Netwerk sneller maken..?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07-2025

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Hey,

ik heb een netwerk bestaande uit de volgende onderdelen:
1 PII-450 -> 10/100Mbps Ethernet Adapter
1 AMD-1200 -> 10/100Mbps Ethernet Adapter
1 Target 10/100Mbps Nway Switch

het zijn allebei simpele kaartjes, geen 3Com ofzo. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit netwerk simpel sneller kan krijgen? Verder wil ik ook graag weten wat je met je Duplex waarde kan regelen en of er veel verschil tussen de ene en de andere netwerk kaart zit.

b.v.d.

AJ

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Verwijderd

pfff wat wil je dan sneller maken?

gigabit verbindingen ofzo?
als je geldt heb gaat dat wel lukken....

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
"+NIC +comparison" zoeken op Google doet wonderen, verder:
forceer alle verbindingen op 100Mbit, full duplex. That's all.

Verwijderd

Je moet eerst eens kijken of ze allemaal op 100mbit/full duplex staan en niet op Auto of zo, want anders kijkt de NIC bij iedere dataoverdracht of het op 10 of 100 moet gebeuren (en dan ook nog full/half duplex) en dit zorgt natuurlijk voor vertraging.

Verder kun je geloof ik nog wat stoeien met het optimaliseren van IP-paketten (via het register in Windhoos)

(ik ga even zoeken naar die IP-optimalisatie)

[Edit: TimMer was me voor!]

• Nighty
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 14:01
Op maandag 10 december 2001 11:40 schreef Kogando het volgende:
Hey,

ik heb een netwerk bestaande uit de volgende onderdelen:
1 PII-450 -> 10/100Mbps Ethernet Adapter
1 AMD-1200 -> 10/100Mbps Ethernet Adapter
1 Target 10/100Mbps Nway Switch

het zijn allebei simpele kaartjes, geen 3Com ofzo. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit netwerk simpel sneller kan krijgen? Verder wil ik ook graag weten wat je met je Duplex waarde kan regelen en of er veel verschil tussen de ene en de andere netwerk kaart zit.

b.v.d.

AJ
Kun je op je switch zien op wat voor een snelheid de kaartjes draaien (10 of 100 Mbit). Het kan voorkomen dat een kaartje vast op 10 Mbit staat. Zet deze dan op 100Mbit of op auto.

Duplex betekent dat de kaartjes tegelijk zowel data kunnen ontvangen als verzenden. De snelheid wordt daardoor dus redelijk veel verhoogd. Normaal is dit autosensing, maar dit werkt niet altijd optimaal.
Als je netwerkkaarten en switch dit ondersteunen, zet alles dan op Full Duplex!

Suc6

Edit: Shit, net te laat :)

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
het staat allebei op full-duplex maar daar merk ik maar weinig van... :( en hoe zit het met het verschil tussen netwerk kaarten?

• Nighty
  • Laatst online: 21-05 14:01
Op maandag 10 december 2001 11:46 schreef The_BoKKoMasteR het volgende:
Je moet eerst eens kijken of ze allemaal op 100mbit/full duplex staan en niet op Auto of zo, want anders kijkt de NIC bij iedere dataoverdracht of het op 10 of 100 moet gebeuren (en dan ook nog full/half duplex) en dit zorgt natuurlijk voor vertraging.

Verder kun je geloof ik nog wat stoeien met het optimaliseren van IP-paketten (via het register in Windhoos)

(ik ga even zoeken naar die IP-optimalisatie)

[Edit: TimMer was me voor!]
kijk op www.winguides.com voor een aantal ip optimalisaties!!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
ik heb die kaarten dus op full duplex gezet maar het lampje "full duplex" op mijn switch brandt niet..

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 10 december 2001 11:46 schreef Kogando het volgende:
het staat allebei op full-duplex maar daar merk ik maar weinig van... :( en hoe zit het met het verschil tussen netwerk kaarten?
full duplex= zenden en ontvangen tegelijk. Merk je dus niet continu.

de betaler vervuilt

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 11:41 schreef betweter het volgende:
pfff wat wil je dan sneller maken?

gigabit verbindingen ofzo?
als je geldt heb gaat dat wel lukken....
Wat ik sneller wil maken? De data transfer snelheid lijkt me.. En sinds wanneer schrijf je geld met dt? >:)

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 11:49 schreef GA!S het volgende:

[..]

full duplex= zenden en ontvangen tegelijk. Merk je dus niet continu.
aha, thanks

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 15:35
forceer eens je shit via het netbui protocol, ipv TCP/IP dat schijnt sneller te zijn in een intern netwerk. (en veiliger)

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 11:50 schreef Kogando het volgende:

[..]

Wat ik sneller wil maken? De data transfer snelheid lijkt me.. En sinds wanneer schrijf je geld met dt? >:)
lol foutje maarruh veel sneller kan je toch niet dan 100mbit op full duplex... (ja ip optimalistie maar ja of je daar werkelijk wat van gaat merken in een klein netwerkje...)

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 12:18 schreef Red devil het volgende:
forceer eens je shit via het netbui protocol, ipv TCP/IP dat schijnt sneller te zijn in een intern netwerk. (en veiliger)
onzin als je full duplex draait
en veiliger is het ook niet echt

• Red devil
Op maandag 10 december 2001 12:20 schreef betweter het volgende:

[..]

onzin als je full duplex draait
en veiliger is het ook niet echt
Dikke prutser:
So you know, NetBEUI is a non-routable protocol, which means it won't cross a router, it is inherently more secure than TCP/IP for this reason. By enabling NetBEUI, and binding it to your File and Printer sharing AND DISABLING TCP/IP File and Printer sharing (See step D for more info), we ensure that your systems can share within the house, but people outside your LAN can't access these resources. In addition, NetBEUI is actually faster than TCP/IP, so it's more efficient to do it this way!
Bron:
http://www.speedguide.net/editorials/easy_lan.shtml

Bovenstaande is toch algemeen bekend zeg, tjonge, staat er ook nog netwerk-designer in je profile. Zeker dat papiertje bij een pakje blueband gekregen?

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08 21:52

FireFlash

need a light?

niks gezegd |:(

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

• Red devil
Op maandag 10 december 2001 12:52 schreef FireFlash het volgende:

[..]

Eerst lezen :)
Dat netwerk designer stond in het profile van degene die het quote...
Whehe same to u ;)
Het betrof namelijk ook diegene die het quote...
Kijk nog maar eens goed :P

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tssss ... dat NetBEUI een niet routerbaar protocol is, dat weet elke kleuter wel.
Dat je vervolgens op de basis school door hebt dat een niet routerbaar protocol dus ook niet inet op komt (hij komt immers niet de routers over), weet ook iedereen.

Maar dat is een gevolg van het niet routerbaar zijn.
Voor je lokale LAN maakt het protocol niet uit vwb standaard security op het protocol zelf.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Kijk ook even naar de MTU settings, specifiek of die overal gelijk zijn (1500).

Dit kan met bv. tweakmtu, oid. Je kunt het ook opzoeken in het register.

Marginaler dan dit kan bijna niet, maar ja alle beetjes helpen nietwaar? :)

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08 21:52

FireFlash

need a light?

too much cola for me Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~firebird/img/jam.gif

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

• Red devil
Op maandag 10 december 2001 12:54 schreef Koffie het volgende:
Tssss ... dat NetBEUI een niet routerbaar protocol is, dat weet elke kleuter wel.
Dat je vervolgens op de basis school door hebt dat een niet routerbaar protocol dus ook niet inet op komt (hij komt immers niet de routers over), weet ook iedereen.

Maar dat is een gevolg van het niet routerbaar zijn.
Voor je lokale LAN maakt het protocol niet uit vwb standaard security op het protocol zelf.
Precies, dat zeg ik.
En ik bedoelde dus niet dat NetBEUI veiliger zou zijn voor het interne netwerk maar wat betreft de veiligheid van het interne netwerk met het internet. Zo kan iemand die bijv je windoos server hacked niet gelijk bij alle andere shares komen in je netwerk.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ooh ... vandaar dat ik IPX draai :+
Nah ..ontopic maar weer .

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 11:48 schreef BoBo het volgende:

[..]

kijk op www.winguides.com voor een aantal ip optimalisaties!!
Dank U! Ik had dat idd zelf ook ff nodig! (trouwens, de rest van die site ruleert ook wel...)

• Red devil
Op maandag 10 december 2001 13:06 schreef Koffie het volgende:
ooh ... vandaar dat ik IPX draai :+
Nah ..ontopic maar weer .
[toch offtopic]

Netware kan toch allang via tcp/ip?

]/toch offtopic]

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 12:46 schreef Red devil het volgende:

[..]

Dikke prutser:
[..]

Bron:
http://www.speedguide.net/editorials/easy_lan.shtml

Bovenstaande is toch algemeen bekend zeg, tjonge, staat er ook nog netwerk-designer in je profile. Zeker dat papiertje bij een pakje blueband gekregen?
tuurlijk is netbui sneller dan tcp ip op kleine netwerkjes maar dacht je dat het merkbaar is als je 2 pc's hebt op een switch met 100mbit full duplex?
dat is dus onzin nauwelijks merkbaar verschil...

en veiliger ja ach je hebt toch een server nodig met een ipnummer anders kan je niet naar internet!!!
de dingen die achter je server staan kunnen alleen bereikt worden als je voorbij die server komt dus als je de server hackt ben je binnen of je nu intern tcp/ip (private range wordt ook niet gerouteerd op internet!!!) of netbui gebruikt dat maakt dus geen reet uit!!!
(ok voor de servershares wel maar dat zou iig naar buiten niet open moeten staan en met netbui is dit een leuke workaround maar geen oplossing)

ik vind dit alles gewoon gelul omdat het echt geen extra veiligheid bied (ja misschien tegen de scriptkiddies maar dat vind ik zowieso geen hacken)

en dat dikke prutser zal dan wel slaan op die bioloog, die alles maar aanneemt wat die leest zonder dat er even logisch over na te denken!!!

• Red devil
Op maandag 10 december 2001 14:01 schreef betweter het volgende:

[..]

tuurlijk is netbui sneller dan tcp ip op kleine netwerkjes maar dacht je dat het merkbaar is als je 2 pc's hebt op een switch met 100mbit full duplex?
dat is dus onzin nauwelijks merkbaar verschil...
Hij wilde snellere methoden, dan krijgt ie die. Alle beetjes helpen.
en veiliger ja ach je hebt toch een server nodig met een ipnummer anders kan je niet naar internet!!!
de dingen die achter je server staan kunnen alleen bereikt worden als je voorbij die server komt dus als je de server hackt ben je binnen of je nu intern tcp/ip (private range wordt ook niet gerouteerd op internet!!!) of netbui gebruikt dat maakt dus geen reet uit!!! (ok voor de servershares wel maar dat zou iig naar buiten niet open moeten staan en met netbui is dit een leuke workaround maar geen oplossing)
ze kunnen zowieso niet direkt bij je shares... aangezien dit op een private range staat... altijd hoppen via server...
ik vind dit alles gewoon gelul omdat het echt geen extra veiligheid bied (ja misschien tegen de scriptkiddies maar dat vind ik zowieso geen hacken)
En laten nou net de scriptkiddies de meeste ravage aanrichten. Andere leuke geintjes als je je shit met netbios en tcp ip hebt gelinkt; met progje rfp via de server pcs laten crashen en ga zo maar door.
Het is gewoon veiliger en waarom zou je het niet doen, alle beetjes helpen.
En als een hacker 1 maal op een server zit dan kan ie gewoon minder snel de pcs erachter opfucken als je netbeui gebruikt ipv tcp/ip. Simple as that.

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 14:34 schreef Red devil het volgende:

[..]

Hij wilde snellere methoden, dan krijgt ie die. Alle beetjes helpen.
[..]

En laten nou net de scriptkiddies de meeste ravage aanrichten. Andere leuke geintjes als je je shit met netbios en tcp ip hebt gelinkt; met progje rfp via de server pcs laten crashen en ga zo maar door.
Het is gewoon veiliger en waarom zou je het niet doen, alle beetjes helpen.
En als een hacker 1 maal op een server zit dan kan ie gewoon minder snel de pcs erachter opfucken als je netbeui gebruikt ipv tcp/ip. Simple as that.
nou ok als je dan gelijk wilt hebben... kan je dat krijgen hoor... je haalt met je netbui nu 1001kb/s ipv 1000kb (ook onzin want het gaat alleen om 1 keer een arp request)

en ze vinden je pc's net zo makkelijk als je eenmaal op de server bent... een goede firewall is de oplossing (en goed geconfigged) en niet netbui

scriptkiddies komen overigens alleen op je system als je hem niet goed hebt dichtgezet omdat ze standaard dingen gebruiken... en om dat nu hacken te noemen? (vb connecten naar sql server en inloggen met sa zonder pw... default voor sql, maar gewoon stom als je het pw niet verandert!!!)

• NuKeFaCe
  • Laatst online: 08-09-2025
Op maandag 10 december 2001 11:44 schreef TimMer het volgende:
"+NIC +comparison" zoeken op Google doet wonderen, verder:
forceer alle verbindingen op 100Mbit, full duplex. That's all.
En dat door een half duplex hub heen :? gaat niet he :P

edit:

ik heb niet verder gelezen dan m'n neus lang is :P

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op maandag 10 december 2001 14:38 schreef betweter het volgende:
nou ok als je dan gelijk wilt hebben... kan je dat krijgen hoor... je haalt met je netbui nu 1001kb/s ipv 1000kb (ook onzin want het gaat alleen om 1 keer een arp request)
is de overhead van NETNUI dan even groot als die van TCPIP ?

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 10:10 schreef reddog33hummer het volgende:

[..]

is de overhead van NETNUI dan even groot als die van TCPIP ?
nee maar het gaat echt om bijna niet waarneembare verschillen als je een 100mb netwerk hebt (+switch)
dus ik vind het gewoon onzin om iemand aan te raden netbui te gebruiken... alsof je dan 10 gig in de helft van de tijd kopieert ofzo, niet dus... meer zoiets van ipv van 20 mins over ip duurt het met netbui 19,5 min

• Red devil
Op dinsdag 11 december 2001 10:19 schreef betweter het volgende:

[..]

nee maar het gaat echt om bijna niet waarneembare verschillen als je een 100mb netwerk hebt (+switch)
dus ik vind het gewoon onzin om iemand aan te raden netbui te gebruiken... alsof je dan 10 gig in de helft van de tijd kopieert ofzo, niet dus... meer zoiets van ipv van 20 mins over ip duurt het met netbui 19,5 min
Als jij nou je beweringen ook eens onderbouwt ipv wat loze kreten dat andere mensen het fout hebben. En dan wil ik het nog niet eens hebben over het gemis van kommas, punten en hoofletters.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 11:12 schreef Red devil het volgende:

[..]

Als jij nou je beweringen ook eens onderbouwt ipv wat loze kreten dat andere mensen het fout hebben. En dan wil ik het nog niet eens hebben over het gemis van kommas, punten en hoofletters.
ik zeg niet dat andere mensen het fout hebben. maar dat het nauwelijks opschiet... dat lijkt me heel iets anders...
en als je bewijs wil hebben ga dan maar eens rekenen...
(maar ja biologen schrikken meestal van de eerste de beste formule)

• Red devil
Op woensdag 12 december 2001 11:20 schreef betweter het volgende:

[..]

ik zeg niet dat andere mensen het fout hebben. maar dat het nauwelijks opschiet... dat lijkt me heel iets anders...
en als je bewijs wil hebben ga dan maar eens rekenen...
(maar ja biologen schrikken meestal van de eerste de beste formule)
Inderdaad, wij rennen alleen met onze vangnetjes achter
deze diertjes aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.vlinderstichting.nl/afb/1001.gif

Moeilijk te vangen hoor, zijn reuze snel |:(
Afbeeldingslocatie: http://www.chez.com/butterflies/gif/Btflybrn.gif

En even een lekker spinnetje ontleden
Afbeeldingslocatie: http://www.chez.com/butterflies/gif/spid8.gif

Generaliseer jij maar lekker verder! }:O

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 11:37 schreef Red devil het volgende:
Inderdaad, wij rennen alleen met onze vangnetjes achter
deze diertjes aan:
[
ik heb ooit nog les gegeven aan biologen op de uva dus ik weet echt wel waarover ik praat... en wat biologen doen... (zelf ben ik oorspronkelijk chemicus)

• Red devil
Op woensdag 12 december 2001 11:43 schreef betweter het volgende:

[..]

ik heb ooit nog les gegeven aan biologen op de uva dus ik weet echt wel waarover ik praat... en wat biologen doen... (zelf ben ik oorspronkelijk chemicus)
:Z

Droom maar lekker verder.
En als jij een WO achtergrond hebt dan mag je je nu gaan schamen, je schrijft als een LBO'er.

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Naja, iig bedankt allemaal. Ik ben weer een stukkie wijzer geworden.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:20
Mijn ervaring is juist dat Netbeui erg langzaam is. Vooral als je dus op network neighourhood klikt, dan moet ie erg lang zoeken.

Dus werk ik nu met (gewoon) tcp/ip en in ieder geval het "listen" gaat veel sneller.

• Red devil
Op donderdag 13 december 2001 08:47 schreef DaPoztMaster het volgende:
Mijn ervaring is juist dat Netbeui erg langzaam is. Vooral als je dus op network neighourhood klikt, dan moet ie erg lang zoeken.

Dus werk ik nu met (gewoon) tcp/ip en in ieder geval het "listen" gaat veel sneller.
Hier geen last van, het knalt er altijd voor. Ongeacht het aantal pcs, dat kan varieren tussen 1 - 15 ofzo. Gaat reuze snel

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 12:11 schreef Red devil het volgende:

[..]
Droom maar lekker verder.
En als jij een WO achtergrond hebt dan mag je je nu gaan schamen, je schrijft als een LBO'er.
ja ach...
hoe jij meteen iemand aanvalt, (mij direct voor dikke prutser uitmaken en zwaaien met een documentje, die je gelijk bewijst zonder er zelf ff logisch over nagedacht te hebben) zegt veel over jou opleidingsniveau he...

ik heb mij sporen allang verdient in de automatisering (chemie en it), terwijl jij volgens mij alleen maar een klein thuisnetwerkje hebt, maar intussen wel denkt dat je perfect weet hoe het zit.

maar als je me alleen nog maar op mijn taal/schrijven kan aanvallen moet je dat zeker niet laten...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op maandag 10 december 2001 11:40 schreef Kogando het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit netwerk simpel sneller kan krijgen?
[..]
De vraag die alle biologen en chemici vergeten is: "hoe snel is het netwerk nu?". Als jongeheer Kogando op z'n 100Mbit/s netwerkje slechts 0.5 kByte/s haalt qua data transfer, wordt het antwoord op z'n vraag heel anders dan wanneer blijkt dat hij al 12.4 Mbyte/s haalt en graag die laatste o.1 MByte/s er ook nog bij wil hebben.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1