Toon posts:

qbasic, opdracht voor wiskunde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een klein probleempje, ik moet voor wiskunde iets in qbasic programmeren, gedeeltelijk lukt het wel, maar gedeeltelijk niet.
Ik moet een soort kunstwerk programmeren, het is een kunstwerk oorspronkelijk van Ellsworth Kelly (de 'Seine'), in dit kunstwerk zit een bepaalde structuur, het is horizontaal in kolommen verdeeld(kolommen voor waarden van x, dus kolommen lopen zelf verticaal), in de eerste kolom komt 1 blokje op een random y-hoogte, in de 2e kolom 2 blokjes, 3e kolom 3 etc, totdat de kolom volledig gevuld is, daarna moet hij echter weer aflopen.
Dit is wat ik tot nu toe heb:

CLS
SCREEN 9
WINDOW (-2, -2)-(6, 6)
randomize timer
for x = 0 to 4
for q = 1 to (x + 1)
T = x + 1
y = INT(RND * 5)
LINE (x, y)-((x+1), (y+1)), T, BF
next q
next x
end

Dit is natuurlijk nog heel erg simpel, en in deze code zit dus het probleem dat hij als hij een vlakje heeft ingekleurd, daarna weer random een y-hoogte kiest, en dus weer over het eerst-gekleurde vlakje heen kan kleuren, dat moet ik dus zien te voorkomen. De y-waarden van eerder gekleurde vlakjes moeten worden uitgeschakeld, dat lukt me alleen niet, helaas |:(
Weet iemand wat ik ermee moet doen??
Alvast bedankt...

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17

markvt

Peppi Cola

Voor wiskunde proggen in basic, heb je er dan geen handleiding bij gekregen ?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

gebruikte y-waardes bijhouden in een array ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
nope...helaas niet...zelf kan ik (zoals je ziet) een heel klein beetje programmeren in basic, maar dit lukte nog niet echt....dus als iemand zou kunnen helpen, graag :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik dacht ook al met een array, maar zou je een beetje kunnen uitleggen hoe ik dat het beste kan doen ? Want mij lukte dat niet...

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Ehh, telkens je een y-waarde gebruikt zet je het overeenkomstige element van je array op '1'.
Je zet je randombepaling in een lus tot je een goede y-waarde hebt,
d.w.z. een element uit je array dat nog op '0' staat.
Voor de code zelf moet je's zoeken op google ofzo. Info zat. :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 15:23

FCA

array aanmaken voor alle blokjes van het scherm, die dan vullen met 0-en, dan door rnd er 1-en in plaatsen, telkens met een if-constructie kijken of eral iets in staat, en dan het scherm vullen met de matrix.

Niet echt elegant, of efficiënt ofzo, maar het werkt, lijkt mij....

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
de code is dus juist waar ik naar op zoek ben, maar kon het niet vinden, ook niet op google, dat ligt misschien aan mij, toch bedankt voor jullie reacties...mocht je toevallig de code weten of ergens tegen komen, dan wil ik hem graag hebben, of als je nog meer tips hebt, graag, want het lukt me echt nog niet :?

Verwijderd

^^^BUMP^^^^

Verwijderd

code "zoek" je niet, code schrijf je

tevens is het trappen tegen je topic binnen 24 uur *ERG* onbeleefd

[edit]
zie net dat 't niet eens je eigen topic is, waar was die bump ingodsnaam goed voor!?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 10 december 2001 21:55 schreef Squeak het volgende:
^^^BUMP^^^^
Wat schiet jij met zo'n bump op :?

Verwijderd

zit met hetzelfde probleem. Maargoed, for the record.

Hallo ik ben squeak en zit met hetzelfde probleem !!!

;)

[edit]sorry van het bumpen, maar kan het niet uitstaan dat we er niet uitkomen[edit]

• markvt
  • Laatst online: 17:17

markvt

Peppi Cola

www.programmersheaven.com

basic is way back for me

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het, was een vriend van me, die probeerde lollig te doen...
over programmeren of zoeken.....dat programmeren lukte me verder dus niet echt, daarom vroeg ik hier om hulp...

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op maandag 10 december 2001 21:57 schreef ACM het volgende:

[..]

Wat schiet jij met zo'n bump op :?
Zelfde opdracht :? :P

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 21:59 schreef Squeak het volgende:
Hallo ik ben squeak en zit met hetzelfde probleem !!!
En ook jij maakt het maar lekker zelf, er is al een goede oplossing aangedragen je hoeft 'm alleen maar te programeren. Als je iets niet snapt ofzo, kom maar met vragen, maar wij maken *NIET* jouw huiswerk.

Verwijderd

Topicstarter
in ieder geval bedankt voor de hulp, ik vroeg ook niet om de code, maar gewoon om een steuntje in de rug, is namelijk ook wel de bedoeling dat ik het zelf maak!
Maar goed, toch bedankt

Verwijderd

ok, weet genoeg. Maar bedankt, als ik iets terug kan doen weet je me te vinden.
Pagina: 1