Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

geavanceerd IDE kabels rounden *oud*

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
/me zat ff met Sir HC te brainstormen hoe je nu het beste kunt rounden
Nu is het zowat onbegonnen en overbodig veel werk om alle draadjes los te halen. En in elk geval leek me een oneven getal aan draadjes bij elkaar wel handig, want als je die op elkaar stapelt krijg je dat de signaal kabeltjes nog steeds aan alle kanten afgeschermd zijn (voorbeeldje met 5 draadjes aan elkaar):

xoxox
oxoxo
xoxox
enz...

Maar met 5 draadjes krijg je 80/5=16 hoog... dus je moet eigenlijk een getal hebben wat aan het volgende voldoet: 80/een oneven getal wat op een rond getal uitkomt waarbij het getal ook niet al te hoog of te laag mag zijn omdat het bundeltje dan niet mooi vierkant word. Helaas bleek alleen het getal 5 hieraan te voldoen en dan krijg je dus 16 hoog :'(

Maar toen kwam ik op het volgende idee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
7:     xoxoxox
9:    xoxoxoxox
11:  xoxoxoxoxox
13: xoxoxoxoxoxox
13: oxoxoxoxoxoxo
11:  oxoxoxoxoxo
9:    oxoxoxoxo
7:     oxoxoxo

Een perfect rond kabeltje dus waarbij alle data draadjes prachtig worden afgeschermd!
Ik kan het helaas zelf niet proberen aangezien ik al gerounde kabeltjes heb, maar wat denken jullie ervan?

Verwijderd

tis een enorm priegelwerkje, maar opzich een goed idee.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 07:38

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Erg gaaf idee, ik heb helaas mijn kabels ook al geround, dus ik kan het ook niet proberen... Maar wel een onthoudertje!!! :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
als je een lijnt trekt diagonaal door de signaaldraden zul je zien dat ze toch nog flink kort bij mekaar liggen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 17:41
probeer maar al die kabeltjes als ze in laagjes gesneeden zijn zo op elkaar te houden
ik durf te wedden dat ze iets in elkaar zakken omdat je ze in bind
en dan is het geheele effect weer weg

btw in de benchmarks scheelde het 0,1 % of zo in snelhijd van me hdd
dus waar zou je moeilijk om doen rounded is gewoon mooier en beter voor de lucht stroming

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 23:10 schreef P5ycho het volgende:
als je een lijnt trekt diagonaal door de signaaldraden zul je zien dat ze toch nog flink kort bij mekaar liggen.
tsja, dan moet je ze niet rounden he... dit is de beste oplossing mogelijk bij rounden.
Recht boven elkaar is nog dichterbij elkaar dus diagonaal is dan in elk geval nog beter.

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook gewoon ronde IDE kabels kopen....>:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 23:15 schreef AMADEUZ het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon ronde IDE kabels kopen....>:)
om heeeel eerlijk te zijn heb ik dat een tijdje geleden ook al gedaan :D
maargoed, dan kan ik nog wel meehelpen met denken hoe je dat het beste zelf kunt maken... ookal ben ik 1 van de 'overlopers' ;)

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb alle draden losgemaakt en daarna met garen bij elkaar gebonden.
En dan zijn ze echt mooi rond hoor.
Beetje iso-tape erom en tadaa!

Dan heb je ook aan het begin van de connector niet van die platte stukjes kabel zitten die nogal onhandig zijn bij het rounden, in mijn ogen.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

jammer dat rounded IDE kabels vaak een lagere doorvoer snelheid hebben dan een gewone UDMA100 of 66 kabel.

• mcp20366
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 08:44
Wat? Rounded cables een lagere doorvoer?

Theoretisch of in de praktijk? We benutten toch de volledige capaciteit niet, dus een lagere theoretische waarde hoeft dan toch geen vertraging op te leveren?

Wie weet daar meer van?

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Dat vraag ik me nu ook af.
Een rounded kabel heeft nog steeds even dikke aders, dus ook dezelfde weerstand.

Ik dacht eerst dat misschien het magnetische spanningsveld van de draden invloed konden hebben, maar dat schijnt ook niet zo te zijn.
Want daar was de spanning te weer laag voor.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is natuurlijk dat de datakabeltjes niet meer zo heel erg mooi afgeschermd worden (wat ik hier tot een minimum probeer te beperken). Hierdoor zou er crosstalk kunnen voorkomen, al zal door de ECC van je controller en hd er nog niet direct fouten in de datastroom ontstaan. De doorvoersnelheid zou er echter wel lager door worden (meer fouten moeten worden gecorrigeerd/nog een keer verzonden worden).

Ik heb echter nog steeds geen enkele test gezien waarbij iemand overtuigend aan heeft kunnen tonen dat rounded idd de doorvoersnelheid lager maakt. En dan nog, we hebben voorlopig nog meer dan genoeg doorvoersnelheid :P

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Dus vandaar dat je liever met korte platte reepjes werkt dan allemaal losse draadjes?

Maar eigenlijk maakt dat dus niet zo erg veel uit.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb pas geleden ook de kabels geround..

voordat ik begon heb ik met sisoft sandra een hdd benchmark gedraaid.. (weet de scores niet meer uit mijn hoofd) daarna heb ik diezelfde kabels geround en nog een keer de test gedaan.. nu heb ik berekend hoeveel procent verschil er tussen die tests zat.. dat was dus 0.47%
edit:
rounded was dus 0.47% trager

het is een "oude" udma66 7200rpm maxtor schijf waarmee ik heb getest..

ik ga deze week 2 hd's erbij kopen om op mn raid aan te sluiten en dan ga ik dezelfde test nog eens doen met nieuwe kabels.. ik post dan nog de screenshots van voor en na en dan kunnen jullie zelf beslissen. Het staat een stuk netter als je een raampje in je kast zet en de airflow loopt ook soepeler.

[on topic]Ik denk dat deze methode niet heel erg veel bijdraagt hoor. Op papier ziet het er mooi uit maar op de manier waarop ik mn kabels round zie je verschil niet en snijd ik ze liever om de 5 draadjes. (ik post de foto's nog weleens maar wil eerst de casemod afmaken)

Snelheidsverlies is niet echt te merken.. misschien dat je 5 minuten eerder klaar bent met kopieren van 500 gb ofzo maar het is echt MINIMAAL.[/on topic]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad. In theorie zou het wel moeten schelen, maar in de praktijk merk je het nouwelijks. Op zich wel leuke manier zo, maar volgens mij maakt het niet veel uit of je het zo doet of gewoon in reepjes van 5 (wat ik heb gedaan), het ziet er hooguit wat leuker uit en het komt wat beter uit.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 00:32 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
jammer dat rounded IDE kabels vaak een lagere doorvoer snelheid hebben dan een gewone UDMA100 of 66 kabel.
}:O -shit. Als ik het goed heb heeft HardOCP oid dit laatst getest. Het maakte niks uit of ze nu geround of plat waren. De doorvoersnelheid bleef het zelfde.

• chromeeh
  • Laatst online: 16:14

chromeeh

the Gnome

Hmmm.... Strak plan :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 15:49 schreef Klauwhamers het volgende:
Ik heb pas geleden ook de kabels geround..

voordat ik begon heb ik met sisoft sandra een hdd benchmark gedraaid.. (weet de scores niet meer uit mijn hoofd) daarna heb ik diezelfde kabels geround en nog een keer de test gedaan.. nu heb ik berekend hoeveel procent verschil er tussen die tests zat.. dat was dus 0.47%
edit:
rounded was dus 0.47% trager
Heb je er wel rekening mee gehouden dat die testen nou eenmaal nooit helemaal exact dezelfde uitkomst hebben? Als ik het zo lees heb je slechts 1x getest en met Sandra heb je makkelijk wel een .47% verschil tussen twee testen. Komt gewoon door dingen zoals het random lezen van data. Soms ligt dat net wat dichter bij elkaar zodat de koppen er sneller zijn en de zoektijden korter zijn zodat het de benchmark die keer beter uitpakt. Je kunt dus beter een keer of 5 benchen en daar het gemiddelde van nemen.

Verwijderd

en omwikkelen met tuinslang? :P

snee erin maken en dan erin douwen :) makkelijk zat

• Crash
  • Laatst online: 21:09
wel een leuk idee,
maar je blijft toch iets verliezen qua performance

Verwijderd

why? :?

tov hoeveel koeler je pc wordt is het het wel waard volgens mij... toch?

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:09
ze zeggen dat er mensen bestaan bij wie de home-made rounded kabel de prestaties drukt, maar een poos terug had iemand een keer een linkje van een testje die zonder resultaten terugkwam, en bij mij ging de SciSoft preformance 10% omhoog! ik denk dat het dus vooral theoretisch is en in de praktijk erg bewerkelijk

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 17:33
En die rounded UltraDMA100 kabels die te koop zijn hebben die ook lagere performance???

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 09:12

morphje

let's all love lain

Hmmmm
Misschien een ideetje om er een stukkie alu-folie tussen te leggen
op die manier scherm je ze toch nog af. Die tussenliggende aders zijn voor zover ik weet ook niet aangesloten.

Of je legt er gewoon dunne draad in de groefjes, das ook veel priegelwerk, maar je draad-isolatie-effect-bij-ata100 is er dan nog wel.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:05

Felyrion

goodgoan!

misschien is dit een beetje een oude }:O

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Aan de mensen die dit willen proberen, NIET doen door elk stukje dat je er bovenop legt, op meerdere plaatsen met plakband vastleggen. Op deze manier kan je er wel voor zorgen dat ze mooi gestapeld liggen, maar het resultaat is dat je meer een kabel-staaf krijgt die niet te plooien is zonder plaatselijk de kabeltjes heel fel te wringen.

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Een kick van 3 jaar ?

Signature unavailable

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mkay, dit topic is 4 jaar oud (iig de topicstart). Dank voor de info, maar had je niet een recenter topic kunnen vinden om je info in te dumpen?

Deze gaat iig weer slapen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.