Toon posts:

Naald in hooiberg

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gekocht:
Athlon 1800+
2x256 DDR
1x Spire superrock
Leaftek GF3 Ti200
Asus A7v266-E
Maxtor 80 GB, 7200
LITEON LTD 163 DVD
LITEON 24/10/40 brander
SB 5.1 Live
3COM 3C905-TX o.i.d.
IIyama VM Pro 451

Probleem:
Systeem onstabiel. Crasht vaak. Resultaat: (harddisk) boot faillures. Remedie: opnieuw Win XP installeren. NTFS formateren leek oplossing, Max Payne draaide erg goed. Eerst volgende spel geinstalleerd resulteerde in crash die ging rebooten en daarna opnieuw (harddisk)boot faillure. Aan/Uit resulteerde in opstarten, maar systeem is nu erg traag. Inmiddels factory defaults van de bios weer ingesteld, en nu hangt ie bij het Win XP opstartscherm met de voortgangsbalk.

Driver probleem of defecte onderdelen? Heb overigens wel bijgeleverde drivers geinstalleerd.

Aangezien de onderdelen bij een aantal leveranciers zijn gekocht zal ik eerst moeten bepalen wat dit veroorzaakt voor ik kan ruilen. Iemand dus een ideetje?

groeten en bij voorbaat dank

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik zou gewoon een voor een dingen eruithalen, en dan kijken wanneer je systeem niet meer crashed (nvt op processor enzo natuurlijk)
vervolgens alles terugdoen behalve dat ene onderdeel, en kijken of 'ie dan nog steeds stabiel is.
ja? dikke kans dat 't dus aan dat ene onderdeel ligt.
nee? iets anders bedenken

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Hmzz krijg je blauwe schermen, zo jah probeer is met de volgorde van de kaarten te spelen. Maak duz alle mogelijk oplossing. Als dit niet helpt kijk is op andere forums, en op Http://www.asuscom.de -> faq -> motherboard und cpu en daar staat heel veel info.

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 10:40
tja het kan zoveel zijn he. Ik zou het zo niet weten, ik zou een voor een onderdelen testen door ze eruit te halen of tijdelijk te vervangen door iets waarvan je zeker weet dat 100% werkt.

Wèh zedde gij??

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Da's heel moeilijk,
vooral met Windows XP erop. Die heeft met allerlei drivertjes en dergelijken problemen.
Heb je al de laatste NVidia Drivers erop gezet, want dat is een van de dingen waarop WinXP vaak crashed, heb ik ook al met Win's eigen drivers gehad. En bij die SB Live kaart. Installeer jij dan de drivers van de CD? Probeer het anders eerst eens zonder. Eigenlijk moet je zoveel mogelijk de WinXP drivers gebruiken (behalve voor NVidia kaarten). En dan steeds van 1 kaart drivers gaan updaten.
Krijg je trouwens een memory dump, geef dan eens aan wat er in op het scherm staat, dat kan ook al heel veel schelen.
En natuurlijk ook de bios flashen, dat scheelt vaak ook al, omdat WinXP vaak allerlei kleine dingetjes net iets anders doet dan de vorige Windows versies. Daarom zijn er ook nog steeds voor veel apparaten geen goede drivers te vinden op I-net.

Alvast succes en ik raad vooral nieuwe NVIDIA detonator drivers aan, 21.83 ofzo, in ieder geval de nieuwste.

:9

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• RRRobert
  • Laatst online: 11-08 23:07

RRRobert

Fokker in ruste

De tips hierboven hoef ik niet te herhalen. Waar je het imo beste mee beginnen kan:
3COM 3C905-TX o.i.d.
Ik bedoel, als je niet zeker weet wat dit precies voor kaartje in zit, dan is dit bij voorbaat al een risicofactor.

Verder de geluidskaart, de brander en 1x 256Mb eruit, de pc draait zonder dit ook. Zo haal je weer 3 mogelijke probleem"kansen" eruit. Daarna kun je bv. nog eens van geheugen reepje wisselen, je DVD speler ruilen met je brander, net zolang tot de zaak stabiel is. Dan pas weer hardware één voor één toevoegen. Suc6!

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande tip, wat je ook kunt doen is GoT afzoeken met de naam van de kaarten die in je PC'tje zitten. En doorlezen of er nog iemand is die dezelfde problemen heeft en toevallig ook met dezelfde kaart. Héééél toevallig :)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

ik zou ook eens naar het geheugen kijken, zie geen merk bij DDR staan, en ik heb alleens no-name geheugen gehad en dat gaf bij mij een onstabiel systeem

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Wat bedoel je precies met "harddisk boot failure" ?
Is dat een melding van je BIOS of bedoel je gewoon dat je systeem niet meer wil booten?

Je beschrijft trouwens zo ongeveer mijn nieuw aan te schaffen systeem, dus ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt! :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

Wat me ook nog te binnen schoot: Probeer eens een ander OS. Zet er bv. eens Win98SE op plus een paar applicaties. Als ie dan nog instabiel is dan is het imo echt een hardwareprobleem. Werkt het allemaal wel goed, dan is het waarschijnlijk een driverprobleem onder WinXP.

Verwijderd

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
(floen is zijn password vvergeten en ontvangt zijn mail niet hier, dus hierbij floenth=floen)

Wat ik inmiddels heb gedaan: gedownload nieuwste detonators, nieuwste SB drivers.

toen de pc..
netwerkkaart (type nummer was trouwens zoals vermeld, RRRobert) eruitgehaald, SB ook.

Toen opstarten, en ineens startte hij weer zonder te blijven hangen bij de voortgangsbalk.

WinXP was wel erg traag, en kreeg Dev LDR errors. WinXP opnieuw geinstalleerd. Toen was ie weer snel en goed. Unreal geinstalleerd en gedraaid, met nieuwe detonator drivers liep ie fantastisch. Toen pc uit, SB erin, boxen eraan, pc aan en ik had weer geluid. Toen SB driverCD geinstalleerd en vervolgens was ie weer trager... het startup muziekje kwam pas 30 seconden, nadat de desktop al helemaal was opgebouwd. Vervolgens wat games geinstalleerd die allemaal Dev LDR 32 errors tot gevolg hadden, maar soms nog wel opstarten en draaiden, al was het dan heel langzaam.

(dit allemaal overigens met factory default settings in de bios-setup)

NA wat speurwerk bleek de dev ldr 32 error vaker problemen te geven, dus vanavond maar de neiuwste windows drivers installeren en kijken hoe ie dan draait.

Nog ff wat antwoorden op jullie vragen:
Termin8or: blauwe schermen: af en toe.
cobratbq: memory dump: nee, krijg ik niet
tachyon: harddisk bootfaillure: hangen in het eerste schermpje (hoe het heet weet ik niet) wat je ziet, dus met het systeemoverzicht, puur kale tekst, waar je del kunt drukken om de bios setup te draaien, daar kreeg ik de melding: master disk boot failure (of iets dereglijks)
Zoals al vermeld, was aan/uit zetten de oplossing, en dan draaide hij in sommige gevallen gewoon weer.
RRRobert: ander OS; als de acties hierboven niet werken, ga ik dat zeker doen

groeten

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54
Heb je al eens scandisk gedraaid? Ik vind dat bootdisk failure nl. wel raar

Verwijderd

Dit lijkt me geen hardware probleem. Het treedt op na het installeren van je SB driver-CD en wat games. Probeer het eens wanneer je de SB uitschakelt...

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Het boot failure kan ook zijn dat hij eerst probeert op te starten van bv. floppy of cd-rom. (default bios settings)

Dan meld deze dat hij er niet van op kan starten en vervolgd dan zijn weg naar de volgende.

Eerst gewoon mobo + proc + geheugen + hdd installeren
XP of andere windows er op.

testen (tijdje dus, en paar keer opnieuw starten en dan weer testen)

Drivers installeren van onderdelen die er dan inzitten. Opnieuw testen. (ook weer tijdje dus)

dan 1 voor 1 de onderdelen installeren en testen en testen. Gewoon geduld nemen.

kan wel twee hele dagen duren dus dat is even spelen, maar ja bijna weekend :)

[progjes]
http://www.voodoofiles.com/2648
http://www.voodoofiles.com/1109
http://www.voodoofiles.com/5170

Ook bios update voor dit bord is misschien handig (in geval nog niet gedaan)

Laatste 'stable' bios 1004B_e

Laatste 'beta' bios 1005e_15

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Hoi,

vrijdagmiddag begonnen met sleutelen..

heb volgende gedaan:

soundcard eruit, netwerkkaart eruit..

opstarten en hij deed het weer.. nog wel erg traag door allerlei devldr foutmeldingen.. opnieuw XP geinstalleerd. Nieuwe SB Live drivers gedownload..

Toen detonator drivers (laatste versie) geinstalleerd, en alles deed het.. snel en foutloos.

Toen dus de SB erin, boxen aangesloten en nieuwe drivers geinstalleerd, ook alles in orde.

Tot slot de netwerkkaart erin, en die gaf een foumelding bij de Plug&Play installatie. Ongeldige versie drivers of zoiets...

Toen de kaart er weer uit, apparaten verwijderd in device manager, en weer opnieuw eringezet, maar nu in ander PCI slot. Toen deed ie wel, gewoon de winxp drivers gebruikt.

Toen het netwerk installeren.. na veel geklooi ook dat in orde gekregen, maar alleen als ik zonealarm had uitgeschakeld. Zelfs met de std instellingen zoals opgegeven door tom werkte het nog niet..

Maar goed, alles ok dus, inmiddels ook weer de biossettings gefinetuned, werkte ook allemaal.

Weet 1 van jullie of ik de biosinstellingen t.a.v. de agp video-kaart beter kan selecteren of op <auto> laten staan.. (denk hierbij aan agp mode (auto, 2x, 4x), en iets van agp speed en nog een derde instelling..)

Nu dus nog het netwerk aan de gang krijgen met zonealarm geinstalled..

Groeten Jeroen en bedankt voor de tips allen...

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

AGP mode zou gewoon moeten ingesteld volgens de mogelijkheid die de AGP-kaart biedt, dus AGP x4 als dit door die kaart wordt ondersteund. Ik vermoed dat dit wel een performanceverbetering kan opleveren aangezien het niet zeker is dat ie bij "auto" ook de hoogste stand kiest.

Verander in ieder geval nooit meer als 1 stap per keer. Je zou dan in principe altijd terug kunnen.

BTW: ben blij dat je tenminste de topic up-to-date houdt door resultaten te melden. Dat willen sommige usertjes nog wel eens vergeten. Suc6

Pagina: 1