Toon posts:

RAID 0 gaat slomer dan ATA 33...

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, kheb al ong 2 uurtjes met search gezocht, maar ik kon echt nix vinden...kan aan mijn liggen...

anyway, mijn probleem:

Ik heb apart de IBM en RAID 0 Maxtor in SiSoft Sandra 2001TE 5.8.11 getest en bij RAID 0 kwam ik lager op dan op ATA 33 lopende IBM HD? :(

Ik heb mijn hds gewoon in de hpt bios ingesteld --> delete raid || create raid || me 2 maxtors aangeklikt (beide verbonden aan dezelfde "80 kabeltje") en dan een fresh windows xp geinstaleerd en dan testen...

Mijn Raid 0 score van 2 Maxtors was maar 15000! ik heb net dus gelezen dat mensen 40000 halen en sommige zelfs 44000?!?!

kan iemand mij helpen of vertellen wat ik fout heb gedaan?

Systeem:
Abit KT7-Raid
AMD Athlon 900
2x Maxtor 60GB (D740X-6L, 7200rpm)
1x IBM 45GB (DTLA045, 7200rpm) (uitgeschakeld door stroomstekker weg te halen wanneer ik raid ging testen)
320 MB SDRam
LeadTek WinFast GeForce 3 Ti 500
Plextor 12/10/32a Schrijver
Sound Blaster Audigy Player

Drivers/OS:
Windows XP Pro (2600)
Nieuwste KT7-Raid bios
Nieuwste Sound Blaster Audigy Drivers
nVidia Detonator 23.11 Drivers
Via 4 in 1 Drivers 4.35
Via AGP 4.1 Drivers
Nieuwste HighPoint Tech XP Drivers

Verwijderd

Misschien een ander benchmark prog gebruiken?

SiSoft is een kut hd benchmark programma...

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik zelf heb 2 diamond max 60+ in raid 0
Ik haal in XP makkelijk die hoge score.

Maar ik lees dat je de HD's op dezelfde IDE kabel aansluit?
Dat is niet goed want dan moeten ze de bandbreedte van 1 kanaal met 2 delen.

Als je ze goed aan wilt sluiten moet je ze allebei een aparte kabel geven, en de eerste master op primary en de tweede master op secondary maken.

Gaat een stuk sneller denk ik.

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Je kan het best de hd's allebei hun eigen kabel geven; IDE kan maar 1 apparaat per kabel tegelijk aan spreken, je hebt dus weinig snelheidswinst als je ze allebei op dezelfde kabel hebt.
Als je de IBM volledig los wilt hebben is stroom alleen eraf niet voldoende, ook de IDE kabel moet eruit.

Verwijderd

en nou in t nederlands graag.

je hebt een IBM 45GB schijfje, en 2x Maxtor 60GB.

Ten eerste, doe elke schijf van je raid-set op een eigen aansluiting (dus ook aparte kabels!) op de raid-controller.

ten tweede, wat is de block/stripe-size?

2 schijven op een kabel hindert elkaar, en al helemaal als je ze in rid0 draait ( ="tegelijk" ).

Op een ide-kanaal (kabel...) kan maar een apparaat tegelijk actief zijn, wat inhoudt dat van beide schijven in je raidset wordt gelezen, maar wel omstebeurten...

Oftewel je hebt het effect van een enkele harddisk (omstebeurt lezen), of nog langzamer (verplicht van beide schijven moeten lezen, wegens data-spreiding over de beide schijven).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb beide HD's nu dus op een aparte IDE kabel gedaan, en ik haal nu iets hoger (18000) weet iemand hoe dit komt?

:'( :'( :'(

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik wou hier ook net dezelfde post zetten !!! (ga ik nog steeds doen hoor)
Heb 2X maxtor 40GB

Haal met 1HD in raid0 in sisa2000--->27700
2HD raid0 --->33000
En nu de ultieme janker :
2HD raid1 --->25000 :')

Allebei op apparte IDE-kabel op master aangesloten

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mm raid driver goed installeren in windows en goed instelle
en check de bios na als die op een vette slome instelling staat dan schiet het niet op he =)

Tweakers Discord

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke versie van Sandra? Sinds de laatste update (naar versie (2001.5.8.11) is mijn 5400 Maxtor opeens sneller dan een 2*Raid0 7200.
Dus ik denk dat Sandra niet goed wijs is

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm moet mijn windows driver niet het zelfde zijn als mijn bios drivers? (voor highpoint-tech raid controller)

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Op maandag 10 december 2001 18:35 schreef StekEend het volgende:
me 2 maxtors aangeklikt (beide verbonden aan dezelfde "80 kabeltje")
There's your problem.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Op dinsdag 11 december 2001 18:19 schreef StekEend het volgende:
Hmm ik heb beide HD's nu dus op een aparte IDE kabel gedaan, en ik haal nu iets hoger (18000) weet iemand hoe dit komt?

:'( :'( :'(
Ja, dit komt omdat ze nu alle2 op een aparte kabel zitten. :) Dan kan er meer data doorheen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde in Sandra met mn KG7raid - raid 0 met 2 maxtor disks...Sandra zuigt gewoon..want met mn array is niks mis.. ;) ..btw wel aparte kabel per hd gebruikt

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 21:19 schreef Rempage0611 het volgende:

[..]

Ja, dit komt omdat ze nu alle2 op een aparte kabel zitten. :) Dan kan er meer data doorheen.
eeeh :D ik bedoel met "weet iemand hoe dat komt" --> waarom ik nog steeds onder de 20000 haal :D terwijl die andere de 44000 halen... :D

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:21
Doe eerst maar eens de zooi goed installeren.
Dus nu alles op de goede manier is aangesloten, gewoon alles weer vanaf nul installeren.
Draai dan je benchmark nog maar eens, en kijk dan maar een snaar het resultaat hiervan.

Engineering

Verwijderd

ik weet zeker dat het me je raid driver te maken heeft!
download de nieuwste xp driver van de abit site..zet die op diskette en die moet je bij het begin van de installatie van xp installeren! door op f6 te drukken... heb ik ook gedaan en hoppa ineens haal je wel 46000 ofzo.... ik had namelijk exact hetzelfde onder xp...

Abit Kg7-Raid

Verwijderd

Misschien voegt het niet veel toe aan deze discussie, maar ik had precies hetzelfde probleem.

2x IBM 60GXP 40GB (7200rpm) in RAID0 (striping) met MSI K7T Turbo /w onboard Promise Fasttrack lite controller /w ATA100 cables, met iedere HDD op eigen channel (dus eigen kabel). Blocksize "desktop" (standaard/gemiddeld i guess)

OS: Win98SE, WinXP, maakte niet uit. Ik kreeg data lockups (soms even 800ms latency) en verder een trage doorvoersnelheid. SiSoft Sandra kreeg ik al helemaal een belachelijk lage score. Maar in real-life was de schijf ook echt traag, zo traag dat je het heel goed kon merken.

De IBM schijven waren gloednieuw en in goede staat. Nadat ik ontevreden was over de performance heb ik de schijven op normale IDE controller aangesloten, waar ze veel beter/sneller werkten.

Hetzelfde heb ik met 2 andere schijven en een echte Promise Fasttrack 100 TX2 op een geheel andere computer. Ik weet niet waar het aan ligt, maar performance is gewoon bagger te noemen. Jammer, want ik had er veel meer van verwacht.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 22:29 schreef Tupolev het volgende:
Doe eerst maar eens de zooi goed installeren.
Dus nu alles op de goede manier is aangesloten, gewoon alles weer vanaf nul installeren.
Draai dan je benchmark nog maar eens, en kijk dan maar een snaar het resultaat hiervan.
dat heb ik ook gedaan, nadat ik die 2 maxtors apart heb ingesteld, ging ik ff voor de zekerheid ff formateren, schone XP en drivers erop, en benchen...maar kreeg nog steeds lage score :( (trouwens, niet alleen in sandra is me hds sloom)
ik weet zeker dat het me je raid driver te maken heeft!
download de nieuwste xp driver van de abit site..zet die op diskette en die moet je bij het begin van de installatie van xp installeren! door op f6 te drukken... heb ik ook gedaan en hoppa ineens haal je wel 46000 ofzo.... ik had namelijk exact hetzelfde onder xp...
tx, ik hoop dat het gaat werken, maar bedoel je daarmee nieuwste xp driver van die hpt raid controller? (bedoel je dan niet bij highpoint-tech die drivers?

Verwijderd

euhm het was erg moeilijk te vinden op de abit site als je een email adres hebt kan ik het opsturen naar je... is het maar 58 kb dan is jouw probleem opgelost... dat van Chiper kan ik niet zeggen omdat hij een andere raid controller heeft.. waarschijnelijk ook gewoon een driver.....

HPT370/372 Host Adapter Device Driver for Microsoft Windows XP
(staat er in de readme file)

als je namelijk gewoon xp standaart installeert lijkt het alsof die raid driver gewoon goed is onder apperaatbeheer maar met benchmarks kom je er al snel achter dat ie niet sneller is dan een normale hdd soms zelfs trager... (meestal) dus die driver van xp is gewoon niet goed!

Verwijderd

Topicstarter
hey tx :D
me email is princekoekjes@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het heeft jammer genoeg niet veel geholepn :( kdenk dat ik maar ff die KR7a (was tog al van plan) ga kopen en hopen dat ik daar geen problemen mee heb...
kheb trouwens nog op unofficial kt7 FAQ site van paul een unofficial bios update (gewoon die K764 met nieuwere HPT bios) gedownload en nu is mijn HPT bios dus versie 2.0.1019 en in mijn windows ook...

:'( tx voor alle hulp anyway :)

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-03 07:31
In dit artikel staat dat sommige Via chipsets de datadoorvoer van HDDs afknijpen. Op één enkele HDD is dat niet of nauwelijks te merken maar als je RAID wil gaan doen op een mobo met een Via chipset is de bandbreedte blijkbaar niet hoog genoeg om een (echt) voordeel op te leveren. Ik snap trouwens niet dat er niet meer over deze issue gesproken wordt op GoT. In het artikel kan ik overigens nergens terugvinden of ook de nieuwe KT266A (oa Abit KR7A-Raid) chipset leidt onder deze issue.

Verwijderd

het is ook HEEL BELANGRIJK dat je ze allebei op MASTER zet op een aparte kabel... ik had hetzelfde probleem, ook alle 2 op 1 kabel.. toen alle 2 op een aparte kabel maar er stond nog wel 1 hd als slave ingesteld... toen ging het al wat sneller.. toen allebei master... en nu is het retesnel!!

76 mb /s :D

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem hierzo.
Ik had er al een iets over gepost maar niet echt reacties op gekregen. Ik heb hier een KT7-Raid met 4x 40 GB maxtors 7200 rpm. Die presteren nou ook met zn 4en net zo 'slecht' als dat 1 schijf zou doen (nog minder zelfs). Een tijd terug heb ik in windows 98 en windows 2000 met 2 schijven Raid0 gedraait zonder problemen met een 36000 score in Sisoft, daar zou ik nu toch zeker ook wel overheen moeten komen maar het is en blijft rond de 15000 :(
Ik denk dat ik het morgen maar eens ga proberen met een schone installie en met de F6 functie gelijk vanaf het begin die nieuwste driver erop zetten, misschien dat dat in XP niet goed gaat als je die driver update...

Update:
Ik heb dus daarnet Windows XP opnieuw geinstalleerd (na natuurlijk een Ghost van mn normale install te maken >:)) en dan met F6 tijdens de installatie gelijk de nieuwste driver gebruikt. echter zonder enig resultaat...
Ik snap er geen hout meer van, onder win98 en win 2000 is mn Raid array altijd snel geweest, onafhankelijk van welke bios en welke driver ik gebruikte (dat scheelt misschien hoogstens 500 punten in de sisoft hd bench) en in XP werkt het met geen enkele bios en/of driver goed... Ik heb de moed een beetje opgegeven en wacht op een een driver waarbij het misschien ooit nog eens verholpen is :(
Is er trouwens uberhaupt wel iemand die het Goed en snel heeft draaien onder XP met een hpt 370 controller en maxtor HD's ?
Pagina: 1