Toon posts:

cpu koeling vanuit buiten de kast???

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is dit mogelijk??

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EDTEERHMHHE

links(blauw): fan aan de zijkant van de comp blaas naar binnen
midden : grijze pvc buis direct op cpu koeler
rechts : cpu koeler

Is dit effectief??

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Natuurlijk is dit effectief en werkt ook nog eens goed.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
tnx, dit is dan ook beter.

Ik wilde deze fan naar buiten laten blazen, maar dat heeft weinig zin geloof ik.

Of kan ik het beter zonder pvc doen??

• Rick2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Hij kan beter naar binnen blazen vanwege het feit dat een fan meer lucht kan verplaatsen door te blazen dan door te zuigen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

als je het met doet dan zuigt ie koude lucht recht op je cpu (of blaast lucht erop tis maar net hoe je het zien wil :)) (heatsink) als je dat niet doet en dus gewoon een blowhole maakt dan word de lucht verspreid door de kast en niet zozeer dat je proc daar koeler van word, met pvc buis is effectiever denk ik :)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 01:21

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ben ook zoiets van plan, maar dan laat ik wel de fan naar buiten blazen. Ik heb een Alpha Pal8045t met een Papst8412NG@7V
Die Pal koelt even goed zuigend als blazend bij mij :) -> dus groot voordeel bij naar buiten blazen met PVC-pijp, alle warmte vliegt meteen naar buiten :)

Verwijderd

Ik heb zo de 120mm fan in mijn zijwand geplaatst en het scheelt echt veel! Trek er maar rustig 10C vanaf als ie bijv 50graden stressed is, word ie nu 40 graden stressed. Als je proc al maar 30 graden is dan zal het natuurlijk geen 10 graden schelen :P

En ik zou zonder PVC buis doen, aangezien je zonder ook je mobo chipset, videokaart, geheugen, hd's etc zo ook lekker mee koelt. Pak daarom een 120mm en laat deze op 7volt draaien, je hoort er niet veel van en het koelt direct al je onderdelen.

edit:

Ik neem aan dat je wel een fan op je cpu blijft houden en dat die fan in de zijkant niet ter vervanging van je cpu fan gaat funguren, want dat lijkt me niet zo'n strak plan.

Zoals willem werkt het wel beter dan gewoon (als je fan zuigt dus) maar ik zou echt geen fan laten blazen van buiten naar binnen terwijl je geen fan direct op de heatsink hebt.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:30

BrZ

Op dinsdag 11 december 2001 01:55 schreef Rick2001 het volgende:
Hij kan beter naar binnen blazen vanwege het feit dat een fan meer lucht kan verplaatsen door te blazen dan door te zuigen.
Ehmz, hoe wil je dat voor elkaar krijgen? :D

Maar je hebt wel gelijk dat je hem beter naar binnen kan laten blazen, maar dat komt dan door de druk enzo die achter de naar binnen geblazen lucht zit :)

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:50

jjwa

CZ3 tentmuis

ik denk dat als je hem tot flink dicht op de cpu-koeler maakt en het laat zuigen, dat dat dan erg veel scheelt omdat je alle door de cpu verwarmende lucht meteen naar buiten zuigt inplaats van in de kast te laten/blazen...

als je de PVC-buis weglaat of heel kort maakt kan je hem den ik beter laten blazen omdat je dan de warme lucht van de CPU door de kast verspreidt en de koudere lucht van buiten ook...

als je de pvc-buis weglaat of heel kort maakt en hem laat zuigen dat het bijzonder weinig effect heeft en als je hem lang maakt en laat blazen dat je hem dan net zo goed korter kan laten maken of laten zuigen.

ik zou zeggen, als je het nog niet zeker weet:
probeer het uit... het gat in je kast maak je toch wel, en dan test je gewoon alle mogelijke combinaties met buis, zonder buis, blazen en zuigen...
gewoon tijdelijk vast maken met tape ofzo *D

als je dat doet, post dan ff de temp-resultaten, even kijken of ik gelijk had (vast wel :P)

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

somige bedrijven die doen dit ook
om bijvoorbeeld maar 1 ventilator in het hele systeem te hebben

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb dat hier al eens ergens gezien in een casemod die hier gepost werd.
Daar zaten twee koelers in een bay waarvandaan twee smalle buizen naar het te koelen gedeelte liepen.
Ik dacht 1 naar de proc en 1 naar het geheugen of zoiets.

Ik ken me niet herinneren of er temps bij stonden, maar het wordt zeker wel gedaan dus.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
HET WERKT!!!!

Eindelijk!!
Heb de cooler op het plexiglas gedaan die naar mijn proc blaast :9~

Nog geen pvc maar dat komt nog wel

Hij was zonder die koeler 50 graden en nu 29 graden op p4 1700@1900mhz :9~ :9~

Nu ff kijken of het nog meer scheelt met een pvc buis ertussen!! >:)

Verwijderd

je zal toch ook ergens verse lucht vandaan moeten halen, of niet?
anders kan je m beter meteen naar de buitenlucht laten zuigen, heb ook minder last van geluid :)

• GSX-MAN
  • Laatst online: 11-05 08:35

GSX-MAN

de/het/een

De oude Intergraph kasten hadden ook een tunnelkoeling. Werkte prima en stil.

Slecht idee... Hoe laat?

• DaManiac
  • Laatst online: 10-05 23:24
het beste is natuurlijk een afzuiging van de lucht, aangezien je anders de koude lucht van buiten opwarmt door hem langs je proc te sturen en daarna de opgewarmde lucht de kast in stuurt!

beter is dus om de lucht uit de kast te gebruiken (misschien nog via een andere weg meteen aan te voeren) en dan via een tunnel af te voeren met een casefan

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb dat hier al eens ergens gezien in een casemod die hier gepost werd.
Daar zaten twee koelers in een bay waarvandaan twee smalle buizen naar het te koelen gedeelte liepen.
Ik dacht 1 naar de proc en 1 naar het geheugen of zoiets.
Ik ken me niet herinneren of er temps bij stonden, maar het wordt zeker wel gedaan dus.
Klopt, die verkopen ze bij Conrad.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bovenop nog een cooler gezet :)

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 18:25

bille

Don't call me Buff

hm waar ik aan zat te denken is om een fan niet bovenop koelblok te zetten maar aan de zijkant en die naar tussen de koelribben door te laten blazen en dan via een PVC buis de lucht die eraf komt naar buiten te geleiden en dan een dikke 12 mm fan aan de buitenkant te plaatsen die de lucht naar buiten zuigt..

btw: een fan verplaatst evenveel lucht als ie zuigt als wannier ie blaast, alleen zuigt ie dan de lucht aan die ook niet goed langs de koelribben gaan..

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Op dinsdag 11 december 2001 23:34 schreef MadMarky het volgende:

[..]

Klopt, die verkopen ze bij Conrad.
Dat is niet wat ik bedoelde.
Dat zijn slotkoelers.

Wat ik had gezien, waren twee koelers in de bay onder de cdrom.
En daar vandaan kwamen twee smalle pvc buizen, waarvan er een naar de proc ging, en een ergens anders naar toe.

De modder had dat ook zelf gemaakt.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

lees ander het topic over die Pizzadoos-mod ff .. dat werkt volgens het zelfde principe..

Verwijderd

alleen het nadeel van het gebruik van karton i.p.v PVC is dat het gaat resoneren..

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

hey, topicstarter
fiets anders ff naar de gamma en haal een beetje redelijk passend stuk lomp riool pvc-buis en vertel ons je uitkomsten!
please?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Scheelt bij mij toch ruim 10 graden hoor. (net nog getest)
Alleen zit er bij mij zo'n 5-10 cm 'niks' tussen de (92mm Papst) Fan en de CPU koeler..

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Op woensdag 12 december 2001 20:49 schreef AMDude het volgende:
Scheelt bij mij toch ruim 10 graden hoor. (net nog getest)
Alleen zit er bij mij zo'n 5-10 cm 'niks' tussen de (92mm Papst) Fan en de CPU koeler..
zou je ook even het verschil tussen blazen en zuigen willen meten?
ik denk trouwens dat dit een "grensgeval" is :P
ik weet niet of je buis/pijp makkelijk los te halen is, maar als dat zo is, zou je dan ff kunnen proberen om de fan, zonder buis/pijp direct tegen de kastwand aan te plakken (ff tijdelijk me tape ofz) en dan het verschil tussen wel en geen pijp bekijken

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 16:25 schreef jjwa het volgende:
hey, topicstarter
fiets anders ff naar de gamma en haal een beetje redelijk passend stuk lomp riool pvc-buis en vertel ons je uitkomsten!
please?
k zal ik doen >:)
ik denk wel dat het beter gaat :9~ :9~

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Op donderdag 13 december 2001 00:31 schreef d_v_pelt het volgende:

[..]

k zal ik doen >:)
ik denk wel dat het beter gaat :9~ :9~
en?

• Zero_D575
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 08:05
Ben erg benieuwd... Heb je geen pics?

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

^^
normaal kick ik niet, maar ja, hier vind ik het wel kunnen

Verwijderd

ik snap het niet meer helmaal zet je je pvc buis nou 3-5cm boven je cpu+koelblok of doe je hem er helmaal over je cpu en koelblok
Pagina: 1