[MSSQL] Licensing - ingewikkeld!

Pagina: 1
Acties:

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:30
Misschien niet echt ene P&W probleem, maar ik denk dat ik de vraag hier het beste kan stellen omdat hier de ontwikkelaars zitten. Ik wordt gek van de Licensing regels van MS. Ik heb op verschillende sites van MS gezocht en gevonden, maar het wordt me niet duidelijk. Kan iemand die vaker met het licensing-bijltje heeft gehakt, mij op weg kunnen helpen?

Probleem:
Ik (het bedrijf waar ik werk) wil een Windows 2000 server (1 processor) en Internet Information Server (IIS) draaien met meerdere websites. De sites gaan gebruik maken van SQL Server 2000.
Vragen:
- Welke server license moet ik hiervoor hebben?
- Moet ik ook een client license (CAL) hebben (IIS connect namelijk met de SQL server en is dus client?)?
- Kan ik gebruik maken van MSDE (Microsoft SQL Server Desktop Edition) ipv MSSQL, ivm kosten?

Antwoorden op bovenstaande vragen zijn zeer welkom. Ook ben ik geinteresseerd in andere info of andere oplossingen (php/mysql is geen optie)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Microsoft SQL Server - Pricing and Licensing:
Multiplexing is the use of hardware and/or software to reduce the number of devices that directly access or use the software on a particular server. An example of multiplexing is a server application that calls the Microsoft Transaction Server (MTS) component of Microsoft Windows 2000 Server on one server, which in turn pulls data from a SQL Server database on another server. The client computer has a direct connection to the server running MTS, but it also has an indirect connection to SQL Server because it is ultimately retrieving and using the SQL Server data through MTS.

Use of such multiplexing, pooling, or related hardware and/or software does not reduce the number of CALs required for SQL Server. Regardless of how many tiers of hardware or software exist between the SQL Server and the client devices that ultimately use its data, services, or functionality, a CAL is required for each distinct input to the multiplexing, pooling, or related software or the hardware front end. Processor licensing will likely be the appropriate licensing option in these situations, due to its simplicity and affordability.
Bij een webserver is er ook sprake van multiplexing: je moet dus kijken naar het aantal clients dat naar je webserver connect, niet naar die ene webserver die naar je MSSQL server connect. (en dus zal processor licensing waarschijnlijk het handigste zijn..)

[edit: stomme typo gefixt]

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Misschien is ASP/mysql/innoDB of ASP/postgreSQL een optie. Op die wijze heb alleen nog de licencing van je IIS.
Het betekent wel dat je ergens een linuxbakje als DB-server neer moet gaan zetten, maar als ik je verhaal lees lijkt me dat geen probleem.

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Mart!

Als je de data benaderd via de IIS anonymous access(=IUSR account) "moet" je met de per processor licentie werken.

Zodra je gaat werken met windows authenticatie mag je met CAL's gaan werken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

Crazy D

I think we should take a look.

Wat ik wel raar vindt, ik heb MS gebeld met dezelfde vraag. Die verkoper zei dat ik aan een 2 user licentie genoeg had: 1 user voor de website login, en eentje zodat ik de db kan onderhouden.
Voor NT/2000 moest ik inschatten hoeveel users er tegelijkertijd op de site zouden rondzwerven, en zoveel NT users moest ik dan hebben.
:?
Beetje vaag, maar dat is wat ie zei tegen mij (ong. 2 maanden geleden dat ik belde).

Exact expert nodig?

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 19:20
Op maandag 10 december 2001 13:12 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Wat ik wel raar vindt, ik heb MS gebeld met dezelfde vraag. Die verkoper zei dat ik aan een 2 user licentie genoeg had: 1 user voor de website login, en eentje zodat ik de db kan onderhouden.
Voor NT/2000 moest ik inschatten hoeveel users er tegelijkertijd op de site zouden rondzwerven, en zoveel NT users moest ik dan hebben.
:?
Beetje vaag, maar dat is wat ie zei tegen mij (ong. 2 maanden geleden dat ik belde).
Dat vind ik wel raar volgens mij heb je dit nodig:
1 x Windows 2000 Server (standaard)
1 x MSSql Server (= 1 licentie)
1 x MSSql Server Licentie

1 user als admin (sa toch :?)
1 user als 'web anon user'... die de data uit de db trekt.

Je kan dan op je webserver niet met NT-authenticating gaan werken, je laat ze op de website via sessions o.i.d. inloggen, open je je connectie naar de db als anon user.

Dan gebruik je dus maar 2 'personen' en dat is dus twee licenties. En bij mijn weten heb je voor NT maar een licentie nodig...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 10 december 2001 14:23 schreef KoeKk het volgende:
Dat vind ik wel raar volgens mij heb je dit nodig:
SA heb je volgens mij altijd, anders heb je een probleem ;)
En idd 1 web-user waarmee je de db queriet, zo zei ik het ook tegen hem. En toen zei die verkoper dus dat het een 2 userlicentie moest worden dan. Maar dat van het aantal windows users snapte ik ook niet helemaal, en hij kon me niet vertellen of het aantal windows users en het aantal toegestane connecties in de IIS settings nog aan elkaar was gelinkt (er vanuitgaande dat je geen windows logins ed. gebruikt, maar gewoon 1 webuser).
Maja als een verkoper van MS het me al niet direct kan zeggen, hoe moeten wij als klanten er dan achter komen? Gewoon tig licenties kopen onder het motto beter teveel dan teweinig? ;)
Bij mij was het nog gewoon ter info, voor als ik m'n eigen site thuis ga hosten, maar ik hoop toch wel dat als je op het punt staat de software te gaan kopen, er toch wel een eenduidig en duidelijk antwoord is...

Exact expert nodig?

Pagina: 1