Ik zou toch ECHT maar m'n best gaan doen om je systeem aan randaarde te krijgen. Ik had ooit een instabiel systeem, snapte er nix van totdat ik dacht "toch maar ff aarden"... probs voorbij.
In hoeverre deze filters randaarde nodig hebben weet ik niet. Er zijn in principe 2 soorten spanningspieken:
common mode
Hierbij onstaat er een piek op beide lijnen van de 220V. Deze is denk ik de minst gevaarlijke, omdat je PC hierbij nog steeds 220V "ziet". Dit soort rommel pikt de 220V bedrading b.v. op tijdens een flink onweer, omdat als de bliksem over je huisje scheert alle lange kabels als transformator gaan werken. Er word dan dus een spanning in dew bedrading geinduceerd, op ALLE draden (Ja ook op je 100 meter UTP

)
differential mode
Deze is echt niet leuk. Dit is b.v. een piek op EEN van beide lijnen, zodat je PC gewoon een zware overspanning krijgt. Deze is echter eenvoudig te filteren (en dat is denk ik ook wat die filtertjes primair filteren), ook zonder randaarde. Hierbij word de overspanning "opgegeten" door een condensator of een snelschakelende component (vergelijkbaar met een zenerdiode maar dan sneller). Deze zetten de energie om in warmte. En ja bij een goed grote piek kan dit voor hele mooie effecten zorgen in je filter
Voor optimale filtering is denk ik wel randaarde aan te bevelen. Soms staat het schema op het filter getekend. Daar kun je veel van leren. Goedkope filters hebben alleen spoelen in de 220V lijnen en condensatoren onderling (deze condensatoren eten alle rommel boven de 50Hz op, dus ook vooral hele korte hevige pieken)
Duurdere filters hebben wellicht zo'n spanningvretertje erbij zitten (soms zelfs meerdere "stages"), wellicht zelfs een vonkbrug (deze schakelt nog sneller maar is wat minder "precies", word gebruikt om de klap op te vangen voordat de overige componenten beginnen te "reageren").
Om common mode goed te kunnen onderdrukken moet de randaarde ook nog betrokken worden in het filter.
DUS: Check de specs van je filter!
pfoe...