Toon posts:

SNMP-traps versturen vanuit batch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op een site met ca 35 NT4.0 servers. Het merendeel wordt gebackup-ed met NT Backup. (scriptje wordt met de scheduler (AT) uitgevoerd).

Ik heb laatst alle servers uitgerust met Compaq Insight Management Agents en SNMP-geconfigureerd. Insight Manager aangezwengeld en alerting geconfigureerd. Werkt als een zonnetje!!!!

De bakken die ArcServe draaien sturen ook netjes traps naar de CIM (Compaq Insight Manager). Cisco routers en switches sturen alles wat interessant is.

MAAR.....

om alles netjes en standaard te krijgen, zou het zo fijn zijn als de ntbackup-jobs een snmp-pakketje naar de CIM zouden schieten als ze klaar zijn met backuppen.

Ik heb uit de resource-kit (NT4.0) al snmputil.exe en zijn vriendjes geprobeerd, maar daar heb ik verder geen documentatie van. Bovendien weet ik niet of ntbackup een errorlevel afgeeft die je kan afvangen in een script/batch.

Heeft er iemand ervaring mee, zodat ik niet het wiel uit hoef te vinden????

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als het goed is, plaatst 'ie wel een melding bij begine en einde van de backupjob in de eventvwr. Misschien heb je daar iets aan :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Op zich geen gek idee, maar dan zou je event's moeten monitoren en filteren, met een pakket wat SNMP-traps stuurt.

Misschien is dat wel te vinden.....

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmz... zorg dat je de eventvwr kunt uitlezen.
Je weet hoe laat de eerste melding dient te komen (op tijdstip van start job vanuit (Win)AT) dus daar kun je mee beginnen met uitlezen.

Vervolgens is het zoeken naar een eerstvolgend event met dezelfde type code.

Dus of je gaat op zoek naar software die het voor je uitleest, of je begnt zelf te proggelen om de eventvwr uit te lezen (met een export mnaar ASCII kom je al heel ver IMHO).

Verwijderd

Topicstarter
Grmbl....

Eventlog is geen plain-ASCII, dus zelf iets in elkaar knutselen wordt lastig. NTBackup helpfiles zeggen helemaal niets over errorlevels. MS Knowledgebase volgens mij ook niet.

Kan wel logfile genereren, maar ik hou het probleem dat dan vanaf command-line een SNMP trap moet kunnen sturen. En daar heb ik alleen wat aan als ik iets bouw wat uit de logfile gaat bepalen of de backup wel/niet goed verlopen is |:(

Een tool heb ik nog niet kunnen vinden. En de kans dat ik de tijd heb om dit voor 2007 in elkaar te knutselen is ook wel miniem. Geloof niet dat dit helemaal goed gaat :'(

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kun je hier iets mee ? http://www.adapower.com/os/nt_elog.html
From your application you can use RegisterEventSource and ReportEvent functions to actually log messages to the event log service. The name specified as a parameter to RegisterEventSource must match the name of the key in the registry (here ):
Of deze ... http://www.urec.cnrs.fr/securite/outils/nt/Produits/DumpEvt/Readme.txt
Somarsoft DumpEvt is a Windows NT program to dump the eventlog in a format
suitable for importing into a database. Similar to DUMPEL utility in the NT
resource kit, but fixes various defects of that program that make the output
unsuitable for importing into databases such as Access or SQL server.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 19:20 schreef Koffie het volgende:
Kun je hier iets mee ? http://www.adapower.com/os/nt_elog.html
Beetje overmoedig Visual Studio ge-installeerd, dikke boeken uit de kast gehaald. Conclusie: zelfs een messagebox met hello world werkt bij mij niet :) Geloof niet dat dit gaat werken.....

Gooi der maar een slotje op; ik schrijf wel een procedure voor een helpdesker, ipv een compleet programma :p

[/quote]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:+ De vraag is wat makkelijker is ... op de computer taal coden, of een helpdesk medewerker iets leren ;)

Laat 'm maar lekker doodbloeden, een slotje vindt ik overdreven.
suc6 iig

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 december 2001 14:02 schreef Koffie het volgende:
:+ De vraag is wat makkelijker is ... op de computer taal coden, of een helpdesk medewerker iets leren ;)
Zijn er nog coders in de zaal????????????? :)

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 14:02 schreef Koffie het volgende:
Ik zou em dan wel in stripvorm doen, anders moet je em 20x vertalen.. is ook niet fijn ;)
Pagina: 1