[HTML/JS] Scanlines in bg bij frames

Pagina: 1
Acties:

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:51
Hallo!

Ik weet het niet meer, ik heb op Google, IRT en hier gezocht maar ik ken 't nie vinden...

Ik heb als achtergrond van een pagina een plaatje gebruikt dat gewoon bestaat uit twee lijntjes met verschillende kleuren onder elkaar (ik noem het graag scanlines... :) )

De pagina is verdeeld als eerste in 3 frames (boven, midden en onder) waarbij midden een vaste pixelgrootte heeft. Dit geeft op sommige resoluties problemen, dat de plaatjes van twee frames precies met dezelfde kleuren bij elkaar komen en dus een dikke lijn creeren.

Is het mogelijk om voor de grootte van de frames te zeggen dat hij alleen maar even of oneven aantal pixels groot mag zijn, of moet ik dit gewoon op een andere manier oplossen...

de site is overigens: http://usbb.cjb.net

B.V.D.

Verwijderd

Hmmm, I don't get yer prob...

//edit//snappumal, ik zou zeggen ga een andere mal voor je site maken, maar eens zien wat de rest zegt....

Verwijderd

weet je zeker dat 't bestaat? ik heb 't nog nooit ergens gezien namelijk

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 22:50 schreef Moonstorm het volgende:
weet je zeker dat 't bestaat? ik heb 't nog nooit ergens gezien namelijk
weeeh? ben ik nu te drunk of snappen meer mensen deze reaktie niet helemaal..?

Verwijderd

/me ziet ook het probleem niet.
je skan-lines sluiten netjes op mekaar aan hoor..

• unitzero
Ik weet dus niet of 't kan, maar misschien dat hier iemand een gave oplossing heeft...

• unitzero
Op mijn compu is 't ook prima, maar bij huisgenoten ziet het er niet uit omdat net twee donkerblauwe lijntjes op zo'n framerand aansluiten...Da's nie mooi..

• unitzero
Als je zeg maar IE niet op vol scherm doet en je verkleint je schermpje een beetje dan zijn er groottes waarbij je opeens dikkere lijnen bij de overgang tussen boven en middenframe krijgt...

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
wanneer de ruimte binnen je vensterke geen veelvoud van 4 is heb je dikke kans dat er idd 2 scanlines samenvallen

lijkt me dat er geen (nette) oplossing is hiervoor

je moet dus of
  • geen frames gebruiken, of<li>geen scanlines gebruiken
</li>

Afbeeldingslocatie: http://orangeweb.nl/wicher/editje kunt zelfs zo stellen:
is de hoogte deelbaar door 4, dan heb je geen last
is ie deelbaar door 2, maar niet door 4, dan heb je boven EN onder last
is ie niet deelbaar door 2, dan heb je boven OF onder last, en dat laatste is dus het geval bij mijn leuke hoogte van 667 px :)

• unitzero
Op maandag 10 december 2001 23:24 schreef wicher het volgende:
  • geen frames gebruiken, of
  • geen scanlines gebruiken
Eigenlijk zijn beiden geen optie, maar goed, als het echt moet kan ik op het laatste terugvallen. Heeft iemand anders nog ideeen?

• unitzero
Op maandag 10 december 2001 23:24 schreef wicher het volgende:
[afbeelding]je kunt zelfs zo stellen:
is de hoogte deelbaar door 4, dan heb je geen last
is ie deelbaar door 2, maar niet door 4, dan heb je boven EN onder last
is ie niet deelbaar door 2, dan heb je boven OF onder last, en dat laatste is dus het geval bij mijn leuke hoogte van 667 px :)
wacht even, daar moet ik even over nadenken...

de hoogte van wat trouwens...? :? :) de frame of het plaatje

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 10:35

Midas

Thunderbirds are go!

Inline frames zouden op zich wel een oplossing kunnen bieden. Dan heb je dus één achtergrond pagina (dus lijntjes altijd correct) waar de hoofpagina in wordt geplaatst.

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt en kan over de voor- of nadelen dus niet veel zeggen. Ik weet alleen dat het fenomeen er is. Een search met google op "inline frames" levert vast iets op waaruit je kunt halen of het voor jou wel of niet te gebruiken is :)

Verwijderd

Het toverwoord ... Cascading Style Sheets [CSS]

In css kun je wel instellen vanaf waar je image begint. In jouw geval begint de image in het bovenste frame linksboven en van daaruit repeat hij hem naar beneden. Wat je moet doen is zorgen dat de image linksonder begint zodat je meer controle over de aansluiting hebt.

Mocht je dan nog een vreemd effect houden dan moet je de image voor het bovenste frame omdraaien.

Ik weet trouwens niet zo 123 uit m'n hoofd hoe de betreffende code eruit ziet. op www.webmonkey.com heb ik css geleerd, en het beheren van achtergronden was daar een hoofdstukje van.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Op maandag 10 december 2001 23:30 schreef UltiemeLeek het volgende:

[..]

wacht even, daar moet ik even over nadenken...

de hoogte van wat trouwens...? :? :) de frame of het plaatje
klopt trouwens toch niet helemaal, ik dacht even niet goed na

de hoogte van de ruimte binnen het venster overigens: bij Opera kun je dat heel handig laten aangeven, bij IE zul je er met je centimetertje naast moeten gaan liggen :P , of het met JS op moeten meten
Op maandag 10 december 2001 23:48 schreef Midas_ het volgende:
Inline frames zouden op zich wel een oplossing kunnen bieden. Dan heb je dus één achtergrond pagina (dus lijntjes altijd correct) waar de hoofpagina in wordt geplaatst.

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt en kan over de voor- of nadelen dus niet veel zeggen. Ik weet alleen dat het fenomeen er is. Een search met google op "inline frames" levert vast iets op waaruit je kunt halen of het voor jou wel of niet te gebruiken is :)
iframe heet zo'n mormel, wordt vooral gebruikt voor reclamebanners

Afbeeldingslocatie: http://orangeweb.nl/wicher/edit
Op maandag 10 december 2001 23:54 schreef Young_David het volgende:
Het toverwoord ... Cascading Style Sheets [CSS]

In css kun je wel instellen vanaf waar je image begint. In jouw geval begint de image in het bovenste frame linksboven en van daaruit repeat hij hem naar beneden. Wat je moet doen is zorgen dat de image linksonder begint zodat je meer controle over de aansluiting hebt.

Mocht je dan nog een vreemd effect houden dan moet je de image voor het bovenste frame omdraaien.

Ik weet trouwens niet zo 123 uit m'n hoofd hoe de betreffende code eruit ziet. op www.webmonkey.com heb ik css geleerd, en het beheren van achtergronden was daar een hoofdstukje van.
Geniaal!

Idd, background-position van CSS, even niet aan gedacht
dat is de nette oplossing

• unitzero
Hee dat zijn een leuke ideeen. Heb ik ook nog nooit gedaan maar 'je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar'...

PS: ik heb net nog weer een ander gaaf idee gekregen: de pagina dus inderdaad ( dank je ELANAZ en anderen) volledig restylen: gewoon 2 rows, waarvan dus de bovenste uit drie COLS bestaat... alleen het hoofdgedeelte heeft dus een bepalde pixelgrootte en de rest is *, de wildcard dus. Dan is het probleem in principe toch ook opgelost...

[edit]

Ho wacht... dan is dat middengedeelte natuurlijk niet meer perfect gecentreerd... dus da gaat ook niet werken... dan maar eens gaan verdiepen in CSS

Verwijderd

test

• unitzero
Hee Erik doe eens even niet man! Ik probeer hier een serieuze discussie te voeren.... :) Sorry dat je bij je 'first post' :) al meteen wordt ontmaskerd...

Verwijderd

Geeft niks hoor HTML-nerd een macho kan wel wat hebben. >:)
Pagina: 1