Waarom doen mensen rare dingen uit liefde?

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37519

Topicstarter
Heeft de liefde tegenwoordig nog waarde? Een tweetal incidenten....

1. Een collega van mijn vriendin had een hele goede vriendin. Die vriendin van mijn vriendin d'r collega (lol!) had een nogal agressief vriendje. Ze maakte het uit nadat ze WEER in elkaar geslagen werd. Het vriendje (of dus ex-vriendje) heeft haar een kogel in het hoofd geschoten. De crematie was eergisteren geloof ik....

2. Mijn broertje heeft een vriendin die net haar vriendje voor een andere jongen heeft laten schieten. Weinig bijzonders, de relatie was nog vrij pril (2 maanden ongeveer). Afgelopen vrijdag was het meisje met haar nieuwe vriendje in de disco toen haar ex daar ook naar binnen stapte. Die jongen schrok zo dat hij is weggegaan, een blowtje heeftf gerookt en een eindje over de spoorbaan is gaan lopen. Hij heeft niet de moeite genomen om van het spoor af te stappen toen er een intercity aankwam.... Biefstuk tartaar :'(

Waarom doen mensen zulke rare dingen als een relatie stuklooopt? Waarom pleegt de een een moord en de ander zelfmoord? Heeft dit met persoonlijkheid te maken? Moet haast wel, ik heb een behoorlijk aantal relaties achter de rug maar heb me (kennelijk) niet van kant gemaakt en geloof me, ik heb niemand gemold (The thought crossed my mind sometimes, though >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Op dinsdag 11 december 2001 08:59 schreef SAPman het volgende:
Waarom doen mensen zulke rare dingen als een relatie stuklooopt? Waarom pleegt de een een moord en de ander zelfmoord? Heeft dit met persoonlijkheid te maken? Moet haast wel, ik heb een behoorlijk aantal relaties achter de rug maar heb me (kennelijk) niet van kant gemaakt en geloof me, ik heb niemand gemold (The thought crossed my mind sometimes, though >:) )
Kan me er toch wel het eea bij voorstellen hoor. Als je jezelf een flike tijd voor iemand hebt gegeven, rekening hebt gehouden met de ander, enzovoort, dan raak je in zo'n leegte, waarbij het kan dat het je allemaal niets meer kan schelen.

Als je dan gezellig over de rails loopt (al dan niet onder in vloed), en je geeft niets meer om je zelf of anderen, dan kan ik best begrijpen dat je geen stapje opzij doet als er een IC aankomt.

Moorden gaat dan weer een stuk verder, maak ook dat kan ik mee goed voorstellen. Je voelt je ingeruild voor een ander, en door het wegruimen van die ander, heb je het idee dat ze weer bij je terugkomt, danwel dat je haar net zo erg kwetst als zij ook jou gekwetst heeft.

Ja...idd, hier spreekt iemand met ervaring (ook nog geen moorden op mn naam...so far :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Op dinsdag 11 december 2001 08:59 schreef SAPman het volgende:

Kennelijk zijn er mensen die denken dat die ene persoon waarmee zij op een bepaald moment een relatie hebben, werkelijk de enige voor hen is. Er zou dus niemand anders meer kunnen zijn, en wanneer de relatie stukloopt pleegt diegene meestal zelfmoord, omdat hij of zij de relatie boven zichzelf geplaatst heeft en dus niet meer zonder die persoon verder kan leven.

Mijn persoonlijke mening in deze kwestie is erg eenvoudig: als je een relatie hebt met iemand waarvan jij denkt, this has to be my one true love, en de relatie gaat over, dan had je het kennelijk fout en moet je dat - ongeacht hoe moeilijk dat kan zijn - leren te accepteren, in plaats van een moord of zelfmoord te plegen. Mensen die het nodig vinden om zelfmoord te plegen zijn in mijn ogen erg labiel en kortzichtig; dat klinkt misschien erg bot, maar zo zie ik het wel: er zijn ontzettend veel mensen op deze planeet en je kan echt wel weer iemand vinden waar het echt mee 'klikt', er is geen enkele reden om een einde aan je leven te maken, omdat je niet meer samen kan zijn met de persoon waarvan je houdt.

Ik heb zelf ook weleens met zelfmoordgedachten rondgelopen, maar toen zag ik ineens in hoe stom die gedachten waren en hoe nutteloos het is om je druk te maken om een stukgelopen relatie. Uiteindelijk komt het allemaal wel weer goed, zolang je maar in gedachte houd dat er meer dan één iemand voor je is.

Ach ja, desondanks weten we allemaal dat mensen rare dingen doen voor, en door, liefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Je hebt twee dingen he; liefde en obsessies. Bij liefde wordt je vol gepompt met hormonen en bij obsessies ook. Alleen wordt je bij de laatste volgespoten met PEA . Je wordt hier helemaal hyperactief van en je durft ineens alles. Ook bij liefde geldt dit in grote mate, maar PEA is veel krachtiger. Het zorgt voor een totale staat van verwarring. Helder denken KUN je dan gewoon niet meer.

Sommige mensen raken verslaafd aan PEA en worden verliefd op mensen die ze toch nooit kunnen krijgen. Op die manier ontstaat hun obsessie (want die ontstaan meestal in situaties waarin je weet dat je liefde hoogstwaarschijnlijk niet beantwoord wordt). Obsessies kunnen ook optreden tijdens een relatie, maar dan betreft het meestal obsessies die gebaseerd zijn op de onzekerheid van het subject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

SAPman schreef:
1. Een collega van mijn vriendin had een hele goede vriendin. Die vriendin van mijn vriendin d'r collega (lol!) had een nogal agressief vriendje. Ze maakte het uit nadat ze WEER in elkaar geslagen werd. Het vriendje (of dus ex-vriendje) heeft haar een kogel in het hoofd geschoten. De crematie was eergisteren geloof ik....
Dat iemand het woord liefde in zijn verhaal betrekt betekent niet noodzakelijk dat het ook maar iets met liefde te maken heeft. Het vriendje kan blijkbaar niet goed tegen pijn en reageert zich af door middel van agressie. Het doodschieten heeft dus niet met liefde te maken, maar slechts met de emotionele zwakte van het vriendje.
2. Mijn broertje heeft een vriendin die net haar vriendje voor een andere jongen heeft laten schieten. Weinig bijzonders, de relatie was nog vrij pril (2 maanden ongeveer). Afgelopen vrijdag was het meisje met haar nieuwe vriendje in de disco toen haar ex daar ook naar binnen stapte. Die jongen schrok zo dat hij is weggegaan, een blowtje heeftf gerookt en een eindje over de spoorbaan is gaan lopen. Hij heeft niet de moeite genomen om van het spoor af te stappen toen er een intercity aankwam.... Biefstuk tartaar :'(
Liefdesverdriet kan een katalysator zijn, maar nooit de enige oorzaak. Die jongen had veel meer problemen en wederom is het dus geestelijke zwakte (waarin zwakte geen waarde-oordeel is, slechts relatieve gesteldheid) die voor de daad zorgt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42767

Volledig mee eens. Het gaat hier natuurlijk om het aloude verschil tussen oorzaak en aanleiding. De oorzaak dat iemand een pistool pakt en zijn ex-vriendin neerschiet is niet het feit dat het uit is, maar een ietwat dysfunctionele persoonlijkheid. Het uitgaan van een relatie is dan de aanleiding dat zo iemand doorslaat. Liefde is nu eenmaal een heftige emotie die vele mensen, waar het al niet goed mee gesteld was, over de rand kan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kukel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:59
...liefde maakt blind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 11 december 2001 17:47 schreef ArtVandelay het volgende:
Volledig mee eens. Het gaat hier natuurlijk om het aloude verschil tussen oorzaak en aanleiding. De oorzaak dat iemand een pistool pakt en zijn ex-vriendin neerschiet is niet het feit dat het uit is, maar een ietwat dysfunctionele persoonlijkheid. Het uitgaan van een relatie is dan de aanleiding dat zo iemand doorslaat. Liefde is nu eenmaal een heftige emotie die vele mensen, waar het al niet goed mee gesteld was, over de rand kan duwen.
Precies.

Niemand pleegt zomaar zelfmoord omdat het uit is. Daar is veel meer voor nodig. Het uitgaan van een relatie kan hoogstens de druppel zijn.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41542

Op woensdag 12 december 2001 00:43 schreef k u k e l het volgende:
...liefde maakt blind...
Daarom zag ie zeker die trein niet aankomen >:) (of is dat weer te bot?).

Verder ben ik het eens met de stelling dat liefde alleen niet voldoende is voor een (zelf)moord, maar een persoonlijkheidsstoornis (scrabble this!!) in combinatie met een net opgebroken relatie misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32443

Ahum, denk dat de liefde zo'n grote invloed kan hebben, omdat het zoveel dieper gaat dan het "gewone" dagelijkse leven. Heb zelf erg vreemde dingen gedaan toen mijn hart gebroken was, had mezelf echt niet meer in de hand.
Achteraf bleek er wel meer aan de hand, maar zelf ben je nauwelijks in staat om eea objectief te begrijpen.
Je verliest als het ware je verstand en word compleet een gevoelswezen, en daar was ik als man nog niet zo bedreven in. Nu laat ik wat minder gevoel toe, en gaat het allemaal wat verstandiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Moondance schreef:
Heb zelf erg vreemde dingen gedaan toen mijn hart gebroken was, had mezelf echt niet meer in de hand.
Volgens mij wordt het gewoon geaccepteerd als goed excuus om domme dingen te doen. Zoals je jezelf verliefd kan denken, zo kan je jezelf ook ernstig in de put denken uit 'liefdesverdriet', terwijl er, zoals je aangeeft, meer achter zit. Het liefdesverdriet is dan slechts een voorwendsel... ach, ik heb er ook een aantal keer misbruik van gemaakt :)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1