[OC] Lappen van koeler: te heet

Pagina: 1
Acties:

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Ik heb gisteren mijn Thermalright SK-6 koelblok gelapt (gepolijst voor wie er niet bekend mee is), maar nu is de temperatuur van mijn processor ineens een heel stuk hoger geworden. Het koelblok is spiegelend glad geschuurd (eerst grain 400, daarna 1000), en als ik hem met een druppel water op een glasplaat leg, dan wordt het water over het gehele raakvlak verdeeld. De koeler is dus wel heel vlak naar mijn mening. Toch zijn mijn temperaturen bedroevend hoog, ik snap er niets van! Voor het lappen lagen de temperaturen wel 10 graden lager.

Ik gebruik een zilveren koelpasta, en als koelventilator heb ik een 6cm. Delta er op zitten. Wel is er een zilverig waasje over de cpu te zien (het keramiek, niet de core), zou het kunnen zijn dat die weestandjes / condensatoren op de processor hierdoor worden kortgesloten? Ik heb mijn multimeter er op gezet, en de weestand is groter dan 2Mohm.

Mijn moederbord is een ABIT KT7, en die heeft de temperatuursensor tegen de onderkant van de CPU aan zitten, dus het verhaal: "beter kontakt tussen CPU en koeler geeft een hogere temperatuur" gaat voor mij niet op, dat is alleen zo wanneer je je temperatuursensor op het koelblok hebt zitten.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
was dat ding voor je het polijste zwart?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• koffercomputer
De Thermalright SK-6 is een koeler welke geheel uit koper is gemaakt. Die van mij was nog een beetje 'ribbelig' toe ik hem kocht, nu ziet hij er uit als het plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/articles/sk6_lapping/sk6000.jpg

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
oh, sorry, dan kan ik je niet echt helpen! |:(

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Ik denk dat de laag koelpasta gewoon te dik is nu. Als het zo glad is, dan heb je echt maar een *heel* dun laagje nodig.

• koffercomputer
Zou dat echt mogelijk zijn? Ik gebruik altijd een oud pasje om de koelpasta zo vlak en dun mogelijk uit te smeren. Maandag had ik het met de hand uitgewreven tot het doorzichtig was, en toen schoot mijn temperatuur met 20 graden omhoog, was een akelige ervaring.

Verwijderd

De onderkant kan dan wel glad zijn, maar dan hoeft het nog niet vlak te zijn. Misschien was je stukje glas wat gebogen. Koelblok niet goed recht gehouden onder het lappen? Kijk ermee door een raam. Dan kun je meestal zien of de onderkant wel goed vlak is of wat gebogen. Misschien is je CPU DIE niet vlak, maar je koelblok wel. Doe een klein druppeltje pasta op je CPU en druk je HSF erop. Haal het eraf en kijk of het druppeltje goed verspreid is. Is er ergens geen pasta, dan zal daar een gat zijn tussen je HSF en CPU.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 10:23 schreef koffercomputer het volgende:
Zou dat echt mogelijk zijn? Ik gebruik altijd een oud pasje om de koelpasta zo vlak en dun mogelijk uit te smeren. Maandag had ik het met de hand uitgewreven tot het doorzichtig was, en toen schoot mijn temperatuur met 20 graden omhoog, was een akelige ervaring.
Dan maakt je HSF geen goed contact met je CPU. Meer pasta eronder dus.(had ik ook met mijn waterblok)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 10:47 schreef Aico het volgende:
De onderkant kan dan wel glad zijn, maar dan hoeft het nog niet vlak te zijn. Misschien was je stukje glas wat gebogen. Koelblok niet goed recht gehouden onder het lappen? Kijk ermee door een raam. Dan kun je meestal zien of de onderkant wel goed vlak is of wat gebogen. Misschien is je CPU DIE niet vlak, maar je koelblok wel. Doe een klein druppeltje pasta op je CPU en druk je HSF erop. Haal het eraf en kijk of het druppeltje goed verspreid is. Is er ergens geen pasta, dan zal daar een gat zijn tussen je HSF en CPU.
Dit lijkt me sterk.. zoals hij al aangeeft word het water netjes verdeelt tussen de ruimte tussen glasplaat en HS .. en een laagje koelpast zo dik als een vloeitje is genoeg..

• koffercomputer
Kan het zijn dat door dat zilverige waasje over mijn processor (niet de core) er iets kortgesloten is geraakt?
Ik zal vanmiddag wat aceton kopen, en dan alles schoonmaken.

Verwijderd

Zorg er zowiezo voor dat er geen (vinger)vet op de onderdelen komt. Dus schoonmaken (alcohol, aceton), en er dan met de vingertjes vanaf blijven.

• koffercomputer
Kan een vette vinger voor +10 graden zorgen? Dacht het niet. Het bleek dat de klem van mijn HS te slap was geworden door het steeds verwijderen van de HS.
Hierdoor zat de HS wat losjes op de core gedrukt.
Ik heb nu de klem wat bijgebogen, en mijn temperaturen zijn nu weer in orde. 5 koeler dan voor het lappen. Een enorm verschil naar mijn mening. Het was het waard.

Pagina: 1