Redden van heeele oude database

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fox_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12-2021
M'n pa heeft op z'n werk een dos programmaatje draaien wat ik ooit (zo'n 8 of 9 jaar geleden) in mekaar heb geflanst. Nu begint de computer toch tekenen van ouderdom te vertonen dus willen we de gegevens overzetten naar een iets nieuwere computer.

Nu komt echter het probleem:
1) De Floppy Controller is kapot. We kunnen dus niets via een floppy eraf halen of erop zetten.
2) Harddisk overzetten? Kan ook niet omdat deze nog een of andere vage aansluiting heeft die niet past in iets wat nieuwer is als een jaar of 6
3) Via parallel kabeltje en FastLynx overpiepen. Zou kunnen, maar dit staat er niet op. Zie 1)
4) Via Nullmodem kabeltje? Wie weet, maar hier stuit ik op problemen:

Aangenomen dat ik de seriele poorten op de zelfde instellingen heb staan doe ik het volgende:

- Op de goede PC : copy com1: datafile.dat
- Op de oude PC : copy datafile.dat com1:

De goede PC doet niets - staat waarschijnlijk te wachten op data.
De oude PC Geeft : Write Fault Error Writing device com1
(of er nu een nullmodem kabel in zit of niet maakt niet uit)
Zou de seriële poort ook stuk zijn?

HEEEEEELP!!!!! Wie weet een oplossing.

Verwijderd

Je kunt vaak met die serial transfer programmatjes (laplink, fastlynx, norton commander) via de seriele kabel een klein stukje programmacode op de pc laten zetten, wat ie vervolgens gebruikt om de rest over te zetten.
Je start dan op de nieuwe computer bijv. norton commander, geeft de opdracht voor die seriele connectie, en geeft op de andere pc commando's om de dosprompt tijdelijk om te leiden naar de com poort ipv de console (meestal iets van mode com1: 9600,n,8,1,p en dan ctty com1)
norton (of wat anders) zet dan een programmatje over en start dat, waarmee ie de rest overhaalt om de bestanden te kunnen kopieren.

Verwijderd

zet er een nieuwe flop drive in die zijn toch sinds 1984 niet veranderd kwa techniek :)

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 23:23

Fuelke

Forza Ferrari

Met nullmodemkabel en via Hyperterminal (staat op je Windows-cd

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mensen, niet de floppydrive is stuk, maar de floppycontroller, dat ding op het moederbord |:(

Je helpt deze jongen echt niet door te gaan zwammen over programmaatjes...
edit:
op diskette...

(thnx PokkeNoise)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op maandag 10 december 2001 22:35 schreef MadMarky het volgende:

Je helpt deze jongen echt niet door te gaan zwammen over programmaatjes...
Misschien de reactie van Operations nog eens GOED lezen. Oude Norton Commanders versie 4 en 5(DOS) hadden de optie om te klonen.
Op maandag 10 december 2001 21:16 schreef Operations het volgende:
Je kunt vaak met die serial transfer programmatjes (laplink, fastlynx, norton commander) via de seriele kabel een klein stukje programmacode op de pc laten zetten, wat ie vervolgens gebruikt om de rest over te zetten.
Je start dan op de nieuwe computer bijv. norton commander, geeft de opdracht voor die seriele connectie, en geeft op de andere pc commando's om de dosprompt tijdelijk om te leiden naar de com poort ipv de console (meestal iets van mode com1: 9600,n,8,1,p en dan ctty com1)
norton (of wat anders) zet dan een programmatje over en start dat, waarmee ie de rest overhaalt om de bestanden te kunnen kopieren.
Die jongen was dus wel degelijk geholpen met een GOED antwoord. :)

? weet jij wat.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32

Super_ik

haklust!

fastlynx heeft deze seriele overzet manier ook, werkt prima

eerst serieel programma overzetten en dan parralel de date, want da is ietsje sneller

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jaswel mensen, maar dan moet er toch hoe dan een of ander proggie aan de andere kant staan om het te ontvangen.

Dat heeft de topic starter niet!

Is de controller een kaart? Zo ja dan kun je die in een andere (oude) PC steken.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Anders, een modernere controler in je oude PC erbij steken, en daar een floppydrive (en/of harddisk) aan hangen.
(Die controller moet dan wel herkend worden door je BIOS).

Werkt laplink trouwens ?
Dan zou je ook kunnen overwegen zo het "quest"-programma voor aansluiten van een Zipdrive over kunnen hevelen, en de database meteen kunnen archiveren op die Zip-drive.

A propos, over welke oude PC heb je het ?
Ik hen o.a. een AT 80286 staan, waar al een 40 Mb Harddisk in zit met IDE.
En anders heb ik nog wel een ander systeem waar die oude harddisk in moet kunnen, dan zet ik hem wel even over voor
je.

eagle

Verwijderd

Of probeer iets te verzenden via de LPT poort :)

Of zie dat je een oude ISA geluidskaart installeerd. Die zijn er ook met IDE controller.

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:52
het was geloof ik heel simpel met norton en dan laat je je pc waar je het op draait de nieuwe pc als master door norton

en dan voerde je geloof ik een command uit op je dos pc zonder flopy drive
met een lpt exstensie was het niet [print lpt] en dan iets met baud rate
Zodat hij client is en dan zal norton als je hem daartoe opdracht geeft heel simpel Norton Copye naar je DOS pc en daar norton voor je opstarten zodat je all je data overkan sturen naar je andere pc.

Geen flopy voor nodig.

Correct me if I am wrong.

Verwijderd

Norton Link Kloon dus.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/hlpdsk/nortonkloon.gif

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je kan ook de HDD controller (vast een ISA-kaart) van die oude PC in je nieuwe hangen, en de oude HDD daar dan weer aanhangen.

Siditamentis astuentis pactum.

• Fox_nl
Dat met Norton klinkt aardig, maar wat moet ik dan initieel doen op de ontvangende (oude) pc... Ik neem aan iets ontvangen via de seriele poort via copy COM1: file.xxx ???

(Moet dan eerst nog ergens nc vandaan trekken)...

Het gaat eigenlijk maar om twee kleine bestandjes, dus ik vroeg me ook af waarom dat niet direct via de seriele poort kan middels copy bestand COM1:
Hierop krijg ik dus de melding dat ie niet naar de poort kan schrijven. Doe ik dit op m'n goeie PC dan zeurt ie niet. (Het maakt dan niet eens uit of er een kabel aan vast zit).

In ieder geval bedankt voor de tips!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:15
Met (externe) modem aan internet koppelen, uploaden en met nieuwe pc downloaden. Ja toch...? Of ben ik zo dom dat ik iets over het hoofd zie...

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-08 09:29

bonzz.netninja

Niente baffi

Op maandag 10 december 2001 23:50 schreef svdmeer het volgende:
Jaswel mensen, maar dan moet er toch hoe dan een of ander proggie aan de andere kant staan om het te ontvangen.

Dat heeft de topic starter niet!

Is de controller een kaart? Zo ja dan kun je die in een andere (oude) PC steken.
niet waar...
Bij fastlynx zet hij via de nulmodem zelf de fastlynx client ding over. Geen floppy nodig. Werkt trouwens heel erg fijn fastlynx, duurt alleen wel ff.
Dat overzetten van de client werkt echter alleen met de com poorten

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 12:43

Xanax959

relax...

Wat voor computer is het? Vaak kun je voor een habbekrats stapels oude moederborden, controllers enz bij kringloopwinkels halen.
Ben je bang dat een onderdeel het niet doet? Haal je er gewoon een plastic zak vol. Ben je nog maar 5 gulden kwijt of zo.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

nou ik zou toch proberen een andere floppy drive erin te hangen :P

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Norton Commander Klonen

Typ op de ontvangende computer

• MODE COM1:2400,N,8,1,P
• CTTY COM1:
Dan gaan verzenden op de andere computer.
Met Norton kloon aanklikken en hopsa, een deel van NC wordt naar de andere PC gekopieerd.

Theoretisch zou een handmatig zend commando zoiets als COPY COM1:filenaam als eerst de MODE regel met parameters zoals op de ontvangende PC is ingesteld ook moeten werken

verklaring:
1. Gebruik Com1, 2400 Baud, Geen Pariteit, 8 bits transport, 1 stopbit en die P weet ik niet.
2. Begin met lezen van gegevens via Com1

offtopic:
Zie bij HlpDsK plaatje dat de directory vensters, ja zo heette dat vroeger, helemaal leeg zijn. Info 4 HlpDsK eyes only :? :)

? weet jij wat.

• Hennie-M
  • Laatst online: 17-08 15:16
Op dinsdag 11 december 2001 17:22 schreef NegoDudE het volgende:
nou ik zou toch proberen een andere floppy drive erin te hangen :P
Lezen IS moeilijk he??

Maarre weet iemand waar ik fastlynx vandaan kan trekken? ik ben er al een tijdje naar op zoek!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Met (externe) modem aan internet koppelen, uploaden en met nieuwe pc downloaden. Ja toch...? Of ben ik zo dom dat ik iets over het hoofd zie...
Misschien dat deze pc 8 a 9 jaar oud is? kun je zo'n ding wel aan internet hangen? En dan heb je nog steeds een proggie nodig voor inbellen...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op dinsdag 11 december 2001 20:16 schreef Hennie-M het volgende:

Maarre weet iemand waar ik fastlynx vandaan kan trekken? ik ben er al een tijdje naar op zoek!
psst.... Wa..z verzoek.
hier misschien :?

? weet jij wat.

• Hennie-M
  • Laatst online: 17-08 15:16
Op dinsdag 11 december 2001 20:22 schreef MadMarky het volgende:

[..]

Misschien dat deze pc 8 a 9 jaar oud is? kun je zo'n ding wel aan internet hangen? En dan heb je nog steeds een proggie nodig voor inbellen...
Zul je nog altijd drivers nodig hebben :)

En over die warez request .. zijn er geen demo versies ofzo?

maar goed bedankt voor die URL!

goh ... best wel duur eigenlijk! :s

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op dinsdag 11 december 2001 20:56 schreef Hennie-M ondermeer:
.. zijn er geen demo versies ofzo?

maar goed bedankt voor die URL!
geen dank ;)

? weet jij wat.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op dinsdag 11 december 2001 16:21 schreef _grover_ het volgende:
Kuch... Opa verteld.

Voordat Internet zo populair was waren er Buletin Boards (BBS'en). Die BBS host-software kun je zo op je master PC installeren, en met de client laten inbellen. Het is een omweg hoor. Serieel gaat veel makkelijker.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:16
Uh... optie die ik nog niet langs zag komen:

Interlink en Intersrv

moet je in de autoexec of config sys ergens zetten, moet je ff bekijken, dat weet ik niet meer.

Die zit bij DOS standaard in.. (er vanuitgaand dat DOS compleet geinstalleerd is)

En dan aan de andere kant ff tijdelijk die interlink activeren. (onder dos, onder windows wil ie niet, maar goed, bootflop roeleert) tenzij je NTFS hebt

Edit: maarruh.. heb je al die jaren geen backups gemaakt |:( :?

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 20:11 schreef PokkeNoise het volgende:
• CTTY COM1:

verklaring:
1. Gebruik Com1, 2400 Baud, Geen Pariteit, 8 bits transport, 1 stopbit en die P weet ik niet.
De P staat als ik me niet vergis voor parity, oftewel dat er een pariteitsbit wordt meegestuurd.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-08 09:29

bonzz.netninja

Niente baffi

whoei BBS ;)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op woensdag 12 december 2001 00:36 schreef DJSmiley het volgende:
Uh... optie die ik nog niet langs zag komen:

Interlink en Intersrv

Die zit bij DOS standaard in..
Was pas vanaf MSDom Versie 5.0 standaard meegeleverd.

Oude 286 waar de actie op uitgevoerd moet worden heeft die versie misschien niet eens. Als het wel in de DOS dir staat is dit een aardige optie als interlink ook op de nieuwe PC werkt. :? Dos is erg onhebbelijk met versies van bijgeleverde progjes in besturingssysteem. :(
Op dinsdag 11 december 2001 20:11 schreef PokkeNoise het volgende:

• CTTY COM1:

verklaring:
Op woensdag 12 december 2001 05:39 schreef Jorden het volgende:

De P staat als ik me niet vergis voor parity, oftewel dat er een pariteitsbit wordt meegestuurd.
Hmmmm.. zou verklaring dus niet kloppen.
Maar ... de pariteitsbit werd ingesteld met een N,O of E
N = No (Geen) O = Odd (oneven) E = Even (is ook NL) pariteit

* PokkeNoise heeft nog ergens een Dos boek slingeren, zal eens wat research doen. :)

Vraag me ondertussen wel af of dat bestandje nog niet overgezet is.

? weet jij wat.

• Fox_nl
Nog niets over kunnen zetten :'( ... Het CTTY commando geprobeerd, maar dat snapt de oude (3.3) DOS versie niet.

Zowiezo wil het schrijven naar de poort niet (krijg een foutmelding by het commando "copy datafile.dat COM1:".
Ik krijg het idee dat het gehele I/O gedeelte kaputt is.

De laatste mogelijkheid lijkt me om de harddisk over te zetten in een vergelijkbare PC en dan de data op flop te zetten. Echter het ding heeft een connector die ik niet ken. Het is dus niet zo'n standaard IDE connector die je tegenwoordig ziet. Is er ergens iemand in de regio Arnhem met wat oude spullen?

Verwijderd

Hmm wat ik vroeger wel eens heb gedaan is aan de oude PC een externe modem koppelen dan via de huis centrale naar een ander PC inbellen en dan seriele verbinding tot stand brengen...

let op bij het parralelle gebeuren dat oudere PC's waarschijnlijk geen bi-directionele printerpoort hebben

Verwijderd

Wat voor connector zit er precies aan die HD dan?

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
MFM of RLL vermoedelijk. Maar daar zijn ook wel insteekkaarten voor gemaakt. Zou dus ook wel op een andere oude pc overgezet kunnen worden..

een multi-io kaart met floppydrive eraan is denk ik het makkelijkste plan. een beetje tweaker heeft zulk spul wel ergens in een doos op zolder liggen. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 23:24
flauw: gegevens op scherm laten zien per pagina
Vervolgens neme men de digicam, maakt foto's en gebruikt OCR software ;)

nou sterkte ermee, lastig probleempje

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Skaah
  • Niet online
Kun je zelf niet een progje in elkaar flansen om via de com poort te sturen?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

knal er ff een andere (ISA?) floppycontroller in!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 14 december 2001 12:09 schreef Fox_nl het volgende:
Nog niets over kunnen zetten :'( ... Het CTTY commando geprobeerd, maar dat snapt de oude (3.3) DOS versie niet.

Zowiezo wil het schrijven naar de poort niet (krijg een foutmelding by het commando "copy datafile.dat COM1:".
Ik krijg het idee dat het gehele I/O gedeelte kaputt is.
CTTY niet in DOS 3.3? Dat zit er al in vanaf DOS 2.0 en volgens mij is het ook nog een intern commando (net als DIR etc.), dus geen EXE/COM file op je HD.

Die melding is niet zo gek hoor, een copy naar de COM poort hoeft helemaal niet altijd goed te gaan...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

ABOUT CTTY
CTTY is a MS-DOS utility that allows you to change the standard computer input/output device.

The ctty command is built into the command.com which means this command is an internal command and is available in
MS-DOS 5.0 and above :(

Jammer dus bij DOS versie 3.3

Wat nog overblijft is dus de harddisk op een andere MFM :? controller aansluiten in een andere PC of een ISA kaartje opzoeken met I/O en/of Floppy controller.
Als die defecte floppy controller op het mobo geintegreerd is komt het volgende probleem om die uit te schakelen.

MFM/RLL controller of ST506 interface = 2 flatkabels naar Harddisk. Connectors op drive met insteekgleuf, geen pinnetjes/gaatjes zoals bij IDE.

? weet jij wat.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dat is echt gelul, CTTY is een programma om via een andere PC je PC te besturen (hoewel ontzettend ranzig, het lijkt in niets op een goede terminal support). Dat progje is al bijna zo oud als DOS en vandaar dat het ook sinds DOS 2.0 erin zit... Ik heb hier ff een paar oude bootfloppen gecheckt en daar werkt het gewoon (MSDOS 3.3, IBM PCDOS 3.3) ...

Verwijderd

Wat alleen raar is .. een PC van 9 jaar oud hoort allang IDE te zijn. Niet MFM.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 20:16 schreef Hennie-M het volgende:

[..]

Lezen IS moeilijk he??

Als je er niet aan kunt komen, mail me dan even. frank@qltel.org .

Kun je er geen nieuwe floppy-controller inzetten? Of de harddisc met controller in een andere PC zetten? Vanzelfsprekend gaan deze oplossingen alleen als de controller niet on-board is..

• Sine
  • Laatst online: 11:47
Op zaterdag 15 december 2001 12:24 schreef HlpDsK het volgende:
MFM gebruikt ook 2 flatcabels ,dus dat zou je snel moeten kunnen zien ...

Repareren doe je zo.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

psies, het zou IDE moeten zijn.
Maar er is nog een optie: oude SCSI (niet waarschijnlijk) of het is een IBM (of ander A-merk) PC, daar zitten wel IDE schijven in (o.a. 386's PS/VP) maar die hebben geen normale 40pins connector maar 1 brede platte connector zoals een MFM schijf of een 5.25" floppydrive...

• PokkeNoise

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op zaterdag 15 december 2001 17:31 schreef limoentje het volgende:
Maar er is nog een optie: oude SCSI (niet waarschijnlijk) ..
Hmmm.. Tulip gebruikte in 286's ook SCSI drives.
Zou dus goed mogelijk kunnen zijn.

SCSI connector 50 pins, mannetje/vrouwtje stekker verbinding als IDE stekkers.

? weet jij wat.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 12:24 schreef HlpDsK het volgende:
Hint: het programmaatje is 8 á 9 jaar oud, de PC waarsch. dus nog ouder :)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Waarom hang je er niet even een nieuwe floppycontroller in ?
Dan ben je van al het gezeik af.
Als je die niet hebt liggen, ICQ me dan even, ik heb nog wel wat. Wageningen <-> Arnhem is nog wel te doen, gok ik.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Het antwoord is al 10x gegeven kijk wat voor kaarten er in kunnen waarschijnlijk isa en dan heb je nog verschil tussen 8bit en 16?bit isa.. pff dat is lang geleden :)

bel en zoek rond bij pc winkels e.d. en zoek een ouderwets ide controllertje hang daar een floppy aan en het zou moeten werken..

aangezien je floppy conroller stuk is, zou het ook best mogelijk zijn dat je com poorten ook stuk zijn.. want die gingen in die oude pc's best wel vaak stuk...

en daarna breng je die pc gelijk naar een museum :)

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 09:21
ik heb nog oude controllers zat liggen. Maar ik woon in belgië (limburg, in maaseik). Met die interlnk en intersvr zal waarschijnlijk goed werken mits je natuurlijk die bestanden onder dos erop hebt staan. Maar probeer eens ergens een oude controller insteekkaart te krijgen.

• Fox_nl
Controllerkaart it will be... Search and I will find!

De kabel van de harddisk is volgens mij inderdaad van het
MFM/RLL controller of ST506 interface type (2 flatkabels naar Harddisk. Connectors op drive met insteekgleuf, geen pinnetjes/gaatjes zoals bij IDE (thx, PokkeNoise ).

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wat ook nog kan is de oude HDD in een ander syteen hangen, en dan met dit:
3_Drives v2.6: Universal Device Driver that
allows you to add a 2nd 16-bit Hard Disk
Drive Interface to your DOS AT (286+) system.
Shareware now includes READ FAST routines.
Add up to two more MFM, RLL, ESDI, IDE AT
Interface drives for a total of THREE drives.
Windows compatible. Fully functional.
Registration info on our 4_Drives version.
Replaces v2.5. Req: 286+CPU. Dustbowl
Designs, Inc. (Date 8/20/93) -AV
Ik heb hem even in http://vanhaarst.net/tools/drive neergezet. Je hebt niet vermeld of die controller los is, maar anders is een losse IDE controller ook zo opgesnord.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Fox_nl
Kijk, hier heb ik wat aan! Thanks

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Sommige DOS versies hadden ook standaard link spul erbij zitten.
Heette dacht interlink.exe en intersvr.exe
Misschien dat dat nog de HDD op staat.

Senile! Senile Oekaki

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 11 december 2001 00:56 schreef HlpDsK het volgende:
Norton Link Kloon dus.

[afbeelding]
Waarom is dat geblurred HlpDsK, mogen we je pr0n niet zien >:)

[on-topic]
had norton ook niet het proggie Parac.exe. dit heb ik vroeger nog wel eens gebruikt, met een parackabel (gewoon serieel, met een draadje anders) gegevens omzeteen. Was niet snel maar werkte wel goed.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 21:30 schreef sebastius het volgende:

[..]

Kuch... Opa verteld.

Voordat Internet zo populair was waren er Buletin Boards (BBS'en). Die BBS host-software kun je zo op je master PC installeren, en met de client laten inbellen. Het is een omweg hoor. Serieel gaat veel makkelijker.
Ik weet niet of het probleem is opgelost, maar ben in het bezit van een aantal oude PC,s dus is het mischien handig als je daar van een leent !!!!.
Laat mij het maar horen.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 15:16 schreef terw_dan het volgende:

[..]

Waarom is dat geblurred HlpDsK, mogen we je pr0n niet zien >:)
Dat is mijn pr0n-map niet :)

Wie tf verzamelt er nou pr0n? Je valt er bekant over als je een willekeurige url in typt.
Pagina: 1