Toon posts:

[debian]Netwerkschijf aanmaken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden een debian server laten instaleren door een vriend. Maar door alleen mee te kijken en af en toe wat te vragen leer je het niet zo 123 maar wat ik nu wil heeft hij ook helemaal niet gedaan ofzo. De server heeft 4 partities.

Plaatje netwerk setup:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robin4/Anim/netwerksetup.jpg
Ik wil namelijk met computer 1 en 2 de harde schijf van de server kunnen benaderen en daar dingen opslaan. Zodat mijn moeder al haar bestanden daar opslaat en dat ze die ook kan ophalen van zowel computer 1 als 2. Hier door heeft ze altijd de nieuwste bestanden en dat wou ze. Dit was ook de reden voor het netwerk. Toen ik kon gamen vond ik het allang goed maar moeder begint nu toch wel een beetje te pushen. Can't blame her.

Dus op computer 1 en 2 moet als het ware een andere schijf komen en daar wil ik op kunnen schrijven wat dus de HD van de server is.
Plaatje wat voor een netwerkschijf wat ik dus op computer 1 en 2 wil:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robin4/Anim/icoon.jpg
Op beide computers staan winME.

Kan iemand een paar handige linkjes voor de beginnende debian gebruiker plaatsen? (Ben zelf ook aan het zoeken). Als je nog meer info nodig hebt post dat dan hier, ik ben nu helaas niet thuis maar dan post ik het als ik thuis ben wel. Of morgen.
-------------------------------------
BTW: met starcraft heb ik ontzettende lag. Dit komt denk ik door de firewall. Hoe kan ik zorgen dat ik niet meer lag met Starcraft. Als ik op Battlenet zit heb ik nog geen last van lag. Zonder de Firewall uit te zetten?
Want ik weet nie hoe dat moet.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die netwerkschijven kun je met Samba realiseren. www.linuxdoc.org en GOT search.

Dat spel zal wel een bepaalde poort doorgestuurd moeten hebben. Welke kernel draai je? (en gebruik je ipchains of iptables?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal naar meer onfo over Samba gaan zoeken, thnx

Ik weet niet wat je met ip_chains of ip_stables gebruikt bedoeld.
Maar wat ik wel weet is dat ik met VI in het bestand /etc/modules aan heb gepast zodat ik bepaalde dingen kon doen.
Dat was dmv het ip_masq commando
weet niet of je dit bedoeld.

(Nogmaals ik ben niet thuis alle gevraagde info zal ik later wel posten.)

Kan ik die poort die ik nodig heb met starcraft gewoon open gooien bij de firewall? En hoe vind ik welke poort? (hmmm volgens mij was hier ooit een topic over ff zoeken.)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 11:24 schreef Khaine het volgende:
Ik zal naar meer onfo over Samba gaan zoeken, thnx

Ik weet niet wat je met ip_chains of ip_stables gebruikt bedoeld.
Maar wat ik wel weet is dat ik met VI in het bestand /etc/modules aan heb gepast zodat ik bepaalde dingen kon doen.
Dat was dmv het ip_masq commando
weet niet of je dit bedoeld.

(Nogmaals ik ben niet thuis alle gevraagde info zal ik later wel posten.)

Kan ik die poort die ik nodig heb met starcraft gewoon open gooien bij de firewall? En hoe vind ik welke poort? (hmmm volgens mij was hier ooit een topic over ff zoeken.)
Je firewall kan ipchains (kernel 2.2 en 2.4) of iptables (2.4) zijn. Misschien dat ze in "ps -aux" wel worden genoemd, dat weet ik eigenlijk niet.
Als je ipchains gebruikt kun je ipmasqadm gebruiken (ergens downloaden en instructies lezen, of ergens hier in het archief naar de juiste parameters zoeken).
Als je iptables gebruikt kun je gewoon iptables gebruiken om door te sturen. Kijk maar eens naar mijn firewall script als je wilt weten hoe dat werkt.