Toon posts:

promise ultra 100 controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc met redhat 7.1. dit staat geinstalleerd op een 20 gb hd. nu herkend het bios van de pc de 20 gb hd niet en kan ik dus maar maximaal 8 gb gebruiken. ik heb daarom een promise ultra 100 controller gehaald zodat de hd compleet herkend wordt onder linux.

het probleem is nu dat ik de hd dus op de controller wil aansluiten en dan wil booten. maar dit wil dus niet. waarschijnlijk omdat rh 72 zoekt naar de hda. is er een mogelijkheid om die hd op de controller hda te worden, of moet ik alles opnieuw installeren op de hde??

in het bios heb ik de primary en secondary controllers al uitgezet, maar dit had geen effect. de geinstalde rh wil nog steeds niet booten.

ik krijg de lilo wel, de opties ook, maar als ik dan zeg dat ie linux moet starten, dan krijg ik een kernel panic : root = foutmelding

ik hoor het wel

Verwijderd

Tja, dat ken ik....

aanpak:

1. Zet HD op onbaord IDE controller
2. Boot, ookal heb je maar 8 GB
3. verander /etc/lilo.conf
- zet daarin so ie so in het begin lba32
- en boot=/dev/hde
- en root=/dev/hde onder je linux kernel image

dan:

lilo

suc6

jelle

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

Moet je niet in je bios aangeven dat SCSI je eerste boot device is? Zo heb ik het ook gedaan. Hoef je de onboard ide niet eens uit te zetten.

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gedaan wat je zei, maar ik krijg nog steeds kernel panic's

maar als ik weer op de normale manier opstart, dan gaat het wel goed, maar dan heb ik dus die 8gb weer

foutmelding:
request_module[block-major-3]: Root fs not mounted
VFS: Cannot open root device "306" or 03:-6
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:06

ik weet niet wat ik nog fout doe, het zal wel weer eens iets heel onbenulligs zijn, maar als je nog een andere oplossing hebt hoor ik het graag

jeff

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 13:58 schreef The-Force het volgende:
Moet je niet in je bios aangeven dat SCSI je eerste boot device is? Zo heb ik het ook gedaan. Hoef je de onboard ide niet eens uit te zetten.
Het is geen scsi, alles is gewoon ide

Verwijderd

Topicstarter
misschien makkelijk, hier nog even mijn lilo.conf

lba32
boot=/dev/hde
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
linear
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.4.9-7
label=linux
read-only
root=/dev/hda6
append="hdc=ide-scsi"

label=oldlinux
read-only
root=/dev/hde6
append="hdc=ide-scsi"

en dan gebruik ik dus "oldlinux" om vanaf de promise controller te starten.

jeff

Verwijderd

Zoals Jelle ook al zegt, Linux doet niks met Bios info van disks, dus die extra controller is niet nodig. Ergens in de kernel staat een optie dat ie eerst moet booten van offboard controllers first. Ik denk dat je die zult moeten activeren in geval van gebruik van je externe controller. Dat zou kunnen inhouden dat je zelf een kernel moet bakken als je RH versie dat niet support.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een nieuwe kernel gebakken en daarop ziet ie de promise controller, dus dan denk ik dat ik er ook vanaf kan booten. maar dat werkt dus nog niet echt.

maar ik zal nog eens kijken of ik iets over het hoofd heb gezien.

bij het opstarten ziet ie in ieder geval dus lilo wel en ik krijg de boot opties ook te zien, maar daarna gaat het dus fout

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

Op maandag 10 december 2001 14:05 schreef Mr.JuMPeR het volgende:
[..]
Het is geen scsi, alles is gewoon ide
Maakt niet uit voor je bios. Door in je bios SCSI als eerste boot device te kiezen zorg je ervoor dat er van je ide(of scsi) kaart wordt ge-boot.

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

Verwijderd

Topicstarter
boot: linux pci=reverse

This should cause devices attached to the offboard controller to swap to hda - hdd, and any onboard device to move to hde - hdh.

Complete the install as normal.

At the LILO configuration screen, please add the folowing the the "Append line for hardware parameter": pci=reverse

in de lilo.conf staat een regel : lineair
als ik deze regel door pci= reverse vervang, zou ie dan de hde als hda zien??

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het hier maar even mee proberen denk ik

label=oldlinux
read-only
root=/dev/hde6
append=pci=reverse"

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmm.. ik kan zonder problemen booten vanaf de promise ultra 100.

Heb er wel zelf een kernel voor gecompiled (doe ik toch altijd eerst... linux installeren -> nieuwe kernel bakken)

En daarin dus aangeven dat ik support wilde voor de promise ultra 100, en aangegeven dat ie de offboard controller (de promise dus) eerst moet nemen i.p.v. de onboard.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Wat ook erg handig kan zijn is de meest recente versie van Lilo (op dit moment 22.1) . Daarin is de support voor controllers uitgebreider dan in oudere versies.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 14:42 schreef Creepy het volgende:
Hmm.. ik kan zonder problemen booten vanaf de promise ultra 100.

Heb er wel zelf een kernel voor gecompiled (doe ik toch altijd eerst... linux installeren -> nieuwe kernel bakken)

En daarin dus aangeven dat ik support wilde voor de promise ultra 100, en aangegeven dat ie de offboard controller (de promise dus) eerst moet nemen i.p.v. de onboard.
ik heb dus al een geinstalde rh 71 lopen. en daar wil ik dus de boot van veranderen. kan je me misschien kort vertellen hoe ik dat nu nog kan veranderen dan. waarschijnlijk weer een nieuwe kernel bakken, maar hoe en waar moet ik dat dan aangeven. ik heb nl laatst een nieuwe kernel erop gezet en daar heb ik eigenlijks helemaal geen vragen gekregen over het booten enzo. ik was ook zo klaar met het bakken van die nieuwe kernel.

jeff

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Tijdens de kernel configuratie (make menuconfig, make xconfig of make config) kan je die opties ingeven.

Als je een "standaard" RedHat kernel hebt geinstalleerd, zal support voor de Promise controller wel zijn meegenomen. De optie op je offboard kaart eerst te booten niet gok ik. Die kan je dus m.b.v. lilo wel meegeven (zie ook een post hierboven)

Je kan ook in je bios je onboard IDE controllers uitschakelen, zodat de offboard ide controllers gewoon als eerste worden gezien. Je kan dan als het goed is linux zo weer booten.
Als je dan in linux bent, kan je je /etc/fstab EN je /etc/lilo.conf zo aanpassen dat die klopt op het moment dat je je onboard controllers weer aanzet (zeer waarschijnlijk /dev/hda veranderen in /dev/hde). Dat dus aanpassen, rebooten, onboard controllers aanschakelen in de bios, en gaan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
als ik nou bijvoorbeeld een upgrade doe en dan meteen vanaf het begin de hda aan de controller hang, zal ie 'm dan tijdens de upgrade ook toewijzen en alles dan goed instellen??
Pagina: 1