Toon posts:

Continue controle van bereikbaarheid server

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een software pakket (evt. hardware) welke het volgende voor mij gaat doen.

1) Met een bepaalde interval controleren op de bereikbaarheid van een server.
2) Indien niet bereikbaar meteen een SMS sturen naar een mobiele telefoon voor het ondernemen van actie.

Iemand ideeen, ervaringen?

Verwijderd

netsaint

Verwijderd

netsaint inderdaad maar ik dacht dat dat alleen op unix varianten draaide... (wel erg goed tooltje)

voor winxx
gewoon ff zoeken met google; zijn zat andere mogelijkheden

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

www.watchmyserver.com

Met SMS en elke 15 minuten een check. Worden ook kleine staaf diagrammen gemaakt. Simpel maar werkt leuk.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 11:27 schreef betweter het volgende:
netsaint inderdaad maar ik dacht dat dat alleen op unix varianten draaide... (wel erg goed tooltje)

voor winxx
gewoon ff zoeken met google; zijn zat andere mogelijkheden
Ik heb al gezocht met google ;) En genoeg gevonden maar daarom vraag ik juist naar ervaringen :)

Verwijderd

Afhankelijk van welk merk server het is, zijn er merk-specifieke tools.
Ik gebruik Compaq Insight Manager met veel plezier. Je kan alle hardware monitoren, reports versturen.

Had vanmorgen 2 mailtjes in mailbox:
- Server Panama: Tape drive needs cleaning
- Server Tibet: Logical Drive Failure Slot 4 Drive 1

Bleek hdu van server het loodje te hebben gelegd.

Met een modem kun je ook naar pagers sturen etc.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In linux kan je zgn watchdog's gebruiken. Hoe dat allemaal precies werkt weet ik niet, maar die monitoren geloof ik ook de bereikbaarheid etc.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op dinsdag 11 december 2001 11:33 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Ik heb al gezocht met google ;) En genoeg gevonden maar daarom vraag ik juist naar ervaringen :)
Misschien dan wel zo handig om ook te vermelden wat je gevonden hebt, en welke je wilt gebruiken.
Nu is iedereen voor je aan het zoeken ....

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 12:03 schreef Koffie het volgende:

[..]

Misschien dan wel zo handig om ook te vermelden wat je gevonden hebt, en welke je wilt gebruiken.
Nu is iedereen voor je aan het zoeken ....
Ff lezen beste koffie. Ik vraag de mensen niet om te zoeken? Ik vraag ze om ervaringen met pakketten omdat er al zoveel pakketten beschikbaar zijn. :)

• MadMurdock
  • Niet online
Nogmaals...

Echt een super(makkelijk) systeem
Op dinsdag 11 december 2001 11:33 schreef jelmervos het volgende:
www.watchmyserver.com

Met SMS en elke 15 minuten een check. Worden ook kleine staaf diagrammen gemaakt. Simpel maar werkt leuk.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 18:41

McMiGHtY

- burp -

Het zal wel gaan om servers die niet te bereiken zijn via Internet en dus ook nie via watchmyserver.com gemonitored kunnen worden.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 11:50 schreef ACM het volgende:
In linux kan je zgn watchdog's gebruiken. Hoe dat allemaal precies werkt weet ik niet, maar die monitoren geloof ik ook de bereikbaarheid etc.
De watchdog's die ik ken zitten onboard op de machines en rebooten de doos wanneer ze 2 minuten lang geen probe meer gehad hebben.

In linux is het een kernel optie welke om de paar seconden iets van zich laat horen.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 13:05 schreef sproggle het volgende:

[..]

De watchdog's die ik ken zitten onboard op de machines en rebooten de doos wanneer ze 2 minuten lang geen probe meer gehad hebben.

In linux is het een kernel optie welke om de paar seconden iets van zich laat horen.
idd watchdog draai/heb ik ook, zodra er het idee is dat er iets mis is (bv temperatuur ofzo), reboot ie...

anyway, als je beetje handig bent kun je erg gemakkelijk zelf een scriptje schrijven, ik heb iets geschreven wat samen nog niet meer is dan 50 regels en kan daarmee zeer precies zien hoe en wat:

controleer met scriptje elke minuut at least 2 servers waarvan 1 die van jezelf is, bv door het openen van een bestandje op de server, zijn ze beide down, dan is er waarsch iets met de pc die het loopt te controleren, is alleen die van jou down, kun je aannemen dat er wat met de server aan de hand is, wacht 3 minuten ofzo (3x een scan), en als ie 3x negatief is geweest, dan output je het gewoon naar een sms proggie... thats it

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Met het proggie whatsupgold kan je een kaart van je netwerk
maken en je servers/pc's monitoren. Het prg kan automatisch via email/pager waarschuwen of het ook via sms kan weet ik niet.

whatsupgold is alleen voor windows, werkt perfect en redelijk eenvoudig.

http://www.whatsupgold.com

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BigBrother kan dit perfect ( http://bb4.com/ )

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

www.watchmyserver.com

is eerder genoemd, ga er nou eens kijken !! is geweldig!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Hier op het werk hebben we het ook zo geregeld.

We monitoren alles met behulp van SNMP-traps. Die laten we sturen naar een machine waarop het programma SNMPc van Castle Rock staat. Dit programma pollt ook iedere 30 sec. of het aparaat in de lijst (of in ons geval een stuk of 250) nog bestaat. Zo niet, dan kun je zelf laten kiezen wat er gebeurd.

Tijdens kantooruren gaat er een wav-je over de speakers met een stevig geloei als er een machine onbereikbaar is geworden. Na kantooruren stuurt hij sms'jes.

Dat SMS gebeuren hebben we geregeld met sms software van Diafaan dat is een command line proggie. Kun je makkelijk een batchbestandje bouwen wat alles doet wat jij wil...

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

voor thuis heb ik zelf een batchje geschreven best grappig ... ziet er ongeveer zo uit...

batch:

set server1=...
set server2=...

:loop
ping %server1% |find /i "reply from"
if %errorlevel%==1 goto mailerr1
ping %server2% |find /i "reply from"
if %errorlevel%==1 goto mailerr2
sleep 60
goto loop

:mailerr1
gbmail -to email@nog.een -h relayserver <nog een paar opties> -from? %server1%@mijndomein.nl
sleep 30
goto loop

:mailerr2
gbmail -to email@nog.een -h relayserver <nog een paar opties> -from? %server2%@mijndomein.nl
sleep 30
goto loop

/batch

(sleep en gbmail zijn niet standaard in windows; ff uit mijn hoofd dus zullen vast syntax en tikfouten inzitten; zeer vereenvoudigde versie van mijn batchje!!!)
ook heb ik nog wat andere controles in gebouwd om te kijken of ftp wel bereikbaar is enzo...

was leuk om te doen, maar voor prof. gebruik zou ik toch netsaint of openview ofzo gebruiken (software monitoring) in combinatie met compaq insight manager (ofzo) voor hardware monitoring

Verwijderd

Ik gebruik ook watchmyserver, echt ideaal. Vanuit duitsland geloof ik pingen ze je server elke 15min. en als er geen of weinig reply's komen sturen ze een sms. Alles helemaal gratis. Wel kan je er maximaal maar 1 server mee 'watchen' maar als er een prof. abbo uitkomt ga ik die zeker nemen.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 12:31 schreef MadMurdock het volgende:
Nogmaals...

Echt een super(makkelijk) systeem
[..]
Ja, het is echt een heel leuk systeem vooral als je bij BEN Of Dutchtone zit....misschien heb je er een tijdje geleden over gelezen maar met deze providers kan je geen sms meer ontvangen die via internet gestuurd worden.
Ik heb het net met BEN en Dutcht. geprobeerd maar keine contact.....geen aanmeldings sms..helemaal niks....

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 01:57 schreef Kel76 het volgende:

[..]

Ja, het is echt een heel leuk systeem vooral als je bij BEN Of Dutchtone zit....misschien heb je er een tijdje geleden over gelezen maar met deze providers kan je geen sms meer ontvangen die via internet gestuurd worden.
Ik heb het net met BEN en Dutcht. geprobeerd maar keine contact.....geen aanmeldings sms..helemaal niks....
volgens mij worden vrijwel alleen de niet nederlandse sms sites geblokt... erg lame overgens, belasting van het netwerk is grote bullshit, ze willen gewoon dat mensen 50ct per smsje gaan betalen...

Verwijderd

ikke hier dutchtone hebben(abonnement) maar krijg gewoon sms binnen via die service

Verwijderd

Topicstarter
Watchmyserver, is sorry dat ik het zeg, compleet onbruikbaar. Aangezien deze service pingt, en niet controleert op het antwoord wat die krijgt.

Het kan best dat een server online is, maar wat als de webserver/applicatieserver plat ligt? Dan krijg je dus geen melding.

Ik heb het zelf al opgelost, met http headers. waarbij ook op het aantal bytes wordt gecontroleerd.

• capedro
  • Laatst online: 26-04 15:52
Op vrijdag 14 december 2001 09:30 schreef Gordijnstok het volgende:
Watchmyserver, is sorry dat ik het zeg, compleet onbruikbaar. Aangezien deze service pingt, en niet controleert op het antwoord wat die krijgt.

Het kan best dat een server online is, maar wat als de webserver/applicatieserver plat ligt? Dan krijg je dus geen melding.

Ik heb het zelf al opgelost, met http headers. waarbij ook op het aantal bytes wordt gecontroleerd.
En als je net zoals ik... de echo-requests blocked heb je er ook niets aan!

Voor Linux met ipchains
code:
1
/sbin/ipchains -A input -j REJECT -p icmp --icmp-type echo-request -d 111.222.333.444 -i ppp+ -l

My weblog

Verwijderd

Met mon & mrtg kan dat wel denk ik zo
Op dinsdag 11 december 2001 10:37 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik ben op zoek naar een software pakket (evt. hardware) welke het volgende voor mij gaat doen.

1) Met een bepaalde interval controleren op de bereikbaarheid van een server.
2) Indien niet bereikbaar meteen een SMS sturen naar een mobiele telefoon voor het ondernemen van actie.

Iemand ideeen, ervaringen?

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18

The End

!Beginning

Voor Windows NT4 en 2000 kan je de tool MonitorMagic gebruiken...

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 02:55 schreef Kertje het volgende:

[..]

volgens mij worden vrijwel alleen de niet nederlandse sms sites geblokt... erg lame overgens, belasting van het netwerk is grote bullshit, ze willen gewoon dat mensen 50ct per smsje gaan betalen...
Maar Watchmyserver is geen NL sms site..die belgen zitten in Duitsland.....kijk en dat telecom providers geld willen voor deze praktijken is aan de ene kant wel logisch....
Belasting van het netwerk geloof ik ook niet maar willen gewoon geld zien.
Ik ben best bereid te betalen als iets goed werkt....maar alleen maar pingen schiet je weinig op nee...
Toen het met mijn telefoons nog wel werkte kreeg ik gewoon midden in de nacht sms van die gasten...Alert..bla bla...was niks aan de hand..heb dat wel tig keer gehad zwaar irri lig je te :Z wordt je je bed uitgepieperd..en dat helemaal voor niks ....wow...dat is service..GRATIS je bed uitgebeld worden ....

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik ga voor IpMonitor.. kan ik standaard een berg monitors inzetten... Errug fijn, meteen een sms als ut kaputt is..

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=ipmonitor.gif

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op vrijdag 14 december 2001 01:57 schreef Kel76 het volgende:

[..]

bullshit, dutchtone laat ze weer toe. ik heb een aantal mails gestuurd :+ in het DUITS !!!.. maarja dat gaf vast niet de doorslag maar ik ontvang wel watchmyserver smssen op mijn dutchtone abbo!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 12:34 schreef xychix het volgende:

[..]

bullshit, dutchtone laat ze weer toe. ik heb een aantal mails gestuurd :+ in het DUITS !!!.. maarja dat gaf vast niet de doorslag maar ik ontvang wel watchmyserver smssen op mijn dutchtone abbo!
Nou ik dus even niet.....heb in totaal 3 abbo's lopen waarvan twee via Dutchtone..heb me nu 3x aangemeld met Dutchtone abbo maar kreeg geen password toe gesms'ed ....rarara hoe kan dit...

• olafhartong
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-02 08:41

olafhartong

Erm...

Ik heb zelf ook wel goede ervaringen met IPSentry gehad ....
Pagina: 1