Internet delen met 3 pc's

Pagina: 1
Acties:

• Tiwaz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2025
Op dit moment heb ik een internetaansluiting (@home) gedeeld met mijn huisgenoot (ICS, Windows XP). Werkt prima. Nu wil mijn tweede huisgenoot ook graag internetten via deze aansluiting. Om dit voor elkaar te krijgen zou ik in mijn pc een derde netwerkkaart willen plaatsen om zo met behulp van ICS het internet met z'n drieën te delen.
Dus:

Kabelmodem
|
PC 1 --- PC 2
|
PC 3

Is dit mogelijk?

Verwijderd

waarom niet ?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat kan ja, echter hebben ze daar ook hubs voor uitgevonden.
2 NICs in je PC. 1 NIC voor je Kabel modem, de andere naar je hub.
V4ervolgens elke client PC ook een NIC die naar een hub gaat.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 16:59

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Makkelijker is (ook met het oog op latere uitbreiding) een HUBje te kopen.

Je krijgt dan:
code:
1
2
3
4
5
@Home---PC1
       |
   PC4--HUB--PC2
       |
      PC3

Een hubje hoeft niet veel meer te kosten, een simpele 5-poorts 10 mbit hub is al voldoende.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Of
code:
1
2
3
4
5
6
7
         @Home  PC4
          \    | 
           \   |  
    PC1  ---- SWITCH --- PC2
             |
             |
            PC3

En dan alleen 1 PC laten inbellen en met Wingate/SyGate/Winroute je verbinding delen voor de andere 3. Heb je maar 1 netwerkkaart nodig :).
Heb ik ook gedaan, werkt tof. Lekker downloaden met 64kb (max ADSL) en met 7Mb/s bestanden overzetten op het Netwerk.

100Mbit Linkpro switch fl 199,-

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 16:59

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op maandag 10 december 2001 14:16 schreef Darkvater een stukje..
Klopt, werkt inderdaad prima met ADSL, maar met @home is het af te raden.. Ik heb het ook geprobeerd. Had last van IP-conflicten, en ben gebeld door @home :) Op deze manier kan @home volgens mij zien dat je meerdere pc's op de verbinding hebt aangesloten en dat is niet toegestaan.

Verwijderd

Je kunt volgens mij idd beter voor de switch gaan, heb je alleen n hubbie nodig en n zeer ouwe pc (468 met paar Mb HD en 32 Mb RAM is genoeg). Daar ff n linux switch op loade. Ik gebruik daarvoor Smootwall, gratis en prima draaiende Linux code, www.smoothwall.org

Ik kan nu met 4 pc's (meer zijn dr hier niet) via mn @home op internet.

En ik heb geen aanvaringen met @home gehad of IP conflicte, die switch PC in de meterkast belt in onder t @home IP en stuurt dan door naar de vraag-PC onder diens IP en andersom, zet hij IP's van vraag PC om in zijn IP.

Zal dus waarschijnlijk aan de software liggen.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Je kunt het ook zo doen:

kabelmodem
|
hub
/ | \
pc1 pc2 pc3

Dit werkt ook goed, maar je moet wel extra ip-adressen aanvragen bij @home (is op het moment gratis) en een goede firewall op elke pc zetten

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 14:06 schreef Tiwaz het volgende:
Op dit moment heb ik een internetaansluiting (@home) gedeeld met mijn huisgenoot (ICS, Windows XP). Werkt prima. Nu wil mijn tweede huisgenoot ook graag internetten via deze aansluiting. Om dit voor elkaar te krijgen zou ik in mijn pc een derde netwerkkaart willen plaatsen om zo met behulp van ICS het internet met z'n drieën te delen.
Dus:

Kabelmodem
|
PC 1 --- PC 2
|
PC 3

Is dit mogelijk?
dit is wel mogelijk ik weet alleen niet of dit mogelijk is met ics... zou je ff moeten testen. maar als je een netwerkkaart moet kopen is een hub goedkoper dan een netwerkkaart (en als dat niet zo is... snel naar een andere winkel :) )... dan je pc met ics wel behouden en de 2de nic naar hub zoals hierboven al ergens is aangegeven (niet www-hub-pc's, want inderdaad je provider kan dan zien dat je meerdere pc's gebruikt)

• whizzkey
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11-2022

whizzkey

Yep

Als je toch een ouwe pc over hebt, probeer dan Freesco uit. Het enige wat je nodig hebt, is een 386-computer (of meer), met 8 Mb geheugen en een floppy-drive. Ik heb freesco nu sinds een week draaien en het werkt perfect. 1 keer installeren, starten en nooit meer aankomen.

Jep

Verwijderd

Freesco zou ik dus niet gebruiken,
die had ik draaien voordat ik er Smoothwall op zette. Met freesco haalde ik maar max. 10kbps uit mn kabel en das niet bepaald veel. Met Smoothwall haal ik mn maximale bandbreedte bijna constant.
Installatie van Smoothwall is wel ietsie moeilijker, maar als je n beetje ervaring hebt goed te doen en er is een goede help-file op de site.

Je moet namelijk een bootable CD maken met de install file en dan installeren. Op zich geen probleem, gewoon ff beeldkanon van PC2 pakken, aansluiten, letterkast en muis eraan en tis zo gepiept. (misschien ook n CD-speler aansluiten ff).
Na installatie beetje instellen en de hele mikmak eraf en dan de meterkast in met dat ding. De rest van de instellingen kun je maken vanaf ELKE PC met internet of binnen je netwerk, mooi toch :)

En als je besluit dat ding in de meterkast aan n deur te hangen ofzo, zorg dan voor beregoeie installatie want t gaat trillen en kabaal maken als n gek (tenminste, die ouwe 486 van mij)

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op maandag 10 december 2001 16:31 schreef Antrax het volgende:
Freesco zou ik dus niet gebruiken,
die had ik draaien voordat ik er Smoothwall op zette. Met freesco haalde ik maar max. 10kbps uit mn kabel en das niet bepaald veel. Met Smoothwall haal ik mn maximale bandbreedte bijna constant.
Installatie van Smoothwall is wel ietsie moeilijker, maar als je n beetje ervaring hebt goed te doen en er is een goede help-file op de site.

Je moet namelijk een bootable CD maken met de install file en dan installeren. Op zich geen probleem, gewoon ff beeldkanon van PC2 pakken, aansluiten, letterkast en muis eraan en tis zo gepiept. (misschien ook n CD-speler aansluiten ff).
Na installatie beetje instellen en de hele mikmak eraf en dan de meterkast in met dat ding. De rest van de instellingen kun je maken vanaf ELKE PC met internet of binnen je netwerk, mooi toch :)

En als je besluit dat ding in de meterkast aan n deur te hangen ofzo, zorg dan voor beregoeie installatie want t gaat trillen en kabaal maken als n gek (tenminste, die ouwe 486 van mij)
ik gebruik nog wel FreeSCO en het loopt perfect, draait 200kbyte dus dat zit wel snor met chello dacht ik zo, en het voordeel van FreeSCO is dat je geen HDD nodig hebt, en dat scheelt geluid, dan pak je de voedingfan die zet je op 5V en dan heb je een heel stil servertje (moet er 2 meter vandaan slapen dus moet wel stil zijn :Z)

Verwijderd

Waarom kies je niet voor een router werkt zeergoed pak je gewoon de vigor2200E perfect ding en niet duur beter als een pc aan hebben staan als er iemand wil internetten >:)
Pagina: 1