Pinnetje vga-kabel afgebroken, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een verkeerde handeling en een pinnetje van de VGA-kabel van m'n monitor is half afgebroken :'(

Ik heb nu een rode waas op m'n monitor :'(

Hoe kan ik dit nou gaan repareren? Valt het sowieso wel te repareren? Iemand enig idee?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 21:04

Bergen

Spellingscontroleur

Die stekkers zijn wel los verkrijgbaar toch? Als je anderhalve rechterhand hebt kun je zo'n stekker er op zich zo aansolderen.

Verwijderd

Het is zeker wel mogelijk om die aan te solderen.

Check eerst of er niet ook een connector aan je monitor zit, want dan kun je gewoon een andere kabel kopen.

zo niet.... met een soldeerbout en een simpele multimeter kom je een eind.

Knip eerst de verrotte sub-d 15 connector van de kabel af. Laat wel zo'n 5 cm kabel aan de plug zitten. Loop naar de electroboer en koop daar een soldeerbare versie van met huisje.

Strip van de defecte connector het 5 cm stukje aan zodat je alle draadjes ziet lopen. Strip al die draadjes ook aan. Nu kun je via je multimetertje (op ohms bereik of op "piepstand") meten welke kleur draad naar welke pin gaat. Schrijf dit op een lijstje (vaak staan er nummertjes in de connector gefriemelt).

Strip nu de kabel van je monitor aan en strip ook alle draadjes aan zodat je van elke draad zo'n 3 a 4 mm blank koper ziet. Vertin deze draadjes en vertin ook de contacten op de connector die je gekocht hebt. Stook deze niet te warm! Want dan zakken je pinnetjes scheef. Ikzelf steek de connector vaak een een oude contraconnector zodat de warmte een beetje wegkan en dat de pinnen niet scheefzakken (ik zet ze dan ook altijd in zo'n klein bankschroefje vast zodat je lekker kan werken)

nu alle draadjes aansolderen volgens je lijstje (tip: begin met de middelste rij) , TREKONTLASTING vastzetten en huisje eromheen... klaar!!!

is so simple :(

• kmf
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 12:04 schreef --EasY-- het volgende:
Het is zeker wel mogelijk om die aan te solderen.

Check eerst of er niet ook een connector aan je monitor zit, want dan kun je gewoon een andere kabel kopen.

zo niet.... met een soldeerbout en een simpele multimeter kom je een eind.

Knip eerst de verrotte sub-d 15 connector van de kabel af. Laat wel zo'n 5 cm kabel aan de plug zitten. Loop naar de electroboer en koop daar een soldeerbare versie van met huisje.

Strip van de defecte connector het 5 cm stukje aan zodat je alle draadjes ziet lopen. Strip al die draadjes ook aan. Nu kun je via je multimetertje (op ohms bereik of op "piepstand") meten welke kleur draad naar welke pin gaat. Schrijf dit op een lijstje (vaak staan er nummertjes in de connector gefriemelt).

Strip nu de kabel van je monitor aan en strip ook alle draadjes aan zodat je van elke draad zo'n 3 a 4 mm blank koper ziet. Vertin deze draadjes en vertin ook de contacten op de connector die je gekocht hebt. Stook deze niet te warm! Want dan zakken je pinnetjes scheef. Ikzelf steek de connector vaak een een oude contraconnector zodat de warmte een beetje wegkan en dat de pinnen niet scheefzakken (ik zet ze dan ook altijd in zo'n klein bankschroefje vast zodat je lekker kan werken)

nu alle draadjes aansolderen volgens je lijstje (tip: begin met de middelste rij) , TREKONTLASTING vastzetten en huisje eromheen... klaar!!!

is so simple :(
ja, ik wil dus ook even gaan proberen te solderen, maar vraag me dus af, als je soldeert dan is de kans groot dat die draden niet meer even lang zijn. Kan dit invloed hebben op de beeldkwaliteit? :? (tis trouwens zo'n kabel met die 2 grote zware buisjes aan uiteindes (kweet niet meer hoe ze heten). Kan ik dan beter tussen die buisjes en stekker gaan strippen, of juist ervoor?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Je kan hem ook gewoon wegbrengen voor reparatie, naar Drecht ofzo, die vervangen de complete kabel. Vindt ik altijd wel de veiligste optie.

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 22:51
Ik zou de mon. ff open schoeven en kijken hoe de kabel daar vast zit. Mischien zit hij daar wel makelijk vast zodat je nix hoeft te solderen.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58

bloasfist

Slot-A Crew

Op maandag 10 december 2001 13:05 schreef WhiteMan het volgende:
Ik zou de mon. ff open schoeven en kijken hoe de kabel daar vast zit. Mischien zit hij daar wel makelijk vast zodat je nix hoeft te solderen.
Ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. Kan levensgevaarlijk zijn in die monitor namelijk. Ook al is de powercable eruit, er zitten condensatoren (ofzo) in die gewoon nog onder spanning staan!

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• kmf
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 13:05 schreef WhiteMan het volgende:
zeer goed idee! Had ik net gedaan, en het zat idd maar met zo'n wit stekkertje vast. Nu even naar de plaatselijke electroboer en kijken of ze het ook kant en klaar hebben, anders wordt het toch solderen :'(

• kmf
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 13:21 schreef bloasfist het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. Kan levensgevaarlijk zijn in die monitor namelijk. Ook al is de powercable eruit, er zitten condensatoren (ofzo) in die gewoon nog onder spanning staan!
dat is idd zo. daarom heb ik maar goed opgepast met wat ik heb aangeraakt en eerst een paar keer op aan/uitknop gedrukt... en maar hopen....

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 12:30 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

ja, ik wil dus ook even gaan proberen te solderen, maar vraag me dus af, als je soldeert dan is de kans groot dat die draden niet meer even lang zijn. Kan dit invloed hebben op de beeldkwaliteit? :? (tis trouwens zo'n kabel met die 2 grote zware buisjes aan uiteindes (kweet niet meer hoe ze heten). Kan ik dan beter tussen die buisjes en stekker gaan strippen, of juist ervoor?
Die "buisjes" maken niets uit. Dat zijn keramische kralen/buizen om de EMC een btje weg te houden... Deze grijpen niet in op je eigenlijke bekabeling. Gewoon kiezen wat handig uitkomt, als het eventueel mogelijk is de kralen wel laten zitten.
Pagina: 1