Toon posts:

[Debian]Woody kernel vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een werkent debian sys!!!!
't ging niet helemaal zonder problemen maar het is 'up and running' nu enkel nog de 'fine-tuning'....

Ik heb geprobeerd om op de zelfde manier als onder hamm [2.0] gedaan heb, maar dat werkte niet.
het stukje uit een handleiding:
code:
1
2
3
4
5
6
cd /usr/src/linux
make-kpkg clean
make xconfig
make-kpkg  --revision mijkerne.1.0 kernel_image
cd ..
dpkg -i kernel-image-<versie>_mijnkernel.1.0_i386.deb

Ik had de nieuwste stable [volgens mij 2.4.16] gedowned van rsync.kernel.org.
en ipv van /usr/src/linux /pub/download/kernel/linux gebruik tijden 't installeren.[daar had ik hem geextract]

Ik heb woody geinstalleerd van cd-rom en van ftp...[lang leve apt-get] ik heb de 2.2.19-reiserfs kernel gebruikt [al mijn partities zijn reiserfs] Daarmee heb ik een aantal problemen:
ipchains doet 't niet.[incompatible with this kernel]
veel problemen met modules [o.a. snd]

Mijn vragen:
1. Waarom kon ik niet alle opties aanklikken? [b.v. ipv6]
2. Is het handig om er een .deb van te maken?
3. Hoe maak je een backup van je oude kernel? [voor als de nieuwe niet werkt]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 10 december 2001 19:45 schreef compukid het volgende:
1. Waarom kon ik niet alle opties aanklikken? [b.v. ipv6]
Experimental drivers aangezet ? Nee dus :D
2. Is het handig om er een .deb van te maken?
Het houdt het wel zo netjes vind ik zelf, en tis een kleine moeite...
3. Hoe maak je een backup van je oude kernel? [voor als de nieuwe niet werkt]
Dat doet dpkg automatisch voor je, als het goed is, kun je bij Lilo nu ook voor Oldconfig o.i.d. kiezen (Kijk maar in /etc/lilo.conf)..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 19:52 schreef moto-moi het volgende:

Dat doet dpkg automatisch voor je, als het goed is, kun je bij Lilo nu ook voor Oldconfig o.i.d. kiezen (Kijk maar in /etc/lilo.conf)..
daar stonden idd een linux en een linuxOLD....maar werken...nee, dat niet....
't lijkt erop alsof lilo enkel de linux image kan starten.....als ik op TAB drukte gebreurde er weinig....hij zei zelfs niet lilo....
ik was met andere dists gewend dat hij LILO: zei en dan LILO: loading linux... maar nu zegt 't iest als LILO <versie nr>...

volgensmij had 'ie lilo wel gerunt...

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 10 december 2001 19:56 schreef compukid het volgende:
daar stonden idd een linux en een linuxOLD....maar werken...nee, dat niet....
Das vreemd, ik heb het nog niet meegemaakt, dat het _niet_ werkte eigenlijk..
Heb je je vorige kernel ook via deze manier geinstalleerd ?
volgensmij had 'ie lilo wel gerunt...
Da's de laatste stap van dpkg bij het kernelinstalleren inderdaad..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 20:10 schreef moto-moi het volgende:

Das vreemd, ik heb het nog niet meegemaakt, dat het _niet_ werkte eigenlijk..
Heb je je vorige kernel ook via deze manier geinstalleerd ?
Je bedoelt dat de manier die ik beschereven had wel klopt?

ik heb trouwens al een fout gevonden in het door mezelf in elkaar geknutselde kerneltje....geen reiserfs support...en de root paritie was....een reiserfs partitie....

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 10 december 2001 20:42 schreef compukid het volgende:
Je bedoelt dat de manier die ik beschereven had wel klopt?
* moto-moi leest dat meestal voor de zekerheid ff na in /usr/doc/kernel-package/README :)
ik heb trouwens al een fout gevonden in het door mezelf in elkaar geknutselde kerneltje....geen reiserfs support...en de root paritie was....een reiserfs partitie....
Mjah.. Wij zijn prutsers he 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Is het trouwens verstandig om de kernel van kernel.org te downen ipv het van een debian zeurvuur te plukken?

ik heb de kernel.org versie.....

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 10 december 2001 20:52 schreef compukid het volgende:
Is het trouwens verstandig om de kernel van kernel.org te downen ipv het van een debian zeurvuur te plukken?
Dat maakt niets uit qua compileren, Debian wil er nog wel eens extra patches ingooien, en die kunnen wel eens handig zijn..

Verder heb je van kernel.org altijd de laatste kernel, en ben je dus de eerste die hier kan posten met 'Ik draai kernel 2.4.18 al' :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 21:01 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dat maakt niets uit qua compileren, Debian wil er nog wel eens extra patches ingooien, en die kunnen wel eens handig zijn..

Verder heb je van kernel.org altijd de laatste kernel, en ben je dus de eerste die hier kan posten met 'Ik draai kernel 2.4.18 al' :)
maar qua werking ook niet?

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 10 december 2001 21:55 schreef compukid het volgende:
maar qua werking ook niet?
Tsja, sommige patches die Debian erin zet, zullen de werking van je kernel iets aanpassen, al is het maar omdat ze een nieuwe driver voor het een-of-ander erin gooien ofzo, maar in pricipe is kernel-2.4.12 = kernel-2.4.12, of 'ie nu bij Debian, RedHat, of kernel.org vandaan komt..

Goed voorbeeld is bijv. reiserFS, dat zal al een jaar of wat in de kernel die SuSE meeleverde, terwijl het in de 'officiele'-kernel van Linus nog niet te vinden was.. Dat soort verschillen zijn het..

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik een heel eind ben....
tnx moto-moi en alle anderen :P

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Over die kernels: ik down de mijne altijd van kernel.org en bak dan zelf (netjes met make-kpkg uiteraard). Werkt prima.

Met .debs maken werkt heerlijk overigens: als je /vmlinuz en /vmlinuz.old symlinks netjes bestaan (en naar de juiste kernels wijzen) en deze in /etc/lilo.conf staan (of in je grub config), dan install je je zelfgemaakte kerneldeb, en dan wijst /vmlinuz.old netjes naar de kernel die je net had, en /vmlinuz netjes naar de kernel die je net uit de .deb geinstalled hebt.

Verwijderd

Topicstarter
die symlinks [/vmlinuz en /vmlinuz.old] legt 'ie dus zelf?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ja.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 10 december 2001 23:29 schreef deadinspace het volgende:

Met .debs maken werkt heerlijk overigens: als je /vmlinuz en /vmlinuz.old symlinks netjes bestaan (en naar de juiste kernels wijzen) en deze in /etc/lilo.conf staan (of in je grub config), dan install je je zelfgemaakte kerneldeb, en dan wijst /vmlinuz.old netjes naar de kernel die je net had, en /vmlinuz netjes naar de kernel die je net uit de .deb geinstalled hebt.
Dat gebeurt ook als je een gewone kernel installeert hoor :) . Zie /usr/src/linux/arch/i386/boot/install.sh, die roept installkernel aan die dan weer links gaat maken...ik gebruik zelf (vooral uit gewoonte eigenlijk) altijd gewoon de make-opdrachten om een kernel te compileren, zoveel onnodige bestanden zet de kernel gelukkig niet neer en van de meeste weet ik wel waar ze staan als ik een nieuwe kernel installeer.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1