Toon posts:

advies voor server (p120)

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een tijdje freesco gedraaid op aparte server en nu draai ik even winroute op deze computer maar wil weer een aparte server maken

ik heb nu namelijk een grotere HD 10 gig ter beschikking en het volgende is wat ik wil :

IRC - met fileserver
FTP
HTTP
SQL
DHCP
PROXY

het moet makkelijk te administraten zijn (remote)
vooral port forwardings

iemand ideen ?!

ik heb hier windows NT 4 server liggen (officieel jaja :))

en linux mandrake, en win2000

win2000 zal op die computer niet werken maar ik denk dat ik linux wil gaan gebruiken....

heeft iemand nog ideeen welke distro het beste is voor wat ik wil ? en of mandrake goed genoeg is ?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat wil je nu precies ??
Dat *wij* tegen elkaar gaan lopen brullen welke distro *jij* moet gebruiken :?

Verder staatie in het verkeerde forum, ik verplaats 'm naar [forum=23] , daar moeten ze maar ff kijken of het een gewenst draadje is ...

Move > [forym=NOS]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
waarom non windows...........

het gaat toch over een server computer

kan toch ook windows nt op

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Debian is redelijk simpel te installeren. Heb in 2 dagen een install gedaan met alle benodigde troep eraan (moest zelf dingen compileren)
BTW: Dat gaat draaien op een P75 met 32 of 48MB en een 850MB harddisk.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24
Smoothwall of Clarck Connect, weet niet of dar wel ALLES in zit, maar het meete wel!

• Apache
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

zijn deze topics eigenlijk nog niet genoeg voorbijgekomen?

iig zou ik er geen NT opzetten maar debian (persoonlijke smaak + voordelen die al 100talx genoemd zijn op dit forum)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Neem een distro die je makkelijk kunt installeren. De bekendste namen zijn dan RedHat, Mandrake en SuSE. Daar zitten de servers die je wilt draaien al wel bij. Ook is er een mogelijkheid om met bijvoorbeeld webmin je bak eenvoudig (remote) te beheren. In http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/1#1 vind je meer info.
Een server die die services allemaal moet draaien en beschikbaar stellen aan de buitenwereld dient wel goed te worden geconfigureerd ivm beveiliging. Anders is je bak zo overgenomen door een cracker.
FTP - ProFTP
HTTP - Apache
SQL - mySQL of PostgresSQL
DHCP - dhcp
Proxy - Squid.
Deze pakketten zijn bij de meeste goede distro's aanwezig op cd. Vooral als je een dergelijke hoeveelheid risicovolle services wilt draaien is NT 4 nou niet bepaald bekend om veiligheid en stabiliteit.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:24
Als je die services op een NT bak zet, zit je met een slome machine al dik in de problemen helaas :(

* _JGC_ kan het weten, heeft ook NT4 gehad. Nix mis mee, maar Debian draait beter.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Voor welke distro vragen: lees de FAQ alsjeblieft :)
Daar staat wat globale info om je te helpen bij je keuze. Is dat niet voldoende, dan staat er ook nog een linkje naar een 'welke distro moet ik nemen' topic, daarin staat ook nog voldoende om je te helpen bij je keuze. Mocht ook dat niet genoeg zijn, dan kan je in datzelfde draadje je vraag stellen. Succes :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.