Toon posts:

[sendmail] queue probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
configuratie is de volgende:

1 interne exchange server
1 linux router/firewall met internet connectie en met sendmail die alle incoming mail forward naar de exchange server (smarthost)
1 linux server met caching DNS en nog enkele andere niet-relevante services

Dit werkte allemaal goed maar dan is er een powerfailure geweest.
Hierdoor was de router/firewall het snelste geboot en had het sendmail process geen DNS server beschikbaar om de smarthost naar waar hij moest forwarden op te zoeken.

Dit heeft zo van vrijdag 14h tot maandag 14h staan draaien en heeft een sendmail queue veroorzaakt van +300 items

als ik nu sendmail -q -v invoke krijg ik telkens
Deferred: Name server: exch01: host name lookup failure

Kan ik nu via een commando het processen van deze queue resetten zodat hij voor "exch01" terug een name look-up gaat doen en deze dan gaat deliverren aan de exchange server ??

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Kan ik nu via een commando het processen van deze queue resetten zodat hij voor "exch01" terug een name look-up gaat doen en deze dan gaat deliverren aan de exchange server ??
sendmail -qf

sendmail herstarten is ook een optie, maar dat hangt van je config af.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sendmail al meerdere malen herstart

sendmail -qf geeft Invalid time unit `f'

en volgens de sendmail manpages is -f:
Sets the name of the ``from'' person
Dat is niet echt wat ik moet hebben. Aangezien het hier om incoming mail gaat is het wel belangrijk dat die from fields van die mails ongewijzigd blijven.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Zet de hostnaam van de exchange server even tijdelijk in de /etc/hosts.

Daarna flush je de sendmail que.

Verwijderd

Topicstarter
de exchange server staat al in de /etc/hosts in geval van de volgende power failure

en flushen ??

sendmail -q -v blijft dezelfde error geven:
Deferred: Name server: exch01: host name lookup failure

nslookup werkt zonder probleem en ping ook

Verwijderd

Topicstarter
oke na wat proberen light het dus aan de DNS-lookups van sendmail
als ik het smarthost adres aanpas in /etc/sendmail.cf veranderen ook de error messages mee

maar waarom kan sendmail dan geen dnslookup doen terwijl een ping of een nslookup wel werkt ??

• igmar

igmar

ISO20022

oke na wat proberen light het dus aan de DNS-lookups van sendmail
als ik het smarthost adres aanpas in /etc/sendmail.cf veranderen ook de error messages mee

maar waarom kan sendmail dan geen dnslookup doen terwijl een ping of een nslookup wel werkt ??
Laat me raden : je gebruikt geen volledige hostname als smarthub ? De reden dat ping / nslookup wel werkt is vanwege de search regel in je resolv.conf

Hostname in /etc/hosts en FQDN's gebruiken.

• igmar

igmar

ISO20022

ik heb sendmail al meerdere malen herstart

sendmail -qf geeft Invalid time unit `f'

en volgens de sendmail manpages is -f:
Sets the name of the ``from'' person
Dat is niet echt wat ik moet hebben. Aangezien het hier om incoming mail gaat is het wel belangrijk dat die from fields van die mails ongewijzigd blijven.
Dan heb je een oudere versie. -qf is hier queue zonder fork. Je moet het iig in de -q optie zoeken. Nog beter is gewoon je smart hub fixen in je sendmail.cf :)
Pagina: 1