Alle gevulde PCI-Sloten delen 1 IRQ

Pagina: 1
Acties:

• Bajo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 13:08
Meestal los ik de problemen zelf op, maar in dit geval heb ik het opgegeven.

Het probleem is namelijk dat in mijn PC, de 3 PCI sloten, samen 1 irq delen.

Niet echt een iets nieuws of schokkends, maar aangezien ik veel Ghost Recon speel (3D Shooter) die steeds vastzit (Spontane Reboots) krijg ik het idee dat het ligt aan Irq Sharing.

Mijn Audigy, netwerkkaart en grafische kaart delen allen 1 irq, waar ik ook de kaarten plaats of hoe ik ook mijn bios instelling instel, niks werkt.
Of ze zitten alle op 3-5-7-10-11
Mijn com's staan uit Lpt's staan uit.
Alle adviezen opgevolgd op de bekende site van Paul.
Nada.

Het meeste in mijn pc draait stabiel, spelen als grafische programma's, behalve Ghost recon.

Ik heb diverse drivers geprobeert voor mijn video-kaart-bios geupdate en eerdere versies geprobeert.

FAQ's gelezen over het spel en IRQ-sharing, ook bijna alle topics hier gelezen over Irq-sharing.

PC gegevens: Abit Kt7a (266) 1200Mhz (Stevige cooler) 49 graden idle - 512 corsair cas2 (Fast) - Geforce2 GTS 32 ddr - 2x 100 GB 8mb cache - SB Audigy - 3com 10/100 TX - Plex 161040 - 300w aopen - Win XP Pro NL - 4in1 4.35 met via patch icm 23.11 - Goed geaard.

Ik heb praktisch elke patch geprobeerd die er bestaat.
ACPI heeft volgens mij ook grote nadelen.

Hoe kan ik zorgen ze aparte irq's krijgen?
Liggen de vastlopers nou aan GR of aan mijn configuratie?

Graag hulp ;(
(mocht ik iets vergeten neer te zetten - just ask)

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
hack je BIOS (of download een al gehackte versie) en zet ACPI uit.

• Ignoramus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 09:15
Heb je al geprobeert in je bios om de ecpi informatie te vernieuwen, of plug n play os aan of uit te zetten?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf Workstation Server

• Bajo
Op maandag 10 december 2001 22:05 schreef Aardbijen het volgende:
Heb je al geprobeert in je bios om de ecpi informatie te vernieuwen, of plug n play os aan of uit te zetten?
Ecpi ken ik niet, mocht je acpi bedoelen dan zou ik echt niet weten hoe ik dat kan vernieuwen.

Plug and pray in de bios heb ik ook mee gespeeld in alle combinatie's die ik ook maar kon bedenken, maar zonder succes helaas.

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Als alleen Ghost Recon crasht lijkt het me sterk dat er een probleem met je IRQs is. Dan zouden andere spellen ook moeten crashen.

Die spontane reboots kun je trouwens uitzetten: (instructies voor engelse WinXP) ga naar de properties van 'my computer', advanced tabblad, settings voor 'startup and recovery', en zet daar 'automatically restart' uit. Als er dan een crash plaats vindt, krijg je een blauw scherm met wat info. Soms kun je daar wat extra info uit halen die kan helpen bij het achterhalen van het probleem.

Wat betreft BIOS instellingen kun je het beste PnP OS uitzetten, en de IRQ toewijzing automatisch laten gebeuren. Onnodige onboard zaken uit zetten, maar dat heb je al gedaan. Zorg ook dat de kaarten zo veel mogelijk in sloten zitten die geen IRQ met elkaar delen, maar dat staat allemaal ook in de KT7A FAQ.

Voor Win2K en WinXP is het overigens gebruikelijk dat alle devices op een IRQ zitten als je in system configuration kijkt. Dat wil echter niet zeggen dat ze dezelfde interrupt lijn delen (als je je PCI kaarten in de juiste sloten doet).

HTH

• Bajo
Op maandag 10 december 2001 22:23 schreef JungleJim het volgende:
Als alleen Ghost Recon crasht lijkt het me sterk dat er een probleem met je IRQs is. Dan zouden andere spellen ook moeten crashen.

Die spontane reboots kun je trouwens uitzetten: (instructies voor engelse WinXP) ga naar de properties van 'my computer', advanced tabblad, settings voor 'startup and recovery', en zet daar 'automatically restart' uit. Als er dan een crash plaats vindt, krijg je een blauw scherm met wat info. Soms kun je daar wat extra info uit halen die kan helpen bij het achterhalen van het probleem.

Wat betreft BIOS instellingen kun je het beste PnP OS uitzetten, en de IRQ toewijzing automatisch laten gebeuren. Onnodige onboard zaken uit zetten, maar dat heb je al gedaan. Zorg ook dat de kaarten zo veel mogelijk in sloten zitten die geen IRQ met elkaar delen, maar dat staat allemaal ook in de KT7A FAQ.

Voor Win2K en WinXP is het overigens gebruikelijk dat alle devices op een IRQ zitten als je in system configuration kijkt. Dat wil echter niet zeggen dat ze dezelfde interrupt lijn delen (als je je PCI kaarten in de juiste sloten doet).

HTH
Wat jij als 2de zei, klinkt als iets wat ik nog niet toegepast heb.
Ik ga weereens testen.

Thx.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Dit probleem was er al bij win2k: daar was de truuk om je pc van acpi-pc om te zetten naar satndard-pc ..
(gewoon by properties een andere driver installen voor acpi-pc)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Bajo
Acpi heeft z'n voor en nadelen.

Als je Acpi niet installeerd, mag je voortaan je pc handmatig uitzetten, meen ik.
Maar Irq's kun je zelf toewijzen.

Maar als je het wel gebruikt, 'loop je de kans' vele irq's te mogen delen, omdat windows dat zo heeft mogen regelen. (Plug & Pray).
In deze config sluit je pc wel normaal af.

Volgens mij zijn er nog veel meer verschillen.
Maar in mijn geval laat ik acpi er gewoon opstaan, dus dan moet ik maar de consequentie aanvaarden.

Koop binnenkort toch de Kr7, dus kan deze weer aan de muur gehangen worden :)
Nu alleen hopen dat de Kr7 wat flexibeler is.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02
Op woensdag 12 december 2001 16:54 schreef Bajo het volgende:
Acpi heeft z'n voor en nadelen.

Als je Acpi niet installeerd, mag je voortaan je pc handmatig uitzetten, meen ik.
Maar Irq's kun je zelf toewijzen.
uhm APM (advanced power management)
zorgt er ook voor dat je pc automatisch afsluit.
ik zie geen voordeel in Acpi wat dat betreft

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ACPI is de opvolger van PnP wat tegenwoordig een legacy-techniek is. Alle moederborden die na 1 januari 1999 zijn uitgekomen moeten ACPI compliant zijn. Tegenwoordig zijn bijna alle moederborden ACPI compatible op enkele naamloze en zeer goedkope troep na.

ACPI is de methode waarop je computer/OS de 255 beschikbare IRQ's en adressen verdeelt over al je systeembronnen. Daarom komen die problemen die vroeger bestonden met het delen van IRQ's of het tekort aan IRQ's niet meer voor. Als je OS zegt dat ze één IRQ delen wil dat nog niet zeggen dat de kaart zelf hem ook deelt. Een aantal vrije IRQ's (vaak 9 of 11) worden ingenomen door ACPI die daarna de hoge IRQ's (>15) doorgeeft aan de devices. Je kaarten delen dus niet echt één IRQ.
Het uitzetten van ACPI wordt over het algemeen dan ook sterk afgeraden omdat je systeem er zeer instabiel van kan worden. Alleen in bijzondere gevallen in oude moederborden die na een BIOS-flash nog steeds problemen opleveren kan het helpen om terug te gaan naar Legacy-PnP.
Kijk maar even hier voor meer achtergrond informatie:
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=47

Dat jij bij instabiliteit het delen van IRQ's verdenkt is logisch maar dat geldt de laatste jaren niet meer.

Dat jouw probleem aan ACPI ligt is dus zeer onwaarschijnlijk aangezien het maar met één programma gebeurt en jouw hardware er geen probleem mee zou mogen hebben.
Ik denk dat het aan het spel of een driver ligt maar om de hardware helemaal uit te sluiten zou ik even het volgende doen:

- Zorg dat in je BIOS 'PnP-aware-OS' uit staat.
- Zorg dat in je BIOS 'ACPI' aan staat.
- Kijk of er een BIOS-update is uitgebracht.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Bajo
Bedankt voor je uitgebreide uitleg 'MauritsvanBaerle'
, stel ik erg op prijs.

PnP adware-OS staat uit.
In me BIos staat AcPI aan.
Ik heb de laatste bios op dit moment erop staan, terug-flashen zorgde voor eenzelfde resultaat.

Moet even toelichten dat het spel in de tussentijd, alweer een aantal keren is vast gelopen, maar.. omdat ik eerder het advies van ' JungleJim ' heb opgevolgd, reboot hij niet meer en blijft het bij een error.

De error is de beruchte nv4_dll (Display-23.11-Gforce2) als ik het me goed herrinner.

Ik ga toch echt denken dat het aan 't spel ligt, zoals men eerder zei.
Aan mijn hardware ligt het gewoon niet.

Bedankt voor jullie reactie's :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Die nv4dll error is onderhand een beruchte en heeft inderdaad niets met dat spel te maken.
Meerdere mensen hebben hier last van en er is nog niet echt een 'cure' van uitgebracht.
Alle detonator drivers vanaf de XP versie hebben hier wel eens last van. Bij een zwaar overclocked systeem zou het wel eerder gebeuren dat deze error tevoorschijn komt.
Met bijv. de 12.41 driver zou deze fout nooit komen.
Het is dus echt een driver probleem en niet iets wat niet goed zou zijn met je ACPI of verdere hardware.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Bajo
Op woensdag 12 december 2001 17:47 schreef Rick2001 het volgende:
Die nv4dll error is onderhand een beruchte en heeft inderdaad niets met dat spel te maken.
Meerdere mensen hebben hier last van en er is nog niet echt een 'cure' van uitgebracht.
Alle detonator drivers vanaf de XP versie hebben hier wel eens last van. Bij een zwaar overclocked systeem zou het wel eerder gebeuren dat deze error tevoorschijn komt.
Met bijv. de 12.41 driver zou deze fout nooit komen.
Het is dus echt een driver probleem en niet iets wat niet goed zou zijn met je ACPI of verdere hardware.
Ik wijs graag iets aan in me computer dat de schuldige kan wezen :)
Maar in dit geval heeft acpi en zoals jij zegd 'verdere hardware' z'n onschuld bijna bewezen.

Aan die drivers zouden ze eens beter op de stabiliteit kunnen consentreren, ipv snelheid.
Want meer snelheid betekend 'soms' minder stabiliteit en kwaliteit, maar dat is een ander verhaal.

Case closed :)

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Ligt aan XP, die zet ACPI aan, die al je irq's op 1 irq zet. Moet je bij device manager en dan computer, dan ACPI pc veranderen in standard pc :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op woensdag 12 december 2001 18:46 schreef ubermaestro het volgende:
Ligt aan XP, die zet ACPI aan, die al je irq's op 1 irq zet. Moet je bij device manager en dan computer, dan ACPI pc veranderen in standard pc :)
Jij hebt dus niet de hele tread gelezen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1