Foutmeldingen tijdens LAME 3.70 installatie

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik wil op mijn server (Slackware 8 / 2.4.10) een Icecast server gaan draaien om wat mp3'tjes te streamen. Wat ik dacht nodig te hebben is:

- IceS
- Icecast
- LAME

Icecast installeren ging vrij vlot, maar om IceS te installeren moet ik LAME eerst installeren. Ik dacht dat gedaan te hebben maar bij het installeren zag ik:

checking for lame/lame.h... no
checking for lame.h... no
configure: error: Could not find a valid LAME library installation

Er moet dus iets niet goed zijn gegaan bij de LAME installatie. Dus ik doe make clean en make (in de LAME dir), ik zie de volgende foutmeldingen:

main.c: In function `main':
main.c:41: warning: `outf' might be used uninitialized in this function

parse.c: In function `lame_parse_args':
parse.c:640: warning: too many arguments for format

vbrquantize.c: In function `VBR_iteration_loop_new':
vbrquantize.c:248: warning: unused variable `ifqstep'

Omdat ik nou ook niet bepaald een expert ben, weet ik niet of deze meldingen de oorzaak zouden kunnen zijn van een foute installatie en daardoor de niet gevonden LAME libraries bij de IceS installatie. Ik zou niet weten wat ik fout doe bij de LAME installatie, anybody?

Het enige dat ik aan de Makefile veranderd heb is de 2 lines over GTK gecomment, omdat ik geen GTK heb/wil op m'n server..

Verwijderd

Voeg het path waar lame.so* staat eens toe aan /etc/ld.so.conf && draai dan ldconfig en specificeer dan bij de configure waar die include file staat als dat mogelijk is. Anders je Makefile eens doorlopen en die aanpassen.
[edit] goed lezen is vandaag erg lastig.
Ik weet niet of het handig is om dingen in je Makefile uit te commenten, kan best zijn dat ie de gtk libs wel nodig heeft.

• TripleM
Op dinsdag 11 december 2001 14:39 schreef janjanjansen het volgende:
Ik weet niet of het handig is om dingen in je Makefile uit te commenten, kan best zijn dat ie de gtk libs wel nodig heeft.
# remove these lines if you dont have GTK, or dont want the GTK frame analyzer
# GTK = -DHAVEGTK `gtk-config --cflags`
# GTKLIBS = `gtk-config --libs`

Ik heb ze niet geremoved, maar wel gecomment, is in dit geval toch niet zo'n verschil?

Verwijderd

Als dat de tekst uit je makefile is kun je ze idd verwijderen / uit'commenten'. Maakt geen verschil in werking.

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op dinsdag 11 december 2001 10:58 schreef TripleM het volgende:
Ik wil op mijn server (Slackware 8 / 2.4.10) een Icecast server gaan draaien om wat mp3'tjes te streamen. Wat ik dacht nodig te hebben is:

- IceS
- Icecast
- LAME

Icecast installeren ging vrij vlot, maar om IceS te installeren moet ik LAME eerst installeren. Ik dacht dat gedaan te hebben maar bij het installeren zag ik:

checking for lame/lame.h... no
checking for lame.h... no

Er moet dus iets niet goed zijn gegaan bij de LAME installatie. Dus ik doe make clean en make (in de LAME dir), ik zie de volgende foutmeldingen:

main.c: In function `main':
main.c:41: warning: `outf' might be used uninitialized in this function

parse.c: In function `lame_parse_args':
parse.c:640: warning: too many arguments for format

vbrquantize.c: In function `VBR_iteration_loop_new':
vbrquantize.c:248: warning: unused variable `ifqstep'

Omdat ik nou ook niet bepaald een expert ben, weet ik niet of deze meldingen de oorzaak zouden kunnen zijn van een foute installatie en daardoor de niet gevonden LAME libraries bij de IceS installatie. Ik zou niet weten wat ik fout doe bij de LAME installatie, anybody?

Het enige dat ik aan de Makefile veranderd heb is de 2 lines over GTK gecomment, omdat ik geen GTK heb/wil op m'n server..
Het GTK commenten is right-by-the-book, goed zo.

Heb je na de `make` in de LAME dir een `make install` gedraaid ? Je kunt wel vanalles compileren, maar als je het niet installeerd heb je er geen aars aan (tenminste .. tenzij je weet wat je doet ;)

Die foutmelding zijn uiterst normaal, maak je daarover geen zorgen. Tenzij je aan het einde van je `make` geen 'lame' executable in je dir hebt staan (`file lame` in de root van de sourcetree) zou ik me d'r niet al te veel zorgen over maken.

`make install` en vervolgens `ldconfig` zou in principe voldoende moeten zijn.

Succes,

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• TripleM
Op dinsdag 11 december 2001 15:01 schreef weirdje het volgende:
Heb je na de `make` in de LAME dir een `make install` gedraaid ? Je kunt wel vanalles compileren, maar als je het niet installeerd heb je er geen aars aan (tenminste .. tenzij je weet wat je doet ;)
Uiteraard heb ik eerst 'less INSTALL' gedaan, daarin stond niets over make install, toen ik het deed kreeg ik:

make: *** No rule to make target `install'. Stop.

Dus dat hoeft ook niet geloof ik. Dit staat er in INSTALL:

======================================================
Building the MPEG audio encoding software on *NIX platforms:
======================================================
If you are reading this, you have already applied the patch to the
dist10 ISO demonstration source (or downloaded a full source
distrubtion). If you do not have GTK 1.1.16 or higher, or do not want
the graphical frame analyzer (it uses a lot of memory), edit the
Makefile and dont define GTK and GTKLIBS. If you have trouble with
libncurses/libtermcap, you can also disable that in the Makefile.

Now just type:

% make

If it doesn't work, figure out why and send me the fix!
If you are using a newer version of EGCS, check the Makefile.
There are some flags which may improve performance.

LAME has built in support for 16bit raw pcm, aiff and simple wav
formats. Some complex .wav headers will confuse LAME. If you have
trouble with this, or want to encode from other sound formats, you can
now compile LAME to use Erik de Castro Lopo's libsndfile. To use
libsndfile in LAME:

1. install libsndfile (see http://www.zip.com.au/~erikd/libsndfile/).
2. set SNDLIB and LIBSNDFILE as shown in the LAME Makefile.
3. make clean ; make

Precies dat heb ik dus gedaan, de Makefile aangepast zodat dat GTK geneuzel er niet meer inzit (of niet wordt gelezen althans) en vervolgens make gedaan.

Ik heb wel een lame file gekregen en ook een zooi .d en .o files. Heeft ie em niet gewoon naar dezelfde directory geinstalleerd als waar de source staat? En moet ik dat dan ergens aangeven in de IceS installatie?

Ik heb geen lame.so trouwens.. :?

Verwijderd

Dat kan heel goed dat Lame geen so files heeft. Maar in de melding
lees ik iets van een lame-library. Moet je nog niet iets extra's installeren om het te laten werken ?
Warnings zijn geen foutmeldingen. Error is dat wel.
[edit] Je kunt op http://www.linuxpackages.net/ een slackware 8 package downloaden met de laatste versie van Lame.

• TripleM
Hmm, met dat package lukt het wel.. Dank!!!:) Ik ga weer vrolijk verder.. :)

Ik had LAME 3.70 en ik hoor dat daar geen libraries inzitten.. Hmm.. Tenks weirdje ;)
Pagina: 1