Ik zit al een tijdje met een ontwerp probleem en dat is wanneer je nu een nieuwe exception gaat maken en wanneer je gewoon een algemenere exception gaat vullen met een bericht.
Een van de voordelen van een nieuwe (lees specifiekere) exception is dat je hem specifiek kan afvangen met een try catch en dat kan je niet doen met een algemenere (tenzij je het bericht gaat gebruiken
). Zo gauw je dit wilt doen moet je dus gebruik maken van een nieuwe exception die extends van die algemenere zoals EOFException en IOException.
Maar als je hierin niet geinteresseerd bent, en gewoon wilt weten dat er iets is misgegaan (meestal zo heftig dat doorgaan geen zin heeft) dan heeft het geen nut om een groot aantal exceptions te maken die je nooit gebruikt.
Mijn vraag is dus hoe jullie dit probleem aanpakken.
Een van de voordelen van een nieuwe (lees specifiekere) exception is dat je hem specifiek kan afvangen met een try catch en dat kan je niet doen met een algemenere (tenzij je het bericht gaat gebruiken
Maar als je hierin niet geinteresseerd bent, en gewoon wilt weten dat er iets is misgegaan (meestal zo heftig dat doorgaan geen zin heeft) dan heeft het geen nut om een groot aantal exceptions te maken die je nooit gebruikt.
Mijn vraag is dus hoe jullie dit probleem aanpakken.