Maxtor - formateer problemen

Pagina: 1
Acties:

• airbrain
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Hey allen,

De vriend van mijn zusje had een probleem. Zijn computer bleef zoals hij zei hangen bij het opstarten van Windows 98. Nou weet ik dat windows vaker kuren heeft, dat is niets nieuws, maar toen ik vandaag zijn computer onder ogen kreeg kon ik er ook niets aan veranderen. Toen heb ik zijn HD in mijn computer gezet en al zijn data die hij wilde bewaren overgeplaatst. Zijn HD kon ik dus wel lezen. Hierna ging ik over tot het formatteren van zijn HD. Toen kwam de melding "fout in spoor 0, formatteren is geeindigd" of iets in die trant. Oei dacht ik toen, dat zit wellicht niet goed. Maar nadat ik de partitie verwijderd had via fdisk en opnieuw ging formatteren, startte het formatteer proces opeens wel op. Echter na een aantal procent ging het over in het "poging tot repareren van cluster ...." Dit duurde een aantal clusters en toen kwam zoiets "station is niet gereed, formatteren beeindigd". "Shit", dacht ik toen. Opnieuw formatteren proberen dan maar. Nu kwam hij iets verder met repareren van cluster, maar uiteindelijk hetzelfde verhaal (dit nog 2x herhaald, maar hij kwam niet meer verder).
Heeft de HD nou bad sectors of iets anders, want ik snap het even niet.. Kun je misschien formatteren zonder dat foute dan wel kapotte clusters gerepareerd worden, dat het formateerproces er zeg maar gewoon voorbij gaat?

Iemand die me kan helpen hier, behalve dan met "stuur hd terug of ga er mee terug naar de winkel", want de garantie is helaas reeds verlopen.

TIA,

Airbrain

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04 21:14
Dat probleem heb ik een tijdje terug met een 20 MB (ja, MB) harddisk uit een 386 gehad, "poging tot repareren van cluster ....", een aantal keer geprobeerd. Maar steeds begon ie opnieuw.
Toen hebben we de kap eraf gehaald en de hd bewerkt met een schroevendraaier >:)
Heeft de HD nou bad sectors of iets anders, want ik snap het even niet.. Kun je misschien formatteren zonder dat foute dan wel kapotte clusters gerepareerd worden, dat het formateerproces er zeg maar gewoon voorbij gaat?
En scandisk kan je ook niet meer uitvoeren zeker?

• airbrain
En scandisk kan je ook niet meer uitvoeren zeker?
Nope, er valt niets meer uit te voeren. Helaas, maar de hd met schroevendraaier te 'lijf' gaan lijkt me wel een rigoureuze ingreep..

• airbrain
Nog maar eens geprobeerd, maar zoals verwacht lukt het formatteren wederom niet.

Please help me out here :'(

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij is die harde schijf gaar. Probeer eens format/u

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde met een maxtor van 20GB. Er onstonden spontaan bad sectors die ik moest repareren met norton diskdoctor, totdat de FAT op een keer een bad sector bevatte. Ik heb m'n schijf gebackuped, en vervolgens geprobeerd te formatteren, maar hij bleef hangen bij het repareren van clusters. Ik hoop dat het bij mij nog wel onder de garantie valt want ik heb hem teruggestuurd. Ik denk dat hij gewoon echt verrot is en je dus pech hebt.

Het probleem is namelijk dat er spontaan bad sectors blijven onstaan, je weet nooit waar. Bij mij ook al eens in de windows system.dat :( . Je kunt hem misschien nog wel gebruiken maar je weet nooit wanneer hij het echt begeeft. Hij startte trouwens nog wel op ookal duurde dat zo'n 10 minuten.

Verwijderd

Probeer anders een een Low Level Format, of een quick format in dos. Dit kan bij nieuwe gepartitioneerde schijven met het volgende programma

http://come.to/ranish

is gratis

Verwijderd

Laat al die dingen maar zitten je kan beter op www.maxtor.com de util maxblast.exe downloaden.

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm

Verder kan deze util ook een aantal testen (moet je powermax kiezen dit is een util die bij maxblast zit,staat in het main menu) doen en zeggen of je HD echt naar de KL#%$#te is ....

Maxblast formatteerd de HD prima. Als echter je HD kaduk is helaas.

succes.

Verwijderd

idd doe maar wat wouter10 zegt... en hoe jong is die schijf ? Je kan hem namelijk terug sturen naar maxtor en dan krijg je een nieuwe (Wel eerst testen met maxblast).

• airbrain
Op dinsdag 11 december 2001 16:28 schreef wouter10 het volgende:
Laat al die dingen maar zitten je kan beter op www.maxtor.com de util maxblast.exe downloaden.

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm

Verder kan deze util ook een aantal testen (moet je powermax kiezen dit is een util die bij maxblast zit,staat in het main menu) doen en zeggen of je HD echt naar de KL#%$#te is ....

Maxblast formatteerd de HD prima. Als echter je HD kaduk is helaas.

succes.
Ok, dank je wel, dit maxblast heeft zijn werk gedaan, schijf weer als nieuw (nou ja, ongeveer dan). Vriend van mijn zusje ook weer blij, meteen zijn computer weer een stuk 'schoner'. Kostte wat tijd, maar het resultaat is helemaal in orde.. :)

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie !

Airbrain
Pagina: 1