boven elkaar geplaatste case fans, vlak onder de power fan. In eerste instantie gebruikte ik de bovenste (komt ook het meest overeen met AMD recommendations), maar de kasttemperatuur daalde 2 graden door de onderste te nemen en de bovenste af te dichten! De GPU-core wordt net zo heet als die van de CPU en de case fan zit daar nu net boven. De totale airflow is in elk geval duidelijk beter.

7) Rubber ophanging gemaakt voor harddisk in 5,25 inch bay om de trillingen te dempen. Drive wordt bovendien omringd door lucht, wat thermisch gezien een extra voordeel is.

8) VDIMM op het maximum (2,8 V) gezet. Vcore staat op 1,80 (lager kan niet, omdat jumper PALO_FREQ op Athlon/Duron staat).

9) Alle geheugeninstellingen (ik heb 256 MB Major CAS 2.5) optimaal gekozen; alleen DDR_1T/2T_ITEM moet ik op 2T CMD laten omdat mijn geheugen daar blijkbaar niet mee overweg kan.

Resultaat: een stil en toch lekker overklokbaar systeempje!

Mijn PCI-slots zitten allemaal vol. Op slot 2 na dan, maar die moet je sowieso vrijlaten i.v.m. mogelijke conflicten met je AGP-kaart:

Slot AGP : Asus V8200 T2 (Geforce 3 Ti200)
Slot 1 : Sitecom netwerkkaartje
Slot 2 : Vrij
Slot 3 : Terratec EWX 24/96 geluidskaart
Slot 4 : Terratec DMX XFire 1024 geluidskaart
Slot 5 : Adaptec 2940 UW SCSI

Verder heb ik een IBM IC35L040 harddisk (40 Gb, 7200 RPM) en een Plextor Ultraplex SCSI 40x.

Eynstein heeft dus niet gelogen: de XP1500+ is ook wat mij betreft uitstekend overklokbaar! En als je bedenkt dat die 1900+ dik 2 x zoveel kost... hehehehehe *D

Wat Eynstein ook vertelde, is dat de Superrock fantastisch koelt. Nou weet ik niet wat de temperaturen van de anderen zijn, maar als die echt allemaal stressed ver boven de 60 graden uitkomen, is de Spire in ieder geval relatief gezien erg goed (los van het feit of de metingen kloppen of niet).

Van wat voor materiaal is je heatsink gemaakt en wat is de diameter van je fan? En staat de heatsink correct op de socket gemonteerd? Vreemd vind ik in ieder geval dat je TB minder warm zou worden dan je XP, aangezien de XP minder vermogen trekt (en dus minder warmte zou moeten produceren).

Post die link maar effe...

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 20:12 schreef Chopper_Rob het volgende:
Nog ff een vraagje over de Core Voltage, wat is het minimum met mijn Persoonlijke Compeuter, daar heb ik nog steeds niet echt een duidelijk antwoord over gevonden bij de search.
De default door AMD gespecificeerde waarde is 1,75 V. Wil overigens niet zeggen dat je processor niet kan werken op bijvoorbeeld 1,70. Zeker als je niet overklokt, zou ik hem op 1,75 laten staan. Verder kun je hem vanuit het BIOS ook niet lager instellen dan 1,75 en 1,80 voor resp. PALOFREQ op 'Palomino' en 'Athlon/Duron', omdat de XP standaard op een lagere spanning werkt dan de Thunderbird.

Groeten,

Maurice

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op woensdag 12 december 2001 11:57 schreef mace2001 het volgende:

[..]

De default door AMD gespecificeerde waarde is 1,75 V. Wil overigens niet zeggen dat je processor niet kan werken op bijvoorbeeld 1,70. Zeker als je niet overklokt, zou ik hem op 1,75 laten staan. Verder kun je hem vanuit het BIOS ook niet lager instellen dan 1,75 en 1,80 voor resp. PALOFREQ op 'Palomino' en 'Athlon/Duron', omdat de XP standaard op een lagere spanning werkt dan de Thunderbird.

Groeten,

Maurice
Een Athlon XP werkt op dezelfde spanning als een Thunderbird, namelijk 1.75volt. Dit is de default spanning voor alle modellen XP en Thunderbird.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 12:14 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Een Athlon XP werkt op dezelfde spanning als een Thunderbird, namelijk 1.75volt. Dit is de default spanning voor alle modellen XP en Thunderbird.
Je hebt helemaal gelijk! Heb even de whitepapers van AMD nagelezen en voor de TB specificeren ze een nominaal voltage van 1,75, een minimum van 1,65 en een maximum van 1,85. Om even op de vraag van Chopper_Rob terug te komen: het door AMD opgegeven minimumvoltage is dus 1,65.

Wat ik overigens niet begrijp, is dat ik met de instelling PALO_FREQ = 'Athlon/Duron' niet die nominale spanning kan selecteren, maar vanaf 1,80... Geeft ie dan wel 1,75 als optie in het BIOS als je een Thunderbird in de socket zet?

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Nu we het over voltages hebben...

Wat is de max voltage waar je met gemiddelde luchtkoeling (als in goede airflow en een alpha 6035 met delta mp)? Moet ik dan denken aan 2.00 volt?

En hoe zit het nou precies met dat voltage van de 266-E, en waarom moet dat perse gemod worden? Wat is de max voltage wat een msi pro 266-e en een abit kr7a-raid kunnen geven?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 19:19 schreef Chopper_Rob het volgende:

Er zijn genoeg CPU-coolers die beter werken. Waar je op kunt letten is de thermische weerstand die wordt gespecificeerd, uitgedrukt in graden per watt. Dit is kort gezegd het temperatuurverschil tussen het contactoppervlak van de CPU en de lucht die de fan wordt ingezogen, gedeeld door het vermogen van de CPU. Hoe beter een fan koelt, des te kleiner het genoemde temperatuurverschil en dus de thermische weerstand. Op www.spire.nl kun je lezen dat jouw koeler een thermische weerstand van 0,64 C/W heeft. Om bij Spire te blijven: ik heb de Superrock (5T208B1H3T) en hiervoor wordt 0,49 C/W gespecificeerd. In principe zou deze dus al een betere keus voor je moeten zijn...

De thermische weerstand hangt niet alleen af van de heatsink. Ook de fan die je gebruikt is van belang. Jouw fan heeft een luchtdoorvoer van 22,10 CFM bij 5000 RPM. Door een fan adapter te gebruiken (soort trechter op de plaats waar nu je 6x6 fan zit), kun je een 8x8 fan op je heatsink vastmaken. Ik gebruik zelf een Just Cooler 8x8 i.p.v. de standaard meegeleverde 7x7. Deze produceert 30 CFM, dus veel meer dan de fan die je nu hebt. Bovendien wordt je geluidsniveau stukken lager (27 i.p.v. 31,8 dBA)!

Overigens heb ik voor mijn fan geen 7x7-naar-8x8-adapter kunnen vinden, maar de 8x8 past precies op de heatsink, dus heb ik een alternatieve bevestigingsmethode bedacht.

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 13:14 schreef Ex_Inferis1 het volgende:
Nu we het over voltages hebben...

Wat is de max voltage waar je met gemiddelde luchtkoeling (als in goede airflow en een alpha 6035 met delta mp)? Moet ik dan denken aan 2.00 volt?

En hoe zit het nou precies met dat voltage van de 266-E, en waarom moet dat perse gemod worden? Wat is de max voltage wat een msi pro 266-e en een abit kr7a-raid kunnen geven?
Hmm... Vcore van de 266-E hoeft wat MIJ betreft helemaal niet gemod te worden! Mijn 1500+ draait stabiel op slechts 1,80 V en toen ik PALO_FREQ nog op 'Palomino' had staan, liep ie zelfs prima met de default 1,75 V op 10 x 150 = 1500 MHz.

Vergeef me als ik ernaast zit, maar volgens mij is het verhogen van je voltage alleen nodig om extra bandbreedte te genereren, vanwege de hogere frequenties waarmee datasignalen - i.g.v. overklokken - door de CPU gepompt worden. Met te weinig bandbreedte (c.q. voltage) ontstaan datafouten en dus kan je systeem crashen. Op de vraag m.b.t. het maximum voltage dat je kan gebruiken (wat is trouwens 'gemiddelde koeling'?) moet ik je het antwoord schuldig blijven. Gewoon beginnen met 1,75 en in kleine stappen opvoeren, lijkt me. Hoe minder spanning je hoeft te gebruiken om je systeem stabiel te krijgen, hoe beter. :)

De enige 'voltage mod' die ik misschien nodig heb, is waarschijnlijk van de voeding. De 5V-lijn zakt vanaf 4,81 V in naarmate ik de FSB hoger instel. Met 10,5 * 153 = 1606,5 MHz zit ie op 4,757. Maar ik heb nog niks gemerkt van instabiliteit of zo, dus ik kijk het voorlopig even aan.

Over de MSI en de ABIT weet ik niks, maar misschien kun je op hun homepages kijken? ASUS heeft in ieder geval manuals online, dus ABIT en MSI wellicht ook.

Groeten,

Maurice

• Chopper_Rob
Dan heb ik nog een vraagje, als mijn Vocre min 1,65 moet zijn, waarom kan ik het dan in de Bios maar tot minimaal 1,80V instellen?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 18:05 schreef Chopper_Rob het volgende:
Dan heb ik nog een vraagje, als mijn Vocre min 1,65 moet zijn, waarom kan ik het dan in de Bios maar tot minimaal 1,80V instellen?
Ja is ook een bug denk ik. Heb ik ook met een Duron, Tb en XP op dit bordje. Heb nog nooit lager als 1,80V gezien. (en 1,80V in bios is 1,87V in MBM)

• Chopper_Rob
met hardware sensors monitor geeft ie 1,82V aan. Het staat op 1,80V

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 18:07 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

Ja is ook een bug denk ik. Heb ik ook met een Duron, Tb en XP op dit bordje. Heb nog nooit lager als 1,80V gezien. (en 1,80V in bios is 1,87V in MBM)
Met PALO_FREQ op 'Palomino' begint ie bij mij op 1,75 V... Misschien kijkt de BIOS-editor eerst naar je leeftijd om te bepalen vanaf welke waarde je mag tweaken???? ;)

Effe zonder flauwekul: het lijkt erop dat dit moederbord bij geen 2 mensen hetzelfde werkt... :?

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 18:23 schreef Chopper_Rob het volgende:
met hardware sensors monitor geeft ie 1,82V aan. Het staat op 1,80V
Bij mij geeft ie in Asus Probe 1,824. Niks mis mee hoor. Beetje afwijking mag wel, zeker als ie naar boven is.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 19:38 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Met PALO_FREQ op 'Palomino' begint ie bij mij op 1,75 V... Misschien kijkt de BIOS-editor eerst naar je leeftijd om te bepalen vanaf welke waarde je mag tweaken???? ;)
Hier stond onzin ;)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 19:46 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

Hier stond ook onzin, geloof ik. ;)
En hier ook... *D

Verwijderd

Ik zag dat je ge-edit had! Sorry voor mijn flame! :)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 19:56 schreef Michaeltjuh het volgende:
Ik zag dat je ge-edit had! Sorry voor mijn flame! :)
Geen probleem! Dacht zelf al dat het misschien (ondanks de knipoog) wat bot over zou kunnen komen... ;)

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Point is: A7v266-E heeft een eigen mening :)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:03 schreef Michaeltjuh het volgende:
Point is: A7v266-E heeft een eigen mening :)
Yep. Maar ondanx alles ben ik niet van plan hem weg te doen. Loopt nu als de gesmeerde bliksem en superstabiel! :) Mijn ouwe TX97-E heeft ook nooit een seconde geprotesteerd, dus dit moederbordje verdient ook een eerlijke kans...

Verwijderd

Bij mij ook, hoor. Zelfs op een echte 1800 MHz met een XP1800 en voltage mod. Geen problemen hier. :)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:21 schreef Michaeltjuh het volgende:
Bij mij ook, hoor. Zelfs op een echte 1800 MHz met een XP1800 en voltage mod. Geen problemen hier. :)
Nu je het over voltage modden hebt... in een andere thread heb ik gelezen dat je Enermax voedingen kunt modden om de 5V-lijn op te schroeven. Kan dat ook met mijn AOpen 300W? En is het dan zo dat het extra voltage ten koste gaat van het aantal ampères dat ie kan leveren?

Verwijderd

Ik heb zo'n 300W A-open hier liggen. Nu zit er een Antec in dit systeem met de XP1800+. De A-open zat bij overclocken altijd te laag op de 5V lijn (en 30A was te krap).

Ik heb geen idee over een voltagemod voor deze voeding; lijkt me niet echt moeilijk btw.

De mod die ik bedoelde was om de Vcore[max] te verhogen van 1,85V naar 2.05V...om wat hoger te kunnen clocken :)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:31 schreef Michaeltjuh het volgende:
Ik heb zo'n 300W A-open hier liggen. Nu zit er een Antec in dit systeem met de XP1800+. De A-open zat bij overclocken altijd te laag op de 5V lijn (en 30A was te krap).

Ik heb geen idee over een voltagemod voor deze voeding; lijkt me niet echt moeilijk btw.
De discussie over de Antec versus Enermax heb ik zo'n beetje gevolgd... By the way: solderen kan ik op zich wel, maar ik ben systeemontwikkelaar en geen expert op het gebied van elektro. Ik heb wel een simpele fan mod op de AOpen gedaan en de onderkant van de voeding verwijderd t.b.v. airflow, maar hoe ik een voltage mod erop zou moeten doen...

In ieder geval ga ik nu ff kijken of ie wil booten op minder dan 1,8 V. Misschien tot strax! :)

• Chopper_Rob
Op woensdag 12 december 2001 19:38 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Effe zonder flauwekul: het lijkt erop dat dit moederbord bij geen 2 mensen hetzelfde werkt... :?
En doe je dat op Palomino zetten met een dip-switch op het plankje, zo ja? kan ik dan de Vcore iets lager zetten?

Want uit andere topics heb ik begrepen dat dan de temp van de Cpu daalt

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 22:28 schreef Chopper_Rob het volgende:

[..]

En doe je dat op Palomino zetten met een dip-switch op het plankje, zo ja? kan ik dan de Vcore iets lager zetten?

Want uit andere topics heb ik begrepen dat dan de temp van de Cpu daalt
Om met het laatste te beginnen: jij bedoelt de jumper THEMCPU, rechtsbovenaan je moederbord. Als je die op 'Reserved' zet, geeft je moederbord constant een lagere (en volgens mij incorrecte) temperatuur aan van rond de 50 graden. De temperatuur van de CPU daalt dus niet, maar wordt alleen anders weergegeven. Sommigen zeggen dat dan gebruik zou moeten worden gemaakt van de interne diode van de Athlon XP, maar als je de handleiding kritisch leest, staat dat er helemaal niet. Voor mijn gevoel betekent 'reserve type processors' dat deze jumperstand gewoon gereserveerd is voor toekomstig gebruik en momenteel geen functie heeft, hoewel je op het verkeerde been wordt gezet door de gegeven 'meetwaarden'. Maar uiteraard wil ik dit eerst maar eens door ASUS zelf bevestigd zien...

De jumper die ik bedoel, is de viervoudige jumper PALO_FREQ, die vlak boven THEMCPU zit. Standaard staat ie op 2-3, oftewel 'Athlon/Duron'. Als je hem omzet naar 1-2 oftewel 'Palomino', zou je moederbord zich moeten instellen op je Athlon XP. Bij mij toont het BIOS dan een minimumoptie van 1,75 V, maar bij Michael bijvoorbeeld niet. Verder geeft het omzetten van die jumper (zoals de manual voorschrijft) bij mij het probleem dat de instelling van de multiplier NIET wordt overgenomen, zoals ik die in het BIOS invoer. Ik hoor ook geluiden dat het net andersom gebeurt, dus als de jumper op 2-3 staat. Kortom: probeer het gewoon eens en laat effe weten hoe je moederbord reageert...

Groeten,

Maurice

• Chopper_Rob
Op woensdag 12 december 2001 23:08 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Om met het laatste te beginnen: jij bedoelt de jumper THEMCPU, rechtsbovenaan je moederbord. Als je die op 'Reserved' zet, geeft je moederbord constant een lagere (en volgens mij incorrecte) temperatuur aan van rond de 50 graden. De temperatuur van de CPU daalt dus niet, maar wordt alleen anders weergegeven. Sommigen zeggen dat dan gebruik zou moeten worden gemaakt van de interne diode van de Athlon XP, maar als je de handleiding kritisch leest, staat dat er helemaal niet. Voor mijn gevoel betekent 'reserve type processors' dat deze jumperstand gewoon gereserveerd is voor toekomstig gebruik en momenteel geen functie heeft, hoewel je op het verkeerde been wordt gezet door de gegeven 'meetwaarden'. Maar uiteraard wil ik dit eerst maar eens door ASUS zelf bevestigd zien...
Dit bedoelde ik niet, maar toch bedankt. :)

Ik zal mijn vraag anders stellen:
Als ik mijn Vcore verlaag naar bijv. 1,75V, gaat dan de temp van mijn proc naar beneden?

Hopen dat je het nu begrijpt :9

Verwijderd

Op donderdag 13 december 2001 17:49 schreef Chopper_Rob het volgende:

[..]

Dit bedoelde ik niet, maar toch bedankt. :)

Ik zal mijn vraag anders stellen:
Als ik mijn Vcore verlaag naar bijv. 1,75V, gaat dan de temp van mijn proc naar beneden?
Ja. :)

• Chopper_Rob
Thnx, ga ik morgen ff proberen :)

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb een Athlon XP 1800+ op een Asus A7V266-E, en volgens het Asus Probe proggie is m'n CPU temp zo'n 54/60. Vind ik hoog. BTW mijn koeler is een Thermaltake Dragon Orb 3. Ik ben benieuwd hoe deze waarden liggen bij andere mensen met dezelfde configuratie.

Kan ik rustig slapen met deze temperaturen en na het lezen van voorgaande info? :?

Verwijderd

Op zondag 23 december 2001 19:27 schreef Kool het volgende:
Ik heb een Athlon XP 1800+ op een Asus A7V266-E, en volgens het Asus Probe proggie is m'n CPU temp zo'n 54/60. Vind ik hoog. BTW mijn koeler is een Thermaltake Dragon Orb 3. Ik ben benieuwd hoe deze waarden liggen bij andere mensen met dezelfde configuratie.

Kan ik rustig slapen met deze temperaturen en na het lezen van voorgaande info? :?
Mijn Athlon XP 1500+ werd 54/63 met een Spire Superrock. Maar dan wel overgeklokt naar 1606,5 MHz! Jouw processor wordt in principe minder warm dan die van mij bij dezelfde kloksnelheid. Die 60 graden vind ik dus relatief hoog. Ik heb mijn systeem nu op 10 x 163 = 1630 MHz lopen en de temps zijn 48/55, maar ik gebruik nu Arctic Silver II en een nieuw STIL koelertje: Zalman CNPS6000-Cu. De Thermaltakes staan niet echt bekend om hun geweldige prestaties, dus ik zou voor een nieuwe gaan. De Zalman is overigens wel duurder, maar niet onbetaalbaar: ik heb hem voor 99 piek gekocht bij de Regenboog in Heerlen! :)

Verder is het niet zo dat je niet rustig zou kunnen slapen, want je XP kan die 60 graden makkelijk hebben. Als richtlijn heb ik gelezen dat je 65 graden als bovengrens moet aanhouden.

Groeten,

Maurice
Pagina: 1