'Vlieghoogte' en 'verhouding stof' --> wat is dat?

Pagina: 1
Acties:

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 15:41
Ik heb een vraag over school in verband met de HD.
Wat de termen "vlieghoogte :? " en "verhouding stof :? " betekenen.

Alvast Bedankt!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb deze termen van m'n leven niet gehoord in één zin met het woord Harde Schijf.

Ik verwacht enkele lollige opmerkingen over vliegtuigen zometeen (had ik ook wel willen maken ;))

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Je lees/schrijfkoppen vliegen boven je platters (en raken ze dus niet). Daarmee ontstaat dus een "vlieghoogte". Omdat die koppen vliegen kan er dus stof tussen kop en platter raken als de dikte daarvan groter is dan je vlieghoogte hoog is.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 10 december 2001 15:19 schreef Dirk_Hendrik wat
Maar HDD's worden toch in stofvrije ruimtes in elkaar gezet, omdat stofjes funest voor HDD's zijn?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 15:45 had Varienaja ook wat te zeggen:
Maar HDD's worden toch in stofvrije ruimtes in elkaar gezet, omdat stofjes funest voor HDD's zijn?
Dat is inderdaad waar... maar:
Hoe stofvrij is stofvrij. Als je de vlieghoogte en datadichtheid van een hedendaagse schijf zou gebruiken in combinatie met een behuizing van 5 jaar geleden krijg je enorm gedonder met zaken als aluminiumoxide. Dit is de reden dat de z.g.n. baseplate (waar je motor en actuator opzitten) tegenwoordig bij de meeste fabrikanten opeens zwart (gecoat) is.
Verder kunnen er bij een kleine schok al headslaps optreden die deeltjes losmaken uit je parking zone (brackets brr) wederom op te vatten als stof.