Ata controller krakkie ? of hd niet vrolijk...

Pagina: 1
Acties:

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
'k heb een redelijk oud systeem als server hier.
Intel BX bord met een P2-350Mhz @ 400 Mhz.
- hd1 Ibm 8 Gieg
- hd2 Maxtor 12,6 Gieg

Er stond altijd win98se op maar nu sinds een tijdje XP.
Alleen nu krijg'k vaak de melding Delayed write cache failed. Gwoon als'k over het netwerk dingen stuur, iets download of iets van cdrom kopieer. Het is altijd op die Maxtor Hd.
Zodra dat gebeurt valt de hele hd weg in verkenner, en moet het hele systeem uit en weer aan voordat de hd het weer doet. 'K heb de maxtor schijf al eens helemaal gescandiskd op fouten, oppervlakte alles owkeej.
Wel heb ik uhm gedefragmenteerd en toen had'k er ff een week helemaal geen last van.
Maar mijn vraag blijft, is het de hd, de ata controller (lijkt me raar ineens en dan zou de 1ste hd het ook niet goed moeten doen) of misschien iets met het geheugen of processor. Of misschien wel gwoon windows XP :P

Alvast bedankt

Verwijderd

staat die hd wel op slave ?

is er 1 pinnetje van je connector af ?

hoe oud is de HD ? hd's gaan ooit eens stoek ;)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Je kan eens kijken met een diagnoseproggie van Maxtor. Da's daar expres speciaal voor gemaakt.

Wanbeleid is ook beleid.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, beide hd's op master. Maar wel op primaire en secundaire controller hoor :)
me cdrom's allebij secundair.
laat 'k zeggen dat het zo 4 jaar gewerkt heeft :) en ben nergens aangekomen.

'k ga ff dat programmatje zoeken en dat proberen.

ps. Hoop dat me hd het ff uithoudt, zit een gast net divx te fxp'en :) komt zo lame over hè, me hd kapt :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 10 december 2001 13:22 schreef Viper_74 het volgende:
Ja, beide hd's op master. Maar wel op primaire en secundaire controller hoor :)
me cdrom's allebij secundair.
laat 'k zeggen dat het zo 4 jaar gewerkt heeft :) en ben nergens aangekomen.
Ben niet zo 100% zeker waarom je de fouten krijgt, maar die setup van drives op de controllers is verre van optimaal.

Gooi de HDD's als master en slave op 1 controller en de CDroms op de andere. Iedere controller kan namelijk maar met één snelheid werken, namelijk die van het langzaamste component. Het zit er dus dik in dat alles nu op PIO3 draait, terwijl die HDDs zeker UDMA aan moeten kunnen. De snelheidsverlies van beide HDDs op 1 kanaal weegt in het geheel niet op tegen de winst van PIO3/4-> UDMA

Oslik blyat! Oslik!