Op dinsdag 11 december 2001 14:14 schreef Musty het volgende:
Triest hé, dit is nou een ernstige vraag om advies en er komt amper reactie.
Alleen op benchmarkscores, temperaturen en andere dingen die er weinig om doen krijg je hier enige reply.
Nou ja, da's mijn mening & ook m'n ervaring.
Anders ga je even niet reageren of zo.
Afgezien van de 16Mbit SDRAM chips hebben alle andere chips (64Mbit en up) 4 banken. De banken kun je het beste zien als afzonderlijke geheugenchips binnen een SDRAM chip, waarbij ze natuurlijk allemaal wel de externe aansluitingen naar het DIMM pcb delen. Met bank-interleaving aan is het mogelijk een bank te adresseren terwijl een andere bank gegevens levert of schrijft. Dit heeft alleen voordeel bij het transporteren van grotere datablokken. 4-way is dus ook gewoon mogelijk met één module.
Wat betreft de andere twee, dat weet ik niet; die BIOS'en van tegenwoordig krijgen steeds meer verschillende opties, waarmee bijna alle instellingen voor een DIMM aan zijn te passen. Dat laatste is iets wat de SPD moet doen, en er te veel mee spelen zal in de meeste gevallen alleen maar vertraging en ellende bezorgen, of je moet precies weten waar je mee bezig bent. Burst len zou ik bijna als burst length zien (wat voor parameters kun je daar instellen?) en 4k/8k enable zal wellicht iets met de pagesize te maken hebben (8K alleen gebruiken als je grote SDRAM chips hebt), maar zeker weten doe ik het niet.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.