Toon posts:

Netwerk kaar niet herkend onder Smoothwall

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer smoothwall te installeren op een "oudje" en heb hierin een ISA netwerkkaart gebasseerd op iets van Realtek!

Nu herkent Smoothwall deze niet automatisch en zodra is 'm handmatig probeer te installen dan zegt ie bij elke kaart die ik dan selecteer, dat ie de drivers niet kan installen....

Nu is er nog een mogelijkheid behalve selecteren uit een lijst nl: een bepaald nummer voor die kaart invullen...
Maar die weet ik natuurlijk niet.

Dus weet iemand hoe ik de boel verder kan krijgen????

Config:

P1 233 Mhz
32 MB Ram
2 GB HD
video en cd'tje
ISA netwerkkaartje

1 PCI slot over en 4 ISA sloten over

Verwijderd

Topicstarter
niemand een id???

|:(

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 19:43 schreef Dr23CS het volgende:
Ik probeer smoothwall te installeren op een "oudje" en heb hierin een ISA netwerkkaart gebasseerd op iets van Realtek!
Realtek-kaarten worden gewoon herkent, die hebben een RTL8219 (of zoiets) chipset en dat wordt gewoon herkent.
Nu herkent Smoothwall deze niet automatisch en zodra is 'm handmatig probeer te installen dan zegt ie bij elke kaart die ik dan selecteer, dat ie de drivers niet kan installen....
Een vriend van mij had dat probleem ook, met die Realtek-kaartjes. Smoothwall heeft problemen met het herkennen van nieuwe kaarten nadat (!) hij al een kaart heeft herkend. Er zijn dan nog modules in het geheugen geladen en je krijgt bijvoorbeeld een melding dat er al een driver is geladen voor je netwerkkaart. Dit kreeg ik toen hij mijn netwerkkaarten bij mij thuis in de verkeerde volgorde herkende.

De manier waarop wij het opgelost hebben, is Smoothwall herinstalleren. Kost bij Smoothwall gelukkig niet meer dan 5 minuten. :D

Mocht hij de kaart verkeerd hebben herkend (bij ons kwam er verdacht vaak een 3Com Cyclone kaart naar voren die er echt niet in zat |:( ), dan kun je nog handmatig aangeven welke kaart er dan wel in zit.
Je moet dan kiezen uit de lijst en verder niets. Als je echt handmatig installeert, wil hij veel meer info van je hebben (I/O en zo) wat echt niet hoeft. Dus als je eenmaal de lijst met netwerkkaarten voor je hebt, moet je niet de optie manual kiezen.
Nu is er nog een mogelijkheid behalve selecteren uit een lijst nl: een bepaald nummer voor die kaart invullen...
Maar die weet ik natuurlijk niet.

Dus weet iemand hoe ik de boel verder kan krijgen????

Config:

P1 233 Mhz
32 MB Ram
2 GB HD
video en cd'tje
ISA netwerkkaartje

1 PCI slot over en 4 ISA sloten over
Aangezien je maar een netwerkkaart hebt, ga ik er vanuit dat er enkel een GREEN netwerkkaart in zit en de RED-kant gewoon modem of ISDN is. Klopt dat?
<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

Verwijderd

Als het een ISA Realtek kaartje is, is het waarschijnlijk een kaartje met de oudere 8019 chipset. Die wordt standaard niet in Smoothwall ondersteund.
Je kunt 'm handmatig installeren als NE-2000 compatible, dat werkte bij mij tenminste.

Moet je intypen:
ne io=0x300 irq=9

Ne is het type kaart, NE 2000 compatible. io is het IO adres wat je aan de kaart toewijst, je kunt ook 3x320 proberen. irq is het IRQ-adres wat je aan de kaart toewijst, in dit geval 9, maar je kunt ook wat anders proberen bv. 7 of 11. Je kunt deze gegevens waarschijnlijk ook wel in je BIOS of bij je opstartschermen vinden. Als je een kabel oid hebt en je gebruikt een GREEN+RED interface, moet je uitkijken dat de 2 kaarten niet met elkaar conflicteren, maar aan je verhaal te lezen gebruik je enkel een GREEN kaart met een modem/ISDN lijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van alles geprobeerd maar het enige dat smoothwall zeg is dat ie de driver module niet kan laden.....

wat kan ik hier aan doen???

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 22:11 schreef Dr23CS het volgende:
Ik heb van alles geprobeerd maar het enige dat smoothwall zeg is dat ie de driver module niet kan laden.....

wat kan ik hier aan doen???
Andere netwerkkaart proberen???

...Of anders gewoon voor 20 piek een realtek kaartje met 8219 chipset kopen. Zijn nog sneller ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, niet gelukt. Smoothwall zeg trouwens bij alle netwerk kaarten die ik selecteer dat ie de driver module niet kan installeren.

Kan het ook een fout zijn van Smoothwall?

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Ik schop nu een oud topic omhoog, ik heb hetzelfde probleem. Als ik smoothwall via de diskette installeer dan vind de server mijn netwerkkaart, via de cd geeft hij een error "driver could not be found" oid het gaat hier om smoothwall 0.99se