Mail-alias: Hoe zit dat met dataverkeer?

Pagina: 1
Acties:

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-04 07:48

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Als ik een hele partij mail-aliassen aanmaak op m'n server, en die mensen krijgen een heleboel mail (echt van die grote mailtjes, je kent ze wel), gaat al deze data dan bij mij door de server?

Dus: Als iemand een mailtje van 700 KB ontvangt op gebruiker@domeinnaam.nl, en die wordt geforward naar kees@thuisadres.nl (op een andere server, buiten ons netwerk), is dat dataverkeer (700 KB) dan ook voor mij?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Ja, 2 x zelfs :)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 06:49
Dit heb ik ook, alleen heb ik grote emailtjes geblocked...
Max. 600KB per emailtje, vind ik toch wel groot genoeg...

Ik weet niet wat jij draait, maar met MDaemon kun je dit instellen... Zodra tijdens een SMTP sessie het emailtje over de 600KB gaat dan kapt ie de connectie...

Pvouput live

Verwijderd

Dit heb ik ook, alleen heb ik grote emailtjes geblocked...
Max. 600KB per emailtje, vind ik toch wel groot genoeg...

Ik weet niet wat jij draait, maar met MDaemon kun je dit instellen... Zodra tijdens een SMTP sessie het emailtje over de 600KB gaat dan kapt ie de connectie...
Dat klinkt een beetje onhandig. Bericht van persoon A wordt ontvangen op server B, alias op server B probeert mailtje klakkeloos te versturen naar adres/server C.
Oeps... >600kb.... en stopt?

Klinkt handiger om eerst te kijken naar de grootte v/h mailtje voordat je elke keer 600Kb bandbreedte "gaat proberen". (no flame intended, btw)

Volgens mij kun je zowel Exchange als Groupwise kun je zo configureren dat er een limiet voor aliassen geldt.
Het enige probleem is dat de afzender een melding krijgt dat het bericht te groot is, terwijl het op de normale account wel ontvangen is |:(

Waarschijnlijk kun je dit wel afvangen.... (beetje afhankelijk van welk platform/software)

edit:
typo's

Verwijderd

wij (skef en ik) maken gewoon gebruik van sendmail d8 ik om mail te versturen op die server. kan je daar ook inkomende mail scannen op grootte?

• HGM
  • Niet online

HGM

Op maandag 10 december 2001 18:57 schreef aarninkron het volgende:
kan je daar ook inkomende mail scannen op grootte?
ja, mail voor boven x aantal bytes kan je weigeren.

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 19:12 schreef HGM het volgende:

[..]

ja, mail voor boven x aantal bytes kan je weigeren.
das leuk, maar er draaien meerdere domeinen op deze server, en er hoeft maar voor 1 domein gekeken te worden of de mail groter is dan bv 500kb, kan dat ook?

• Krypt
Op maandag 10 december 2001 16:21 schreef KayCee het volgende:

[..]

Dat klinkt een beetje onhandig. Bericht van persoon A wordt ontvangen op server B, alias op server B probeert mailtje klakkeloos te versturen naar adres/server C.
Oeps... >600kb.... en stopt?

Klinkt handiger om eerst te kijken naar de grootte v/h mailtje voordat je elke keer 600Kb bandbreedte "gaat proberen". (no flame intended, btw)
Nee, het is iets anders..

Persoon A typt een mailtje naar Persoon B..
Computer van persoon A maakt connectie naar SMTP server van ISP, via de MX record van het targetdomain komt ie binnen op mijn SMTP (incoming) server... als het emailtje langer is dan 600KB dan wordt de connectie verbroken met een error melding..

Mailtje komt niet aan bij persoon B, en persoon A krijgt van de SMTP server van zijn ISP de melding dat het mailtje rejected is omdat ie te groot is...

Hetzelfde gebeurt als ik een email stuur naar een niet bestaand username op het tagetdomain, dan komt er te staan User unknown... nu komt er iets anders te staan...

(PS. 600KB incoming vind ik niet erg; is zo binnen met kabel, maar >600KB eruit duwen met 16KB/s vind ik iets te gortig)

Pvouput live

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En de lol is dat niet alle servers msg-size ondersteunen.

Die beginnen je dan vrolijk een mailtje van 30MB te sturen. Zodra het binnen is gaat je server die 30MB weer vrolijk bouncen met de melding dat het te groot is.

Stel dus iig ook de maximale lengte van de error-msg's in.

Verwijderd

Lijkt me een beetje zottig om zoiets te bouwen om dataverkeer te besparen.

Voordat zo'n NoNo door heeft dat het aan de grote van z'n berichten lig heeft ie hem al 10x verstuurd dus heb je 10 x die 600Kb binnen gehad ipv 1 x 750Kb.

Verwijderd

Persoon A typt een mailtje naar Persoon B..
Computer van persoon A maakt connectie naar SMTP server van ISP, via de MX record van het targetdomain komt ie binnen op mijn SMTP (incoming) server... als het emailtje langer is dan 600KB dan wordt de connectie verbroken met een error melding..
Dat is inderdaad wat anders ja... Ik vroeg me al af hoe je het voor elkaar berichtgrootte te monitoren en op basis daarvan het versturen af te gaan breken. :?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het smtp protocol heeft wel opdrachten voor het onderhandelen over de max-msg-size.

Alleen lang niet alle mail-servers gebruiken deze opdrachten ook. Net als met andere half geimplementeerde standaarden schiet je hier dus ook niets mee op.

• Krypt
Op woensdag 12 december 2001 02:06 schreef little_soundman het volgende:
Het smtp protocol heeft wel opdrachten voor het onderhandelen over de max-msg-size.

Alleen lang niet alle mail-servers gebruiken deze opdrachten ook. Net als met andere half geimplementeerde standaarden schiet je hier dus ook niets mee op.
Klopt, maar mijn SMTP server killed de verbinding gewoon als er geen max-msg-size is gewesst en toch gaat zenden...

Pvouput live

Pagina: 1